Moderator: Moderafo's
Teus schreef:Ik ga kerst vieren zoals ik de laatste paar jaar gedaan heb.
Arco schreef:Er is in mijn ogen veel mis met kerst, daarmee bedoel ik de viering. De datum, 25 december, is vreemd te noemen. Veel afgoden hebben hun geboortedag op deze datum. Maar ook kan de Heere Jezus niet toen geboren zijn, want het was veel te koud voor de herders in het veld. Ook daar in de velden van Efratha.
- De datum, 25 december, kan niet de echte geboortedatum zijn van de Heere Jezus
- De geboorte van de Heere Jezus is belangrijk voor de vervulling, maar gezien de Bijbel weinig zegt over de exacte geboortedatum, maar wel over de sterfdatum, is Zijn sterven belangrijker in de heilgeschiedenis dan Zijn geboorte
Arco schreef:Maar ik denk wel dat de kunnen vaststellen:
- De datum, 25 december, kan niet de echte geboortedatum zijn van de Heere Jezus
- De kerstboom is iets wat niet hoort bij kerst
- Grote maaltijden houden is wat sterk constrasteerd met eenvoud van Josef en Maria
- De kerstman en sinterklaas zijn afgodische verhalen, de Heere Jezus is het kerstkind
- De geboorte van de Heere Jezus is belangrijk voor de vervulling, maar gezien de Bijbel weinig zegt over de exacte geboortedatum, maar wel over de sterfdatum, is Zijn sterven belangrijker in de heilgeschiedenis dan Zijn geboorte
Arco schreef:Sinds ruim een jaar ben ik zeer kritisch over kerstvieringen. Bij mijn ouderlijk thuis was en is het gebruikelijk om een kerstboom neer te zetten. Vorige jaar heb ik dit zelf niet gedaan. Dit jaar gaat dat ook niet meer gebeuren.
Er is in mijn ogen veel mis met kerst, daarmee bedoel ik de viering. De datum, 25 december, is vreemd te noemen. Veel afgoden hebben hun geboortedag op deze datum. Maar ook kan de Heere Jezus niet toen geboren zijn, want het was veel te koud voor de herders in het veld. Ook daar in de velden van Efratha.
Een lange lijst van onderwerpen waarvoor ik nog onderzoek wil verrichten, onder andere kerst. Hoewel ik neig te stellen dat de Heere Jezus ergens tijdens het Loofhuttenfeest is geboren, neem ik dat niet zondermeer aan. Ik heb teveel mijn neus gestoten tegen leringen die later niet blijken te kloppen.
Maar ik denk wel dat de kunnen vaststellen:
- De kerstboom is iets wat niet hoort bij kerst
- Grote maaltijden houden is wat sterk constrasteerd met eenvoud van Josef en Maria
- De kerstman en sinterklaas zijn afgodische verhalen, de Heere Jezus is het kerstkind
Corresponderend met je stellingen:Arco schreef:Maar ik denk wel dat de kunnen vaststellen:
1 De datum, 25 december, kan niet de echte geboortedatum zijn van de Heere Jezus
2 De kerstboom is iets wat niet hoort bij kerst
3 Grote maaltijden houden is wat sterk constrasteerd met eenvoud van Josef en Maria
4 De kerstman en sinterklaas zijn afgodische verhalen, de Heere Jezus is het kerstkind
5 De geboorte van de Heere Jezus is belangrijk voor de vervulling, maar gezien de Bijbel weinig zegt over de exacte geboortedatum, maar wel over de sterfdatum, is Zijn sterven belangrijker in de heilgeschiedenis dan Zijn geboorte
Boerin schreef:De Bijbel zegt er m.i. wel wat over en alle belangrijke gebeurtenissen waren op een feestdag, het was de vervulling. Hij is ws. verwekt rond 25 december, rond Chanoeka: feest van de lichtjes, inwijding, en geboren in september. Het Licht kwam toen dus in de wereld.
Veel afgoden hebben hun geboortedag: moeten zij weten, het klopt niet eens, dat gaat me er niet van weerhouden om kerst te vieren. Als je zelfs vlees mag eten dat aan afgoden is geofferd, vier ik mooi kerst.
Een Messiaanse man zei me laatst dat ik dat heidense feest niet mocht vieren, want het zou antisemitisch zijn, hij was zelf niet eens Joods ook nog en het bleek dat ie wel naar z'n ouders ging met kerst die het wel vierden.
Kolossenzen 2
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.
20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.
Faramir schreef:Klopt. Maar de eerste christen die daadwerkelijk geloofd dat Jezus op 25 december is geboren moet ik nog tegenkomen.
Dat ligt er maar net aan wat de traditie bij jou thuis is.
Zo vind ik een kerststalletje echt bij kerst horen omdat ik vanuit thuis heb meegekregen dat er altijd een kerststalletje was.
Hoe groot je de maaltijd houd hangt natuurlijk geheel van jezelf af. Feesten vieren wij in de familie vaak met grote maaltijden waarbij de hele familie (f bij verjaardagen het gezin) aanwezig is. Zo trachten we dat ook met kerst te doen. Zowel kerst als pasen zijn voor mij grote feesten en aangezien wij het ons kunnen veroorloven hebben we daar graag lekker eten bij. Maar het staat je geheel vrij om 1e kerstdag een simpel groentesoepje met stokbrood te eten of wat anders simpels/goedkoops.
