wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

wedergeboren

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2013 17:39

"een wedergeboren kind van God" plaatst iemand elders.
Waaruit blijkt zoiets? Wat moet je doen om het te worden, en waaruit blijkt dat je het bent?
En waaruit blijkt dan dat je plaatsje in de hemel gegarandeerd is?

xsidd
Majoor
Majoor

Re: wedergeboren

Berichtdoor xsidd » 04 nov 2013 18:12

Hoi Farimir,

Als een mens wedergeboren word door Gods Geest, zal je dat absoluut merken! Vele mensen hebben een uitzinnige periode van vreugde, na de zekerheid dat Jezus Christus door Zijn Geest in je woont! Ze getuigen overal, en tegen van alles en iedereen over de liefde van Jezus!!

De vruchten van de Geest, die genoemd zijn in het Woord zullen ook openbaar gaan komen in een wedergeboren mens.

Mag ik je misschien vertellen hoe het bij mij ging?

Ik neem aan dat je dat niet erg vind. Zal het kort en bondig proberen te houden;)

Toen ik 24 jaar was, liet God me zien wat ik gedaan had aan zonden in mijn leven. Ik wist niets beters te doen dan elke zonde die voor ogen kwam te belijden aan God! dat gebeurde dus dag in, dag uit en het werd steeds donkerder voor me in geestelijke zin. Op een dag trok ik de situatie niet meer, en ik pakte een stoel en die ging aan stukken. Daarna gaf ik een lange luide schreeuw, en het leek of mijn hart letterlijk brak! Mn hele stem klonk zo vervormd, ja als een aangeschoten stuk wild in doodsnood!

Ik rende naar boven, en begon te huilen. Ik bad ineens Heere Jezus wilt U, alstublieft in mijn leven komen?

Ik werd rustig.. En ik voelde zoveel ja enorm veel liefde opkomen, en ik wist dat alle zonden door Jezus vergeven waren, en dat als ik zou sterven ik naar God zou gaan! Niemand vertelde me dat, maar het was zo duidelijk voor me dat het niet eens in me opkwam om te twijfelen! Overal en iedereen vertelde ik over de liefde van Hem!!

Dit is alleen maar gebeurd door de genade van God, en Hem is alle eer!

En over de plek in de hemel!

En in Johannes 16 ver 3 staat. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven hebbe!!

Dit even ter verduidelijking over die plek in de hemel!;) En Jezus heeft ook nog gezegd dat Hij een plaats bereid in de hemel!! daar zijn vele woningen zei Hij!

Met vriendelijke groet,

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 18:29

Faramir schreef:En waaruit blijkt dan dat je plaatsje in de hemel gegarandeerd is?

De Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Bovendien merk je het aan de vrucht: een kind van God draagt de vrucht van de Geest, het zij in dertig, het zij in negentig of zelfs in honderdtwintintigvoud. Zij die geen vrucht dragen worden afgehouwen en in het vuur geworpen.. dit betekend niet dat wij op grond van onze werken behouden worden, want dat is niet zo. De vruchten laten echter zien wat onze ware aard is; leven wij nog door het vlees of zijn wij geborgen in Hem?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 18:36

Misschien is het wel interessant wal de DL over de wedergeboorte zegt:

11:...Wanneer God Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt,
zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken,
en hun verstand krachtig door de Heilige Geest verlicht,
opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die van Gods Geest zijn;
maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen van de mens met de krachtige werking van dezelfde wederbarende Geest;
Hij opent het hart, dat gesloten is;
Hij vermurwt dat hard is;
Hij besnijdt dat onbesneden is.
In de wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt;
die boos was, goed wordt;
die niet wilde, nu metterdaad wil;
die ongehoorzaam was, gehoorzaam wordt;
Hij beweegt en sterkt die wil zó,
dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen
12:En dit is die wedergeboorte,
die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking,
waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt,
die God zonder ons in ons werkt.
En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen,
noch door aanrading,
of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft,
het alsdan nog in de macht van de mens zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden,
bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.
Maar het is een geheel bovennatuurlijke, een zeer krachtige,
en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking,
die, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven),
in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden;
alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt,
zeker, onfeilbaar en krachtig wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.
En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen,
maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf.
Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
13:De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomen begrijpen;
ondertussen stellen zij zich daarin gerust,
dat zij weten en gevoelen,
dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

Kan iedereen zich hierin vinden?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 nov 2013 18:40

Amen!!

