tijden der heidenen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

tijden der heidenen

Berichtdoor antoon » 09 nov 2013 14:35

Lukas 21:24 en zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard en gevankelijk worden weggevoerd naar alle natiën; en Jeruzalem zal door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën zijn vervuld.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas+21%3A24&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
In dit geval wel ik nu eens zien hoe de meningen hierover al of niet (verdeelt) zijn
Wat is, en wanneer begon die tijd en wanneer zou die eindigen?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: tijden der heidenen

Berichtdoor ineke-kitty » 09 nov 2013 14:55

Met "tijden der heidenen " wordt bedoeld het einde van de termijn/tijden die afgesloten zullen zijn.

Romeinen 11:25: "Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij, dat de verharding voor een deel over Israel gekomen is, TOTDAT de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.

Die tijd ofwel die termijn zal dus voorbij zijn als Israel in de toekomst tot bekering zal komen, want dat staat in vers 26: " en alZO zal geheel Israel zalig worden, gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob [= Israel].

Lukas 21:24 zegt dan ook: "en zij zullen vallen door de scherpte des zwaards en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, TOTDAT de tijden der heidenen vervuld zullen zijn".

Dit is gebeurd in het verleden, maar deze profetie is eveneens van toepassing op de toekomst.
Als die "tijden" of "termijn" vervuld zal zijn, zal gebeuren wat in vers 27 staat: " En alsdan , dus dan pas, zullen zij den Zoon des mensen zien komen in een wolk met grote kracht en heerlijkheid.

De termijn waar hier over gesproken wordt is van toepassing op de 70e week van Daniel, namelijk de grote verdrukking die 7 jaar zal duren, verdeeld in 2x 3 1/2 jaar, waarin de antichrist zal regeren.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 nov 2013 14:56

antoon schreef:Lukas 21:24 en zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard en gevankelijk worden weggevoerd naar alle natiën; en Jeruzalem zal door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën zijn vervuld.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas+21%3A24&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
In dit geval wel ik nu eens zien hoe de meningen hierover al of niet (verdeelt) zijn

Die tijd begon toen Hij stierf, omdat ze Hem niet massaal aanvaardden.
Until the fullness of the gentiles has come in staat in een andere vertaling: totdat het getal van de heidenen zal zijn gered, dan kan Hij weer verder met Israel. Ik dacht altijd dat eerst de heidenen gered werden en dan de opname en dan weer Israel, dat op een dag gered zal worden. Maar Je ziet eerst in het O.T. is het Israel en wat heidenen die zich aansloten, Jezus kwam voor Israel, na de opstanding in Handelingen kwamen joden en heidenen tot bekering, daarna waren er altijd Messiasbelijdende joden, maar je zag door de bijgeënte takken de olijfboom haast niet meer en voordat het deel van Israel dat het lastigst te overtuigen is Hem aanneemt (er zal iemand komen in zijn eigen naam en die zult gij aannemen) zul je eerst de late regen krijgen, weer de profeet Elia die de harten der vaderen tot de kinderen brengt. Elia werd pas opgenomen na de regen.
En dat zal zijn joden en heidenen, ook in de grote verdrukking zal Israel die opwekking leiden (144000).
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 09 nov 2013 16:42

Boerin

Ik denk eerlijk gezegd dat de "tijden der heidenen" al begonnen zijn met de wegvoering van de stammen Israëls in de Babylonische ballingschap.
Sinds die tijd was er ook geen koning meer in Israel, want die werd mede weggevoerd door Nebukadnesar naar Babel.

Na 70 jaar mochten de Joden terugkeren naar Jeruzalem onder leiding van Nehemia en Ezra.
Echter bleven zij onder het gezag van de koningen van Babel t.w. Kores en Darius.
Zowel Nebukadnesar, als Kores en Darius waren heidense koningen.

De 10 stammen zijn verstrooid onder de heidenen, en zijn dat nog steeds tot op vandaag de dag.
Enkel de Joden, en een klein deel der Levieten zijn teruggekeerd naar het land Israel, waar zij de tempel mochten herbouwen, die voltooid is onder Darius.

Daarna hebben de Romeinen het land bezet, en was het joodse volk hen schatplichtig.

Dus: niet bij de opstanding van de Here Jezus Christus zijn de "tijden der heidenen" begonnen , maar zoals hierboven gezegd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 nov 2013 22:40

antoon schreef:Lukas 21:24 en zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard en gevankelijk worden weggevoerd naar alle natiën; en Jeruzalem zal door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën zijn vervuld.