Jezus is het kerstkind. Sinterklaas is niet afgodisch, maar die heeft er verder niets mee te maken. De kerstman is een Amerikaanse traditie die overgewaaid is om commerciële redenen. Wil niet zeggen dat het afgodisch is, aangezien ik nog nooit iemand de kerstman eb zien aanbidden. Ook heb ik er nog nooit over gelezen. Elkaar cadeautjes schenken 1e kerstdag kan overigens heel gezellig zijn en de familieband versterken.
En dus omdat Pasen belangrijker is mag Kerst niet gevierd worden... Dat is een drogreden.
Marnix schreef:Een paar vragen:
- Maakt het uit dat de datum precies de goede datum is? Want dan moeten we kerst niet meer op een bepaalde dag vieren... net als goede vrijdag, pasen, hemelvaart, pinksteren. Het is toch niet verkeerd een dag te plannen om dat te gedenken en te vieren, zonder dat die dag hoeft te kloppen?
- Is een kerstboom verkeerd als het niet bij kerst hoort? Dat een kerstboom niet met kerst te maken heeft klopt. We hebben wel een kerstboom, voor de gezelligheid in de donkere dagen. Maar ik zie zelf ook geen verband tussen een boom met lampjes en kerst. Maar daarmee vind ik het niet opeens verkeerd om een kerstboom te hebben. Zolang je maar weet waar kerst echt om gaat. Toch?
- Als kerst iets is wat we gedenken en vieren, is het dan zo vreemd dat je als familie daar lekker bij eet? Bij een feest lekker eten is toch niet verkeerd? De Bijbel vraagt toch niet dat we het feest vieren zoals de eerste kerstdag van Jozef, Maria en Jezus er uit heeft gezien?
alexander91 schreef:Corresponderend met je stellingen:
1. 25 december is de vierdatum van de onstervelijke zon. Een heidense feestdag dus die is omgezet naar een christelijke feestdag.
2. Nee inderdaad, ook heidens
3. Ook inderdaad, maar moeten wij gaan naspelen wat er in dat verhaal gebeurde? Volgens mij niet. In eenvoud leven is iets wat we altijd moeten doen. Een grote maaltijd met als bedoeling een samenkomst van mensen kan iets heel moois zijn en een goede oefening voor ons christenen die altijd maar met ons werk en leventje bezig zijn.
4. Klopt, ook heidens
5. We mogen elke dag stilstaan bij de geboorte van Christus. De een acht de ene dag boven de andere, de andere acht ze allen gelijk. Ieder moet daarin zijn eigen keuze maken en die van andere respecteren.
Als ik zo je reactie lees, dan neem ik aan dat je ook de namen van de dagen van de week niet meer gebruikt aangezien die ook zijn besmet met namen van de afgoden? Of heb je toch nog een grijs gebied waar je als christen heidense gebruiken toestaat? Als je ze wel gebruikt, is het dan niet enigzins hypocriet/schijnvroom om zo af te geven op de viering van kerst?
Daarnaast, heb ik in principe geen problemen met veel zaken omtrent kerst, zolang er maar ruimte is voor het evangelie. We zijn nu eenmaal christenen uit de heidenen, en we komen heus niet zo makkelijk los hiervan, netzomin als dat de christenen uit de joden loskomen van hun oude gewoontes (de wet houden). Laten we ons dus maar gewoon richten op de zaken die boven zijn, want de zaken die beneden zijn kunnen we niet oplossen en ze zullen ons alleen maar teleurstellen en beletten in onze geestelijke groei. Dus gebruik de ruimte die de kerstdagen ons geven om met Christus bezig te zijn (en dat is al moeilijk genoeg), in plaats van je op te winden over wat er allemaal zo heidens is aan christenen uit de heidenen.
Bambi schreef:Het is juist mooi dat we Jezus Zijn geboortedag vieren op de dag, die eerst door de duvel was geclaimd.
Nu is het dus een dag van God geworden.
En dat de duvel dan terugslaat met de kerstman, zegt een hoop toch?
Dat betekent dat de duvel niet zo blij is met het feit, dat het een dag van God is geworden.
En dan nog wel een dag waarin we gedenken, dat degene die de duvel overwonnen heeft, geboren werd.
Wie zou er toch achter zitten, dat dat vooral afgeschaft moet worden?
Arco schreef:Voor niet-christenen is het veelal niet bekend dat kerst niet de werkelijke geboortedag is van de Heere Jezus.
De kerstboom heeft wel verband met heidense gebruiken. De kerststal is een typische vorm van beeldvorming die op sommige momenten het werkelijke kerstverhaal doet verbleken. Want nergens staat hoeveel herders er waren. En de wijzen kwamen pas later, toen verbleef het gezin al in een woning. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat Josef al die dieren in de stal liet rondlopen. Trouwens, was het wel een stal?
De invulling is natuurlijk verschillend. De komst van de Messias is enerzijds feest, maar eigenlijk ook betreurenswaardig. Als wij niet van die vrucht gegeten hadden, dan had Hij niet hoeven te komen.
Er is duidelijk verband tussen sinterklaas en de (Amerikaanse) kerstman. Daarnaast is er een verband tussen sinterklaas en wodan. Aanbidden hoeft niet persé door buigen of offeren, maar ook door liedjes.
Arco schreef:Ik zeg niet dat het niet mag, maar de feestdagen die wel exact genoemd worden, die worden op een andere datum gevierd. En de gelegenheid die niet op een exacte datum genoemd wordt in de Bijbel, die vieren we op een heidense datum.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten