Waar komt kerstmis vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waar komt kerstmis vandaan?

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2013 09:14

Hoe heb je het de afgelopen jaren gevierd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2013 09:36

Sinds ruim een jaar ben ik zeer kritisch over kerstvieringen. Bij mijn ouderlijk thuis was en is het gebruikelijk om een kerstboom neer te zetten. Vorige jaar heb ik dit zelf niet gedaan. Dit jaar gaat dat ook niet meer gebeuren.

Er is in mijn ogen veel mis met kerst, daarmee bedoel ik de viering. De datum, 25 december, is vreemd te noemen. Veel afgoden hebben hun geboortedag op deze datum. Maar ook kan de Heere Jezus niet toen geboren zijn, want het was veel te koud voor de herders in het veld. Ook daar in de velden van Efratha.

Een lange lijst van onderwerpen waarvoor ik nog onderzoek wil verrichten, onder andere kerst. Hoewel ik neig te stellen dat de Heere Jezus ergens tijdens het Loofhuttenfeest is geboren, neem ik dat niet zondermeer aan. Ik heb teveel mijn neus gestoten tegen leringen die later niet blijken te kloppen.

Maar ik denk wel dat de kunnen vaststellen:
- De datum, 25 december, kan niet de echte geboortedatum zijn van de Heere Jezus
- De kerstboom is iets wat niet hoort bij kerst
- Grote maaltijden houden is wat sterk constrasteerd met eenvoud van Josef en Maria
- De kerstman en sinterklaas zijn afgodische verhalen, de Heere Jezus is het kerstkind
- De geboorte van de Heere Jezus is belangrijk voor de vervulling, maar gezien de Bijbel weinig zegt over de exacte geboortedatum, maar wel over de sterfdatum, is Zijn sterven belangrijker in de heilgeschiedenis dan Zijn geboorte
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2013 09:38

Teus schreef:Ik ga kerst vieren zoals ik de laatste paar jaar gedaan heb.

Mooi, ik wens je daar heel veel plezier mee.
Voor mij hoef je je overigens niet te verontschuldigen. Maar een kleine tip; probeer niet overal de duivel bij te slepen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 nov 2013 10:03

Arco schreef:Er is in mijn ogen veel mis met kerst, daarmee bedoel ik de viering. De datum, 25 december, is vreemd te noemen. Veel afgoden hebben hun geboortedag op deze datum. Maar ook kan de Heere Jezus niet toen geboren zijn, want het was veel te koud voor de herders in het veld. Ook daar in de velden van Efratha.

- De datum, 25 december, kan niet de echte geboortedatum zijn van de Heere Jezus

- De geboorte van de Heere Jezus is belangrijk voor de vervulling, maar gezien de Bijbel weinig zegt over de exacte geboortedatum, maar wel over de sterfdatum, is Zijn sterven belangrijker in de heilgeschiedenis dan Zijn geboorte

De Bijbel zegt er m.i. wel wat over en alle belangrijke gebeurtenissen waren op een feestdag, het was de vervulling. Hij is ws. verwekt rond 25 december, rond Chanoeka: feest van de lichtjes, inwijding, en geboren in september. Het Licht kwam toen dus in de wereld.
Veel afgoden hebben hun geboortedag: moeten zij weten, het klopt niet eens, dat gaat me er niet van weerhouden om kerst te vieren. Als je zelfs vlees mag eten dat aan afgoden is geofferd, vier ik mooi kerst.
Een Messiaanse man zei me laatst dat ik dat heidense feest niet mocht vieren, want het zou antisemitisch zijn, hij was zelf niet eens Joods ook nog en het bleek dat ie wel naar z'n ouders ging met kerst die het wel vierden.
Kolossenzen 2
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2013 10:17

Arco schreef:Maar ik denk wel dat de kunnen vaststellen:

Klopt. Maar de eerste christen die daadwerkelijk geloofd dat Jezus op 25 december is geboren moet ik nog tegenkomen.

Dat ligt er maar net aan wat de traditie bij jou thuis is.
Zo vind ik een kerststalletje echt bij kerst horen omdat ik vanuit thuis heb meegekregen dat er altijd een kerststalletje was.
- Grote maaltijden houden is wat sterk constrasteerd met eenvoud van Josef en Maria

Hoe groot je de maaltijd houd hangt natuurlijk geheel van jezelf af. Feesten vieren wij in de familie vaak met grote maaltijden waarbij de hele familie (f bij verjaardagen het gezin) aanwezig is. Zo trachten we dat ook met kerst te doen. Zowel kerst als pasen zijn voor mij grote feesten en aangezien wij het ons kunnen veroorloven hebben we daar graag lekker eten bij. Maar het staat je geheel vrij om 1e kerstdag een simpel groentesoepje met stokbrood te eten of wat anders simpels/goedkoops.
- De kerstman en sinterklaas zijn afgodische verhalen, de Heere Jezus is het kerstkind

Jezus is het kerstkind. Sinterklaas is niet afgodisch, maar die heeft er verder niets mee te maken. De kerstman is een Amerikaanse traditie die overgewaaid is om commerciële redenen. Wil niet zeggen dat het afgodisch is, aangezien ik nog nooit iemand de kerstman eb zien aanbidden. Ook heb ik er nog nooit over gelezen. Elkaar cadeautjes schenken 1e kerstdag kan overigens heel gezellig zijn en de familieband versterken.

En dus omdat Pasen belangrijker is mag Kerst niet gevierd worden... Dat is een drogreden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2013 12:00

Arco schreef:Sinds ruim een jaar ben ik zeer kritisch over kerstvieringen. Bij mijn ouderlijk thuis was en is het gebruikelijk om een kerstboom neer te zetten. Vorige jaar heb ik dit zelf niet gedaan. Dit jaar gaat dat ook niet meer gebeuren.

Er is in mijn ogen veel mis met kerst, daarmee bedoel ik de viering. De datum, 25 december, is vreemd te noemen. Veel afgoden hebben hun geboortedag op deze datum. Maar ook kan de Heere Jezus niet toen geboren zijn, want het was veel te koud voor de herders in het veld. Ook daar in de velden van Efratha.

Een lange lijst van onderwerpen waarvoor ik nog onderzoek wil verrichten, onder andere kerst. Hoewel ik neig te stellen dat de Heere Jezus ergens tijdens het Loofhuttenfeest is geboren, neem ik dat niet zondermeer aan. Ik heb teveel mijn neus gestoten tegen leringen die later niet blijken te kloppen.

Maar ik denk wel dat de kunnen vaststellen:

Een paar vragen:

- Maakt het uit dat de datum precies de goede datum is? Want dan moeten we kerst niet meer op een bepaalde dag vieren... net als goede vrijdag, pasen, hemelvaart, pinksteren. Het is toch niet verkeerd een dag te plannen om dat te gedenken en te vieren, zonder dat die dag hoeft te kloppen?
- Is een kerstboom verkeerd als het niet bij kerst hoort? Dat een kerstboom niet met kerst te maken heeft klopt. We hebben wel een kerstboom, voor de gezelligheid in de donkere dagen. Maar ik zie zelf ook geen verband tussen een boom met lampjes en kerst. Maar daarmee vind ik het niet opeens verkeerd om een kerstboom te hebben. Zolang je maar weet waar kerst echt om gaat. Toch?
- Als kerst iets is wat we gedenken en vieren, is het dan zo vreemd dat je als familie daar lekker bij eet? Bij een feest lekker eten is toch niet verkeerd? De Bijbel vraagt toch niet dat we het feest vieren zoals de eerste kerstdag van Jozef, Maria en Jezus er uit heeft gezien?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 nov 2013 13:17

