Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2013 20:11

Rozijn schreef:Maar, even serieus... Zou je niet proberen te minderen?
Als definitie van alcoholprobleem wordt vaak gezet: iedere avond minstens drie...
En daar zit jij aan als ik het zo lees.

Ik heb niet gezegd iedere avond. ;)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 nov 2013 20:14

O, gelukkig.
Maar...
De andere grens is minstens 21 per week...

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 nov 2013 20:16

Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 nov 2013 20:21

Grappige luchtballon!
Als je die toch leeg moest drinken...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2013 20:50

Dan praat je als een vreemde smurf denk ik. :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2013 23:44

Schelpje, je moet eerst vlees braden, dan bouillon toevoegen, bier in een pannetje warm maken en dan aan de bouillon toevoegen en de kruiden erbij doen. Dan krijg je een lekkere zoetzoute bouillon. Als je puur bier gaat koken krijg je een minder prettige geur. En donker bier ruikt als je het kookt lekkerder dan pils denk ik, omdat pils veel bitterder is. Ik kies altijd een donker bier uit dat niet te bitter is, dat is niet lekker en dan ruikt ook niet lekker. Leffe bruin, kasteel, rochefort.

Boekenlezer, zou het niet ook door het gist komen dat het onderin bitterder werd? Gist is zweeft een beetje in het bier en omdat het zwaarder is zakt het langzaam naar beneden.

Maar leuk dat je aan het "opbouwen" bent. Ga je hierna aan de quadrupel? Wat tripel betreft, als je hem een keer tegenkomt, koop dan Karmeliet tripel. En als je in een stad bent, zoek dan eens of er een lokale brouwerij is, veel plaatsen hebben eigen brouwerijen waar ze in kleinere oplages leuke en lekkere bieren maken. Waar woon je eigenlijk ook alweer?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 nov 2013 14:48

Marnix schreef:Bij stoofpotten ook. Ik maak geregeld een Belgische stoofpot met stoofvlees, en dan ui, wortel, pastinaak, ontbijtkoek, kruiden en donker bier. En daar drink ik dan ook een trappist bij.

Dit weekend twee pakketten gekocht:

Rochefort 1x 6, 2x 8 en 1x 10 met het mooie brede glas, wilde ik graag hebben voor quadrupels:

Afbeelding

Afbeelding

En een box met 4 flesjes kwak plus het unieke glas:

Afbeelding

Dat kunnen leuke sets zijn.
Bij de Dirk III zag ik ook zo'n set van La Trappe. Voor €7,- heb je dan een glas en vier verschillende biertjes van La Trappe (blond, dubbel, tripel, quadrupel). Jammer dat ik het pas ontdekte nadat ik net een La Trappe-glas had gekocht, anders was het een absolute no-brainer voor mij. Twee La Trappe-glazen lijkt me alleen nuttig als ik eens een gast op bezoek krijg met wie ik samen La Trappe-bier ga drinken. Voor het geld hoef je het echter niet te laten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 nov 2013 15:07

Marnix schreef:Boekenlezer, zou het niet ook door het gist komen dat het onderin bitterder werd? Gist is zweeft een beetje in het bier en omdat het zwaarder is zakt het langzaam naar beneden.

Maar leuk dat je aan het "opbouwen" bent. Ga je hierna aan de quadrupel? Wat tripel betreft, als je hem een keer tegenkomt, koop dan Karmeliet tripel. En als je in een stad bent, zoek dan eens of er een lokale brouwerij is, veel plaatsen hebben eigen brouwerijen waar ze in kleinere oplages leuke en lekkere bieren maken. Waar woon je eigenlijk ook alweer?

De gist zal wel de factor zijn in de bitterheid. Ik heb nu de indruk dat het een verschijnsel is dat heel typisch bij tripel-bier hoort. Want vandaag bij de Westmalle trad het ook op. Ik heb vandaag wel iets anders geschonken. Eerst ongeveer 90% in het glas geschonken.
In het begin vond ik de smaak heel mooi in balans. Ook met die eerste 90% nam die bitterheid overigens ook wel iets toe. Maar dat laatste beetje, wat ik uiteindelijk in mijn glas schonk, was duidelijk het bitterst. Dat verschil was goed te proeven.
Ik ga het laatste beetje ook niet in de fles laten, want als ik 33 cl. bier heb betaald, zal ik het opdrinken ook.

