Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor hubert » 26 nov 2013 14:46

@Faramir
Misschien kun je eens uitleggen wat de functie is van relieken is/was in kerken. Ik lees er in de Bijbel niet zoveel over.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 nov 2013 16:37

hubert schreef:@Faramir
Misschien kun je eens uitleggen wat de functie is van relieken is/was in kerken. Ik lees er in de Bijbel niet zoveel over.

U vraagt het niet aan mij, maar misschien mag ik vooruitlopend op Faramir's antwoord over de functie vast wat Bijbelwoorden citeren.

2 Kon 2 ; 13 Hij pakte de mantel van Elia, die van hem afgevallen was, op, keerde terug en bleef aan de oever van de Jordaan staan.
14 Hij nam de mantel van Elia, die van hem afgevallen was, en sloeg het water en zei: Waar is de HEERE, de God van Elia, ja Hij? Hij sloeg het water en het werd naar beide zijden verdeeld, en Elisa ging erdoor.

2 Kon 13 ; 21 En het gebeurde, toen men een man aan het begraven was, dat zij, zie, een bende zagen. Daarom wierpen zij de man in het graf van Elisa. Toen de man daarin terechtkwam en met de beenderen van Elisa in aanraking kwam, werd hij weer levend en rees overeind op zijn voeten.

Math.9 ; 20 En zie, een vrouw die al twaalf jaar bloedvloeiingen had, kwam van achteren naar Hem toe en raakte de zoom van Zijn bovenkleed aan;
21 want zij zei bij zichzelf: Als ik alleen maar Zijn bovenkleed aanraak, zal ik gezond worden.

Hand.5 ; 15 zodat zij de zieken naar buiten droegen op de straten en hen op bedden en ligmatten legden, opdat, wanneer Petrus voorbijkwam, ook maar zijn schaduw op iemand van hen zou kunnen vallen.
16 En ook de menigte uit de steden in de omgeving kwam gezamenlijk naar Jeruzalem. Men bracht zieken en hen die door onreine geesten gekweld werden, en zij werden allen genezen.

Hand.19 ; 11 En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus,
12 zo zelfs dat, als de zweetdoeken of de doeken die hij om zijn middel droeg, van zijn lichaam op de zieken gelegd werden, de ziekten van hen weken en de boze geesten uit hen weggingen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 nov 2013 21:18

Een vrouw uit Florida is met een draaimolen getrouwd.
http://www.independent.co.uk/news/world ... 47143.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 26 nov 2013 21:25

Ze zeggen wel eens: die loopt met molentjes, en dat is geen compliment. :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 nov 2013 22:15

rotterdam schreef:
U vraagt het niet aan mij, maar misschien mag ik vooruitlopend op Faramir's antwoord over de functie vast wat Bijbelwoorden citeren.

2 Kon 2 ; 13 Hij pakte de mantel van Elia, die van hem afgevallen was, op, keerde terug en bleef aan de oever van de Jordaan staan.
14 Hij nam de mantel van Elia, die van hem afgevallen was, en sloeg het water en zei: Waar is de HEERE, de God van Elia, ja Hij? Hij sloeg het water en het werd naar beide zijden verdeeld, en Elisa ging erdoor.

2 Kon 13 ; 21 En het gebeurde, toen men een man aan het begraven was, dat zij, zie, een bende zagen. Daarom wierpen zij de man in het graf van Elisa. Toen de man daarin terechtkwam en met de beenderen van Elisa in aanraking kwam, werd hij weer levend en rees overeind op zijn voeten.

Math.9 ; 20 En zie, een vrouw die al twaalf jaar bloedvloeiingen had, kwam van achteren naar Hem toe en raakte de zoom van Zijn bovenkleed aan;
21 want zij zei bij zichzelf: Als ik alleen maar Zijn bovenkleed aanraak, zal ik gezond worden.

Hand.5 ; 15 zodat zij de zieken naar buiten droegen op de straten en hen op bedden en ligmatten legden, opdat, wanneer Petrus voorbijkwam, ook maar zijn schaduw op iemand van hen zou kunnen vallen.
16 En ook de menigte uit de steden in de omgeving kwam gezamenlijk naar Jeruzalem. Men bracht zieken en hen die door onreine geesten gekweld werden, en zij werden allen genezen.

12 zo zelfs dat, als de zweetdoeken of de doeken die hij om zijn middel droeg, van zijn lichaam op de zieken gelegd werden, de ziekten van hen weken en de boze geesten uit hen weggingen.

