dokter Corrie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Boekenlezer » 28 nov 2013 11:19

Arco schreef:Ik raad iedereen aan om de serie van Mark Gungor te kijken. In deze serie gaat hij in op hoe mannen en vrouwen met elkaar communiceren en de rol en functie van seksualiteit. En dat op een zeer grappige manier.

http://www.youtube.com/watch?v=sVogrnAO28E

Dat duurt dus wel even 1 uur en 12¾ minuten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 28 nov 2013 11:50

En dat is niet het enige deel...
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 nov 2013 12:56

Boekenlezer schreef:Tot een vrouw die van een ander is voel ik mij niet aangetrokken. Ik heb er geen behoefte aan om daar aan te zitten. En een vrouw die het met iemand gedaan heeft, is van die iemand.

Die is niet van die iemand, ja, als ze ermee getrouwd is.
Gij hebt 5 mannen gehad en die gij nu hebt is uw man niet.
Grappig, de meeste mensen vinden het niet een aantrekkelijk idee, maar God voelt Zich juist aangetrokken tot zulk soort mensen. Hij was een Vriend van tollenaars en hoeren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 nov 2013 13:45

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 nov 2013 17:25

Boerin schreef:Die is niet van die iemand, ja, als ze ermee getrouwd is.
Gij hebt 5 mannen gehad en die gij nu hebt is uw man niet.

Als je het als verliefd stel met elkaar gedaan had, moest je gewoon trouwen, hoor. En die regel wordt in de hedendaagse kerk nog toegepast. Door gemeenschap hoor je dus op een bijzondere manier bij elkaar.

Boerin schreef:Grappig, de meeste mensen vinden het niet een aantrekkelijk idee, maar God voelt Zich juist aangetrokken tot zulk soort mensen. Hij was een Vriend van tollenaars en hoeren.

Wat zijn dat nou voor warrige uitspraken. De meeste mensen willen inderdaad geen 'afgelikte boterham' als partner, maar God wel? Naar mijn weten heeft God zich nooit schuldig gemaakt aan datgene, wat er volgens een bepaalde exegese plaatsvindt in Genesis 6:2.

Maar ik begrijp dat mijn tekst te kuis was. Gek genoeg vind ik hem juist mooi aansluiten op bijvoorbeeld Deuteronomium 22:22.
Maar volgens jou kunnen we maar beter tollenaren en hoeren worden, omdat dat Gods interesse in ons zou stimuleren?

Beetje jammer ook, dat wanneer ik een probleem uit onze wereld aan de orde wil brengen, dat daar helemaal niet goed op ingegaan wordt, maar dat men blijkbaar liever in de eigen kleine theologische kringetjes blijft ronddraaien. (We zitten in een discussie over dr. Corrie, dus over seksuele voorlichting. In die context probeer ik bepaalde zaken erbij te betrekken die ermee te maken hebben.) Maar denk je dan, dat wat daar in die grote boze buitenwereld gebeurt, dat dat niet doordringt onder kerkmensen? Dat het vergif niet binnenspijpelt?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 nov 2013 17:46

Boekenlezer schreef:Beetje jammer ook, dat wanneer ik een probleem uit onze wereld aan de orde wil brengen, dat daar helemaal niet goed op ingegaan wordt, maar dat men blijkbaar liever in de eigen kleine theologische kringetjes blijft ronddraaien. (We zitten in een discussie over dr. Corrie, dus over seksuele voorlichting. In die context probeer ik bepaalde zaken erbij te betrekken die ermee te maken hebben.) Maar denk je dan, dat wat daar in die grote boze buitenwereld gebeurt, dat dat niet doordringt onder kerkmensen? Dat het vergif niet binnenspijpelt?

Het vergif sijpelt zeker binnen Boekenlezer, vooral via de jeugd.
Maar gaat ouderen ook niet voorbij.
Wat een halve eeuw nog ondenkbaar was, of i.i.g. in het geheim werd gedaan en er schaamte gevoeld werd wanneer het uitkwam, is alles nu even schaamteloos.
Heel veel wordt goedgepraat, ook op dit forum.
Tienerzwangerschappen voorkomen? O, dat doe je gewoon met een condoom en de anti conceptiepil. Ouders hoeven het niet te weten te komen, want h.a. heeft zwijgplicht.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 dec 2013 15:20

Boekenlezer schreef:Als je het als verliefd stel met elkaar gedaan had, moest je gewoon trouwen, hoor. En die regel wordt in de hedendaagse kerk nog toegepast. Door gemeenschap hoor je dus op een bijzondere manier bij elkaar.

Ik zei alleen dat ze niet meer met d'r 5 exen getrouwd was.
Ik ken iemand die is gescheiden en een Bijbelse reden had en nu hertrouwt met een man van in de 50 die altijd vrijgezel is geweest en voor z'n invalide moeder heeft gezorgd. Schattig toch?

