Heb je een zondenatuur?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Heb je een zondenatuur?

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 18:10

Ik geloof van niet zodra je wedergeboren bent. Messiaanse joden geloven het ook niet. Een Messiaanse jood zei: Je kiest gewoon of je iets doet of niet.
Ik vond net dit:
http://season.org/grace-do-i-have-a-sinful-nature/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Heb je een zondenatuur?

Berichtdoor Boerin » 08 nov 2013 10:56

Ik heb altijd geleerd: als je Jezus aanneemt, word je uit God geboren: Je geest is nieuw en heilig en kan niet zondigen, maar je ziel niet, daar zit die zondenatuur. Daar klopt geen hout van.
Romeinen 6
Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding; 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, 9 daar wij weten, dat Christus, nu Hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft: de dood voert geen heerschappij meer over Hem. 10 Want wat zijn dood betreft, is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven; wat zijn leven betreft, leeft Hij voor God. 11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus. 12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

1 Petrus 2
Geliefden, ik vermaan u als bijwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen uw ziel

24 die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen. 25 Want gij waart dwalende als schapen, maar thans hebt gij u bekeerd tot de herder en hoeder van uw zielen.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 11:12

Je kent niet goed het verschil tussen ziel en geest. Want er staat geschreven: "De ziel die zondigt die zal sterven" Hier staat het woord "nefesh" je hebt geen ziel, je bent een ziel.
Geest is wat anders dat behoort bij de onzienlijke dingen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 nov 2013 11:20

Wilsophie schreef:Je kent niet goed het verschil tussen ziel en geest. Want er staat geschreven: "De ziel die zondigt die zal sterven" Hier staat het woord "nefesh" je hebt geen ziel, je bent een ziel.
Geest is wat anders dat behoort bij de onzienlijke dingen.

Je bent een geest en je hebt een ziel en woont in een lichaam. Adam was een levende ziel, Jezus een leven gevende Geest. Als je wedergeboren bent krijg je een nieuw hart: geest en ziel, die dan onsterfelijk is, anders zou onze ziel sterven en alleen onze geest naar de hemel gaan, lijkt me wat vreemd.
David zei: ziel waak op in mij. Wie is mij? Zijn geest.
1 Tessalonicenzen 5:22-25
23 En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn. 24 Die u roept, is getrouw; Hij zal het ook doen.

Hahahahaha ik moet ineens aan die man denken die ik eens meenam naar een dienst, een nogal vaag figuur. Die zei bij de koffie: We zijn allemaal geesten.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2013 11:50

Vaag of niet, hij had wel gelijk. In de bijbel worden mensen soms ook geesten genoemd en doordat mensen dat niet begrijpen krijg je kromme theorieën.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2013 14:26

Dus als je wedergeboren bent zondig je niet meer?

Je citeert Romeinen 6. Romeinen 7 maakt duidelijk dat Paulus ook een zondenatuur had. Ook al was hij wedergeboren.

13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.

We zijn dood voor de zonde, vrij van de vloek, de aanklacht van de zonde, niet meer onder het oordeel. Maar dat betekent niet dat we zonde niet meer kennen. We hebben daar tegen de strijden.... en Christus wast ons schoon van de zonde, die we telkens weer doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 08 nov 2013 14:43

Marnix: "maar dat betekent niet dat we zonde niet meer kennen. we hebben daar tegen de strijden"

Wel, doe je best zou ik zeggen.

Ik denk dan, waarom tegen iets strijden, als de Here Jezus ons verlost heeft van de zonde[n]?

Daarom kan Paulus ook zeggen: [vers 24,25: Rom. 7] "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam des doods? Ik danke God door Jezus Christus onzen Heere".
Hier dankt hij dus God, dat Christus Jezus hem heeft verlost, en DAT zouden wij ook doen, in plaats van te "strijden" tegen de zonde.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 nov 2013 15:01

ineke-kitty schreef:Marnix: "maar dat betekent niet dat we zonde niet meer kennen. we hebben daar tegen de strijden"

Wel, doe je best zou ik zeggen.

Ik denk dan, waarom tegen iets strijden, als de Here Jezus ons verlost heeft van de zonde[n]?

Daarom kan Paulus ook zeggen: [vers 24,25: Rom. 7] "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam des doods? Ik danke God door Jezus Christus onzen Heere".
Hier dankt hij dus God, dat Christus Jezus hem heeft verlost, en DAT zouden wij ook doen, in plaats van te "strijden" tegen de zonde.

Dit schrijft Paulus over die leer van jou:

Welnu dan, laten ook wij, nu wij door zo'n menigte van getuigen omringd worden, afleggen alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt. En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt, terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof.
Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.
Want let toch scherp op Hem Die zo'n tegenspraak van de zondaars tegen Zich heeft verdragen, opdat u niet verzwakt en bezwijkt in uw zielen.
U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
En u bent de vermaning vergeten
waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.

Hef daarom de slappe handen op en strek de knikkende knieën, en maak rechte sporen voor uw voeten, opdat wat kreupel is, niet wordt ontwricht, maar veeleer genezen wordt.
Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 nov 2013 15:37

Ieder mens heeft een zondenatuur. Je doorleeft dit pas echt, wanneer je door de Heilige Geest aan je zonden ontdekt wordt. Eerder niet!
En na bekering blijf je zondigen.
Het is een Zegen als we voor grote zonden bewaard blijven.
Maar ELKE negatieve gedachte is al een zonde.
Op dit forum staan heel veel postings, ook van mij!, die van zonden doordrenkt zijn.
De zonden tegen het 6e en 9e gebod bijvoorbeeld.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 08 nov 2013 17:21

is het ook niet zo: alles kan gebroken worden op ziel na?
is de ziel niet de ''harde schijf'' van de mens?
want het lichaam kan gebroken worden alzo de geest van een mens.

maar wie denkt dat hij vrij is van zonde na zijn/haar bekering die zondigt (kan het vers even niet vinden)
maar ieder geval staat er ongeveer dit, wie zegt dat hij zonder zonden is die is een leugenaar en heeft de waarheid niet.
en alzo leert ons het gebed dat ook.
want inderdaad wij moeten blijven strijden tegen de en onze zonden.
want ons oude mens laat ons tot de dood toe niet met rust.

zie ook het boek 'christenreis' waar dit mooi in beeld word gebracht.
Haast u langzaam.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 nov 2013 17:23

Marnix schreef: .... Maar dat betekent niet dat we zonde niet meer kennen. We hebben daar tegen de strijden....
Paulus zegt dat we ons dood moeten houden voor de zonden. En hij zegt ook dat we de ons moeten richten op de dingen die boven zijn.
Als we dat doen dan wordt er niet eens aan zondigen gedacht, de wet wekt de begeerte juist op.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In Heb. 12 is er ook de positieve benadering, want vers 4 staat in de context van: Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor hem in het verschiet lag, liet hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 nov 2013 17:31

Marnix schreef:Dus als je wedergeboren bent zondig je niet meer?

Dat bedoel ik niet, ik bedoel dat je geen zondenatuur meer hebt in je ziel, waardoor je verplicht een slaaf van de zonde blijft. We hebben nog steeds een aards lichaam, daarin moet je de zonde niet langer laten heersen., niet maar doen waar je vlees zin in heeft, maar heersen vanuit je geest, geleid door de Heilige Geest over wat je lichaam wil. Maar als je die link leest, blijkt dat vlees (lichaam) is vertaald met 'oude mens', 'zondige natuur' en die is gestorven met Christus. Nu kun je dus gewoon kiezen en nee zeggen tegen zonde en niet langer een zondenatuur die je van Adam hebt georven de schuld geven voor je gedrag of geen geloof hebben dat je bepaalde patronen gewoon kunt doorbreken.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 nov 2013 20:23

Op dit forum staan heel veel postings, ook van mij!, die van zonden doordrenkt zijn.
De zonden tegen het 6e en 9e gebod bijvoorbeeld.

En zondigen mensen gaan verloren., zegt de Bijbel......Tenzij zij zich bekeren tot de levende God en dan zijn zij verlost van alle zonden en wast de Hogepriester onze voeten, want dan ben je wedergeboren tot een nieuw Leven. Eeuwig Leven namelijk.

Ja alleen de voeten want verder zijn wij al gereinigd en wordt ons binnenste vernieuwd van dag tot dag.
Als je niets bijstelt in je gedrag kun je je hele leven roepen dat je doordrenkt bent van zonden. Dat is geen blij evangelie, dat is berusting in een lot of zoiets. Ik ben nu eenmaal zo!
\Ik weet dat de zonde heeft geheerst tot de dood Rom 5 vers 21 maar nu ik gestorven ben ben ik gerechtvaardigd van de zonde.
Zonde heerst niet in mijn leven, maar genade. =D>

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 nov 2013 10:03

Ik ben eruit, die oude mens die gestorven is met Christus en die je voor dood moet houden is de yetzer hara, dat ben je niet zelf. Daar kon Kain ook over heersen, maar dat wilde hij niet.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2013 10:53

Jij bent het ergste, dat je ooit is overkomen - Vernon Howard. Dit gezegde moest ik aan denken en afgaande op de hedendaagse betekenis van zondig, is mijn antwoord 'ja'. Ik merk dat ik voor mensen moet uitkijken en ook voor de mens die me aankijkt in de spiegel. Het zijn de gedachten van het vlees die ons doen zondigen, het bedenken van onze natuur wat an sich niet van vlees is. Een gedachte kan men immers niet zien maar alleen denken. Het is je eigen vlees wat steeds weer tweestrijd zaait en daardoor weet ik dat er van nature kwaad bij mij aanwezig is. Dit is het kwaad wat op aarde blijft en tot stof zal wederkeren. Immers, als uw oog u ergert ruk het dan uit, zolang ik op aarde ben echter kan dat niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”