Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Ergernissen

Berichtdoor rotterdam » 24 nov 2013 19:06

ineke-kitty schreef:"Zijn het alleen de Hollanders? En de rest van Nederland?"

Zijn Hollanders dan geen Nederlanders?
Is daar verschil in dan?

Uw onkunde is ontwapenend ; alleen inwoners van Noord-en Zuid Holland zijn Hollanders.
Verder zijn er nog Friezen, Zeeuwen, Brabanders enz.
Tezamen zijn het Nederlanders.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 nov 2013 19:08

ineke-kitty schreef:"Leuk - toevallig in het nieuws"

tja... en het " nieuws" is uiteraard de maatstaf als het om "onderzoek" gaat.

Het Franse volk is uitermate beleefd, gastvrij, en correct in het benaderen van toeristen.
Dat is wat IK heb opgemerkt, maar ja, ik ben natuurlijk geen "kenner" van de cultuur van het Franse volk, dus waar praat ik over.

Maar een onderzoek is wel meer waard dan de uitspraken van een (ex) campingbeheerder en haar moeder.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 nov 2013 19:19

ineke-kitty schreef:"Leuk - toevallig in het nieuws"

tja... en het " nieuws" is uiteraard de maatstaf als het om "onderzoek" gaat.

Het Franse volk is uitermate beleefd, gastvrij, en correct in het benaderen van toeristen.
Dat is wat IK heb opgemerkt, maar ja, ik ben natuurlijk geen "kenner" van de cultuur van het Franse volk, dus waar praat ik over.

het hele franse volk is uitermate beleefd, gastvrij en correct in het benaderen van toeristen??
nou..zitten een paar lompe boeren tussen hoor ( zeker als je geen frans spreekt )

En zo ook tussen de nederlanders.
het perfecte volk bestaat niet hoor. En elk land heeft zo zijn kenmerkende eigenschappen. nederlanders zijn vaak luidruchtig dat geloof ik zeker. echter ik ken heel veel nederlanders die het niet zijn dus tsja..wat zegt het.

ineke-kitty schreef:meribel: " heel raar"

Ik begrijp niet wat er nu zo "raar" is aan het corrigeren van andermans kinderen, en ja, onder de 16.
Kleine kinderen kunnen nu eenmaal heel vervelend zijn. Ik zie dat dagelijks om me heen in de kledingwinkel waar ik werk.
Ze rennen en vliegen maar door de zaak, en moeders schenkt er geen enkele aandacht aan.
Of DAT niet "raar" zou zijn, en dat is nog zacht uitgedrukt.

Als ik die kinderen dan verbaal corrigeer, krijg ik een boze blik van de moeders, zo van: "waar bemoei je je mee" .
Pfff. ongelofelijk.

nee ineke kitty, je had het niet over corrigeren van andermans kinderen maar die slaan. En ja ik vind het echt raar om zomaar midden in een winkel ( of waar dan ook ) een kind van iemand anders een pak voor zijn broek te geven. Je weet niet eens wat er allemaal op de achtergrond speelt. Prima middenweg om de ouders aan te spreken en als die zich er niets van aantrekken dan verzoek je ze de winkel te verlaten ( als het jouw winkel is ) Dat recht heb je als winkeleigenaar.
Maar ik begrijp uit verdere posts dat jezelf in een kringloopwinkel werkt en ook niet andermans kinderen zomaar slaat, dus waarschijnlijk vind je het zelf ook een brug te ver gaan.

franse kinderen kennen een totaal andere opvoeding dan nederlandse. Chinese, russische en belgische kinderen ook. En er zitten ongetwijfeld goede kanten aan. Maar ik zou het niet verheerlijken. Zitten ook nadelen aan.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 24 nov 2013 19:38

" Uw onkunde is ontwapenend"

Wel, dat is aardig. Het is dan ook geenszins mijn opzet om mijn "gelijk" te behalen, wat betreft de verschillen in de "cultuur" binnen ons eigen land.
Er wordt wel eens beweert, dat Zeeuwen en Friezen nogal "stug" zijn in de omgang, en Brabanders juist heel " open" en " gemakkelijk" zijn.