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 04 nov 2013 18:57

Wat ik me dan als buitenstaander wel eens afvraag in dit verband, is waarom mensen die zichzelf wedergeboren weten, er zo vaak aan lijken te twijfelen of anderen die hetzelfde beweren het wel bij het rechte eind hebben...

Ik zie hier vaak in discussies tussen gelovigen de gemoederen hoog oplaaien, en af en toe valt dan wel eens het verwijt dat de ander geen echt kind van God kan zijn omdat hij zus-of-zo denkt over één of ander onderwerp.

Voor mij is het eenvoudig: als iemand beweert te voelen of weten een kind van God te zijn, dan neem ik dat voor waar aan (in de zin dat ik accepteer dat het waar is vanuit de ervaring en belevingswereld van degene die de uitspraak doet), omdat het mij geen onderwerp lijkt waarover een christen zou liegen.

Anderzijds weet ik van mezelf dat ik allerminst wedergeboren of een kind van God ben, omdat ik daar niet in geloof.

Maar waarom is het voor de ene christen vaak zo moeilijk te geloven of accepteren dat de andere christen een 'echt' kind van God is?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 19:32

Faramir schreef:"een wedergeboren kind van God" plaatst iemand elders.
Waaruit blijkt zoiets? Wat moet je doen om het te worden, en waaruit blijkt dat je het bent?
En waaruit blijkt dan dat je plaatsje in de hemel gegarandeerd is?

Gewoon bidden: Heer ik dank U dat U voor mijn zonden bent gestorven. Vergeef mijn zonden en kom in mijn hart. En ik vergeef iedereen die mij iets aan heeft gedaan. Ik neem U aan als Mijn Vader, neemt U mij nu aan als Uw kind. Ik belijd U bent Heer, wees Heer over mijn leven. Reinig me nu met Uw bloed. Ik geef mijn leven aan U en kies ervoor om U te volgen. Helpt U mij daarmee en vul me met Uw liefde.

En daarna kun je gedoopt worden in de Geest. Dat kun je ook gewoon vragen. Als je Hem om de Heilige Geest vraagt zal Hij Hem geven. Een vader geeft ook geen slang als zijn zoon hem om een vis vraagt.
En als je bepaalde zondeproblemen mocht hebben waar je zelf niet uitkomt dan zeg je: Heer verlos mij hiervan en dan kun je door de Geest geleid worden.
Het enige wat wij moeten doen is toegeven dat we gezondigd hebben, geloven en Hij doet de rest.

Indien gij met uw mond belijdt (uitspreekt) dat Jezus Heer is en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden op heeft gewekt zult gij behouden worden.
Al wie de Naam des Heren aanroept zal behouden worden.

