De leer van Paulus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

De leer van Paulus

Berichtdoor jaapo » 05 dec 2013 22:17

In verschillende topics wordt in de discussie heel vaak Paulus aangehaald. Bij aandachtig lezen van zijn brieven (het is geen evangelie!) valt op, dat hij regelmatig over de kruisiging van Christus spreekt en dan vooral op een vergeestelijke manier, maar NERGENS wordt teruggewezen op concrete gebeurtenissen of gezegdes uit de evangeliën. Niets over Golgotha, Gethsemané, de kruiswoorden, het lege graf in de tuin van Jozef van Arimathea, Maria Magdalena, de Emmaüsgangers, gelijkenissen, de Bergrede, de geboorte, de opwekkingen , de tekenen en wonderen. Dat houdt mij al heel lang bezig. Waarom niet? Of zijn er in de evangeliën allerlei toevoegingen gedaan? De geboorteverhalen (het is zo weer Kerst) zijn ook al onderling zeer verschillend, maar Paulus heeft het over geen van beide. En dan te bedenken, dat de brieven korter na Jezus' aanwezigheid op aarde zijn geschreven dan de evangeliën. Wie laat hierover zijn/haar licht eens schijnen?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Jvslooten

Re: De leer van Paulus

Berichtdoor Jvslooten » 05 dec 2013 22:29

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens hoor.. bijvoorbeeld in 1 Korinthe 11 spreekt Paulus vrij gedetailleerd over de avond/nacht dat Hij het Paascha vierde en verraden werd:

23 Want ik heb van de Heere ontvangen, wat ik u ook heb overgeleverd, dat de Heere Jezus in de nacht waarin Hij werd verraden, brood nam,
24 en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis.
25 Evenzo nam Hij ook de drinkbeker, na het gebruiken van de maaltijd, en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed. Doe dat, zo dikwijls als u die drinkt, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, verkondig de dood van de Heere, totdat Hij komt.

Ook in hoofdstuk 15 gaat Paulus gedetailleerd op de opstanding in:

3 Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften,
4 en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften,
5 en dat Hij verschenen is aan Kefas, daarna aan de twaalf.
6 Daarna is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie de meesten nu nog in leven zijn, maar sommigen ook zijn ontslapen.
7 Daarna is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan alle apostelen.

12 Als nu van Christus gepredikt wordt dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe kunnen sommigen onder u dan zeggen dat er geen opstanding van de doden is?
13 En als er geen opstanding van de doden is, dan is Christus ook niet opgewekt.
14 En als Christus niet is opgewekt, dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.
15 En dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn. Wij hebben namelijk van God getuigd dat Hij Christus heeft opgewekt, terwijl Hij Die niet heeft opgewekt als inderdaad de doden niet opgewekt worden.
16 Immers, als de doden niet opgewekt worden, is ook Christus niet opgewekt.
17 En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos; u bent dan nog in uw zonden.
18 Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn, verloren.

In Romeinen 1 spreekt Paulus over de geboorte van Jezus:

3 ten aanzien van Zijn Zoon, Die wat het vlees betreft geboren is uit het geslacht van David.

En in Galaten 4:

4 Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet,
5 om hen die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij de aanneming tot kinderen zouden ontvangen.

Er zijn ongetwijfeld meer teksten te noemen, maar volgens mij is dit al een goed 'startschot' :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 dec 2013 22:37

In 1 Korinthe 7:10 en verder vind je trouwens wel een zgn. 'Jezus-citaat'. (Vergelijk Luk. 16:18, Mar. 10:11, Mat. 5:32, 19:9)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 22:41

Paulus leerde Jezus pas leren kennen na diens opstanding en nadat hij zich aan hem openbaarde als Geest, dus is het niet zo vreemd dat de apostel niet over de Emausgangers en Maria Magdalena rept.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 dec 2013 23:14

Paulus als 13e apostel had een aparte bediening dat zegt hij zelf in zijn brieven, aan Hem zijn de verborgenheden geopenbaard. Dat zijn alle verborgenheden die spreken over de Gemeente het Lichaam van Christus.
Hij maakt daarom heel duidelijk een onderscheid tussen het plan van God met Israël, met de Gemeente en met de overige volkeren.
Hij schrijft als geen ander over "het offer van Christus", en velen lezen hierin de kruisiging maar dat is nu wat je zelf ook al aangaf geen onderdeel van zijn bediening, Paulus bedoelt met name in de Hebr brieft met het offer van Christus een bijzonder aspect van de Gemeente als het Lichaam van Christus pas ontstaan bij en nà de opstanding.
Hij noemt juist dat de prediking van het kruis voor zijn bediening niet aan de orde was, dat liet hij over aan de anderen.
Hij richt zich veel meer ook door wat God heb geopenbaard heeft op een berg in Arabië waar hij onuitsprekelijke dingen heeft gezien, op de bediening en het accent leggen op de Gemeente zijnde het Lichaam van Christus.
Het getal 13 is in de Bijbel het getal van de omwenteling.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 05 dec 2013 23:30