De tijden der heidenen zijn aangebroken bij Hand. 28;28 denk ik.
(Jezus zei nadrukkelijk dat Hij voor alleen Zijn volk, de joden , was gekomen.)
maar nadat zij Hem herhaaldelijk niet aannamen, is het heil tot de heidenen gekomen (rom11;11), met als doel dat wij hen weer jaloers zouden maken door de aan ons getoonde ontferming.
(Rom 11; 31)
Nog aardig wat werk aan de winkel ;-)

antoon

Berichtdoor antoon » 10 nov 2013 15:57

Ik kan mij het meest verenigen met de opvatting van ineke-kitty
Met de wegvoering naar Babylon hield het theocratische koningschap op de Davidische troon op, en het is nooit meer hersteld.
Ook met de inbezitneming van het huidige Israel kwam er geen rechtmatige opvolger van David op de troon.
Hier nog een samenvatting..
Ik denk eerlijk gezegd dat de "tijden der heidenen" al begonnen zijn met de wegvoering van de stammen Israëls in de Babylonische ballingschap.
Sinds die tijd was er ook geen koning meer in Israel, want die werd mede weggevoerd door Nebukadnesar naar Babel.

Na 70 jaar mochten de Joden terugkeren naar Jeruzalem onder leiding van Nehemia en Ezra.
Echter bleven zij onder het gezag van de koningen van Babel t.w. Kores en Darius.
Zowel Nebukadnesar, als Kores en Darius waren heidense koningen.

De 10 stammen zijn verstrooid onder de heidenen, en zijn dat nog steeds tot op vandaag de dag.
Enkel de Joden, en een klein deel der Levieten zijn teruggekeerd naar het land Israel, waar zij de tempel mochten herbouwen, die voltooid is onder Darius.

Daarna hebben de Romeinen het land bezet, en was het joodse volk hen schatplichtig.

Dus: niet bij de opstanding van de Here Jezus Christus zijn de "tijden der heidenen" begonnen , maar zoals hierboven gezegd.

Jezus sprak "Jeruzalem zal vertreden worden tot de vastgestelde tijden voltooid zijn", inderdaad zou je kunnen menen dat die toen begonnen op het vervolg van de verwoesting van de stad, ik vind het daarom ook wel een scherp antwoord van mealybug, maar zoals gezegd onder Nebukadnesar werd al over vertreden gesproken en ook bekrachtigd met een profetisch beeld van de boom die afgehakt werd en bleef staan tot er toestemming werd gegeven dat hij weer uitgroeide.

Het antwoord van Boerin vind ik iets te speculatief, waarbij ik ook zeg dat ik in mijn synthese ook ietsje moet werken met aannames.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 nov 2013 16:25

Dan zouden de tijden der heidenen nu dus voorbij zijn, want Israel / Jeruzalem is een sterk land, wat zich niet meer laat gezeggen.
de Romeinen of andere heidenen (niet joden) vertrappen het niet langer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 nov 2013 23:10

mealybug schreef:Dan zouden de tijden der heidenen nu dus voorbij zijn, want Israel / Jeruzalem is een sterk land, wat zich niet meer laat gezeggen.
de Romeinen of andere heidenen (niet joden) vertrappen het niet langer.

Inderdaad ja, tijd voor Ezechiel 37 dus.
Zach91

antoon

Berichtdoor antoon » 10 nov 2013 23:32

Men dient wel te verstaan dat er na Jezus er over een geeestelijk Jeruzalem gesproken wordt en niet meer over een letterlijk Jeruzalem.
Het letterlijke Jeruzalem had jezus verworpen en dientengevolge werd het als een verlaten huis achtergelaten, God neemt een beslissing en het is niet zo aanneemlijk dat hij daar dan weer op terugkomt.