Dan ben je wedergeboren. Ik hoorde ook van een atheist die vlak voor hij stierf het Onze Vader bad in plaats van dit gebed, werkte ook, want hij bad vanuit zijn hart.
Dan ben je een kind van God en zijn je zonden vergeven en dan kun je leren Hem te volgen. Dat is een groei. Staat in 1 Johannes.
De kinderen weten dat hun zonden vergeven zijn.
Als je twijfelt kun je het ook bidden, want als je wedergeboren bent, weet je zeker dat Hij in je hart woont en je zonden zijn vergeven.
Mijn kinderen hebben het al gebeden toen ze 4 waren, een iets versimpelde versie en die weten gewoon dat Hij in hun hart is en dat ze naar de hemel gaan.
Je zonden zijn weggedaan dan, je krijgt een nieuw hart in je binnenste en je hebt je ticket voor de hemel.
Het is door genade, niet door werken. Er is niets wat je kunt doen waardoor Hij minder van je houdt en niets wat je kunt doen waardoor Hij meer van je houdt.
Natuurlijk niet moedwillig in zware zonde gaan leven daarna, maar dat wil je ook niet als je wedergeboren bent.
Paulus zei bijvoorbeeld tegen de Corinthiërs die nog steeds in hoererij etc. leefden dat ze nog niet tot bekering gekomen waren van hun vroegere wandel.
Ook een teken van wedergeboorte: Zijn Liefde is in je hart.
Het eerste verschil dat ik merkte nadat ik dit gebeden had (ik dacht eerst dat ik al bekeerd was en dat dat alleen was: geloven dat God bestaat, want daarvoor geloofde ik niet) was dat ik ineens geen hekel meer had aan bepaalde mensen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 nov 2013 22:02

Wedergeboren: een nieuw/ander leven beginnen, meestal in verband met een geloofservaring. Soms heftig, zoals hierboven beschreven, maar bij velen in stilte. Ik ga van mijzelf niet zeggen, dat ik wedergeboren ben, anderen mogen dat doen, als ze willen. Heel erg vind ik, dat anderen zeggen, dat jij nog niet zo ver bent. Dat komt nogal eens voor bij rechtzinnigen. Uit de hand gelopen godsdiensthoogmoed. En dan over dat plaatsje in de hemel. Als IK wedergeboren ben, zal er een plaats bij God bereid zijn. Mijn geloof gaat over de ander, mijn naaste. Voor wie word je een naaste of kan je er één zijn, en wie wordt voor jou een naaste, als de omstandigheden daartoe dwingen. En of je in de hemel komt? Laat God daar maar over gaan; ons past hier zwijgen. Overigens: wat is "in de hemel" ? Bij God geborgen zijn, vind ik een betere omschrijving, hoe stamelend ook. In dat geval gebruikt God jouw geest weer voor Zijn werk op aarde, gedaan aan en voor anderen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 22:50

jaapo schreef:Wedergeboren: een nieuw/ander leven beginnen, meestal in verband met een geloofservaring. Soms heftig, zoals hierboven beschreven, maar bij velen in stilte. Ik ga van mijzelf niet zeggen, dat ik wedergeboren ben, anderen mogen dat doen, als ze willen. Heel erg vind ik, dat anderen zeggen, dat jij nog niet zo ver bent. Dat komt nogal eens voor bij rechtzinnigen. Uit de hand gelopen godsdiensthoogmoed. En dan over dat plaatsje in de hemel. Als IK wedergeboren ben, zal er een plaats bij God bereid zijn. Mijn geloof gaat over de ander, mijn naaste. Voor wie word je een naaste of kan je er één zijn, en wie wordt voor jou een naaste, als de omstandigheden daartoe dwingen. En of je in de hemel komt? Laat God daar maar over gaan; ons past hier zwijgen. Overigens: wat is "in de hemel" ? Bij God geborgen zijn, vind ik een betere omschrijving, hoe stamelend ook. In dat geval gebruikt God jouw geest weer voor Zijn werk op aarde, gedaan aan en voor anderen.

Als je geloof op je naaste gericht is, is de wet in je hart geschreven en ben je wedergeboren.
Dat is het beste: je niet zo druk maken om jezelf, maar anderen.

