dokter Corrie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2013 09:53

noah schreef:Echt waar Mortlach.. :?: van je ouders wil je zulke dingen gewoon echt niet weten als kind :(

Ja, echt waar. We gaan er niet over liegen en we zijn er niet gegeneerd over en het LAATSTE wat we willen is het idee meegeven dat seks en je lichaam iets vies is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 nov 2013 09:56

Ik heb nooit seksuele voorlichting gehad en weet dus nog niet wat het is. :mrgreen: :-oo

Misschien maar eens een aflevering van dokter Corrie kijken. :P

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 21 nov 2013 10:08

@Alexander: op de middelbare school ben je veel te laat met voorlichting. Dan loop je het risico dat de leerlingen praktijkvoorbeelden geven als illustratie bij de les.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 nov 2013 10:11

Sorry Rozijn, maar dat is klinkklare onzin!

maaarten

Berichtdoor maaarten » 21 nov 2013 10:35

mohamed schreef:Sorry Rozijn, maar dat is klinkklare onzin!

Voor mij is de basisschooltijd nog maar een jaar of 10 geleden, dus misschien herinner ik het me wat beter, maar als ik me de gesprekken tussen de jongens (maar ook meisjes) in groep 7 en 8 voor de geest haal, dan lijkt me seksuele voorlichting op die leeftijd bijzonder wenselijk.

Maar dan wel door de ouders, die daarin hun eigen normen en waarden mee kunnen geven en niet door de overheid die een of andere moraal oplegt aan de kinderen. Het lijkt me namelijk onmogelijk om voorlichting over dit onderwerp te geven, zonder dat ook het ethische aspect aan bod komt.

Bij biologie op de middelbare school kunnen ze het technische gedeelte wel uitleggen, maar de rest zou mijns inziens door de ouders gedaan moeten worden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 nov 2013 10:46

Nou, m'n ex zat op een openbare middelbare school en daar kregen ze gewoon condooms uitgedeeld en de rest van het verhaal is wat te schokkend om hier neer te zetten. Jongens uit zijn klas gingen naar de zwaar gereformeerde school op de hoek, want daar waren de meiden makkelijker.
Goeie ouwe tijd toen de biologieleraar er alleen een ballon van ging blazen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2013 10:53

maaarten schreef:Voor mij is de basisschooltijd nog maar een jaar of 10 geleden, dus misschien herinner ik het me wat beter, maar als ik me de gesprekken tussen de jongens (maar ook meisjes) in groep 7 en 8 voor de geest haal, dan lijkt me seksuele voorlichting op die leeftijd bijzonder wenselijk.

Maar dan wel door de ouders, die daarin hun eigen normen en waarden mee kunnen geven en niet door de overheid die een of andere moraal oplegt aan de kinderen. Het lijkt me namelijk onmogelijk om voorlichting over dit onderwerp te geven, zonder dat ook het ethische aspect aan bod komt.

Ja, dat zou wel ideaal zijn. Het is alleen zo jammer dat je het die ouders niet kunt verplichten of controleren of ze het wel doen. Dat kan op scholen wel en daarom wordt het (ook) daar gedaan, voor het geval de ouders verstek laten gaan of zeggen "ach, als ze eens zijn verloofd, zullen we het er wel eens over hebben."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 11:15

Dat is geen onzin.
Het gaat erom dat je als ouders er op een gezonde manier mee omgaat. Niet teveel in het verbodenhoekje moet trekken, er gewoon over praten, ook al zit je als ouders soms met rode koontjes.
De kinderen moeten zich kunnen uiten.
Op een middag aan de keukentafel gaan zitten, werkte niet heb ik ontdekt.
Mn oudste begon te giebelen, grapjes te maken, dus het landde niet.
En toen kwamen de vragen vanzelf.
Toen er een 2e op komst was, waarom moet mamma op bed liggen, hoe komt het kindje nu in je buik?
En nog weer later kwam hij met zijn eigen ontluikende seksuele gevoelens.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 nov 2013 11:22

Mortlach schreef:Echt? je weet dan misschien hie het mechanisch werkt, maar het emotionele gedeelte dan? Ik vind toch echt dat je een enorme steek laat vallen als je het slechts reduceert tot de biologieles, en ook. og eens veel en veel te laat...
Misschien is het inderdaad te laat. Het zoenen dan, de seks in groep 6 bespreken vind ik wat vroeg en brengt kinderen eerder op ideeen dan dat het een goede omvangsvorm aanleert (tenzij je praktijklessen met veel herhaling gaat uitvoeren).

Maar ik ga ervanuit dat ook over 20 jaar de biologieleraren nog steeds mensen zijn hoor. Het emotionele gedeelte komt echt wel aan bod, daar hoef je niet bang voor te zijn. Sterker nog, ik denk dat de psychologie en de sociologie een groter deel gaan innemen in ons onderwijssysteem in vergelijking met het onderwijs dat jij en ik genoten hebben.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 nov 2013 11:54

schelpje3 schreef:Toen er een 2e op komst was, waarom moet mamma op bed liggen, hoe komt het kindje nu in je buik?

