kerkdiensten in amerika

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

peter1234

kerkdiensten in amerika

Berichtdoor peter1234 » 20 nov 2013 13:49

Goedemiddag refoweb leden,

Ik wilde graag jullie objectieve mening vragen over de kerkdiensten in amerika, dit vanwege een verslag voor school met betrekking tot de verschillendheid in kerkdiensten met name in het westen. Nu ben ik vrij onbekend met de amerikaanse manieren.

- wat zijn de verschilllen met de traditionele predeking
- zijn deze soorten dans volgens jullie geoorloofd
- wat vinden jullie in het algemeen van deze manier van godsdienst viering.

groeten en bedankt, peter
Laatst gewijzigd door peter1234 op 20 nov 2013 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: kerkdiensten in amerika

Berichtdoor ineke-kitty » 20 nov 2013 14:41

Beste Peter

Helaas zijn dit soort bijeenkomsten ook in ons eigen land "overgevlogen" vanuit Amerika.
Het heeft niets van doen met de Heilige Geest, maar met opzweperij en "emo-godsdienst".

peter1234

Berichtdoor peter1234 » 20 nov 2013 15:00

ineke-kitty schreef:Beste Peter

Helaas zijn dit soort bijeenkomsten ook in ons eigen land "overgevlogen" vanuit Amerika.
Het heeft niets van doen met de Heilige Geest, maar met opzweperij en "emo-godsdienst".

bedankt voor uw antwoord,

kunt u voor mij begrippen zoals de heilige geest in uw context en 'emo-godsdienst' defineren?

we hebben toch allemaal een eigen religieuze ervaring?

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 20 nov 2013 15:09

Troll alert...

Ik weet niet hou oud je bent, maar als je denkt dat dit filmpje een originele weergave is van een typisch Amerikaanse kerkdienst dan ben je niet erg goed geïnformeerd. Het zijn beelden die geplakt zijn onder muziek die niet wordt gebruikt in dat soort diensten.

Ik heb diverse diensten meegemaakt in kleine evangelische gemeenten in Miami, kerken waar veel Afro-Amerikanen en Latino's komen. En die zijn wellicht wat vrijer dan dat je in een strak gereformeerd kerkverband hier tegenkomt. Maar qua preek komen ze nogal overeen met wat hier gepreekt wordt. De culturele gewoonten en uitingsvormen zijn anders. Mensen uitten hun instemming of afkeuring hardop, de emotie is wat openlijker aanwezig. Je hoeft niet al te plichtmatig in je bank te blijven zitten tijdens de dienst. Er is een hammond organ een koor en een band aanwezig. Het orgel ondersteund de predikant door onder zijn preekstem af een toe een regel op het orgel er uit te gooien. De liturgie was losser dan wat je gewend bent.

Maar stel je niet al te dramatische taferelen voor hoor. Het zou voor iedereen goed zijn het een keertje mee te maken en te proeven hoe deze gemeenschap zijn devotie vorm geeft. Ik vind dat allemaal prima aangezien het niet de kern van het Christendom raakt.

Iets wat op mijn ervaringen lijkt is dit: http://www.youtube.com/watch?v=wa0MMBNb6js

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 nov 2013 15:54

Beste Peter.

Het is juist dat we allemaal een eigen "religieuze ervaring" beleven, en daar zal ik geen oordeel over vellen.
Echter het verschil tussen de Heilige Geest en "emo-godsdienst" is te definieren door de wijze waarop men God eert in onze samenkomsten.
De Heer is niet gediend met emotionele uitingen van "de geest" zoals die in het filmpje naar voren komt, en zeker niet met uitlatingen zoals : "holy shit" die door de "leider" wordt gebezigd.