Arco schreef:Maar ik denk wel dat de kunnen vaststellen:
1 De datum, 25 december, kan niet de echte geboortedatum zijn van de Heere Jezus
2 De kerstboom is iets wat niet hoort bij kerst
3 Grote maaltijden houden is wat sterk constrasteerd met eenvoud van Josef en Maria
4 De kerstman en sinterklaas zijn afgodische verhalen, de Heere Jezus is het kerstkind
5 De geboorte van de Heere Jezus is belangrijk voor de vervulling, maar gezien de Bijbel weinig zegt over de exacte geboortedatum, maar wel over de sterfdatum, is Zijn sterven belangrijker in de heilgeschiedenis dan Zijn geboorte
Corresponderend met je stellingen:
1. 25 december is de vierdatum van de onstervelijke zon. Een heidense feestdag dus die is omgezet naar een christelijke feestdag.
2. Nee inderdaad, ook heidens
3. Ook inderdaad, maar moeten wij gaan naspelen wat er in dat verhaal gebeurde? Volgens mij niet. In eenvoud leven is iets wat we altijd moeten doen. Een grote maaltijd met als bedoeling een samenkomst van mensen kan iets heel moois zijn en een goede oefening voor ons christenen die altijd maar met ons werk en leventje bezig zijn.
4. Klopt, ook heidens
5. We mogen elke dag stilstaan bij de geboorte van Christus. De een acht de ene dag boven de andere, de andere acht ze allen gelijk. Ieder moet daarin zijn eigen keuze maken en die van andere respecteren.

Als ik zo je reactie lees, dan neem ik aan dat je ook de namen van de dagen van de week niet meer gebruikt aangezien die ook zijn besmet met namen van de afgoden? Of heb je toch nog een grijs gebied waar je als christen heidense gebruiken toestaat? Als je ze wel gebruikt, is het dan niet enigzins hypocriet/schijnvroom om zo af te geven op de viering van kerst?

Daarnaast, heb ik in principe geen problemen met veel zaken omtrent kerst, zolang er maar ruimte is voor het evangelie. We zijn nu eenmaal christenen uit de heidenen, en we komen heus niet zo makkelijk los hiervan, netzomin als dat de christenen uit de joden loskomen van hun oude gewoontes (de wet houden). Laten we ons dus maar gewoon richten op de zaken die boven zijn, want de zaken die beneden zijn kunnen we niet oplossen en ze zullen ons alleen maar teleurstellen en beletten in onze geestelijke groei. Dus gebruik de ruimte die de kerstdagen ons geven om met Christus bezig te zijn (en dat is al moeilijk genoeg), in plaats van je op te winden over wat er allemaal zo heidens is aan christenen uit de heidenen. :)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2013 16:23

Boerin schreef:De Bijbel zegt er m.i. wel wat over en alle belangrijke gebeurtenissen waren op een feestdag, het was de vervulling. Hij is ws. verwekt rond 25 december, rond Chanoeka: feest van de lichtjes, inwijding, en geboren in september. Het Licht kwam toen dus in de wereld.
Veel afgoden hebben hun geboortedag: moeten zij weten, het klopt niet eens, dat gaat me er niet van weerhouden om kerst te vieren. Als je zelfs vlees mag eten dat aan afgoden is geofferd, vier ik mooi kerst.
Een Messiaanse man zei me laatst dat ik dat heidense feest niet mocht vieren, want het zou antisemitisch zijn, hij was zelf niet eens Joods ook nog en het bleek dat ie wel naar z'n ouders ging met kerst die het wel vierden.
Kolossenzen 2
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.

Chanoeka is geen Hoogtijding die door God zelf is ingesteld. In tegenstelling tot Sabbath, Pasen, Feest der Eerstelingen, Pinksteren, Feest van de Bazuinen, Verzoendag en Loofhuttenfeest. Kolossenzen 2 moet je wel lezen in de context. Want waar het om gaat is dat de gemeente van Kolosse niet elkaar gaat (of blijft) bestrijden op uiterlijkheden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2013 16:36

Faramir schreef:Klopt. Maar de eerste christen die daadwerkelijk geloofd dat Jezus op 25 december is geboren moet ik nog tegenkomen.

