Hoe hadden refo,s vroeger hun huis versiert met kerst?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoe hadden refo,s vroeger hun huis versiert met kerst?

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 15:52

Uit het Parool van 22 december 1960:

Predikanten terroriseren dorpelingen. De protesten van ds. Gebraad en de toenmalige Hervormde predikant, ds. van Dieren, tegen kerstbomen, sinterklaas en televisie werden door de krant als terreur beschouwd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 nov 2013 16:01

Bambi schreef:Een kerstboom doet er 8 jaar over om te groeien.
Ik ben het wel met je eens, dat zo'n boom omhakken en hem dan na 2 weken weggooien, ook zonde is.
Ik vind, dat als je een echte boom wil, dat er 1 met kluit, die je in de tuin zet na de kerst, ook een betere optie is voor het milieu.
Voor mensen die geen tuin hebben, zijn er zijn ook al initiatieven, er zijn al plaatsen waar je een kerstboom met kluit kan kopen, hem na de kerst weer terug kan brengen en het jaar daarop weer dezelfde kerstboom kan halen. :wink:

Vroeger hadden ze met kerst wel kaarsjes, denk ik.
En wanneer zijn ze met de kerstster begonnen?

Ik denk dat de meeste mensen inmiddels wel een kunstboom hebben. Wij wel in ieder geval, dat scheelt een heleboel rommel (afvallende naalden) in huis.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 14 nov 2013 16:20

Jij hebt een verkeerd beeld van de ogg @Schelpje en tussen ogg en ogg zit een heel groot verschil!
De ogg'ers die ik ken hebben allemaal kerstversieringen en kerststukjes, velen ook een kerstboom, 40/50 jaar geleden ook.
Er is zoveel hypocrisie onder velen refo's, een refobakker is tegen het vieren van sinterklaas, maar in zijn winkels is alles te koop voor het heerlijk avondje.
Kerstkransen en klokjes met prachtige rode strikken en belletjes zijn ook volop te koop, wat heeft zo iemand tegen sinterklaas en een wereldse kerst??? Niets!!! hij vaart er zeer wel bij!

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 16:25

Ruth2 schreef:Jij hebt een verkeerd beeld van de ogg @Schelpje en tussen ogg en ogg zit een heel groot verschil!
De ogg'ers die ik ken hebben allemaal kerstversieringen en kerststukjes, velen ook een kerstboom, 40/50 jaar geleden ook.
Er is zoveel hypocrisie onder velen refo's, een refobakker is tegen het vieren van sinterklaas, maar in zijn winkels is alles te koop voor het heerlijk avondje.
Kerstkransen en klokjes met prachtige rode strikken en belletjes zijn ook volop te koop, wat heeft zo iemand tegen sinterklaas en een wereldse kerst??? Niets!!! hij vaart er zeer wel bij!

We verdienen allemaal aan heidenen, betekent toch niet dat we aan hun rituelen mee moeten doen :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 16:28

Ruth2 schreef:Jij hebt een verkeerd beeld van de ogg @Schelpje en tussen ogg en ogg zit een heel groot verschil!

Over hoeveel OGGers gaat dit? Gluur je van buiten af door de gordijntjes, net zoals de Zeeuwschen (volgens ineke-kitty, maar dan andersom.)
En dat er hypocrisie is weten we inmiddels, dat leg jij maar al te graag onder een vergrootglas.
Het gaat nu over de de leer van de OGG, de voorgangers, hoe die erover spreken.
En daar hoort geen kerstboom bij.
Wat mensen in hun huizen doen, stiekem achter de gordijntjes, is voor hun rekening, niet voor die van de dominee!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 16:34

Natuurlijk want niets menselijks is hem vreemd. En we hebben het BIjbelse Boek "Prediker" nog.
Zie je Ruth dat alles geoorloofd is maar soms niet alles nuttig.
Maar ik weet zeker dat Paulus als eerste misschien samen met zijn broeder Petrus lekkere inkopen zouden doen in de winkel van de Bakker en bij de Schenker een bisschopswijntje zouden halen al is het maar om de heerlijke kruiden.

Ik kan dit zeggen omdat Paulus zelf zegt in relatie tot vlees: "Mensen eet lekker alles wat daar te koop is!'Want niets is in zichzelve onrein.
Ruth het vlees , de kerstboom, de kransen enz...zijn niet onrein, maar ons denken!!! En dat wist Paulus als geen ander vanuit zijn religieuze achtergrond die hij als "drek" achtte.

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 16:36

Hoe vierde jij kerst schepje3? Als ik vragen mag, ben nogal nieuwsgierig :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 16:38

Detail schreef:Hoe vierde jij kerst schepje3? Als ik vragen mag, ben nogal nieuwsgierig :)

Bedoel je vroeger thuis?

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 16:41

schelpje3 schreef:Hoe vierde jij kerst schepje3? Als ik vragen mag, ben nogal nieuwsgierig :)
Bedoel je vroeger thuis?

Ja, en ben ook wel benieuwd naar hoe je het nu doed in deze moderne tijd.
Laatst gewijzigd door Detail op 14 nov 2013 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 16:48

Detail schreef:Ja, en ben ook wel benieuwd na hou je het nu doed in deze moderne tijd.

Vroeger 2 x kerkdienst op 1e kerstdag, 2e kerstdag een ochtenddienst en smiddags een kerstviering met de zondagsschool. Dan kregen we een boek en een zakje met fruit en snoepjes.
Die sinaasappel was zo lekker. Zo bijzonder.
Moeder maakte wel wat extra's van het eten, vader kreeg meestal een kerstkrans van het bedrijf, of een kalkoen. Er waren stoofpeertjes en een lekker toetje.
Er waren altijd wel gasten, familieleden die het niet zo breed hadden, of een enkele eenzame ziel.
We zongen kerstliederen, vader vertelde een kerstverhaal. (hij was zondagsschoolmeester geweest)
En dan savonds 2e kerstdag begon ik aan mijn boek, vingers in de oren... :D

Nu zijn er sowieso minder kerkdiensten. Mijn ouders leven inmiddels niet meer, schoonouders hebben gezondheidsproblemen. We doen een spelletje, luisteren CD's met kerstmuziek.
We hebben kerst ook wel eens in het ziekenhuis moeten vieren, met een ziek kindje :(
En kerst was ook bijzonder toen mijn vader heel erg ziek was, kort daarna is hij gestorven.
Dat zijn de kerstdagen die onuitgewist in je geheugen blijven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 17:08

Mooie illustratie van "toen"Schelpje.
Soms ook verdrietige dingen. MIjn zusje stierf op 2e Kerstdag en ook opa stierf rond kerst en dat zijn ook weer herinneringen, maar misschien geloof je me niet en dat geloof kan ik je niet geven net zo min als je Ineke haar verhaal gelooft. Jammer!

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 17:10

@schepje3

Leuk om te lezen :-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2013 12:01

Detail schreef:Hallo,

Ik ben de laatste tijd erg geïnteresseerd geraakt in de refomatorische en puriteinse cultuur, lijkt mij leuk om onderdelen in mijn leven te implementeren op z,n "21ste eeuw".

Kerstboom of kerststalletje wil ik niet, ik vind het heidens en gaat denk ik tegen gebod 2 in. Dus mijn vraag is, hoe versieren vroeger de Refo,s hun huizen met kerst?

Ps,
hoop dat dit topic geen discussie topic word dat het belachelijk is dat ik geen kerstboom wilt etc,

Groeten,

Detail :)

Waarom vind je een kerstboom in strijd met het tweede gebod? Wij hebben zelf een (kunst)kerstboom rond de kerst en ik ben me niet bewust van overtreding van het tweede gebod. Het is gewoon gezellig in de donkere dagen, lichtjes in huis, het ziet er leuk uit. Ik ben benieuwd hoe je dat ziet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 15 nov 2013 12:06

Kerstboom vind ik heidens , kerststalletje van tegen 2e gebod in gaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 nov 2013 12:13

Detail schreef:Kerstboom vind ik heidens , kerststalletje van tegen 2e gebod in gaan.

Want jij aanbid kersstalletjes?

Terug naar “[Religie] - Open forum”