Waar komt kerstmis vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waar komt kerstmis vandaan?

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2013 14:03

Als je iets feestelijks te vieren hebt, groter dan een verjaardag, iets waar de redding van de wereld geboren wordt, kan je dat ook vieren door elkaar kado's te geven. Het is best een mooi principe. Je ontvangt ontzettend veel en omdat je daar zo blij mee bent geef je elkaar iets door in de vorm van kado's. Het is in onze cultuur niet zo bekend, maar bij feesten elkaar kado's geven is iets wat je in andere culturen vaker tegenkomt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 16:56

Bambi schreef:
Als kind dacht ik daar heel simpel over:
De Heere Jezus is toen geboren, dus vieren we zijn verjaardag.
En dan mag je toch ook wel de kamer versieren en lekker eten?

Alleen die kadootjes vond ik niet kloppen, wij zijn toch niet jarig?

Het gaat niet om Zijn geboorte , maar Zijn dood.
Daarvan is de dag genoemd in de Bijbel en niet verzonnen , zoals deze geboortedag.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 nov 2013 17:00

mealybug schreef:Het gaat niet om Zijn geboorte , maar Zijn dood.
Daarvan is de dag genoemd in de Bijbel en niet verzonnen , zoals deze geboortedag.
Geboorte en opstanding zijn minstens net zo belangrijk. Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon, hoeveel te meer zullen wij behouden worden door Zijn leven, omdat wij verzoend zijn.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 17:02

Zojuist ontving ik dit als PB:

''Er is een waarschuwing naar je verstuurd door een beheerder of een moderator van dit forum. Inhoud van deze waarschuwing:
Citaat:
Dit is een melding omtrent het door jou geplaatste bericht: viewtopic.php?f=33&p=1919146#p1919146 .

De vraag gaat over (een visie op) Kerst, niet over de Joodse feestdagen.''

Een dergelijk regime is me te strak, ik hou het voor gezien hier, denk ik.
Ik ben hier om te leren en te discussieren, niet om door een kleuterjuf terecht te worden gewezen.
En zeker niet wanneer het een wel degelijk relevant iets betreft.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 17:05

Jvslooten schreef:Geboorte en opstanding zijn minstens net zo belangrijk. Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon, hoeveel te meer zullen wij behouden worden door Zijn leven, omdat wij verzoend zijn.

Nee dus,
Niet Zijn geboorte, maar Zijn dood, het Kruis, daar is het volbracht.
Het Kruis bracht de verzoening, als gevolg van Zijn overwinningsleven.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2013 17:12

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2013 17:17

Laatst gewijzigd door Boerin op 19 nov 2013 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2013 17:28

mealybug schreef:Nee dus,
Niet Zijn geboorte, maar Zijn dood, het Kruis, daar is het volbracht.
Het Kruis bracht de verzoening, als gevolg van Zijn overwinningsleven.

Maar als Hij niet was opgestaan hadden we er weinig aan gehad en konden we nog steeds niet in nieuwheid des levens wandelen.
Zach91

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 nov 2013 17:43

mealybug schreef:Zojuist ontving ik dit als PB:

''Er is een waarschuwing naar je verstuurd door een beheerder of een moderator van dit forum. Inhoud van deze waarschuwing:
Citaat:
Dit is een melding omtrent het door jou geplaatste bericht: viewtopic.php?f=33&p=1919146#p1919146 .

De vraag gaat over (een visie op) Kerst, niet over de Joodse feestdagen.''

Een dergelijk regime is me te strak, ik hou het voor gezien hier, denk ik.
Ik ben hier om te leren en te discussieren, niet om door een kleuterjuf terecht te worden gewezen.
En zeker niet wanneer het een wel degelijk relevant iets betreft.

Dat is prima, maar waarom plaats je dan nog geen 3 minuten na dit bericht je volgende bijdrage? Is je zelfbeheersing dan wel helemaal op peil? Overigens is het niet netjes om zonder toestemming een PM (of mail, brief enz enz) te delen met anderen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 19 nov 2013 19:19

Ik merk op dat jullie er niet zo veel of eigenlijk geen waarde aan hechten, Dank voor jullie bijdragen voor zover. Ik ben bijna altijd zo nuchter als een beer maar het laat me nog niet geheel los.

@Marnix Je zegt dat de lichtjes van de kerstboom was om de boze geesten te verjagen.
Zouden we dat niet juist toe moeten juichen dan? Als we de duivel ermee wegjagen door Het Licht, Jezus Christus. Mijn fietslamp heeft dan een dubbele functie, verkeersveiligheid en eigen veiligheid in Christus, mooi toch?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2013 19:44

Teus schreef:IAls we de duivel ermee wegjagen door Het Licht, Jezus Christus. Mijn fietslamp heeft dan een dubbele functie, verkeersveiligheid en eigen veiligheid in Christus, mooi toch?