1 Korinthe 2 vers 2:
"Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder U dan Jezus Christus en Dien gekruisigd"

Dat was dus Paulus zijn prediking!!!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2013 00:08

Dit was een uitspraak specifiek aan de Korinthiërs, maar zijn plan staat al in vers 1.
Het woord getuigenis (van God) is niet goed vertaald, er staat het woord "musterion" en dat betekent de verborgenheid". Paulus kwam niet met uitnemendheid van woorden of van wijsheid u verkondigende de musterion, want ik heb enz...
Er staat : "Ik heb NIET voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus en Dien gekruisigt.
Later blijkt dat Paulus eigenlijk veel meer aan hen wilde openbaren, maar daar was deze gemeente niet rijp voor. Hij sprak specifiek de wijsheid bestaande in en uit verborgenheid ( musterion) , dus de wijsheid in de verborgenheid, dat moest verborgen blijven tot aan Paulus zou je kunnen zeggen, anders zou de Here Jezus niet gekruisigd zijn.

Het is opmerkelijk dat Paulus een aantal keren de naam van zijn vriend en medearbeider Lukas noemt en zij hebben ook met elkaar een tijd doorgebracht in het gehuurde huis van Paulus, zij hadden vee contact met elkaar en gebruiken dezelfde woorden zoals o.a. "begenadigden". Een typisch woord voor Lucas en Paulus.

Opmerkelijk dat Paulus de aangehaalde tekst door Marloes schreef gedurende zijn driejarige periode in Efeze. Daarom is het goed om het boek Handelingen waar dit alles is opgetekend door Lucas zeker niet uit te sluiten en mee te nemen want Paulus schreef de brief aan Korinthe samen met het hoofd van de synagoge. Sosthenes.

Paulus en Timotheus schreven de 2e brief en door Handelingen te verifiëren krijg je een beetje beeld in de boodschap die Paulus opbouwt in zijn brieven en ook afstemt op de geadresseerden. Dat zegt hij ook in de aangehaalde tekst uit 1 Korinthe 2 vers 2. Ik wil er slechts mee zeggen dat het niet zijn gewoonlijke boodschap/prediking was aan de verschillende gemeenten.
Daarom bij de Korinthiërs in de eerste verzen een memorie naar het Kruis. Zij stonden nog heel erg wankel in hun geloof en dan is de prediking van het kruis heel essentieël.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 dec 2013 01:36

Ik schreef al, dat de kruisiging bij Paulus een kernpunt is, maar dat hij dit beeld vooral in geestelijke zin gebruikt. Alles, wat er omheen is gebeurd en wat er is gezegd (kruiswoorden) is voor Paulus blijkbaar niet belangrijk. En de opstanding? Hier hetzelfde: De opstanding wordt in geestelijke zin vaak aangehaald, maar ook hier: alles wat eraan vooraf ging of daarna gebeurde, wordt niet of nauwelijks genoemd. Ja, verschenen is Jezus, maar ook dat is geestelijk bedoeld, net zoals de verschijning van Jezus (door Paulus altijd Jezus Christus genoemd, of Christus alleen of Christus Jezus) aan hemzelf. Ja, geboren uit een vrouw, enz., maar ook hier alles eromheen is bij hem niet aan de orde en bij de evangelisten juist wel. Paulus geloofde overigens niet in de lichamelijke opstanding (zie vooral het geschrevene over de graankorrel), maar dan wel de vleselijke opstanding van Christus? Volgens mij niet. De andere opwekkingen uit de dood (het dochtertje, de jongeling en Lazarus) zijn in zijn ogen blijkbaar niet belangrijk (of niet echt gebeurd?) En nogmaals: voor Paulus was het allemaal korter geleden dan voor de evangelisten. Nee, hier ben ik nog lang niet uit.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2013 10:21

Dat het voor Paulus korter geleden was dan voor de discipelen is nog maar de vraag, maar dan moeten we wat jaartallen erbij nemen en de vriendschap van Lucas en Paulus die samenwerkten, ik neem aan dat ze er samen over spraken. Maar hoe lang of hoe kort het was is aan te tonen vanuit de geschiedenis, maar persoonlijk vind ik dat geen item want het gaat niet over een tijdsafstand maar over een onderscheid in bedieningen.

Misschien is het goed om te realiseren dat Paulus een heel bijzondere bekering had. Hij werd niet zoals de discipelen bij hun visbootjes o.a. weggehaald en geroepen.
Saulus werd een Paulus en Saul is een beeld van de wet. En na hem volgde David.
Saulus ook een beeld van de wet moest leren door zijn bekering dat hij de wet achter zich moest laten, en dat duurde een langere tijd dan de discipelen die onmiddelijk de Heer volgde.
Elke brief van Paulus begint ook met de uitleg van zijn bediening en aan wie hij de brief schrijft.
Paulus was een zeer geleerde en intelligente man en wist als geen ander dat het kruis behoorde bij de melk, mij de eerste beginselen en hoewel hij met diep respect over het kruis spreekt laat hij duidelijk weten dat zijn bediening veel verder strekt, namelijk tot dat wat God verborgen had en dat is de tussenperiode waarin wij nu leven vanaf de opstanding. Paulus richt zich dus specifiek tot gelovigen.
Gelovigen die het kruis hebben geloofd zijnde een verzoeningsbasis tussen God en schepsel, zij hebben dat aanvaard en zijn met Christus opgestaan in een nieuwigheid des levens, omdat dat een fenomeen was wat aan de discipelen niet bekend was gemaakt, zij vroegen zelfs naar de betekenis van wedergeboorte en zo ook NIcodemus, die altijd wordt neergezet als een dummie die niets wist van de wedergeboorte, maar de goeie man kòn het niet weten.
Daarom spreekt Paulus uitgebreid over wat wedergeboorte inhoudt, wat de weg van heiligmaking betekent, wat het wil zeggen dat de Here Jezus terugkomt, en vooral wat het Werk van de Here Jezus NU is.
Een werk aan gelovigen en niet aan de wereld. Paulus had de opdracht en kreeg ertoe ook openbaringen van God Zelf omdat aan gelovigen bekend te maken.
Eerst de prediking van het kruis, de melk, en daarna het opgroeien van hen die in dat kruis geloofden tot het zoonschap en tot de vaste voeding.
Paulus spreekt in heel de Hebr. brief over "betere dingen" over hogere dingen en die waren bestemd voor gelovigen.
Daarom spreekt hij over genade en overvloedige genade omdat hij als geen ander begreep wat de wet was en wat de wet met een mens deed.
In Kolossenzen en Filippenzen schrijft hij vnl. over de Hoop der roeping van de Gemeente en over de Hoop Die in ons is en hoop is toekomstverwachting.

Paulus legt ook uit dat de Here Jezus terug komt als eerst om Zijn Lichaam tot zich te nemen en bij die gelegenheid komt Hij de gelovigen tegemoet in de lucht en niet op aarde.
Daarom spreekt Paullus ook altijd over hemelburgers en dat is niet het joodse volk en ook niet de volkeren, maar specifiek een Lichaam wat ontstond bij de opstanding van Christus.

Paulus hield zich niet bezig met het dopen en legde slechts 1 keer wat uit over de betekenis van brood en beker en sprak alleen in zijn eerste brief over het spreken in tongen en profeteren en genezingen, later nooit weer.
Paulus was een man met visie en richtte zich op het huidige werk van Christus en de positie en de toekomst van de Gemeente dus van gelovigen.
Daarom ging hij naar vele landen buiten het jodendom omdat hij zoals hij zelf zegt een apostel der heidenen was.
Uiteraard spreekt Handelingen over het heil dat naar de heidenen ging en mede door alle apostelen is dat gebeurd.
Al eerder zei ik, maar men lacht erom en dat is niet erg dat Paulus in de Bijbel zijn vrienden noemt van het britse koningshuis, en hen ook groet, zij waren verbannen en waren ook in Rome enige tijd.
Later bleek ook dat Paulus het van harte de groeten doet. Dat het evangelie via deze koninklijke mensen in het grote Britannië is gekomen moge duidelijk zijn, maar dat staat weer in de kerkgeschiedenissen.

Terug naar Paulus.
Paulus gebruikt ook woorden als oikonomea en wijsheid en musterion en marterion.
Paulus groet ook met de heidense groet als eerste en dan de joodse groet hierna.
Genade en vrede. ( shalom)

Dat deze verborgenheden al te vinden zijn in een aantal gelijkenissen moge duidelijk zijn, maar het is pas Paulus die uitlegt waar het om gaat en daarom spreekt hij over begrippen zoals zuurdesem uit de gelijkenissen. Het zijn zoals Paulus het noemt de geheimenissen die hij bekend mag maken aan gelovigen, die allang weten wat het kruis voor hen heeft betekend.
De onrechtvaardige rentmeester is een gelijkenis maar als er 1 is die het vaak heeft over "rentmeesterschap" dan is het Paulus.
Paulus is een rentmeester ( uitdeler) van de bedeling , bediening ( oikonomea) van de Genade Gods.,)
Geen wettelijke bepalingen en ceremoniële wetten zoals die onder de wet gebruikelijk waren maar de vrije onverdiende genade van God als heilbrenger en opvoeder en de hele brief aan de Efeze gaat hierover. Efeze 2 leert ook dat het onderscheid tussen Jood en heiden is weggevallen. Efeze 3 zegt duidelijk dat dit volkomen nieuwe dingen zijn.
MB zou zeggen nieuwe wijn in een oude zak, en hij heeft gelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 dec 2013 10:36

Bron??

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 dec 2013 10:49

jaapo schreef:In verschillende topics wordt in de discussie heel vaak Paulus aangehaald. Bij aandachtig lezen van zijn brieven (het is geen evangelie!) valt op, dat hij regelmatig over de kruisiging van Christus spreekt en dan vooral op een vergeestelijke manier, maar NERGENS wordt teruggewezen op concrete gebeurtenissen of gezegdes uit de evangeliën. Niets over Golgotha, Gethsemané, de kruiswoorden, het lege graf in de tuin van Jozef van Arimathea, Maria Magdalena, de Emmaüsgangers, gelijkenissen, de Bergrede, de geboorte, de opwekkingen , de tekenen en wonderen. Dat houdt mij al heel lang bezig. Waarom niet? Of zijn er in de evangeliën allerlei toevoegingen gedaan? De geboorteverhalen (het is zo weer Kerst) zijn ook al onderling zeer verschillend, maar Paulus heeft het over geen van beide. En dan te bedenken, dat de brieven korter na Jezus' aanwezigheid op aarde zijn geschreven dan de evangeliën. Wie laat hierover zijn/haar licht eens schijnen?

Zomaar eens een gedachte van mij, een beetje uit de losse pols. Maar dat er in de brieven van Paulus andere dingen aan de orde komen, of bepaalde zaken op een andere manier, lijkt mij niet verrassend. Paulus verkeerde in een andere situatie dan de evangelieschrijvers. De evangelieschrijvers moesten de feiten doorgeven. Paulus is als apostel actief onder de gemeenten en met zendingswerk, de evangeliën/overleveringen bestaan al, en Paulus zal dan meer de betekenis van de laatste heilsfeiten ontvouwen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2013 10:50

De bron is uit de Bijbel en uit mijn hart, en dus ook zo uit mijn hoofd.
Dat spaart weer wat pb tjes sturen met allerlei louche sites Schelpje? Of was het Bambi?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2013 10:53

Zomaar eens een gedachte van mij, een beetje uit de losse pols. Maar dat er in de brieven van Paulus andere dingen aan de orde komen, of bepaalde zaken op een andere manier, lijkt mij niet verrassend. Paulus verkeerde in een andere situatie dan de evangelieschrijvers. De evangelieschrijvers moesten de feiten doorgeven. Paulus is als apostel actief onder de gemeenten en met zendingswerk, de evangeliën/overleveringen bestaan al, en Paulus zal dan meer de betekenis van de laatste heilsfeiten ontvouwen.

Helemaal eens. Mooi woord "ontvouwen"

Het gaat om de openbaring van een geheimenis aan gelovigen. Daarom moest eerst Matthias gekozen worden in de plaats van Judas om het getal 12 weer vol te maken, want het moest iemand zijn waarvan de Here Jezus eerder zegt: "Gij zult Mijn getuigen zijn", dat is geen oproep tot evangelisatie voor ons , maar een getuige is iemand die wat gezien heeft en daarvan kan getuigen en toen die 12 vol waren volgde de bekering van de apostel van de omwenteling, de 13e, met een bediening aan gelovigen met als inhoud genade in de plaats van wet.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 dec 2013 13:03

