Ik kan mij het meest verenigen met de opvatting van ineke-kitty
Met de wegvoering naar Babylon hield het theocratische koningschap op de Davidische troon op, en het is nooit meer hersteld.
Ook met de inbezitneming van het huidige Israel kwam er geen rechtmatige opvolger van David op de troon.
Hier nog een samenvatting..
Ik denk eerlijk gezegd dat de "tijden der heidenen" al begonnen zijn met de wegvoering van de stammen Israëls in de Babylonische ballingschap.
Sinds die tijd was er ook geen koning meer in Israel, want die werd mede weggevoerd door Nebukadnesar naar Babel.
Na 70 jaar mochten de Joden terugkeren naar Jeruzalem onder leiding van Nehemia en Ezra.
Echter bleven zij onder het gezag van de koningen van Babel t.w. Kores en Darius.
Zowel Nebukadnesar, als Kores en Darius waren heidense koningen.
De 10 stammen zijn verstrooid onder de heidenen, en zijn dat nog steeds tot op vandaag de dag.
Enkel de Joden, en een klein deel der Levieten zijn teruggekeerd naar het land Israel, waar zij de tempel mochten herbouwen, die voltooid is onder Darius.
Daarna hebben de Romeinen het land bezet, en was het joodse volk hen schatplichtig.
Dus: niet bij de opstanding van de Here Jezus Christus zijn de "tijden der heidenen" begonnen , maar zoals hierboven gezegd.
Jezus sprak "Jeruzalem zal vertreden worden tot de vastgestelde tijden voltooid zijn", inderdaad zou je kunnen menen dat die toen begonnen op het vervolg van de verwoesting van de stad, ik vind het daarom ook wel een scherp antwoord van mealybug, maar zoals gezegd onder Nebukadnesar werd al over vertreden gesproken en ook bekrachtigd met een profetisch beeld van de boom die afgehakt werd en bleef staan tot er toestemming werd gegeven dat hij weer uitgroeide.
Het antwoord van Boerin vind ik iets te speculatief, waarbij ik ook zeg dat ik in mijn synthese ook ietsje moet werken met aannames.