Wat geeft je zelfwaarde?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Wat geeft je zelfwaarde?

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 18:06

Deze vraag las ik ergens anders, vond het wel een goeie. Wat geeft je zelfwaarde?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Wat geeft je zelfwaarde?

Berichtdoor ineke-kitty » 07 nov 2013 18:11

Boerin
Wat bedoel je precies met "zelfwaarde" ?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 18:16

ineke-kitty schreef:Boerin
Wat bedoel je precies met "zelfwaarde" ?

Dat je gelooft dat je waardevol bent.
Zach91

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 07 nov 2013 19:15

Boerin

OK, en ja ik ben waardevol in Gods ogen, echter kan een mens zich waardeloos VOELEN.
Maar dat is gebaseerd op emoties en uiterlijke dingen.

Mensen kunnen je een waardeloos gevoel geven of aanpraten, maar als je je een kind van God weet, lijkt me dat niet belangrijk, want de Schrift leert immers: "wat zal een mens mij doen?"

de Apostel Paulus werd b.v. als een klein, min mannetje gezien, iemand die wel krachtige brieven schreef, maar in het spreken zwak was.
Ik geloof niet dat hij zichzelf "waardeloos" achtte, door wat de mensen van hem vonden.
In tegendeel.
Hij zei: " predik ik nu de mensen of God" ?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 19:51

ineke-kitty schreef:Boerin

OK, en ja ik ben waardevol in Gods ogen, echter kan een mens zich waardeloos VOELEN.
Maar dat is gebaseerd op emoties en uiterlijke dingen.

Mensen kunnen je een waardeloos gevoel geven of aanpraten, maar als je je een kind van God weet, lijkt me dat niet belangrijk, want de Schrift leert immers: "wat zal een mens mij doen?"

de Apostel Paulus werd b.v. als een klein, min mannetje gezien, iemand die wel krachtige brieven schreef, maar in het spreken zwak was.
Ik geloof niet dat hij zichzelf "waardeloos" achtte, door wat de mensen van hem vonden.
In tegendeel.
Hij zei: " predik ik nu de mensen of God" ?

Ja dat bedoel ik. Als je gaat lezen wat Hij over je zegt: de bent de gerechtigheid Gods in Christus e.d., Hij stierf voor ons toen we nog zondaren waren, kennelijk waren we de moeite waard, voelt stukken beter. Het gaat niet om wat je doet, maar wie je bent in Hem en hoe Hij je ziet.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 nov 2013 22:48

Boerin schreef: Wat geeft je zelfwaarde?

Dit forum i.i.g niet!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 22:52

schelpje3 schreef:Dit forum i.i.g niet!

:lol:
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 22:59

Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2013 10:34

Boerin schreef:Ja dat bedoel ik. Als je gaat lezen wat Hij over je zegt: de bent de gerechtigheid Gods in Christus e.d., Hij stierf voor ons toen we nog zondaren waren, kennelijk waren we de moeite waard, voelt stukken beter. Het gaat niet om wat je doet, maar wie je bent in Hem en hoe Hij je ziet.

Dit is waar voor een eersteling maar voor ons ligt het wat genuanceerder. Wij zijn in een tijd geboren eeuwen nadat Paulus het lichaam - dat is het collectief - Christus noemde (Rom 12,5; 1 Kor 12,27) en zoals je weet is Christus nooit een zondaar geweest. Wij zijn de leden en a.h.w. allemaal een teen, oor, of voet van Christus, wie zal het zeggen welk deel. De eerstelingen hadden een geheel andere taak te vervullen die beschreven wordt in het NT, een taak die ten onrechte door hedendaagse christenen op zichzelf betrokken wordt.

'Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen van Zijn schepselen.' (Jak 1,18)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 nov 2013 10:42

mohamed schreef:Dit is waar voor een eersteling maar voor ons ligt het wat genuanceerder. Wij zijn in een tijd geboren eeuwen nadat Paulus het lichaam - dat is het collectief - Christus noemde (Rom 12,5; 1 Kor 12,27) en zoals je weet is Christus nooit een zondaar geweest. Wij zijn de leden en a.h.w. allemaal een teen, oor, of voet van Christus, wie zal het zeggen welk deel. De eerstelingen hadden een geheel andere taak te vervullen die beschreven wordt in het NT, een taak die ten onrechte door hedendaagse christenen op zichzelf betrokken wordt.

'Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen van Zijn schepselen.' (Jak 1,18)

Thans door Zijn bloed gerechtvaardigd, iedereen die Hem aanneemt is gerechtvaardigd door Zijn bloed. Maar zelfs als je dat anders ziet heb je nog:
Hij stierf voor ons toen we nog zondaren waren. Ik bedoel gewoon: Het maakt niet uit wat je allemaal voor goeds of beroerds doet, kennelijk was je de moeite waard om Zijn Leven voor te geven. Dus amazing grace geeft zelfwaarde.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2013 10:51

Ja dat staat er inderdaad, maar zijn wij Romeinen of Korinthiërs? De laatste keer dat ik keek droeg ik geen sandalen noch een ijzeren tenue! :lol:

Voor mij is Christus levend.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 08 nov 2013 13:00

mohamed: "wij zijn in een tijd geboren eeuwen nadat Paulus het lichaam Christus noemde. de eerstelingen hadden een geheel andere taak te vervullen die beschreven wordt in het N.T., een taak die ten onrechte door hedendaagse christenen op zichzelf betrokken wordt"

wel, er wordt hier van alles gezegd, behalve wat het woord " eerstelingen" nu werkelijk betekent.
En daar heeft de tijd waarin wij geboren zijn helemaal niets mee te maken.

Wij behoren zonder meer tot de Gemeente, namelijk het Lichaam van Christus Jezus, waarvan Hij het Hoofd is. Wij zijn zonder meer Eerstelingen MET Christus geworden sinds Zijn dood en opstanding.
Hij is immers de Eersteling der opstanding geworden van de dood, en dus wij eveneens met Hem sinds wij zijn wedergeboren.
Dus, afgezien van de "taak" die wij vandaag de dag uit te voeren zouden hebben, ZIJN wij net zoals in de tijd van Paulus eerstelingen geworden met Christus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”