Ik ben zelf een Zeeuwse van afkomst, en ik moet je eerlijk bekennen dat ik wel moest "wennen" aan de Brabantse mentaliteit.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 24 nov 2013 19:47

"Maar een onderzoek is wel meer waard dan de uitspraken van een [ex] campingbeheerder en haar moeder".

voor mij zijn ervaringsdeskundigen meer waard dat welk zogenaamd "onderzoek" dan ook, maar vooruit, zoals jij wilt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 nov 2013 23:13

meribel schreef:het hele franse volk is uitermate beleefd, gastvrij en correct in het benaderen van toeristen??
nou..zitten een paar lompe boeren tussen hoor ( zeker als je geen frans spreekt )

:lol: Gewoon veel fooi geven bij een restaurantje, dan zijn ze ineens heel vriendelijk en verstaan ze ineens wel Engels.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 nov 2013 00:12

ineke-kitty schreef:Hij begon een beetje te jengelen, waarop iemand in de rij ernaar toe liep en het kind een pak voor z'n broek gaf. Tot mijn grote verbazing zei de moeder: goed zo, bedankt voor het corrigeren van mijn kind.
Ongelofelijk, maar waar gebeurd.
Tirza [ mijn dochter] zei naderhand dat dit heel normaal is in Frankrijk, dat zelfs vreemden andermans kinderen corrigeren, als zij zich ergeren aan hun gedrag.

In Nederland zou je aangeklaagd worden als je zoiets zou doen.

Ik hoorde wel van een Griek dat tieners die iets stelen in een zaak gewoon klappen krijgen van wie dan ook en daarom werd er daar niet gestolen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 nov 2013 02:23

Boerin: " Gewoon veel fooi geven bij een restaurantje, dan zijn ze ineens heel vriendelijk en verstaan ze ineens wel Engels"

Is daar soms ook "onderzoek" naar gedaan?
Hier blijkt maar weer eens dat de gemiddelde Nederlander, die hooguit een paar weken in Frankrijk verblijft als toerist, door een fooi te geven men ineens vriendelijk wordt en als door een wonder Engels verstaat, absoluut geen idee heeft van de cultuur van Frankrijk.

Ten eerste wordt er binnen het Middelbaar onderwijs zelden of niet gekozen door leerlingen voor Engels, omdat , net als in Nederland, Frans een keuzevak is in de bovenbouw.
Ik heb verschillende jonge mensen gesproken die zelfs een Universitaire opleiding hebben genoten, geen woord Engels spreken, behalve "Yes" of "No".

Mijn dochter heeft Franse taal en letterkunde gestudeerd aan de Universiteit van Caen, een van de beste van Frankrijk, waar maar een handjevol Franse studenten aan de Engelse Faculteit studeerden, waarvan haar beste vriendin er 1 van was.
Het merendeel van deze studenten is naar het buitenland vertrokken na hun afstuderen om docent Engels te worden.
Bovendien moet je in Frankrijk volgens het Universitair onderwijssysteem dan nog eens een aparte opleiding van 2 jaar volgen om als bevoegd docent te worden aangesteld door de overheid.

Dus al met al beste Boerin, heb je heel veel "geluk" gehad iemand tegen te komen in de bediening van jouw restaurantje, die "ineens" WEL Engels verstond na jouw gulle fooi.

Mijn dochter vertaalt voor haar zakenpartners dossiers vanuit het Frans naar het Engels en visa versa, mensen, die toch niet "dom" zijn te noemen, anders zou zij die opdrachten niet krijgen.
Zij is een van de weinige vertalers in Frankrijk waarvan grote bedrijven gebruik maken.
En dan zou een " gewone" ober/kelner van een restaurantje ineens WEL Engels verstaan?