Mijn zoontje dacht dat ik z'n broertje opgegeten had, hoe kon ie anders in m'n buik komen?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 21 nov 2013 14:13

Ik wilde wel dat je gelijk had.

Ik zat op een refoschool en al zou er maar een tiende deel waar zijn van wat er over een bepaald "stelletje" gezegd werd, dan zou het al een bewijs van jouw ongelijk zijn...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2013 14:43

alexander91 schreef: Misschien is het inderdaad te laat. Het zoenen dan, de seks in groep 6 bespreken vind ik wat vroeg en brengt kinderen eerder op ideeen dan dat het een goede omvangsvorm aanleert (tenzij je praktijklessen met veel herhaling gaat uitvoeren).

Ik weet ondertussen niet meer hoe ik met dit 'bezwaar' om moet gaan. O, nee, als we niks zeggen, zullen kinderen "het" ook niet doen. Nee, nee, een condoomautomaat op de toiletten moedigt "het doen" alleen maar aan. En meer van dat soort - echt niets persoonlijks - volslagen stompzinnige argumenten. Kinderen doen het sowieso wel hoor, daar hoeven ze echt niet voor op ideeën te worden gebracht. Voordeel van voorlichting is dan wel dat ze iets beter weten wat ze doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 nov 2013 15:15

Mortlach schreef:
Ik weet ondertussen niet meer hoe ik met dit 'bezwaar' om moet gaan. O, nee, als we niks zeggen, zullen kinderen "het" ook niet doen. Nee, nee, een condoomautomaat op de toiletten moedigt "het doen" alleen maar aan. En meer van dat soort - echt niets persoonlijks - volslagen stompzinnige argumenten. Kinderen doen het sowieso wel hoor, daar hoeven ze echt niet voor op ideeën te worden gebracht. Voordeel van voorlichting is dan wel dat ze iets beter weten wat ze doen.

Ik heb nauwelijks voorlichting gehad, ja in de 6e klas, jongens en meisjes apart! En uiteindelijk wisten we heel goed waar Abraham de mosterd haalde. Bij Sarah :wink:
Het gaat erom dat je een kind niet moet "aanmoedigen". Seksualiteit is iets bijzonders, voor in het huwelijk (zo is nu eenmaal de christelijke opvatting, houd dit vast!) en dat er daarbuiten van alles wordt geëxperimenteerd, is heus wel bekend.
Maar het was toen wat minder ingewikkeld. Nu is alles zo open en bloot te zien, alleen al op tv :-&
Of je fietst door de stad en ziet allerlei prikkelende foto's, vooral als je langs een bios fietst.
Alles is gericht op seks, aantrekkingskracht, schaamte is er nauwelijks nog, bij de E tos liggen allerlei "speeltjes en hulpmiddelen".
Destijds was er één sekswinkeltje, daar zag je nooit iemand naar binnen gaan. Er hingen gordijnen achter de etalage, dus je kon niet naar binnen kijken. Ik denk dat iedereen zo lang wachtte, dat er echt niemand aan kwam lopen of rijden.
Seks is lust, zo wordt het verkocht. Kinderen mogen zodoende eigenlijk geen (onschuldig) kind meer zijn.
Het is goed om ook al jong, zelfbeheersing te leren. Het behoedt je voor ziektes, stommiteiten, valkuilen en een ongewenst kindje.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 nov 2013 15:26

alexander91 schreef: Misschien is het inderdaad te laat. Het zoenen dan, de seks in groep 6 bespreken vind ik wat vroeg en brengt kinderen eerder op ideeen dan dat het een goede omvangsvorm aanleert (tenzij je praktijklessen met veel herhaling gaat uitvoeren).
Mortlach schreef:Ik weet ondertussen niet meer hoe ik met dit 'bezwaar' om moet gaan. O, nee, als we niks zeggen, zullen kinderen "het" ook niet doen. Nee, nee, een condoomautomaat op de toiletten moedigt "het doen" alleen maar aan. En meer van dat soort - echt niets persoonlijks - volslagen stompzinnige argumenten. Kinderen doen het sowieso wel hoor, daar hoeven ze echt niet voor op ideeën te worden gebracht. Voordeel van voorlichting is dan wel dat ze iets beter weten wat ze doen.
? Je lijkt er nogal geemotioneerd onder te worden... Als de oplossing zo duidelijk is, geef hem dan...

1. ik geef geen bezwaar, ik geef mijn huidige mening zoals ik er op kom met enkele minuten denken. Daar kun je jouw mening op geven, maar zaken stompzinnig noemen heeft niets meer met een normale discussie te maken...

2. Je kunt onmogelijk met zekerheid beweren dat een condoom-automaat geen stimulerende effecten zal hebben. Ofwel geef me daar een bewijs van, ofwel laat de vraag open en geef argumenten waarom je denkt van niet.

3. Met het motto "kinderen doen het sowieso wel hoor" kun je alles goedpraten op een gegeven moment. Dergelijke argumenten gebruiken is een zwaktebod. Ik deed het niet toen ik nog op school was, dus blijkbaar is die stelling niet zo algemeen geldig.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 21 nov 2013 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 nov 2013 16:00

Terug naar “[Religie] - Open forum”