Uit het Parool van 22 december 1960:
Predikanten terroriseren dorpelingen. De protesten van ds. Gebraad en de toenmalige Hervormde predikant, ds. van Dieren, tegen kerstbomen, sinterklaas en televisie werden door de krant als terreur beschouwd.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Bambi schreef:Een kerstboom doet er 8 jaar over om te groeien.
Ik ben het wel met je eens, dat zo'n boom omhakken en hem dan na 2 weken weggooien, ook zonde is.
Ik vind, dat als je een echte boom wil, dat er 1 met kluit, die je in de tuin zet na de kerst, ook een betere optie is voor het milieu.
Voor mensen die geen tuin hebben, zijn er zijn ook al initiatieven, er zijn al plaatsen waar je een kerstboom met kluit kan kopen, hem na de kerst weer terug kan brengen en het jaar daarop weer dezelfde kerstboom kan halen.
Vroeger hadden ze met kerst wel kaarsjes, denk ik.
En wanneer zijn ze met de kerstster begonnen?
Ruth2 schreef:Jij hebt een verkeerd beeld van de ogg @Schelpje en tussen ogg en ogg zit een heel groot verschil!
De ogg'ers die ik ken hebben allemaal kerstversieringen en kerststukjes, velen ook een kerstboom, 40/50 jaar geleden ook.
Er is zoveel hypocrisie onder velen refo's, een refobakker is tegen het vieren van sinterklaas, maar in zijn winkels is alles te koop voor het heerlijk avondje.
Kerstkransen en klokjes met prachtige rode strikken en belletjes zijn ook volop te koop, wat heeft zo iemand tegen sinterklaas en een wereldse kerst??? Niets!!! hij vaart er zeer wel bij!
Ruth2 schreef:Jij hebt een verkeerd beeld van de ogg @Schelpje en tussen ogg en ogg zit een heel groot verschil!
De ogg'ers die ik ken hebben allemaal kerstversieringen en kerststukjes, velen ook een kerstboom, 40/50 jaar geleden ook.
Er is zoveel hypocrisie onder velen refo's, een refobakker is tegen het vieren van sinterklaas, maar in zijn winkels is alles te koop voor het heerlijk avondje.
Kerstkransen en klokjes met prachtige rode strikken en belletjes zijn ook volop te koop, wat heeft zo iemand tegen sinterklaas en een wereldse kerst??? Niets!!! hij vaart er zeer wel bij!
Detail schreef:Hoe vierde jij kerst schepje3? Als ik vragen mag, ben nogal nieuwsgierig
schelpje3 schreef:Hoe vierde jij kerst schepje3? Als ik vragen mag, ben nogal nieuwsgierig
Bedoel je vroeger thuis?
Detail schreef:Ja, en ben ook wel benieuwd na hou je het nu doed in deze moderne tijd.
Detail schreef:Hallo,
Ik ben de laatste tijd erg geïnteresseerd geraakt in de refomatorische en puriteinse cultuur, lijkt mij leuk om onderdelen in mijn leven te implementeren op z,n "21ste eeuw".
Kerstboom of kerststalletje wil ik niet, ik vind het heidens en gaat denk ik tegen gebod 2 in. Dus mijn vraag is, hoe versieren vroeger de Refo,s hun huizen met kerst?
Ps,
hoop dat dit topic geen discussie topic word dat het belachelijk is dat ik geen kerstboom wilt etc,
Groeten,
Detail
Detail schreef:Kerstboom vind ik heidens , kerststalletje van tegen 2e gebod in gaan.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten