Hoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Hoop

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2013 13:23

In het dagelijks leven betekent het woord hoop:
* goede verwachting van iets hebben
* afwisselend een gunstige of een ongunstige afloop van iets verwachten

Hope betekent echter: uitzicht, vertrouwen, verwachting.

In de Bijbel wordt deze hoop dus bedoeld als 100% zekerheid, omdat God het beloofd heeft.

Hebr. 6: Opdat wij, door twee onveranderlijke dingen, in welke het onmogelijk is dat God liege, een sterke vertroosting zouden hebben, wij namelijk, die de toevlucht genomen hebben, om de voorgestelde hoop vast te houden;
Welke wij hebben als een anker der ziel, hetwelk zeker en vast is, en ingaat in het binnenste van het voorhangsel;

Boven een rouwkaart staat wel eens: in de Hope des eeuwige levens...

Ik heb dit topic geopend, omdat er wel eens verschillend wordt gedacht en gesproken over het woordje hoop.
Het staat tussen GELOOF en LIEFDE in, Geloof, hoop en liefde.

Wat kunnen wij over deze Bijbelse hoop zeggen? Wie kan er iets aan toevoegen?
Zijn jullie een voorstander van deze tekst op een rouwkaart, of juist niet en waarom niet/wel?

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Hoop

Berichtdoor alexander91 » 25 nov 2013 13:42

Leuk onderwerp voor een nieuw topic.

Bij wat je schrijft moet ik denken aan de betreffende tekst in 1 Kor 13:
"Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
13 En nu blijven geloof, hoop en liefde"

Hoop heeft dus niet zozeer iets te maken met een volledige kennis/ervaring van iets, maar een uitzien ernaar, zoals je schrijft.

Daarnaast, een stukje eerder in betreffende tekst: de liefde hoopt alle dingen. Geloof, hoop en liefde gaan heel erg hand in hand denk ik.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 14:15

Ik vind ''in de Hope des eeuwige levens...'' niet echt de meest geschikte tekst voor op een rouwkaart.. sowieso wil ik zelf liever een andere tekst, maar ik heb ook wel gemerkt dat er tegenwoordig veel mensen zijn die deze tekst niet goed verstaan en dus verkeerd interpreteren.. dat is jammer, want van zichzelf is het een ontzettend rijke, betekenisvolle tekst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2013 14:33

Bij mijn vader stond hij op de rouwkaart (ik was het daar niet mee eens) omdat ik als argument had dat het inderdaad mogelijk verkeerd begrepen zou worden.
En dat was ook zo!
Ik heb meerdere malen die vraag naderhand gehad, jouw vader hoopte?
Nee, vader hoopte niet, hij mocht ingaan.
Maar het is een rijke tekst, zeker waar, maar zoals vele teksten in de Bijbel, soms verkeerd geinterpreteerd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 nov 2013 19:42

schelpje3 schreef:In het dagelijks leven betekent het woord hoop:
* goede verwachting van iets hebben
* afwisselend een gunstige of een ongunstige afloop van iets verwachten

Hope betekent echter: uitzicht, vertrouwen, verwachting.

In de Bijbel wordt deze hoop dus bedoeld als 100% zekerheid, omdat God het beloofd heeft.

Ja inderdaad.
Romeinen 8
23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. 24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? 25 Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding.

Efeze 2:12
dat gij te dien tijde zonder Christus waart, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 nov 2013 19:50

Terwijl ik nadenk over dit topic, komt bij mij de vraag boven: wat is nu precies het onderscheid tussen de hoop en het geloof?
Ik wilde een antwoord typen als: de hoop is het anker (zo wordt het vaak afgebeeld) en grijpt zich vast aan de vaste grond van de beloften.
Maar het geloof grijpt zicht ook vast aan de beloften.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 22:50

Het geloof gaat over het heden, over nu. Over de relatie die wij met God hebben. Het woordje hoop richt zich op de toekomst; er klinkt verwachting in door, en het richt zich op wat wij zullen ontvangen. Het grote verschil is dus niet het wezen, maar veel meer de tijd waarop het zich richt.

Denk ik :wink:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 nov 2013 22:53

alexander91 schreef: Geloof, hoop en liefde gaan heel erg hand in hand denk ik.

Ja, het geloof nu is de zekerheid der dingen die men hoopt en geloof door liefde werkende.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”