Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:In verschillende topics wordt in de discussie heel vaak Paulus aangehaald. Bij aandachtig lezen van zijn brieven (het is geen evangelie!) valt op, dat hij regelmatig over de kruisiging van Christus spreekt en dan vooral op een vergeestelijke manier, maar NERGENS wordt teruggewezen op concrete gebeurtenissen of gezegdes uit de evangeliën. Niets over Golgotha, Gethsemané, de kruiswoorden, het lege graf in de tuin van Jozef van Arimathea, Maria Magdalena, de Emmaüsgangers, gelijkenissen, de Bergrede, de geboorte, de opwekkingen , de tekenen en wonderen. Dat houdt mij al heel lang bezig. Waarom niet? Of zijn er in de evangeliën allerlei toevoegingen gedaan? De geboorteverhalen (het is zo weer Kerst) zijn ook al onderling zeer verschillend, maar Paulus heeft het over geen van beide. En dan te bedenken, dat de brieven korter na Jezus' aanwezigheid op aarde zijn geschreven dan de evangeliën. Wie laat hierover zijn/haar licht eens schijnen?
Zomaar eens een gedachte van mij, een beetje uit de losse pols. Maar dat er in de brieven van Paulus andere dingen aan de orde komen, of bepaalde zaken op een andere manier, lijkt mij niet verrassend. Paulus verkeerde in een andere situatie dan de evangelieschrijvers. De evangelieschrijvers moesten de feiten doorgeven. Paulus is als apostel actief onder de gemeenten en met zendingswerk, de evangeliën/overleveringen bestaan al, en Paulus zal dan meer de betekenis van de laatste heilsfeiten ontvouwen.
jaapo schreef:Een paar losse opmerkingen, nog geen reactie. 1. Door veel theologen wordt de Hebreeënbrief niet aan Paulus toegeschreven. Daar ben ik het wel mee eens, gezien de andere stijl, de andere opzet en de onduidelijke geadresseerden.
Dus deze brief staat buiten mijn overwegingen.
2. Eveneens door veel theologen wordt gesteld, dat de brieven van Paulus geschreven zijn in een tijd, vrij kort na Jezus'leven op aarde. Pas jaren later zijn de evangeliën geschreven. De vraag werpt zich dan op, of de evangeliën niet aangevuld zijn met allerlei legendarische verhalen.
Ook de doelgroepen verschillen, daarom ook de afwijkende geboorteverhalen, de wel gelijklopende lijdensverhalen, die vervolgens in het opstandingsverhaal weer uiteen gaan lopen. Heel wat gebeurtenissen en gelijkenissen komen maar bij één van de evangelisten voor, maar bij Paulus komt helemaal niets voor. 3. De leer van Paulus is m.i. vooral gericht op de Geest van Christus die in ons woont, of wil wonen. Het kruisigen en opnieuw gaan leven moeten we dan vooral geestelijk-symbolisch zien, vooral op de gelovigen zelf van toepassing. De reacties die al geweest zijn, gaan op al deze dingen nog weinig in.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 400 gasten