Ik geef toe, het Franse volk is over het algemeen nogal chauvinistisch wat hun eigen taal betreft, dus ik raad iedere "toerist" aan toch maar een beetje Frans te leren voordat men naar de bakker gaat om een stokbroodje te bestellen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 07:08

Ik heb wel eens met fransen te maken, en heb er nog nooit een probbleem mee gehad.
Ze zijn rustig, beleefd en ja, ze spreken niet altijd even goed engels , maar zijn ze daarom gelijk verkeerd?
Ik heb er heel wat liever mee te maken dan met hollanders en engelsen.
Die zijn me te plat, weten niet wanneer ze moeten ophouden met drinken en veel te luidruchtig, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ook met duitsers, italianen of spanjaarden heb ik nooit problemen.

Enfin, nederlanders hoeven nergens trots op te zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=fKuJvYh6h9I

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2013 07:21

rotterdam schreef:Uiteraard wordt je aangeklaagd - 1) kinderen slaan is terecht verboden 2) Andermans kinderen slaan in een volle winkel -hoe verzin je het om dit goed te vinden.

Wie zijn kinderen liefheeft, kastijdt ze.
Ga maar eens opzoeken in je bijbel wat er met een weerbarstige zoon gedaan moet worden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 07:54

Hoort dat niet bij een andere bedeling, toevallig? :-oo

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 nov 2013 11:54

Over discipline gesproken.
Waar zie je nog dat schoolgaande kinderen voordat zij de klassen ingaan, keurig in de rij staan, en klas voor klas naar binnen gaan? Vanaf de lagere school tot en met de middelbare zij in uniformen gekleed gaan [evenzo als in Engeland] ?
Geen enkel kind zal het wagen als de schooldag [ die van 9 tot 5 duurt] erop zit, naar buiten te rennen, ook dan gaat men klas voor klas rustig naar buiten om zich bij de wachtende ouder[s] te voegen. Die regel geldt evengoed voor de leerlingen van de middelbare school, die vaak naast de lagere school gelegen is.

Veel Franse kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 gaan in de schoolvakantie naar een kindervakantie kolonie, meestal voor 3 a 4 weken, waar een strak programma hen de hele dag bezig houdt, inclusief als zij met 100 tegelijk naar het strand gaan, waar een stuk strand wordt afgebakend speciaal voor deze kinderen. Ik heb hen meermalen gadegeslagen, en nooit enige onrust, of brutaliteit kunnen ontdekken naar andere strandgasten toe.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 12:06

ineke-kitty schreef:Over discipline gesproken.
Waar zie je nog dat schoolgaande kinderen voordat zij de klassen ingaan, keurig in de rij staan, en klas voor klas naar binnen gaan?
Op Urk, op alle dertien basisscholen. Vraag maar aan je vriendin, die woont naast een Urker basisschool dus die kan het je zo vertellen :wink:

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 nov 2013 12:08

Is er dan nog plaats voor kattenkwaad, voor spontane uitingen van kinderlijke creativiteit, zo vraag ik mij af?

Mag het kind nog kind zijn, op zo'n frans vakantiekamp?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 nov 2013 12:19

Rozijn: " Mag het kind nog kind zijn op zo'n Frans vakantiekamp?"

Ja hoor, de kinderen van mijn dochters vriendin, gaan elk jaar met plezier daarheen, en komen met enthousiaste verhalen weer thuis.
Het is geen strafkamp hoor.

Het is een ideale oplossing voor zakenlieden die hun kroost niet "bezig" kunnen houden tijdens de bijna 2 maanden durende schoolvakanties in Frankrijk.
Voor de kosten daaraan verbonden hoeft men het niet eens te overwegen, want een verblijf aldaar kost 600 euro per week.

Terug naar “Slow Chat”