We lezen in II Kon. 18:4:”Hij verwijderde de offerplaatsen, verbrijzelde de gewijde stenen, haal de Asjerapalen omver en sloeg de koperen slang die Mozes gemaakt had aan stukken

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 nov 2013 12:55

mealybug schreef:
We lezen in II Kon. 18:4:”Hij verwijderde de offerplaatsen, verbrijzelde de gewijde stenen, haal de Asjerapalen omver en sloeg de koperen slang die Mozes gemaakt had aan stukken

Dit Bijbelgedeelte is mij, uiteraard, bekend.
Wat wil je hiermee zeggen ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 nov 2013 17:13

Deze meneer hecht wel héél veel waarde aan een psalmboek:

http://historiek.net/142-miljoen-dollar ... 640/38950/

Riska

Berichtdoor Riska » 27 nov 2013 18:05

Ja en hij wil het uitlenen aan bibliotheken.
Ik vrees dat die er niet lang ligt, maar dat ie achterover gedrukt wordt, door iemand die dollars in de ogen heeft. Toch?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 nov 2013 18:36

Riska schreef:Ja en hij wil het uitlenen aan bibliotheken.
Ik vrees dat die er niet lang ligt, maar dat ie achterover gedrukt wordt, door iemand die dollars in de ogen heeft. Toch?

Misschien wel, maar die zou er niet veel aan hebben, want het valt een beetje op, als die persoon het dan te koop zou aanbieden.
Of het moet voor een particulier, in opdracht gestolen worden.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 nov 2013 11:08

Riska schreef:Ja en hij wil het uitlenen aan bibliotheken.

Als diegene het dan ook nog leest, wie weet, brengt het nog iets goeds voort, zo'n diefstal...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 nov 2013 12:05

@Rotterdam

Op basis van deze tekst zou je kunnen zeggen dat de aanraking van de beenderen levendmakend is en dat daarom beenderen van heiligen in de kerk een zekere kracht zouden hebben?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 nov 2013 14:45

hubert schreef:
@Rotterdam 2 Kon 13 ; 21 En het gebeurde, toen men een man aan het begraven was, dat zij, zie, een bende zagen. Daarom wierpen zij de man in het graf van Elisa. Toen de man daarin terechtkwam en met de beenderen van Elisa in aanraking kwam, werd hij weer levend en rees overeind op zijn voeten.

Op basis van deze tekst zou je kunnen zeggen dat de aanraking van de beenderen levendmakend is en dat daarom beenderen van heiligen in de kerk een zekere kracht zouden hebben?

Dit is inderdaad een van de teksten in de Bijbel waarop de R.K.K. de leer van de relikwieën op gebaseerd heeft.

Ook in het N.T. wordt melding gemaakt van voorwerpen met genezende kracht;

Relikwieën bezitten geen magische kracht - lees Joh.9 ; 1-7

Toen Jezus de blinde man genas, in Joh. 9: 1-7, gebruikte de Here toen magische modder en speeksel? Was het een soort magisch drankje dat Hij mengde, of was het simpelweg zo dat Jezus materie gebruikte in verband met de overdracht van zijn genade? De Heere is geen dualist. Hij heeft de materie gemaakt, Hij heeft de materie lief, en had geen scrupules om zelf materie te worden, om zo onze redding te bewerken.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 nov 2013 15:38

De vraag is wat mij betreft of dit in onze tijd nog steeds dezelfde magisch werking heeft?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 nov 2013 16:26

hubert schreef:De vraag is wat mij betreft of dit in onze tijd nog steeds dezelfde magisch werking heeft?

Het was geen magische werking, maar de zalving werd overgedragen door zweetdoeken, gebeurt nog steeds, beenderen weet ik niet, spreekt me persoonlijk niet zo aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 nov 2013 19:09

hubert schreef:De vraag is wat mij betreft of dit in onze tijd nog steeds dezelfde magisch werking heeft?

Als je het geloofd wel - als je het niet geloofd niet

lees maar in Math. 9 ; 20 (En ziet, een vrouw die twaalf jaren het bloedvloeien gehad had, komende tot Hem van achteren, raakte den zoom Zijns kleeds aan;
21 Want zij zeide in zichzelven: Indien ik alleenlijk Zijn kleed aanraak, zo zal ik gezond worden.
22 En Jezus, Zich omkerende, en haar ziende, zeide: Wees welgemoed, dochter! uw geloof heeft u behouden. En de vrouw werd gezond van dezelve ure af.)

En Jezus zeide: uw geloof heeft u behouden.

Terug naar “Archief”