De Leffe is de enige Tripel waarbij die bitterheid achterwege blijft. Maar met de Grimbergen, La Trappe en Westmalle valt mij dat verschijnsel steeds op. Dus mijn conclusie: dat hoort blijkbaar bij Tripel-bier drinken.

Voor de komende twee dagen heb ik al wel eten in huis, maar nog geen bier. Dus ik kan nog kiezen welk bier ik daarbij kies. Een Karmeliet Tripel en een La Trappe Quadrupel zouden een idee kunnen zijn. Kan ik beiden zo bij de AH halen.

Ik woon tussen Hilversum en Amersfoort. Ik weet van Amersfoort dat daar wel een brouwerij is, niet ver van de Koppelpoort.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 26 nov 2013 15:44

Vandaag zag ik de Gulpener Wintervrund en nog een gulpener speciaalbier (even de naam vergeten) bij de dirk III in de aanbieding. Ik twijfelde maar heb ze toch niet gekocht. Weet iemand of ze aan te raden zijn?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2013 16:07

De gist zal wel de factor zijn in de bitterheid. Ik heb nu de indruk dat het een verschijnsel is dat heel typisch bij tripel-bier hoort. Want vandaag bij de Westmalle trad het ook op. Ik heb vandaag wel iets anders geschonken. Eerst ongeveer 90% in het glas geschonken.
In het begin vond ik de smaak heel mooi in balans. Ook met die eerste 90% nam die bitterheid overigens ook wel iets toe. Maar dat laatste beetje, wat ik uiteindelijk in mijn glas schonk, was duidelijk het bitterst. Dat verschil was goed te proeven.
Ik ga het laatste beetje ook niet in de fles laten, want als ik 33 cl. bier heb betaald, zal ik het opdrinken ook.

De Leffe is de enige Tripel waarbij die bitterheid achterwege blijft. Maar met de Grimbergen, La Trappe en Westmalle valt mij dat verschijnsel steeds op. Dus mijn conclusie: dat hoort blijkbaar bij Tripel-bier drinken.

Voor de komende twee dagen heb ik al wel eten in huis, maar nog geen bier. Dus ik kan nog kiezen welk bier ik daarbij kies. Een Karmeliet Tripel en een La Trappe Quadrupel zouden een idee kunnen zijn. Kan ik beiden zo bij de AH halen.

Ik woon tussen Hilversum en Amersfoort. Ik weet van Amersfoort dat daar wel een brouwerij is, niet ver van de Koppelpoort.[/quote]

Dan woon je heel dicht in de buurt. Amersfoort heeft "De Drie Dringen" maar dat vind ik niet zo geweldig. Maar je hebt ook brouwerij De Eem (vrij nieuw) en die maken wel wat leuker bier. Bijvoorbeeld te krijgen bij de Eemlandhoeve (in de polder tussen Eemnes en Spakenburg ergens). Utrecht heeft onder andere De Leckere en Oudaen. En zo heb je veel steden waar ze eigen bier brouwen. Soms graaft men in de dossiers op zoek naar oude recepten. In Haarlem heb je bijvoorbeeld Jopen waar ze een Gruitbier maken, een recept van honderden jaren oud. Amsterdam had de graanimport en vanwege de hoge belastingen ging men daar mee brouwen. Denk ook aan brouwerijen als "de Hemel" in Nijmegen, 't Goeye Goet in het Openluchtmuseum in Arnhem, 't IJ in Amsterdam, Haarlem met Jopen en ga zo maar door. Je moet net even weten waar je het kan halen maar het is wel leuk om zo de lokale bieren te proeven.

Tripel is wat zuurder en dan proef je de gist beter. Bij dubbelbier heb je dat minder. Als ze karmeliet hebben bij de AH, zeker halen. Ik garandeer je dat je dan het bittere niet hebt, het is een heerlijk zachte smaakvolle tripel. En de Quadruple van La Trappe is ook zeker het proberen waard.

