De kleding van een christen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: De kleding van een christen

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 18:31

meribel schreef:Ik denk dat het laatste heel waar is.
En daarom moet een dominee of wie dan ook geen mensen in het harnas jagen door over kleding te zeuren , maar leer ze hoe ze bij Jezus komen!!
Als iemand daar is verander de kleding vanzelf. Daar hoef je je niet druk om te maken!
( en wat ouders verder wel of niet toestemmen hoeft niets met het geloof te maken te hebben,dat moet je niet als stok gebruiken vind ik, dan krijg je alleen maar negatieve associatie )

Mee eens. Die hippies die tot bekering kwamen in de jaren 70 liepen er ook niet bij in driedelig pak. In sommige kerken die uit die beweging komen zie je dat nog steeds, vond ik wel grappig om te zien, een prediker in een spijkerbroek. In de eerste kerk waar ik kwam werd ook echt gepreekt dat vrouwen geen broek mochten dragen, ik kreeg direct een preek naar m'n hoofd, was net bekeerd en liep in m'n broer z'n broek. Nou dat mocht niet hoor. Een zangleider daar is zelfs weggegaan, want hij mocht de zangdienst niet meer leiden zonder stropdas.
Hadden we een uitje naar een andere kerk en dan zei die jeugdleider: Nou dames, wel netjes een jurk aan hoor. Ik had niet eens een jurk, moest er een van m'n moeder lenen. Kwamen we daar, liepen die lui er heel hip bij in spijkerbroeken en leren jassen. Kom ik aan in m'n soepjurk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 12 nov 2013 23:06

Boerin schreef:Mee eens. Die hippies die tot bekering kwamen in de jaren 70 liepen er ook niet bij in driedelig pak. In sommige kerken die uit die beweging komen zie je dat nog steeds, vond ik wel grappig om te zien, een prediker in een spijkerbroek. In de eerste kerk waar ik kwam werd ook echt gepreekt dat vrouwen geen broek mochten dragen, ik kreeg direct een preek naar m'n hoofd, was net bekeerd en liep in m'n broer z'n broek. Nou dat mocht niet hoor. Een zangleider daar is zelfs weggegaan, want hij mocht de zangdienst niet meer leiden zonder stropdas.
Hadden we een uitje naar een andere kerk en dan zei die jeugdleider: Nou dames, wel netjes een jurk aan hoor. Ik had niet eens een jurk, moest er een van m'n moeder lenen. Kwamen we daar, liepen die lui er heel hip bij in spijkerbroeken en leren jassen. Kom ik aan in m'n soepjurk.

Hehehe, zo herkenbaar dit. Maar aan de andere kant, ik hoef het hier ook niet te proberen om in blote armen en met broek naar de kerk te gaan, want dan wordt ik er per ommegaande weer uitgegooid :wink: .

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2013 23:57

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_783374

Gloof me, een losse damesbroek komt dichter in de buurt bij wat Paulus bedoeld, wanneer hij het heeft over bescheiden kleding dan deze ''dressed to kill'' outfit in ''gepast zwart'' met een satelietschotel op het hoofd ipv een sluier.

Schandalig.
(maar wel weer een eye-opener)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2013 01:14

'Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u zich kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding?' (Mat 6,25)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 08:37

Maar bekleed u met de Heere Jezus Christus, en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken. (Rom. 13:14)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 nov 2013 08:45

Jvslooten schreef:Maar bekleed u met de Heere Jezus Christus, en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken. (Rom. 13:14)

Juist.
En wat zeg je dan als je de dame in zwart op stiletto's ziet ?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 08:49

mealybug schreef:Juist.
En wat zeg je dan als je de dame in zwart op stiletto's ziet ?
Nee, die wekt bij mij geen begeerte op, sorry. Bij jou wel? Of ze met de Heere Jezus Christus bekleed is weet ik niet, ik ken haar namelijk niet persoonlijk.

Detail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Detail » 13 nov 2013 08:55

Hou moeten mannen gekleed zijn?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 nov 2013 09:20

Detail schreef:Hou moeten mannen gekleed zijn?