Boekenlezer schreef:Wat zijn dat nou voor warrige uitspraken. De meeste mensen willen inderdaad geen 'afgelikte boterham' als partner, maar God wel? Naar mijn weten heeft God zich nooit schuldig gemaakt aan datgene, wat er volgens een bepaalde exegese plaatsvindt in Genesis 6:2.

Nee werkelijk? Ik had het over geestelijke aantrekkingskracht. Hij ziet het hart aan en kijkt niet zo naar mensen en veroordeelt ze niet. Die hoeren zochten tenminste liefde, al was het op de verkeerde plaats. Tot Farizeeën voelde Hij Zich niet zo aangetrokken.

Boekenlezer schreef:Maar ik begrijp dat mijn tekst te kuis was. Gek genoeg vind ik hem juist mooi aansluiten op bijvoorbeeld Deuteronomium 22:22.
Maar volgens jou kunnen we maar beter tollenaren en hoeren worden, omdat dat Gods interesse in ons zou stimuleren?

Dat lijkt me een strak plan, daar neemt de genade alleen maar van toe, of nee, wacht..
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 dec 2013 19:28

Boerin schreef:Nee werkelijk? Ik had het over geestelijke aantrekkingskracht. Hij ziet het hart aan en kijkt niet zo naar mensen en veroordeelt ze niet. Die hoeren zochten tenminste liefde, al was het op de verkeerde plaats. Tot Farizeeën voelde Hij Zich niet zo aangetrokken.

En dat er onder de mensen van alles mis is, dat is niet erg, want Jezus is toch liefdevol en vergeeft alles...? De zonde is eigenlijk een deugd?

Wat je opmerkt snapte ik al, voordat je het typte. Ik provoceerde je een beetje, vanwege het zojuist genoemde.

Cees1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cees1977 » 29 dec 2013 18:55

http://www.youtube.com/watch?v=cNW4WDdbRak

Ik denk niet dat sex met iemand je verplicht om te trouwen, al is dat soms een goede stap na wijs beraad. Het OT schreef dit voor om kwetsbare meisjes s te beschermen. Vrouwen waren bijna altijd financieel afhankelijk van een partner, en een ontmaagde vrouw vond nog moeilijk een partner. Daarom gaf God de man in kwestie een zorgplicht tav het meisje, door te trouwen. Volgenz mij was een financiele compensatie ook mogelijk, weet ik niet zeker. We kunnen deze praktijk dus m.i niet klakkeloos naar 2013 kopiëren.
Zie ook in deze video preek

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2013 21:20

schelpje3 schreef:Het vergif sijpelt zeker binnen Boekenlezer, vooral via de jeugd.
Maar gaat ouderen ook niet voorbij.
Wat een halve eeuw nog ondenkbaar was, of i.i.g. in het geheim werd gedaan en er schaamte gevoeld werd wanneer het uitkwam, is alles nu even schaamteloos.
Heel veel wordt goedgepraat, ook op dit forum.
Tienerzwangerschappen voorkomen? O, dat doe je gewoon met een condoom en de anti conceptiepil. Ouders hoeven het niet te weten te komen, want h.a. heeft zwijgplicht.

Misschien is er dan toch iets mis met het fundament van de opvoeding?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 dec 2013 21:54

mealybug schreef:Misschien is er dan toch iets mis met het fundament van de opvoeding?

Dat is toch al eeuwen zo.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 dec 2013 22:21

meribel schreef:
Dat is toch al eeuwen zo.

Jij zegt het :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 09:27

Boekenlezer schreef:Door gemeenschap hoor je dus op een bijzondere manier bij elkaar.

Jezus noemde ook het begerig naar getrouwde vrouwen kijken al overspel. Gelukkig dat jij dat nog nooit gedaan hebt. :-oo

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 dec 2013 09:30

mohamed schreef:Jezus noemde ook het begerig naar getrouwde vrouwen kijken al overspel. Gelukkig dat jij dat nog nooit gedaan hebt. :-oo
Wat bedoel je hier nou mee te zeggen? Ik hoop maar dat ik je verkeerd begrijp.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2013 09:39

mohamed schreef:Jezus noemde ook het begerig naar getrouwde vrouwen kijken al overspel. Gelukkig dat jij dat nog nooit gedaan hebt. :-oo

Jvslooten schreef:Wat bedoel je hier nou mee te zeggen? Ik hoop maar dat ik je verkeerd begrijp.

Het interesseert mij werkelijk niks of jij me verkeerd begrijpt, maar ik doelde op Mat 5,28.

Terug naar “[Religie] - Open forum”