Je kan als je keuzes wil maken ook kijken op sites als ratebeer waar mensen hun proefrapporten inleveren en je zo een beoordeling van de bieren kan zien. Smaken verschillen maar het kan soms wel helpen.

Ps. als je mossels koopt, eet je dan ook de schaal op omdat je daarvoor hebt betaald? Of het klokhuis van een appel? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 nov 2013 17:27

Marnix schreef:Dan woon je heel dicht in de buurt. Amersfoort heeft "De Drie Dringen" maar dat vind ik niet zo geweldig. Maar je hebt ook brouwerij De Eem (vrij nieuw) en die maken wel wat leuker bier. Bijvoorbeeld te krijgen bij de Eemlandhoeve (in de polder tussen Eemnes en Spakenburg ergens). Utrecht heeft onder andere De Leckere en Oudaen. En zo heb je veel steden waar ze eigen bier brouwen. Soms graaft men in de dossiers op zoek naar oude recepten. In Haarlem heb je bijvoorbeeld Jopen waar ze een Gruitbier maken, een recept van honderden jaren oud. Amsterdam had de graanimport en vanwege de hoge belastingen ging men daar mee brouwen. Denk ook aan brouwerijen als "de Hemel" in Nijmegen, 't Goeye Goet in het Openluchtmuseum in Arnhem, 't IJ in Amsterdam, Haarlem met Jopen en ga zo maar door. Je moet net even weten waar je het kan halen maar het is wel leuk om zo de lokale bieren te proeven.

Wie weet, ooit. Er valt zo verschrikkelijk veel te proeven als het over bier gaat. Dat is niet meer te overzien.

Marnix schreef:Tripel is wat zuurder en dan proef je de gist beter. Bij dubbelbier heb je dat minder. Als ze karmeliet hebben bij de AH, zeker halen. Ik garandeer je dat je dan het bittere niet hebt, het is een heerlijk zachte smaakvolle tripel. En de Quadruple van La Trappe is ook zeker het proberen waard.

Dan lijkt me dat wel wat.

Marnix schreef:Je kan als je keuzes wil maken ook kijken op sites als ratebeer waar mensen hun proefrapporten inleveren en je zo een beoordeling van de bieren kan zien. Smaken verschillen maar het kan soms wel helpen.

Dat is een interessante suggestie. Bedankt.

Vorige week kwam ik nog deze website tegen, ook wel interessant:
http://www.belgische-bieren.be/
Daar zag ik bij diverse bieren ook wel eens meningen staan, soms heel ongenuanceerd.

Marnix schreef:Ps. als je mossels koopt, eet je dan ook de schaal op omdat je daarvoor hebt betaald? Of het klokhuis van een appel? ;)

Nee, er is ergens een grens. Ik ga ook niet het bierflesje opeten. Alhoewel je dan kan tegenwerpen dat je daarvoor je statiegeld terug krijgt. :-k

Mossels heb ik trouwens nog nooit gegeten. Het trekt het me ook eigenlijk niet zo aan. Ik was wel eens in een restaurant waar ze dat aten, maar ik vond het niet zo geweldig ruiken.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 nov 2013 17:31

Boekenlezer schreef:Mossels heb ik trouwens nog nooit gegeten. Het trekt het me ook eigenlijk niet zo aan. Ik was wel eens in een restaurant waar ze dat aten, maar ik vond het niet zo geweldig ruiken.

Ik vond ze er ook niet zo lekker uitzien en dat idee zo'n slijmerige massa naar binnen te werken, maar misschien smaken ze wel als je ze opbakt met bier.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 nov 2013 18:05

Mossels smaken heerlijk, mits goed bereid. Maar wat boerin zegt, die slijmerige massa in je mond blijft een unieke ervaring.. dat is best wel even wennen :mrgreen:

Nouja.. bier moet je ook leren drinken, toch?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 26 nov 2013 22:55

Nou, geen Zeeuwen hier zo te zien. Mossels zijn toch heel normaal om te eten? Is ook niks slijmerigs aan. Oesters, die zijn slijmerig. En vind ik persoonlijk ook niet heel erg lekker, zeker niet rauw; uit de oven gaat echter wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 00:01

Smaken verschillen ;-)

Terug naar “Algemene Zaken”