Voor niet-christenen is het veelal niet bekend dat kerst niet de werkelijke geboortedag is van de Heere Jezus.

Dat ligt er maar net aan wat de traditie bij jou thuis is.
Zo vind ik een kerststalletje echt bij kerst horen omdat ik vanuit thuis heb meegekregen dat er altijd een kerststalletje was.

De kerstboom heeft wel verband met heidense gebruiken. De kerststal is een typische vorm van beeldvorming die op sommige momenten het werkelijke kerstverhaal doet verbleken. Want nergens staat hoeveel herders er waren. En de wijzen kwamen pas later, toen verbleef het gezin al in een woning. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat Josef al die dieren in de stal liet rondlopen. Trouwens, was het wel een stal?

Hoe groot je de maaltijd houd hangt natuurlijk geheel van jezelf af. Feesten vieren wij in de familie vaak met grote maaltijden waarbij de hele familie (f bij verjaardagen het gezin) aanwezig is. Zo trachten we dat ook met kerst te doen. Zowel kerst als pasen zijn voor mij grote feesten en aangezien wij het ons kunnen veroorloven hebben we daar graag lekker eten bij. Maar het staat je geheel vrij om 1e kerstdag een simpel groentesoepje met stokbrood te eten of wat anders simpels/goedkoops.

De invulling is natuurlijk verschillend. De komst van de Messias is enerzijds feest, maar eigenlijk ook betreurenswaardig. Als wij niet van die vrucht gegeten hadden, dan had Hij niet hoeven te komen.

Jezus is het kerstkind. Sinterklaas is niet afgodisch, maar die heeft er verder niets mee te maken. De kerstman is een Amerikaanse traditie die overgewaaid is om commerciële redenen. Wil niet zeggen dat het afgodisch is, aangezien ik nog nooit iemand de kerstman eb zien aanbidden. Ook heb ik er nog nooit over gelezen. Elkaar cadeautjes schenken 1e kerstdag kan overigens heel gezellig zijn en de familieband versterken.

Er is duidelijk verband tussen sinterklaas en de (Amerikaanse) kerstman. Daarnaast is er een verband tussen sinterklaas en wodan. Aanbidden hoeft niet persé door buigen of offeren, maar ook door liedjes.

En dus omdat Pasen belangrijker is mag Kerst niet gevierd worden... Dat is een drogreden.

Ik zeg niet dat het niet mag, maar de feestdagen die wel exact genoemd worden, die worden op een andere datum gevierd. En de gelegenheid die niet op een exacte datum genoemd wordt in de Bijbel, die vieren we op een heidense datum.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2013 16:43

Marnix schreef:Een paar vragen:

- Maakt het uit dat de datum precies de goede datum is? Want dan moeten we kerst niet meer op een bepaalde dag vieren... net als goede vrijdag, pasen, hemelvaart, pinksteren. Het is toch niet verkeerd een dag te plannen om dat te gedenken en te vieren, zonder dat die dag hoeft te kloppen?
- Is een kerstboom verkeerd als het niet bij kerst hoort? Dat een kerstboom niet met kerst te maken heeft klopt. We hebben wel een kerstboom, voor de gezelligheid in de donkere dagen. Maar ik zie zelf ook geen verband tussen een boom met lampjes en kerst. Maar daarmee vind ik het niet opeens verkeerd om een kerstboom te hebben. Zolang je maar weet waar kerst echt om gaat. Toch?
- Als kerst iets is wat we gedenken en vieren, is het dan zo vreemd dat je als familie daar lekker bij eet? Bij een feest lekker eten is toch niet verkeerd? De Bijbel vraagt toch niet dat we het feest vieren zoals de eerste kerstdag van Jozef, Maria en Jezus er uit heeft gezien?