Een paar losse opmerkingen, nog geen reactie. 1. Door veel theologen wordt de Hebreeënbrief niet aan Paulus toegeschreven. Daar ben ik het wel mee eens, gezien de andere stijl, de andere opzet en de onduidelijke geadresseerden. Dus deze brief staat buiten mijn overwegingen. 2. Eveneens door veel theologen wordt gesteld, dat de brieven van Paulus geschreven zijn in een tijd, vrij kort na Jezus'leven op aarde. Pas jaren later zijn de evangeliën geschreven. De vraag werpt zich dan op, of de evangeliën niet aangevuld zijn met allerlei legendarische verhalen. Ook de doelgroepen verschillen, daarom ook de afwijkende geboorteverhalen, de wel gelijklopende lijdensverhalen, die vervolgens in het opstandingsverhaal weer uiteen gaan lopen. Heel wat gebeurtenissen en gelijkenissen komen maar bij één van de evangelisten voor, maar bij Paulus komt helemaal niets voor. 3. De leer van Paulus is m.i. vooral gericht op de Geest van Christus die in ons woont, of wil wonen. Het kruisigen en opnieuw gaan leven moeten we dan vooral geestelijk-symbolisch zien, vooral op de gelovigen zelf van toepassing. De reacties die al geweest zijn, gaan op al deze dingen nog weinig in.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2013 16:17

jaapo schreef:Een paar losse opmerkingen, nog geen reactie. 1. Door veel theologen wordt de Hebreeënbrief niet aan Paulus toegeschreven. Daar ben ik het wel mee eens, gezien de andere stijl, de andere opzet en de onduidelijke geadresseerden.

Je mag het met de theologen eens zijn want zij weten er geen raad mee, maar de mensen die zeggen dat de brief niet door Paulus is geschreven kunnen dat net zo min aantonen als hen die zeggen dat het wel door Paulus is geschreven, en ik heb geen enkele behoefte om daar over te strijden omdat er geen geadresseerden zijn dus de kwalificatie "onduidelijk" is luchthappen.

Dus deze brief staat buiten mijn overwegingen.

Prima dan laten we die buiten beschouwing, overigens waren het Pantaenus en Clemens van Alexandrië en Origenes ervan overtuigd dat het een brief van Paulus was vanwege allerlei Griekse uitdrukkingen en woorden die alleen door Paulus gebruikt werden, woorden als "slavernij""boven", "verwachten"en "welnu dan"en ook de uitleg van Psalm 8 in Hebr met die van Korinthe en Efeze 1 vers 22 duidelijk overeenkomsten aantonen.
Een ander voorbeeld is de aanhaling in Hebr 10 vers 30 van Deut. 32 vers 35, enz.... er zijn heel veel argumenten te veel om op te noemen dat het Paulus was, maar ik begrijp heel goed dat veel theologen dit niet op de naam van Paulus wensen te lezen.

2. Eveneens door veel theologen wordt gesteld, dat de brieven van Paulus geschreven zijn in een tijd, vrij kort na Jezus'leven op aarde. Pas jaren later zijn de evangeliën geschreven. De vraag werpt zich dan op, of de evangeliën niet aangevuld zijn met allerlei legendarische verhalen.

Als je dit stelt dan is het goed om dit nader toe te lichten met gebeurtenissen vanuit Handelingen om dit te bevestigen. Dan pas kun je weten of de evangeliën zijn aangevuld met legendes.
Ik vind niet dat je dat zomaar kunt stellen.

Ook de doelgroepen verschillen, daarom ook de afwijkende geboorteverhalen, de wel gelijklopende lijdensverhalen, die vervolgens in het opstandingsverhaal weer uiteen gaan lopen. Heel wat gebeurtenissen en gelijkenissen komen maar bij één van de evangelisten voor, maar bij Paulus komt helemaal niets voor. 3. De leer van Paulus is m.i. vooral gericht op de Geest van Christus die in ons woont, of wil wonen. Het kruisigen en opnieuw gaan leven moeten we dan vooral geestelijk-symbolisch zien, vooral op de gelovigen zelf van toepassing. De reacties die al geweest zijn, gaan op al deze dingen nog weinig in.

Over welke doelgroepen heb je het nu? De evangeliën hebben toch geen doelgroep.
Ik heb aldoor gesproken vanuit het schrijven van brieven en dan hebben we het toch over geadresseerden?
Wat is het kruisigen en opnieuw gaan leven? Is dat vooral symbolisch?
Redeneer je de kruisiging weg in een symbool?
Alle reden om op deze dingen eens in te gaan, en over gelijkenissen is allang gesproken in relatie tot de brieven want die komen juist wel voor maar niet allemaal alleen de gelijkenissen met betrekking tot het Koninkrijk.

Terug naar “[Religie] - Open forum”