Ik ben echt niet tegen een "danspasje" tijdens de liederen die gezongen worden in de samenkomst, maar dit soort uitzinnige praktijken vind ik persoonlijk ongepast en verre van geestelijk.
Persoonlijk heb ik dit soort zaken meegemaakt, en kan er daarom ook over meepraten.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 nov 2013 17:11

peter1234 schreef:Goedemiddag refoweb leden,

Ik wilde graag jullie objectieve mening vragen over de kerkdiensten in amerika, dit vanwege een verslag voor school met betrekking tot de verschillendheid in kerkdiensten met name in het westen. Nu ben ik vrij onbekend met de amerikaanse manieren.

Wat voor diensten bedoel ja? Ze hebben daar tig verschillende denominaties. Ik ben in Canada en Baton Rouge geweest naar een gemeente, was geweldig.
Deze man hoorde ik laatst:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... U3g1TzXgxM
Charismatische kerken heb ik bezocht en ik zit op een charismatisch Amerikaans forum, waar ze juist afgeven op charismaniacs met wazige diensten, die je ook weleens hier hebt, waar de Heer niet centraal staat, maar in normale kerken is dat niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 nov 2013 19:41

Beste Peter,
Als je een antwoord wilt op je vragen, dan zit je hier goed, maar als je een enigzins betrouwbaar antwoord wilt hebben, dan zit je hier dus helemaal verkeerd. Zoals er nu al gereageerd is druipt het van de subjectiviteit en geeft het allerminst een goed overzicht van de kerkdiensten in Amerika.

Als je ook maar iets in de buurt van een goed antwoord wilt komen, kun je m.i. beter in kaart brengen welke kerken in de VS het grootst zijn en vervolgens hoe deze ongeveer in elkaar zitten. Pas dan kun je een goed beeld vormen. Ik vrees echter dat in de VS net zo'n veelzijdigheid aan kerkdiensten is als in het veel kleinere Nederland. Met 1 zin oid kun je dat dus nooit bevatten en doe je denk ik de kerken in de VS veel te kort.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 nov 2013 21:20

Een objectieve mening is sowieso erg lastig, maar waarom vraag je ze het niet zelf hoe hun kerkdiensten zijn? Deze man vind het geweldig in ieder geval:
http://www.christianforums.com/t7788462/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

peter1234

Berichtdoor peter1234 » 20 nov 2013 22:54

de subjectiviteit druipt er inderdaad vanaf, ik wil daarom verzoeken dit bericht te laten sluiten. deze week ga ik op basis van persoonlijke gespreken via skype wat vragen stellen die diepgaander zijn en subjectiviteit voorkomen.

bedankt en tot ziens op het forum

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2013 09:39

Zal ik dan maar serieus reageren. Kerkdiensten in Amerika zijn erg breed. Het is net zo breed als hier in Nederland. Je hebt er reformatorische kerken en evangelische kerken, de ene dienst is totaal anders dan de ander... zonder dat ik daarmee een uitspraak wil doen over die diensten. De vraag is niet hoe de vormen zijn maar of het uit het hart komt.... En ook wat dat betreft heb je net als in Nederland mensen die voor de vorm af en toe naar de kerk gaan (misschien daar nog wel iets meer dan hier omdat geloof nog wat meer bij de cultuur hoort) en oprechte gelovigen in iedere stroming.

Kortom, je moet eerst specifieker gaan omschrijven wat je wil uitwerken want je kan niet zeggen: Wat is het verschil met de evangelische kerkdienst en de nederlandse gezien de diversiteit in kerkdiensten in het westen en in amerika. En kijk vooral uit dat je niet gaat oordelen op basis van wat je zelf gewend bent (we maken zo snel onze eigen cultuur maatgevend) maar toets alles aan de Bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 nov 2013 09:58

peter1234 schreef:de subjectiviteit druipt er inderdaad vanaf, ik wil daarom verzoeken dit bericht te laten sluiten. deze week ga ik op basis van persoonlijke gespreken via skype wat vragen stellen die diepgaander zijn en subjectiviteit voorkomen.

bedankt en tot ziens op het forum
Ok, slotje.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”