Indien gij met uw mond belijdt dat Jezus Heer is en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden.
1 Johannes 3
14 Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben. Wie niet liefheeft, blijft in de dood. 15 Een ieder, die zijn broeder haat, is een mensenmoorder en gij weet, dat geen mensenmoorder eeuwig leven blijvend in zich heeft. 16 Hieraan hebben wij de liefde leren kennen, dat Hij zijn leven voor ons heeft ingezet; ook wij behoren dan voor de broeders ons leven in te zetten. 17 Wie nu in de wereld een bestaan heeft en zijn broeder gebrek ziet lijden, maar zijn binnenste voor hem toesluit, hoe blijft de liefde Gods in hem?

Als je uit de dood in het leven over bent gegaan, ben je al gezeten met Hem in de hemelse gewesten trouwens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 nov 2013 09:14

Wim2600 schreef:Wat ik me dan als buitenstaander wel eens afvraag in dit verband, is waarom mensen die zichzelf wedergeboren weten, er zo vaak aan lijken te twijfelen of anderen die hetzelfde beweren het wel bij het rechte eind hebben...

Ik zie hier vaak in discussies tussen gelovigen de gemoederen hoog oplaaien, en af en toe valt dan wel eens het verwijt dat de ander geen echt kind van God kan zijn omdat hij zus-of-zo denkt over één of ander onderwerp.

...............

Maar waarom is het voor de ene christen vaak zo moeilijk te geloven of accepteren dat de andere christen een 'echt' kind van God is?

Heel terecht dat je jezelf dit afvraagt: er staat nergens in de Bijbel dat we iemand anders de maat moeten nemen of moeten onderzoeken of die persoon wel echt gelooft en echt een kind van God is. Wie dat doet gaat zijn boekje ver te buiten! Oordeelt niet, staat er geschreven. In plaats daarvan kan zo'n persoon zich beter druk maken over zijn eigen zielenheil...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 10:14

Ik vergelijk het begrip altijd met de rups en de vlinder. Bij wedergeboorte krijgt die rups een andere natuur en bevindt zich in de hemel. Een wedergeboren mens idem.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 nov 2013 11:14

Boaz schreef:Heel terecht dat je jezelf dit afvraagt: er staat nergens in de Bijbel dat we iemand anders de maat moeten nemen of moeten onderzoeken of die persoon wel echt gelooft en echt een kind van God is.
Er staat wel: onderzoek u zelven.
Boaz schreef:Oordeelt niet, staat er geschreven.
Dat is waar.
Boaz schreef:In plaats daarvan kan zo'n persoon zich beter druk maken over zijn eigen zielenheil...
Ben ik mijn broeder hoeder? Als je in liefde tot je naaste leeft dan ben je óók bewogen met diegene zijn zielenheil. Dan wordt je niet onverschillig.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 nov 2013 13:45

Boaz schreef:
In plaats daarvan kan zo'n persoon zich beter druk maken over zijn eigen zielenheil...

Jvslooten schreef:
Ben ik mijn broeder hoeder? Als je in liefde tot je naaste leeft dan ben je óók bewogen met diegene zijn zielenheil. Dan wordt je niet onverschillig.

Blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest: natuurlijk moet iemand zielenheil je ter harte gaan, maar daar uitspraken over doen of iemand wel of niet een kind van God is, is van een geheel andere orde, en is niet aan ons.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 nov 2013 17:30

Mooi, laten we dan terugkeren naar de vraag van dit topic. En laten we voor ieder van ons voor ogen houden dat er het bordje bij staat: 'Werk in uitvoering'.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 17:39

Dat begrijp ik niet en ik begrijp ook de vraag niet goed.
Wedergeboorte behoort bij de Hogere Dingen, dus bij de onzienlijke dingen.

En zie jij aan de vlinder dat hij ooit een rups is geweest? Nee maar je wist het wel.

Je kunt ook niet aan iemand ZIEN dat hij wedergeboren is en ook niet ruiken toch? Niet voelen alhoewel men denkt dat het een gevoelskwestie is en gaat men in zogenaamde tongen spreken.
Of men gaat handen op leggen tot genezing, maar al die kenmerken zijn niet bepalend tot een wedergeboren christen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”