1. Ja, het maakt wel uit wanneer je een feest viert. Kijk maar in Leviticus 23. Heel precies worden de Hoogtijdingen op een dag gesteld. Dus het maakt wel uit, niet omdat ik er druk over doe, maar omdat Hij dat aangeeft. De 25e december, net als Chanoeka, ontbreken in Leviticus 23. En als de datum heidens is, dan is het toch goed om daarvan ons te weerhouden (eerste en tweede gebod van de Tien Woorden).

2. Die boom wordt genoemd in Jeremia 31. Alleenal daarom is het verdacht. De heidense cultus rondom een groenblijvende boom is juist iets waar wij niet in mee moeten gaan.

3. Lekker eten is niet verkeerd. Maar juist omdat de heidense cultus op de 25e december ook gepaard gaat met grote maaltijden, geeft te denken dat we het niet hoeven over te nemen. En waarom doen we alleen met kerst zo uitgebreid eten? Waarom niet op de wekelijkse rustdag, de Sabbath, niet een maaltijd?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2013 16:45

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2013 16:49

alexander91 schreef:Corresponderend met je stellingen:
1. 25 december is de vierdatum van de onstervelijke zon. Een heidense feestdag dus die is omgezet naar een christelijke feestdag.
2. Nee inderdaad, ook heidens
3. Ook inderdaad, maar moeten wij gaan naspelen wat er in dat verhaal gebeurde? Volgens mij niet. In eenvoud leven is iets wat we altijd moeten doen. Een grote maaltijd met als bedoeling een samenkomst van mensen kan iets heel moois zijn en een goede oefening voor ons christenen die altijd maar met ons werk en leventje bezig zijn.
4. Klopt, ook heidens
5. We mogen elke dag stilstaan bij de geboorte van Christus. De een acht de ene dag boven de andere, de andere acht ze allen gelijk. Ieder moet daarin zijn eigen keuze maken en die van andere respecteren.

Als ik zo je reactie lees, dan neem ik aan dat je ook de namen van de dagen van de week niet meer gebruikt aangezien die ook zijn besmet met namen van de afgoden? Of heb je toch nog een grijs gebied waar je als christen heidense gebruiken toestaat? Als je ze wel gebruikt, is het dan niet enigzins hypocriet/schijnvroom om zo af te geven op de viering van kerst?

Daarnaast, heb ik in principe geen problemen met veel zaken omtrent kerst, zolang er maar ruimte is voor het evangelie. We zijn nu eenmaal christenen uit de heidenen, en we komen heus niet zo makkelijk los hiervan, netzomin als dat de christenen uit de joden loskomen van hun oude gewoontes (de wet houden). Laten we ons dus maar gewoon richten op de zaken die boven zijn, want de zaken die beneden zijn kunnen we niet oplossen en ze zullen ons alleen maar teleurstellen en beletten in onze geestelijke groei. Dus gebruik de ruimte die de kerstdagen ons geven om met Christus bezig te zijn (en dat is al moeilijk genoeg), in plaats van je op te winden over wat er allemaal zo heidens is aan christenen uit de heidenen. :)

We moeten inderdaad elkaar respecteren. Maar dat kan toch niet tot het oneindige. Waar de Bijbel leert om ons te houden van heidense zaken, dan kunnen we elkaar daarin leren. De weekdagen zijn inderdaad ook heidens, maar ook verschillende maanddagen. Daar waar het mogelijk is, mijd ik ze wel. Maar probeer dan eens een datum te plannen met een niet-christen.

Ik wind me blijkbaar op, maar niet ik ben degene die daarmee begon: lees de Tien Woorden.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2013 16:51

Bambi schreef:Het is juist mooi dat we Jezus Zijn geboortedag vieren op de dag, die eerst door de duvel was geclaimd.
Nu is het dus een dag van God geworden.
En dat de duvel dan terugslaat met de kerstman, zegt een hoop toch?
Dat betekent dat de duvel niet zo blij is met het feit, dat het een dag van God is geworden.
En dan nog wel een dag waarin we gedenken, dat degene die de duvel overwonnen heeft, geboren werd.
Wie zou er toch achter zitten, dat dat vooral afgeschaft moet worden?

Elke dag is van God, lees Genesis 1, daar zie je dat God elke dag heeft gemaakt. Dus het 'terugwinnen' van een heidense datum is natuurlijk een beetje vergoeilijking.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2013 16:58

Arco schreef:Voor niet-christenen is het veelal niet bekend dat kerst niet de werkelijke geboortedag is van de Heere Jezus.

Tegen de tijd dat ze bekeerd zijn is dat dan een mooi nieuwtje voor ze. Ik zie niet in waarom dit argument leidend zou moeten zijn voor een christen. Wat allemaal wel en niet bekend is bij niet-christenen heeft op mijn geloof geen invloed.
De kerstboom heeft wel verband met heidense gebruiken. De kerststal is een typische vorm van beeldvorming die op sommige momenten het werkelijke kerstverhaal doet verbleken. Want nergens staat hoeveel herders er waren. En de wijzen kwamen pas later, toen verbleef het gezin al in een woning. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat Josef al die dieren in de stal liet rondlopen. Trouwens, was het wel een stal?

De kerstboom komt uit heidense tijden. En? Vuur maken ook. En de kalender die wij gebruikt is doordrenkt met heidense zaken. Maakt het dat gelijk verkeerd? Spijtig dat jij jezelf verliest in details van een kerststal, het is bij mij nooit een issue geweest. En of het een stal was of niet, who cares? Als was het een grot, konijnenhol, iglo of tipi. Het gaat om de grote lijnen. Jezus was geboren in bijzijn van Josef en Maria en er kwamen herders en koningen/wijzen op bezoek.
De invulling is natuurlijk verschillend. De komst van de Messias is enerzijds feest, maar eigenlijk ook betreurenswaardig. Als wij niet van die vrucht gegeten hadden, dan had Hij niet hoeven te komen.

Ik heb de komst van Jezus Christus nooit als betreurenswaardig ervaren. Dat jij dat schijnbaar wel zo ervaren hebt is vervelend voor je.
Er is duidelijk verband tussen sinterklaas en de (Amerikaanse) kerstman. Daarnaast is er een verband tussen sinterklaas en wodan. Aanbidden hoeft niet persé door buigen of offeren, maar ook door liedjes.

Er is een historisch verband tussen de Sinterklaasviering en de kerstman die daarop voortborduurt. Die koppeling is er in de praktijk van vandaag de dag echt niet meer. Zo ook het verband dat jij legt tussen Sinterklaas en Wodan. Een mogelijkheid, maar voor de meeste mensen is Sinterklaas dezelfde als Nicolaas van Myra, een bisschop uit de 4e eeuw.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 nov 2013 16:58

Arco schreef:Ik zeg niet dat het niet mag, maar de feestdagen die wel exact genoemd worden, die worden op een andere datum gevierd. En de gelegenheid die niet op een exacte datum genoemd wordt in de Bijbel, die vieren we op een heidense datum.

We hebben drieëntwintig boeddhistische feestdagen.
We hebben zes islamitische feestdagen.
We hebben vier oud-germaanse feestdagen, waar 25 december trouwens niet tussen zit.
We hebben vier oud-keltische feestdagen.
We hebben honderdenzes romeinse feestdagen, waarvan de Sol Invictus op 25 december echt niet de belangrijkste was.

Zoek jij maar een datum uit die nog vrij is.

Bovendien, Christus ís de Zon der gerechtigheid. Hij ís het Licht ter wereld. Hij ís de blinkende Morgenster, en Zijn gezicht is als de zon.

Wat verhinderd ons nog?

Terug naar “Archief”