Hallo allemaal,
De reden dat ik dit topic open is naar aanleiding van dit topic. Ik vroeg mij of hoe hier gedacht wordt over de zgn. bijbelse films, zegmaar verfilmingen van een bijbelverhaal. Hier zijn ook al eerder topics over geweest, maar deze zijn alweer meer dan tien jaar oud en richten zich specifiek op ´Jezus-films´, films over (het leven en sterven van) Jezus.
Enkele vragen om over na te denken:
Wat kan wel? wat kan niet? Waar ligt voor jou de grens, of vind je alles geoorloofd? Wat zouden eventuele knelpunten kunnen zijn? Bijvoorbeeld een onchristelijke regisseur, (veel) eigen interpretatie/invulling, het afbeelden van Jezus, enzovoort. Zou een bijbelfilm bijvoorbeeld een geschikt evangelisatie middel (kunnen) zijn?
Ik hoor graag jullie mening en, heel belangrijk, jullie argumenten.
Ik wil zelf wel de aftrap nemen.. enkele jaren terug heb ik de film: The Passion of the Christ met een groep vrienden bekeken. Een film van een christelijke (rooms-Katholieke) regisseur/producent over de laatste 12 uur van het leven van Jezus. Alle dialogen werden in het Aramees, Latijn of Hebreeuws gevoerd, wat de authenticiteit ten goede kwam. De meeste teksten kwamen trouwens ook letterlijk uit de bijbel, inclusief de verschillende profetieën uit het OT, tot de Moederbelofte aan toe. Wel waren sommige stukjes ingekleurd vanuit de RK-traditie, maar dit heb ik destijds niet als storend ervaren. Destijds heeft de film ontzettend veel indruk gegeven en veel emotie losgemaakt. Toen ik echter een paar dagen later het verhaal nog eens terug las in het Lukasevangelie werd ik stilgezet bij Lukas 23:28-31. Dat was wel een eyeopener voor mij.
Hoe hebben jullie dat? Hebben jullie ervaring met dit soort films, en wat heeft het met je gedaan? En heeft het je visie veranderd (in positieve of juist in negatieve zin)?
Ik ben benieuwd naar jullie inbreng!