Rozijn schreef:Maar, even serieus... Zou je niet proberen te minderen?
Als definitie van alcoholprobleem wordt vaak gezet: iedere avond minstens drie...
En daar zit jij aan als ik het zo lees.
Ik heb niet gezegd iedere avond.

Moderators: johannes1, Moderafo's
Rozijn schreef:Maar, even serieus... Zou je niet proberen te minderen?
Als definitie van alcoholprobleem wordt vaak gezet: iedere avond minstens drie...
En daar zit jij aan als ik het zo lees.
Marnix schreef:Bij stoofpotten ook. Ik maak geregeld een Belgische stoofpot met stoofvlees, en dan ui, wortel, pastinaak, ontbijtkoek, kruiden en donker bier. En daar drink ik dan ook een trappist bij.
Dit weekend twee pakketten gekocht:
Rochefort 1x 6, 2x 8 en 1x 10 met het mooie brede glas, wilde ik graag hebben voor quadrupels:
En een box met 4 flesjes kwak plus het unieke glas:
Marnix schreef:Boekenlezer, zou het niet ook door het gist komen dat het onderin bitterder werd? Gist is zweeft een beetje in het bier en omdat het zwaarder is zakt het langzaam naar beneden.
Maar leuk dat je aan het "opbouwen" bent. Ga je hierna aan de quadrupel? Wat tripel betreft, als je hem een keer tegenkomt, koop dan Karmeliet tripel. En als je in een stad bent, zoek dan eens of er een lokale brouwerij is, veel plaatsen hebben eigen brouwerijen waar ze in kleinere oplages leuke en lekkere bieren maken. Waar woon je eigenlijk ook alweer?
Marnix schreef:Dan woon je heel dicht in de buurt. Amersfoort heeft "De Drie Dringen" maar dat vind ik niet zo geweldig. Maar je hebt ook brouwerij De Eem (vrij nieuw) en die maken wel wat leuker bier. Bijvoorbeeld te krijgen bij de Eemlandhoeve (in de polder tussen Eemnes en Spakenburg ergens). Utrecht heeft onder andere De Leckere en Oudaen. En zo heb je veel steden waar ze eigen bier brouwen. Soms graaft men in de dossiers op zoek naar oude recepten. In Haarlem heb je bijvoorbeeld Jopen waar ze een Gruitbier maken, een recept van honderden jaren oud. Amsterdam had de graanimport en vanwege de hoge belastingen ging men daar mee brouwen. Denk ook aan brouwerijen als "de Hemel" in Nijmegen, 't Goeye Goet in het Openluchtmuseum in Arnhem, 't IJ in Amsterdam, Haarlem met Jopen en ga zo maar door. Je moet net even weten waar je het kan halen maar het is wel leuk om zo de lokale bieren te proeven.
Marnix schreef:Tripel is wat zuurder en dan proef je de gist beter. Bij dubbelbier heb je dat minder. Als ze karmeliet hebben bij de AH, zeker halen. Ik garandeer je dat je dan het bittere niet hebt, het is een heerlijk zachte smaakvolle tripel. En de Quadruple van La Trappe is ook zeker het proberen waard.
Marnix schreef:Je kan als je keuzes wil maken ook kijken op sites als ratebeer waar mensen hun proefrapporten inleveren en je zo een beoordeling van de bieren kan zien. Smaken verschillen maar het kan soms wel helpen.
Marnix schreef:Ps. als je mossels koopt, eet je dan ook de schaal op omdat je daarvoor hebt betaald? Of het klokhuis van een appel?
Boekenlezer schreef:Mossels heb ik trouwens nog nooit gegeten. Het trekt het me ook eigenlijk niet zo aan. Ik was wel eens in een restaurant waar ze dat aten, maar ik vond het niet zo geweldig ruiken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten