@Faramir
Misschien kun je eens uitleggen wat de functie is van relieken is/was in kerken. Ik lees er in de Bijbel niet zoveel over.
Moderator: Moderafo's
hubert schreef:@Faramir
Misschien kun je eens uitleggen wat de functie is van relieken is/was in kerken. Ik lees er in de Bijbel niet zoveel over.
rotterdam schreef:
U vraagt het niet aan mij, maar misschien mag ik vooruitlopend op Faramir's antwoord over de functie vast wat Bijbelwoorden citeren.
2 Kon 2 ; 13 Hij pakte de mantel van Elia, die van hem afgevallen was, op, keerde terug en bleef aan de oever van de Jordaan staan.
14 Hij nam de mantel van Elia, die van hem afgevallen was, en sloeg het water en zei: Waar is de HEERE, de God van Elia, ja Hij? Hij sloeg het water en het werd naar beide zijden verdeeld, en Elisa ging erdoor.
2 Kon 13 ; 21 En het gebeurde, toen men een man aan het begraven was, dat zij, zie, een bende zagen. Daarom wierpen zij de man in het graf van Elisa. Toen de man daarin terechtkwam en met de beenderen van Elisa in aanraking kwam, werd hij weer levend en rees overeind op zijn voeten.
Math.9 ; 20 En zie, een vrouw die al twaalf jaar bloedvloeiingen had, kwam van achteren naar Hem toe en raakte de zoom van Zijn bovenkleed aan;
21 want zij zei bij zichzelf: Als ik alleen maar Zijn bovenkleed aanraak, zal ik gezond worden.
Hand.5 ; 15 zodat zij de zieken naar buiten droegen op de straten en hen op bedden en ligmatten legden, opdat, wanneer Petrus voorbijkwam, ook maar zijn schaduw op iemand van hen zou kunnen vallen.
16 En ook de menigte uit de steden in de omgeving kwam gezamenlijk naar Jeruzalem. Men bracht zieken en hen die door onreine geesten gekweld werden, en zij werden allen genezen.
Hand.19 ; 11 En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus,
12 zo zelfs dat, als de zweetdoeken of de doeken die hij om zijn middel droeg, van zijn lichaam op de zieken gelegd werden, de ziekten van hen weken en de boze geesten uit hen weggingen.
mealybug schreef:
We lezen in II Kon. 18:4:”Hij verwijderde de offerplaatsen, verbrijzelde de gewijde stenen, haal de Asjerapalen omver en sloeg de koperen slang die Mozes gemaakt had aan stukken
Riska schreef:Ja en hij wil het uitlenen aan bibliotheken.
Ik vrees dat die er niet lang ligt, maar dat ie achterover gedrukt wordt, door iemand die dollars in de ogen heeft. Toch?
Riska schreef:Ja en hij wil het uitlenen aan bibliotheken.
Ik vrees dat die er niet lang ligt, maar dat ie achterover gedrukt wordt, door iemand die dollars in de ogen heeft. Toch?
2 Kon 13 ; 21 En het gebeurde, toen men een man aan het begraven was, dat zij, zie, een bende zagen. Daarom wierpen zij de man in het graf van Elisa. Toen de man daarin terechtkwam en met de beenderen van Elisa in aanraking kwam, werd hij weer levend en rees overeind op zijn voeten.
hubert schreef:
@Rotterdam 2 Kon 13 ; 21 En het gebeurde, toen men een man aan het begraven was, dat zij, zie, een bende zagen. Daarom wierpen zij de man in het graf van Elisa. Toen de man daarin terechtkwam en met de beenderen van Elisa in aanraking kwam, werd hij weer levend en rees overeind op zijn voeten.
Op basis van deze tekst zou je kunnen zeggen dat de aanraking van de beenderen levendmakend is en dat daarom beenderen van heiligen in de kerk een zekere kracht zouden hebben?
hubert schreef:De vraag is wat mij betreft of dit in onze tijd nog steeds dezelfde magisch werking heeft?
hubert schreef:De vraag is wat mij betreft of dit in onze tijd nog steeds dezelfde magisch werking heeft?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten