Ik weet niet hoe het zit met kerstbomen, maar ik weet wel dat men negatief staat tegenover het geven van cadeautjes (die krijgen kinderen op andere momenten al) en tegenover schrans- en zuippartijen. Aan uitgebreid dineren doet men vaak niet. Daarin zie je toch dat puriteinse terug.
Wij zelf vieren kerst altijd erg uitbundig. Het is één van de weinige tijden in het jaar dat je de hele familie zit, dat hoort er toch ook bij vind ik altijd. Uitbundig betekent dan een uitgebreid diner, en het huis toch gezellig versierd. Ook bezoeken we de kerstzangavond.
Ik vind zelf altijd: alles met mate. Ook genieten van een uitgebreid diner. Als je dat maar enkele keren per jaar doet, is dat toch niet zo verkeerd? We mogen toch ook genieten van wat God ons geeft? En om het geld hoef je het ook niet te laten, want als je één keer uit eten gaat ben je al veel meer kwijt... het bereiden van het diner is ook iets dat (bij ons althans) door het hele gezin gebeurt. Dat bevordert ook de hechtheid van het gezin. Net als het optuigen van de kerstboom.
Vaak halen wij iets bij de poelier met kerst, bijvoorbeeld een eend of een hazenrug. Heerlijk

En ja, het kost wat meer, maar zoals gezegd kost uit eten gaan nog véél meer dan dat.