Maar bekleed u met de Heere Jezus Christus, en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken. (Rom. 13:14)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 nov 2013 09:23

Jvslooten schreef:Nee, die wekt bij mij geen begeerte op, sorry. Bij jou wel? Of ze met de Heere Jezus Christus bekleed is weet ik niet, ik ken haar namelijk niet persoonlijk.

nee.
Maar veel inlevingsvermogen heb ik er niet voor nodig om me voor te kunnen stellen, dat menige kerel er wel degelijk opgewonden van raakt.
Laten we het de hetero's eens vragen :-)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 09:55

Jvslooten schreef:Nee, die wekt bij mij geen begeerte op, sorry. Bij jou wel? Of ze met de Heere Jezus Christus bekleed is weet ik niet, ik ken haar namelijk niet persoonlijk.
mealybug schreef:nee.
Maar veel inlevingsvermogen heb ik er niet voor nodig om me voor te kunnen stellen, dat menige kerel er wel degelijk opgewonden van raakt.
Ik ben hetro. Maar als er andere hetromannen zich geroepen voelen om hun mening te geven: ga jullie gang.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 09:56

mealybug schreef:Maar bekleed u met de Heere Jezus Christus, en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken. (Rom. 13:14)
Hee, die ken ik :mrgreen:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 nov 2013 10:24

mealybug schreef:Gloof me, een losse damesbroek komt dichter in de buurt bij wat Paulus bedoeld, wanneer hij het heeft over bescheiden kleding dan deze ''dressed to kill'' outfit in ''gepast zwart'' met een satelietschotel op het hoofd ipv een sluier.

Schandalig.
(maar wel weer een eye-opener)

mealybug schreef:[nee.

waarom doe je dit nou!!
ik vind je echt net als die dominee die tegen een groep gaat zeuren over hun kleren ipv waar het echt om gaat. De rest volgt vanzelf.
En wat doe jij? Je plukt een foto van internet en gaat vragen of ze lust opwekt? Snap je dan niet dat de betreffende vrouw voor hetzelfde geldt mee leest, en hoe voelt het als mensen zeggen dat ze juist niet aantrekkelijk is?
En dan wat? Ze wekt wel begeerte op? Ja, doutsen kroes in een vuilniszak, wekt ze dan geen begeerte op?
Zat mensen die begeerte opwekken bij me, heeft niets van doen met hun kleding.
Tjonge nog aan toe, nog niet zo lang geleden had je zelf notabene een avatar van je in je blootje. Nee dat is netjes.

ik snap niet dat jij zelf niet ziet dat je net zo bent als een gergem dominee door mensen zo op hun uiterlijk te zitten beoordelen. Juist waar je zo op aftrapt en je op voorstaat dat jij je daar los van heb gemaakt. Nou totaal niet hoor.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 nov 2013 10:30

Meribel, als ik je reacties lees komt er een vraag boven.
Je zegt: als het van binnen goed zit, komt het van buiten ook wel goed. Duidelijk bleek dat het bij de catechisanten aan de buitenkant niet goed zat. Dus zit het volgens jou dan bij al die catechisanten van binnen ook niet goed?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 10:30

meribel schreef:
waarom doe je dit nou!!
ik vind je echt net als die dominee die tegen een groep gaat zeuren over hun kleren ipv waar het echt om gaat. De rest volgt vanzelf.
En wat doe jij? Je plukt een foto van internet en gaat vragen of ze lust opwekt? Snap je dan niet dat de betreffende vrouw voor hetzelfde geldt mee leest, en hoe voelt het als mensen zeggen dat ze juist niet aantrekkelijk is?
En dan wat? Ze wekt wel begeerte op? Ja, doutsen kroes in een vuilniszak, wekt ze dan geen begeerte op?
Zat mensen die begeerte opwekken bij me, heeft niets van doen met hun kleding.
Tjonge nog aan toe, nog niet zo lang geleden had je zelf notabene een avatar van je in je blootje. Nee dat is netjes.

ik snap niet dat jij zelf niet ziet dat je net zo bent als een gergem dominee door mensen zo op hun uiterlijk te zitten beoordelen. Juist waar je zo op aftrapt en je op voorstaat dat jij je daar los van heb gemaakt. Nou totaal niet hoor.

Ds. den Boer is CGK!
En hij zeurt niet over kleding, hij houdt de jongelui een spiegel voor. Dat is iets heel anders.
Want niet iedereen hoort thuis dat een bepaalde manier van kleden niet bij een christen hoort.
Of de ouders geven het maar op, omdat dochter of zoon toch niet luistert.
Zeur je dan als ouders?
Je kunt ook als Eli zijn, Meribel, alles maar laten gaan, om de lieve vrede wil, die zijn zoons niet eens kwaad aankeek.
Als ik door veel kledingwinkels loop, word ik er ook niet blij van. Het wordt winter, wat hangt er? Mouwloze jurkjes, korte rokjes, T shirtjes...
En het wordt gezien hoor. Toen onze dochter op het HBO samen met 3 andere meiden een project afrondde, kregen ze een bonuspunt vanwege hun kleding!
Omdat ze zich die dag professioneel hadden gekleed.
Het was als een soort grapje begonnen, maar het werd zeer gewaardeerd door de docent.

Terug naar “[Religie] - Open forum”