Dat de letterlijke staat met het vertreden te maken heeft lijkt op het eerste gezicht inderdaad van toepassing , toch als je de dingen dan nader beschouwd komt het op veel tegenspraak ook vanuit de bijbel
Het huidige Israël voldoet gewoon niet aan een aantal elementaire vereisten, vereisten waarvan een ijverig bijbel student weet dat die voor God heilig zijn.
Laatst gewijzigd door antoon op 10 nov 2013 23:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 nov 2013 23:38

antoon schreef:Men dient wel te verstaan dat er na Jezus er over een geeestelijk Jeruzalem gesproken wordt en niet meer over een letterlijk Jeruzalem.
Het letterlijke Jeruzalem had jezus verworpen en dientengevolge werd het als een verlaten huis achtergelaten, God neemt een beslissing en het is niet zo aanneemlijk dat hij daar dan weer op terugkomt

DAt de letterlijke staat met het vertreden te maken heeft lijkt op het eerste gezicht van toepassing , toch als je de dingen dan nader beschouwd komt het op veel tegenspraak ook vanuitt de bbijbel
Het huidige Israël voldoeet ggewoon niet aan een aantal. Elementaire vereisten

Juist als je alles vergeestelijkt en toepast op geestelijk Israel, wat alleen de Messiaanse joden zijn, de heidenen worden nooit Israel genoemd, klopt heel veel niet meer. Dan zijn de gelovigen de dorre beenderen die na 2000 jaar weer gaan leven, op de derde dag zal Ik u doen herleven (ehm, we zijn toch al levend mag ik hopen?) en terugbrengen in uw land (terugbrengen? slaat in ieder geval niet op de kerk die ook uit heidenen bestaat).
Zach91

antoon

Berichtdoor antoon » 10 nov 2013 23:44

Vergeef mij mijn taalfouten, ik ben aaan het oefenen op een tablet.
Ik zal op de inhoud terugkomen

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 nov 2013 23:50

Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 nov 2013 10:02

Boerin schreef:Juist als je alles vergeestelijkt en toepast op geestelijk Israel, wat alleen de Messiaanse joden zijn, de heidenen worden nooit Israel genoemd, klopt heel veel niet meer. Dan zijn de gelovigen de dorre beenderen die na 2000 jaar weer gaan leven, op de derde dag zal Ik u doen herleven (ehm, we zijn toch al levend mag ik hopen?) en terugbrengen in uw land (terugbrengen? slaat in ieder geval niet op de kerk die ook uit heidenen bestaat).

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... n_1_782820

Veel woorden weinig inhoud, helaas.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 nov 2013 11:34

Citaat: " de Romeinen of andere heidenen vertrappen het niet langer"

De "tijden der heidenen" zijn nog helemaal niet voltooid, want Jeruzalem zal opnieuw verwoest worden tijdens de 70e week van Daniel. De stad zal wederom vertreden worden door heidenen.

Er zal een verbond gesloten worden tussen de joodse staat en een vorst van een volk [= antichrist].
De joodse staat is een feit sinds 1948. Waneer deze twee partijen die nu nog vechten om Jeruzalem, en dus een verbond zullen sluiten aangaande de stad, zal dat het moment van het begin van de 70e week zijn.

In Daniel wordt gesproken over een vorst die komen zal om een verbond te maken met " uw volk en uw heilige stad" [dat is Juda = het joodse volk en Jeruzalem].
Deze vorst zal het verbond versterken EEN week [= 7 jaar]. In het midden van deze week [= NA 3 1/2 jaar] zal deze vorst "het slachtoffer doen ophouden" [ Dan., 9:26-27].

Wanneer Israel een verbond sluit m.b.t. de vrede van het volk en de heilige stad [ Jeruzalem] zal dat dus het begin zijn van deze laatste 70e week.
Het verbond wat gesloten zal worden heeft betrekking op de strijdende partijen in de joodse staat.

In het midden van deze week zal de vorst die het verbond met Israel zal sluiten het slacht- en spijsoffer verbieden [ Dan. 9:27; 12:11; 8:11. De joodse godsdienst zal verboden worden en de heilige plaats zal ontheiligd worden door de " gruwel der verwoesting" die op de heilige plaats zal komen te staan.
Er zal dan een grote verdrukking komen over de joodse staat [ hoedanige niet geweest is vanaf het begin der wereld] Matt. 24:15-21.

Er zal dan verwoesting komen op de 2e helft van de 70e week. Verwoesting over Juda [= het joodse volk].
De climax zal bereikt worden aan het einde van de 70e week als de legers van Gog en Magog het land zullen binnenvallen vanuit de Middellandse Zee en het land en de stad verwoesten [ Ezechiel 38:23; Joel 2:1-20].

Dan zal de Messias wederkeren en Zijn voeten zetten op de Olijfberg. De legers van Gog en Magog zullen door de Heer gedood worden, en Hij zal vuur zenden naar de landen waaruit zij kwamen [ Ezechiel 39:1].

