Hoe hadden refo,s vroeger hun huis versiert met kerst?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Detail
Verkenner
Verkenner

Hoe hadden refo,s vroeger hun huis versiert met kerst?

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 00:00

Hallo,

Ik ben de laatste tijd erg geïnteresseerd geraakt in de refomatorische en puriteinse cultuur, lijkt mij leuk om onderdelen in mijn leven te implementeren op z,n "21ste eeuw".

Kerstboom of kerststalletje wil ik niet, ik vind het heidens en gaat denk ik tegen gebod 2 in. Dus mijn vraag is, hoe versieren vroeger de Refo,s hun huizen met kerst?

Ps,
hoop dat dit topic geen discussie topic word dat het belachelijk is dat ik geen kerstboom wilt etc,

Groeten,

Detail :)
Laatst gewijzigd door Detail op 14 nov 2013 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Hoe hadden refo,s vroeger hun huis versiert met kerst?

Berichtdoor meribel » 14 nov 2013 00:02

Volgens mij gewoon niet.

Toch?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2013 00:05

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 00:06

Voor de oorlog.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 nov 2013 00:32

Detail schreef:Voor de oorlog.

Kon alleen dit vinden:
http://www.pkn-lichtkring.info/kerst/ou ... kerst.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 nov 2013 07:49

Detail schreef:Hallo,

Ik ben de laatste tijd erg geïnteresseerd geraakt in de refomatorische en puriteinse cultuur, lijkt mij leuk om onderdelen in mijn leven te implementeren op z,n "21ste eeuw".

Kerstboom of kerststalletje wil ik niet, ik vind het heidens en gaat denk ik tegen gebod 2 in. Dus mijn vraag is, hoe versieren vroeger de Refo,s hun huizen met kerst?

Ps,
hoop dat dit topic geen discussie topic word dat het belachelijk is dat ik geen kerstboom wilt etc,

Integendeel.
Kerstbomen zouden, alleen al omwille van het milieu, verboden moeten worden.
Je mag geen gloeilamp meer in je fitting draaien (ze zijn zelfs niet meer te krijgen, toch?), maar miljoenen bomen omhakken voor een week nep-gezeligheid en vervolgens het in de fik steken met nog wat miljoenen aan vuurwerk is geen probleem.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 14 nov 2013 10:28

Volgens mij is er maar een antwoord: niet.
Ik heb nooit iets gehoord over refo's en versieringen rond kerst, als het gaat over tientallen jaren geleden.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 nov 2013 10:29

mealybug schreef:Integendeel.
Kerstbomen zouden, alleen al omwille van het milieu, verboden moeten worden.
Je mag geen gloeilamp meer in je fitting draaien (ze zijn zelfs niet meer te krijgen, toch?), maar miljoenen bomen omhakken voor een week nep-gezeligheid en vervolgens het in de fik steken met nog wat miljoenen aan vuurwerk is geen probleem.

Helemaal mee eens!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 10:37

En als een stel Neanderthalers schransen en alcohol zuipen. Nou ben ik ook niet heilig hoor, nu zou ik het zo niet meer doen. [-X
Laatst gewijzigd door Detail op 14 nov 2013 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 10:40

Rozijn schreef:Volgens mij is er maar een antwoord: niet.
Ik heb nooit iets gehoord over refo's en versieringen rond kerst, als het gaat over tientallen jaren geleden.

Dus alleen de verticale kerstkaarten slinger.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 nov 2013 10:40

Detail schreef:En als een stel Neanderthalers schransen en alcohol zuipen. Nou ben ik ook niet heilig hoor :P

... je had het over vroeger ....... en daarnaast wat jij aangeeft hoort er ook niet bij
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 14 nov 2013 10:43

]
Detail schreef:En als een stel Neanderthalers schransen en alcohol zuipen. Nou ben ik ook niet heilig hoor :P

... je had het over vroeger ....... en daarnaast wat jij aangeeft hoort er ook niet bij[/quote]

Ik reageerde op mealy bug. Ik had even een @ meal bug moet zetten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 12:13

Ook de kerstkaart zal eruit gaan. Alles gaat via de social media.

Ik heb een kunstboompje, maar zet hem niet altijd op. Heb wat versiersels en meer niet.
Thuis hadden we vroeger een kerstkrans. Nu hebben mijn ouders ook een kunstboom.

Maar ook zonder versiering kan ik dit feest met heel mijn hart gedenken al vier ik alle feestdagen elke keer op 1 dag in overdrachtelijke zin.
Pasen, pinkster en kerst op 1 dag.
Bij het "Ere zij God" en de tienduizend van engelen denk ik niet aan de kerstnacht, maar aan Zijn 2e komst met al Zijn heilige engelen met hem.

Dus heb ik een versierd met lichtjes soort engels dorpje met zingende mensen en een kerkje. Heel gezellig. Het liefst laat ik dat altijd staan.
Ik dwaal weer af in mijn gedachten.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 14 nov 2013 12:40

Ik weet niet hoe het zit met kerstbomen, maar ik weet wel dat men negatief staat tegenover het geven van cadeautjes (die krijgen kinderen op andere momenten al) en tegenover schrans- en zuippartijen. Aan uitgebreid dineren doet men vaak niet. Daarin zie je toch dat puriteinse terug.

Wij zelf vieren kerst altijd erg uitbundig. Het is één van de weinige tijden in het jaar dat je de hele familie zit, dat hoort er toch ook bij vind ik altijd. Uitbundig betekent dan een uitgebreid diner, en het huis toch gezellig versierd. Ook bezoeken we de kerstzangavond.

Ik vind zelf altijd: alles met mate. Ook genieten van een uitgebreid diner. Als je dat maar enkele keren per jaar doet, is dat toch niet zo verkeerd? We mogen toch ook genieten van wat God ons geeft? En om het geld hoef je het ook niet te laten, want als je één keer uit eten gaat ben je al veel meer kwijt... het bereiden van het diner is ook iets dat (bij ons althans) door het hele gezin gebeurt. Dat bevordert ook de hechtheid van het gezin. Net als het optuigen van de kerstboom.

Vaak halen wij iets bij de poelier met kerst, bijvoorbeeld een eend of een hazenrug. Heerlijk ;) En ja, het kost wat meer, maar zoals gezegd kost uit eten gaan nog véél meer dan dat.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 12:59

Klinkt heel gezellig, krijg er zo zin in. Ja hoor dat mag, dat zegt de Prediker.
Geniet voor de kwade dagen komen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”