"een wedergeboren kind van God" plaatst iemand elders.
Waaruit blijkt zoiets? Wat moet je doen om het te worden, en waaruit blijkt dat je het bent?
En waaruit blijkt dan dat je plaatsje in de hemel gegarandeerd is?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:En waaruit blijkt dan dat je plaatsje in de hemel gegarandeerd is?
11:...Wanneer God Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt,
zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken,
en hun verstand krachtig door de Heilige Geest verlicht,
opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die van Gods Geest zijn;
maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen van de mens met de krachtige werking van dezelfde wederbarende Geest;
Hij opent het hart, dat gesloten is;
Hij vermurwt dat hard is;
Hij besnijdt dat onbesneden is.
In de wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt;
die boos was, goed wordt;
die niet wilde, nu metterdaad wil;
die ongehoorzaam was, gehoorzaam wordt;
Hij beweegt en sterkt die wil zó,
dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen
12:En dit is die wedergeboorte,
die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking,
waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt,
die God zonder ons in ons werkt.
En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen,
noch door aanrading,
of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft,
het alsdan nog in de macht van de mens zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden,
bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.
Maar het is een geheel bovennatuurlijke, een zeer krachtige,
en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking,
die, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven),
in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden;
alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt,
zeker, onfeilbaar en krachtig wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.
En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen,
maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf.
Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
13:De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomen begrijpen;
ondertussen stellen zij zich daarin gerust,
dat zij weten en gevoelen,
dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Faramir schreef:"een wedergeboren kind van God" plaatst iemand elders.
Waaruit blijkt zoiets? Wat moet je doen om het te worden, en waaruit blijkt dat je het bent?
En waaruit blijkt dan dat je plaatsje in de hemel gegarandeerd is?
jaapo schreef:Wedergeboren: een nieuw/ander leven beginnen, meestal in verband met een geloofservaring. Soms heftig, zoals hierboven beschreven, maar bij velen in stilte. Ik ga van mijzelf niet zeggen, dat ik wedergeboren ben, anderen mogen dat doen, als ze willen. Heel erg vind ik, dat anderen zeggen, dat jij nog niet zo ver bent. Dat komt nogal eens voor bij rechtzinnigen. Uit de hand gelopen godsdiensthoogmoed. En dan over dat plaatsje in de hemel. Als IK wedergeboren ben, zal er een plaats bij God bereid zijn. Mijn geloof gaat over de ander, mijn naaste. Voor wie word je een naaste of kan je er één zijn, en wie wordt voor jou een naaste, als de omstandigheden daartoe dwingen. En of je in de hemel komt? Laat God daar maar over gaan; ons past hier zwijgen. Overigens: wat is "in de hemel" ? Bij God geborgen zijn, vind ik een betere omschrijving, hoe stamelend ook. In dat geval gebruikt God jouw geest weer voor Zijn werk op aarde, gedaan aan en voor anderen.
Wim2600 schreef:Wat ik me dan als buitenstaander wel eens afvraag in dit verband, is waarom mensen die zichzelf wedergeboren weten, er zo vaak aan lijken te twijfelen of anderen die hetzelfde beweren het wel bij het rechte eind hebben...
Ik zie hier vaak in discussies tussen gelovigen de gemoederen hoog oplaaien, en af en toe valt dan wel eens het verwijt dat de ander geen echt kind van God kan zijn omdat hij zus-of-zo denkt over één of ander onderwerp.
...............
Maar waarom is het voor de ene christen vaak zo moeilijk te geloven of accepteren dat de andere christen een 'echt' kind van God is?
Er staat wel: onderzoek u zelven.Boaz schreef:Heel terecht dat je jezelf dit afvraagt: er staat nergens in de Bijbel dat we iemand anders de maat moeten nemen of moeten onderzoeken of die persoon wel echt gelooft en echt een kind van God is.
Dat is waar.Boaz schreef:Oordeelt niet, staat er geschreven.
Ben ik mijn broeder hoeder? Als je in liefde tot je naaste leeft dan ben je óók bewogen met diegene zijn zielenheil. Dan wordt je niet onverschillig.Boaz schreef:In plaats daarvan kan zo'n persoon zich beter druk maken over zijn eigen zielenheil...
In plaats daarvan kan zo'n persoon zich beter druk maken over zijn eigen zielenheil...
Ben ik mijn broeder hoeder? Als je in liefde tot je naaste leeft dan ben je óók bewogen met diegene zijn zielenheil. Dan wordt je niet onverschillig.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 345 gasten