Ja inderdaad, hier uit die link die ik had gepost, we vieren het dus eigenlijk op de dag dat Maria zwanger werd, dat het Licht in de wereld kwam:
Why was December 25th chosen by the Catholic church for the birth of Yeshua? There are two answers to this question. The first answer is the answer most commonly given. The second answer is a Jewish mystical answer that is almost never given.
The reason why the Catholic church chose December 25, has to do with the pagan festival of Saturnalia.
Those who have studied the Torah have understood a far deeper and more interesting mystical reason as to why the birth of the Mashiach was assigned to December 25.
Now if we switch our brains from the Roman calendar to the Jewish calendar, we can relate to the fact that the twenty-fifth day of the tenth month is an allusion to Chanukah, which began on the twenty-fifth day and ended in the tenth month (Kislev 25 through Tevet 1 / 2). Recall that Chanukah was when Yeshua was conceived.
HaShem gave the Gentiles a hint that they could easily understand. He was hinting to Chanukah. To make the message even clearer, He gave the Gentiles the custom of decorating their Christmas trees, and homes, with lights. What do lights have to do with Christmas? Well, lets see; there was the star… Hmmm. Ok, so, what do lights have to do with Chanukah? I am glad you asked! Chanukah is also known as the Feast of Lights because of the miracle of the lights of the menorah in the Temple. Remember that the Maccabees had only enough pure oil to last for one day. Yet, when they kindled this one cruse of oil it burned for eight days! We celebrate this miracle by kindling a progression of oil lights in our homes for the eight days of Chanukah. Thus we see that the lights of the Gentiles point to Chanukah.
Some may say that Yeshua was The Light of the World; quoting from John 8:12 or John 9:5. They thus suggest that the Mashiach’s birth is a cause for the lights. What is really interesting about this argument is the fact that when Yeshua proclaimed that He was the light of the world, it was during Succoth. During Succoth, four huge lamps were set up in the courtyard of the women. The Talmud[18] says that there was not a courtyard in all of Jerusalem that was not illuminated by these lamps. The wicks were made from the worn-out priestly garments. Yeshua proclaimed Himself to be the light of the world while the people were gazing at the four lights which were called the light of the world.
Zach91

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 nov 2013 19:56

Kerstfeest vieren is uiteraard gedenken aan de geboorte van onze Heer en Heiland in het vlees.
Mijns inziens is dit helemaal niet verkeerd, inclusief de eventuele "versierselen" die wij als christenen uit de heidenen in huis halen.
Als kind zong ik rond Kerst altijd het liedje:
Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht,
Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht;
En dat wij als ieder tot Zijn Ere zijn;
Jij in jouw klein hoekje, en ik in 't mijn.
mooi toch?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 nov 2013 19:58

Ja, mooi!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 21:13

Faramir schreef:Dat is prima, maar waarom plaats je dan nog geen 3 minuten na dit bericht je volgende bijdrage? Is je zelfbeheersing dan wel helemaal op peil? Overigens is het niet netjes om zonder toestemming een PM (of mail, brief enz enz) te delen met anderen.

Wel eens gehoord van ''transparency'' ?
Ik neem aan dat de beheerder / mod er echt geen probleem mee heeft dat de nieuwe manier van modereren door de forummers wordt aangetoond.
Mijn zelfbeheersing is redelijk op peil, maar ik dact dat iemadn wel een antwoord verdiende, bovendien zei ik dat ik dacht het voorlopig voor gezien te houden
Misschien heb ik wel weer gedacht, gaat het jou wat aan?

Jouw reactie kwalificeert trouwens voor dezelfde off-topic waarschuwing :-)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 nov 2013 18:41

Lieve mensen,
God liet me weten dat ik me heb laten verleiden door de duivel.
Hier op het forum en in mijn omgeving, nergens kreeg ik bijval.
Gisterenavond liet God me weten dat het een list van de duivel is en probeert verwarring te brengen. Het is hem gelukt, tot mijn schande. Ik heb het bij God gebracht en heeft het me vergeven, ik mag weer verheugd zijn in mijn Heiland. Tegenover jullie wil ik me ook verontschuldigen, ik was te impulsief maar heb gelukkig, voor zover ik weet, niemand meegenomen in dergelijke listen van de duivel, daarvoor dank ik God voor jullie.
Zo zie je maar weer, als je aangevallen wordt en je hebt op dat moment geen vertrouwen en niet opziet naar de dingen die van boven zijn, dan ga je onderuit, we redden het zelf niet, we hebben God altijd nodig en kunnen ook altijd bij Hem terecht. Als je dan bij Hem komt zal Hij nooit zeggen het is eigenlijk je eigen schuld nee Hij ontvangt je met Zijn Liefde en dan is het “gewoon” over en Hij brengt je weer dichter bij Zich.
Geprezen zij de Allerhoogste!

Ik ga kerst vieren zoals ik de laatste paar jaar gedaan heb.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”