Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 12:58

visje36 schreef:Dat vind ik echt raar, dat je dan je partner zijn/haar avontuurtje mag vergeven, vergeten doe je dat toch nooit, dus dan moet jij als de niet foute partner, maar even ruimte maken en verwerken dat je man/vrouw een ander er op na hield ?. Zou dat echt niet kunnen. :? :shock:
Ik denk dat ik wederzijdse trouw bedoelde. Of is dat ook raar?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2013 12:59

visje36 schreef:Dat vind ik echt raar, dat je dan je partner zijn/haar avontuurtje mag vergeven, vergeten doe je dat toch nooit, dus dan moet jij als de niet foute partner, maar even ruimte maken en verwerken dat je man/vrouw een ander er op na hield ?. Zou dat echt niet kunnen. :? :shock:

Nee, het werkte ook niet. Ze zijn nu gescheiden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2013 13:03

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.

visje36

Berichtdoor visje36 » 13 nov 2013 13:10

Dan maakt dat wederzijdse trouw niet uit , want er zullen altijd mannen/ vrouwen zijn die het niet zo nauw nemen daar mee. Maar dan krijg je de gedachte waarom ga je dan een huwelijk aan als je het normaal vind er een ander(en) op na te houden.

En daarmee dus iemand veel leed/ verdriet aan te doen die van je verwacht dat je enkel hem /haar trouw zult zijn in het huwelijk.

Trouw dan niet voorkom je hoop ellende mee voor jezelf, de ander, de mogelijke kinderen (want die zijn dan ook de dupe van).

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 13 nov 2013 13:35

visje36 schreef:Maar heb wel waar gebeurde verhalen gelezen, van mensen die dan binnen huwelijk of vaste relatie toch een geslachtziekte oplopen en dan blijkt de man/vrouw met wie ze zijn 1 keer buiten de deur gegeten te hebben. Zelfs mensen die daardoor hiv oplopen via hun partner (vaste). Dat is toch verschrikkelijk ?.
:shock: :?

Na overspel verbied de Bijbel het niet aan de onschuldige partij om te scheiden. En dit voorbeeld is een heel schrijnend voorbeeld, waarmee het overspel ook levenslange lichamelijke consequenties heeft voor beide partners.

visje36

Berichtdoor visje36 » 13 nov 2013 14:13

Bambi schreef:Heb dit filmpje zitten bekijken, zit wel een hoop waarheid in:

een filmpje over wat vrouwen over mannen moeten weten.

https://www.youtube.com/watch?v=eTLJo2YuhuE

Ook voor mannen trouwens.
[/quote]

Goed verhaal dat filmpje, veel dingen komen over 1 met hoe er nu gedacht en gehandeld word rond dit gebied.
Maar leer je kinderen maar eens, waar de grenzen liggen, en loods ze overal maar veilig door heen, onbeschadigd en zonder pijn / verdriet.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 nov 2013 11:36

Visje36
Dan maakt dat wederzijdse trouw niet uit, want er zullen altijd mannen/ vrouwen zijn die het niet zo nauw nemen daar mee. Maar dan krijg je de gedachte waarom ga je dan een huwelijk aan als je het normaal vind er een ander(en) op na te houden.En daarmee dus iemand veel leed/ verdriet aan te doen die van je verwacht dat je enkel hem /haar trouw zult zijn in het huwelijk.Trouw dan niet voorkom je hoop ellende mee voor jezelf, de ander, de mogelijke kinderen (want die zijn dan ook de dupe van).

Mijn vader had na 25e jaar huwelijk ook een ander. NB uit dezelfde refokerk. De scheiding was voor de kleine (nagekomen kinderen) ik was 25, natuurlijk een ramp. Mijn moeder is het nauwelijks te boven gekomen. Kortom ik weet er wel wat van.
Toch begreep ik mijn vader wel. Al was het geen slecht huwelijk, toch pasten ze niet bij elkaar. Mijn moeder supervroom, mijn vader volgend maar toch duidelijk minder vroom, wat niet zeggen wil ongelovig. Hij ging altijd mee naar de kerk, liet alle kinderen dopen etc. De vrouw die werk van hem maakte was ook gelovig, maar veel losser, vrolijker, wispelturig en moderner dan zijn 1e vrouw. Ze konden in de CGK niet meer terecht voor een huwelijk en zijn toe overgestapt naar de conf. Herv. kerk, waar zij heel lang ouderling is geweest. Mijn vader vond het daar ook geweldig, hij was nu af van een al te benauwende sfeer en godsbeeld en overdreven vroomheid.
Ik wil maar zeggen: wat is normaal? Het allerbelangrijkste is dat je een partner vindt die bij je past en dat zul je voor het huwelijk moeten uitzoeken. Mijn vader moest van zijn ouders binnenskerks zoeken, terwijl dat voor hem blijkbaar beperkt was. Daar begon het mee.
Voor hem was een wat wereldser typje beter geweest. Verder is mijn vader ontzettend trouw, al liepen de dames in bosjes achter hem aan, hij was heel knap, intelligent, goede baan etc.
Dus, je kunt makkelijk oordelen over overspel etc., maar als het je treft zul je er toch iets van moeten maken. . Oja ik vergeet nog wat: het mooiste was nog dat mijn moeder (heel vernederend) van het avondmaal werd geweerd omdat haar man een ander had en zij echtscheiding had gevraagd. Want ze dacht misschien schrikt hij daarvan en komt hij op zijn stappen terug. De kerk had zich best wat pastoraler op kunnen stellen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2013 17:19

Mee eens. Maar we dwalen een beetje af. Uitzoeken of je bij je partner past is belangrijk. Ik denk voor een deel voor je een relatie aangaat en voor een deel voor je trouwt. Maar is daar seks voor het huwelijk voor nodig?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 nov 2013 17:59

Marnix schreef:Mee eens. Maar we dwalen een beetje af. Uitzoeken of je bij je partner past is belangrijk. Ik denk voor een deel voor je een relatie aangaat en voor een deel voor je trouwt. Maar is daar seks voor het huwelijk voor nodig?

Ik denk allereerst gebed!

visje36

Berichtdoor visje36 » 14 nov 2013 18:03

Marnix schreef:Mee eens. Maar we dwalen een beetje af. Uitzoeken of je bij je partner past is belangrijk. Ik denk voor een deel voor je een relatie aangaat en voor een deel voor je trouwt. Maar is daar seks voor het huwelijk voor nodig?

Dat is per persoon verschillend de 1 doet wel iets op dat gebied de ander niks, en vooral mensen die niks doen komen steeds minder voor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2013 09:17

Mensen gaan daar verschillend mee om, dat klopt. Ik vroeg me alleen af of het nodig is. Volgens hoeft niemand seks voor het huwelijk te hebben in de zoektocht of je goed bij elkaar past. Dat het gebeurt is wat anders maar is dat vanuit die zoektocht of gewoon omdat ons lichaam daarom vraagt? Ik kan me niet voorstellen dat mensen op alle fronten bij elkaar lijken te passen en men dan op basis van seks tot de conclusie komt dat men toch niet bij elkaar past. Het hoort volgens mij juist het gevolg te zijn van wel bij elkaar passen. Adam roept eerst uit dat Eva perfect bij hem past en dan "hangen ze elkaar aan en worden een vlees"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 nov 2013 16:12

Marnix schreef:Mensen gaan daar verschillend mee om, dat klopt. Ik vroeg me alleen af of het nodig is. Volgens hoeft niemand seks voor het huwelijk te hebben in de zoektocht of je goed bij elkaar past. Dat het gebeurt is wat anders maar is dat vanuit die zoektocht of gewoon omdat ons lichaam daarom vraagt? Ik kan me niet voorstellen dat mensen op alle fronten bij elkaar lijken te passen en men dan op basis van seks tot de conclusie komt dat men toch niet bij elkaar past. Het hoort volgens mij juist het gevolg te zijn van wel bij elkaar passen. Adam roept eerst uit dat Eva perfect bij hem past en dan "hangen ze elkaar aan en worden een vlees"

Het goed bij elkaar passen, slaat op allerlei gebieden: cultureel, maatschappelijk, godsdienstig, seksueel etc.
Het is niet zo vreemd (hormonen) dat het seksuele op jongere leeftijd eruit springt, terwijl die andere aspecten m.i. belangrijker zijn en worden naarmate men ouder wordt. Toch is een goed seksleven prettig!!!! En omdat te weten moet je deze kunst beoefenen. Je gaat toch ook geen autorijden zonder rijbewijs?
Doch als alleen de seks goed is in een huwelijk is dat geen garantie voor succes. Bewijzen te over!
Het verhaal van dam en Eva is metaforisch en hoef je niet letterlijk te kopiëren. Het gaat er meer om dat de mens niet alleen moet blijven en om te duiden dat er goed en kwaad is in de wereld. Maar dat weten we zonder dit verhaal toch ook wel?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 nov 2013 16:21

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2013 16:30

Ik hoor nooit: we houden heel veel van elkaar maar de seks is niet goed dus we hadden niet moeten trouwen. Goede seks is het gevolg van een goede relatie, van elkaar houden, met elkaar praten, aan elkaar denken en niet alleen aan jezelf. En technisch kan je er altijd aan werken. Het argument dat je moet ontdekken of je op seksueel vlak ook bij elkaar past vind ik een non-argument voor seks voor het huwelijk. Dat heeft niets te maken met "rijden zonder rijbewijs".

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 nov 2013 11:46

Bambi schreef:Het is toch belangrijker om te kijken, of je bij de zaken die er toe doen op 1 lijn zit.
Als jij bijv. gelovig bent en die ander haat het geloof, dan kan de seks nog zo goed zijn, maar daar red je de relatie, toch echt niet mee.
Als je met de belangrijke dingen wel op 1 lijn zit en de seks is niet goed, dan kan daar aan gewerkt worden. :wink:

Je hebt gelijk! De zaken zijn meestal niet los verkrijgbaar. Het gaat erom dat je bij elkaar past. Daar moet je vooraf achter zien te komen.

Terug naar “Archief”