Aan het einde van deze periode zal er nog een laatste strijd gevoerd worden tussen Christus en Zijn legers [ Openb. 19:11-16]. Deze eindstrijd zal gevoerd worden in Armageddon.
Dan zal het "beest" worden gegrepen, en met hem de valse profeet en voor een periode van 1000 jaar gebonden worden [ Openb. 20:2,3a].

Tijdens deze 1000 jaar zal het Koninkrijk van Christus gevestigd zijn op aarde.
Na de 1000 jaar zal de satan voor korte tijd worden losgelaten. Dan zal hij de volkeren opnieuw verleiden om te strijden tegen Christus. Hij zal hiervoor de volkeren op aarde verzamelen.
NA deze strijd zal de duivel in de poel des vuurs geworpen worden.

Dit is in het kort wat er nog zal gebeuren/plaatsvinden totdat dan eindelijk "de tijden der heidenen" voorbij zullen zijn.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 12:42

ineke-kitty schreef:Citaat: " de Romeinen of andere heidenen vertrappen het niet langer"

De "tijden der heidenen" zijn nog helemaal niet voltooid, want Jeruzalem zal opnieuw verwoest worden tijdens de 70e week van Daniel. De stad zal wederom vertreden worden door heidenen.

Er zal een verbond gesloten worden tussen de joodse staat en een vorst van een volk [= antichrist].
De joodse staat is een feit sinds 1948. Waneer deze twee partijen die nu nog vechten om Jeruzalem, en dus een verbond zullen sluiten aangaande de stad, zal dat het moment van het begin van de 70e week zijn.

In Daniel wordt gesproken over een vorst die komen zal om een verbond te maken met " uw volk en uw heilige stad" [dat is Juda = het joodse volk en Jeruzalem].
Deze vorst zal het verbond versterken EEN week [= 7 jaar]. In het midden van deze week [= NA 3 1/2 jaar] zal deze vorst "het slachtoffer doen ophouden" [ Dan., 9:26-27].

Wanneer Israel een verbond sluit m.b.t. de vrede van het volk en de heilige stad [ Jeruzalem] zal dat dus het begin zijn van deze laatste 70e week.
Het verbond wat gesloten zal worden heeft betrekking op de strijdende partijen in de joodse staat.

In het midden van deze week zal de vorst die het verbond met Israel zal sluiten het slacht- en spijsoffer verbieden [ Dan. 9:27; 12:11; 8:11. De joodse godsdienst zal verboden worden en de heilige plaats zal ontheiligd worden door de " gruwel der verwoesting" die op de heilige plaats zal komen te staan.
Er zal dan een grote verdrukking komen over de joodse staat [ hoedanige niet geweest is vanaf het begin der wereld] Matt. 24:15-21.

Er zal dan verwoesting komen op de 2e helft van de 70e week. Verwoesting over Juda [= het joodse volk].
De climax zal bereikt worden aan het einde van de 70e week als de legers van Gog en Magog het land zullen binnenvallen vanuit de Middellandse Zee en het land en de stad verwoesten [ Ezechiel 38:23; Joel 2:1-20].

Dan zal de Messias wederkeren en Zijn voeten zetten op de Olijfberg. De legers van Gog en Magog zullen door de Heer gedood worden, en Hij zal vuur zenden naar de landen waaruit zij kwamen [ Ezechiel 39:1].

Aan het einde van deze periode zal er nog een laatste strijd gevoerd worden tussen Christus en Zijn legers [ Openb. 19:11-16]. Deze eindstrijd zal gevoerd worden in Armageddon.
Dan zal het "beest" worden gegrepen, en met hem de valse profeet en voor een periode van 1000 jaar gebonden worden [ Openb. 20:2,3a].

Tijdens deze 1000 jaar zal het Koninkrijk van Christus gevestigd zijn op aarde.
Na de 1000 jaar zal de satan voor korte tijd worden losgelaten. Dan zal hij de volkeren opnieuw verleiden om te strijden tegen Christus. Hij zal hiervoor de volkeren op aarde verzamelen.
NA deze strijd zal de duivel in de poel des vuurs geworpen worden.

Dit is in het kort wat er nog zal gebeuren/plaatsvinden totdat dan eindelijk "de tijden der heidenen" voorbij zullen zijn.

En wanneer bekeert Israel zich dan? Voordat Jezus terugkomt of erna? Hij zou niet eerder komen dan wanneer Jeruzalem zou zeggen: gezegend Hij die komt in de Naam des Heren.
Je ziet nu al dat er in de laatste decennia veel meer Jezus aannemen dan daarvoor.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”