Hoever mag vader's lichaam zichtbaar zijn voor de kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Re: Hoever mag vader's lichaam zichtbaar zijn voor de kinder

Berichtdoor Sjaak84 » 12 dec 2012 11:35

Mortlach schreef:haha, het mutsje met 'Sin' erop maakt het wel helemaal af natuurlijk.

Was me niet eens opgevallen :lol:
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 12 dec 2012 13:23

Er wordt ergens gezegd dat het onder refo's niet gebruikelijk is dat kinderen hun ouders in hun ondergoed zien. Ik ben een refo en ook zo opgevoed, maar m'n ouders heb ik altijd wel in hun ondergoed gezien. En echt geen haar op m'n hoofd die dit ooit gek heeft gevonden, ik vind het juist heel apart dat dit een vraag moet zijn of het wel of niet kan. Ga toch wat opener met elkaar om, juist als we hier heel geheimzinnig over doen wordt het heel beladen en worden kinderen heel nieuwsgierig. Als het er gewoon bijhoort dan weten kinderen niet beter en staan ze in het zwembad niet zo raar naar alle volwassenen te kijken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 dec 2012 13:57

Ik pleit ook niet voor die krampachtigheid of geheimzinnig gedoe. Het ligt er ook aan hoe oud de kinderen zijn. In de puberteit heeft een dochter waarschijnlijk geen behoefte om haar vader in een onderbroek te zien.
Bij ons in huis gebeurt het wel eens, dat we elkaar wat minder gekleed aantreffen. Geen enkel probleem.
Bij ons thuis, vroeger dus, was het ook geen punt van discussie. Ik heb mijn vader menigmaal in zijn charmante Jansen&Tilanus (swinters een lange en szomers een korte broek) mogen aanschouwen.
Toen mijn vader ongeneeslijk ziek werd, hebben wij, de dochters, het altijd kunnen vermijden hem naakt te zien. Het wassen gebeurde door een verpleegkundige van de thuiszorg en iemand op een postoel zetten, kun je ook zonder daadwerkelijk te koekeloeren. Ik zou het zelf ook niet prettig vinden als iemand me echt intensief zou bekijken, als ik ziek of zwak ben.

JLIN
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JLIN » 04 nov 2013 14:43

Dat is natuurlijk aan jezelf, waar voel je je fijn bij. Momenteel heb ik nog geen kinderen, alleen een vriendin.
Zelf bezoek ik zo nu en dan een sauna. Ben in de toekomst niet van plan onze kinderen preuts op te voeden. Vindt het zelf dus ook helemaal geen probleem dat anderen mij naakt zien, dus voor mijn kinderen zou ik daar al helemaal geen punt van maken, maar goed dat ben ik. U moet zelf weten wat U geoorloofd vindt of niet. Toch zou ik U mee willen geven, dat naaktheid niet iets slechts is en waar men vooral niet krampachtig over moet doen, God heeft ons namelijk naakt geschapen en naakt zullen wij weer tot as worden.
Carpe Diem

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 15:07

JLIN schreef:Toch zou ik U mee willen geven, dat naaktheid niet iets slechts is en waar men vooral niet krampachtig over moet doen, God heeft ons namelijk naakt geschapen en naakt zullen wij weer tot as worden.
Het eerste bloed wat op aarde vloeien moest was om de naaktheid te bedekken (En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden, gen. 3:21)... Ik vind het een naar woord, maar zo ´krampachtig´ doet God er dus over. Duizenden jaren later vloeide het bloed opnieuw, toen Gods eigen Zoon naakt (...en zij namen Zijn kleren ... en zij namen ook het onderkleed. joh. 19:23) voor onze schaamte aan het kruis gespijkerd en tussen hemel en aarde gehangen werd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 nov 2013 15:19

Toch denk ik dat je niet al te krampachtig moet doen. Als een jongetje van 3 denkt dat meisjes net zo'n ding hebben als hij, omdat z'n moeder met die tekst van die vervloekte Kanaän in d'r maag zit, is het wel een beetje té denk ik.
Laatst gewijzigd door Boerin op 04 nov 2013 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 15:21

Boerin schreef:Toch denk ik dat je niet al te krampachtig moet doen. Als een jongetje van 3 denkt dat meisjes net zo'n ding hebben als hij, omdat z'n moeder met die tekst van die vervloekte Kanaän in d'r maag zit, is het wel een beetje té denk ik.
Natuurlijk, dat ben ik 100% met je eens. Het ging mij meer om: ´´..helemaal geen probleem dat anderen mij naakt zien.´´

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 nov 2013 15:48

Boerin schreef:Toch denk ik dat je niet al te krampachtig moet doen. Als een jongetje van 3 denkt dat meisjes net zo'n ding hebben als hij, omdat z'n moeder met die tekst van die vervloekte Kanaän in d'r maag zit, is het wel een beetje té denk ik.

Het topic heet: Hoever mag VADER's lichaam zichtbaar zijn voor kinderen.
Het gaat er dus in het geheel niet om, of kleuters elkaar's lichaam mogen zien.

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 09 jan 2014 20:43

ikkietje schreef:Ik ben zelf vader van een aantal kinderen, en nu vraag ik me af of het goed/geoorloofd is om als christen voor het oog van je kinderen in je ondergoed te lopen, of te slapen.

Ik moest in eerste instantie lachen toen ik dit las maar vervolgens kwam de vraag bij mij op wat het nu uitmaakt of je als christen voor het oog van je kinderen rondloopt of ligt te slapen in je onderbroek, of dat je zulks wel eens doet als niet-christen.
Ik zou de vraag eerder verwachten vanuit een of andere pedagogische invalshoek dan vanuit een religieus.
Wat dat eerste betreft is er de afgelopen decennia veel veranderd, iedereen die wel eens de krant leest of op tv de actualiteiten volgt, snapt wel wat ik bedoel.
Eerlijk, zoals ik vroeger wel eens met mijn kinderen omging, ik zou daar nu vermoedelijk wel twee keer bij nadenken.
Was ik zo naïef of zo?
Want zou ik dat nu doen en een van mijn kinderen zou in haar onschuld tegen bijvoorbeeld de buurvrouw zeggen dat zij papa wel eens in zijn blootje in de badkamer heeft zien staan, kun je daar tegenwoordig grote problemen mee krijgen wanneer je een beetje pech hebt.
Trouwens apart wel dat wanneer het niet papa maar mama betreft, dat daar dan anders op wordt gereageerd.

Maar goed, ik heb als kind mijn beide ouders regelmatig bloot in huis gezien en ik heb daar niets aan overgehouden.
Het gaat om de intenties die je als ouder hebt lijkt me, en niet om soms een beetje bloot in huis.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 jan 2014 22:52

Ik geloof echt niet dat je problemen krijgt als een kind zijn vader naakt ziet.
Het is jammer te lezen dat hoe je vroeger met je kinderen omging ( wat oprecht integer was ) nu anders zou doen om ' wat de buitenwereld denkt '.
Hier zien mijn kinderen hun vader ook gewoon bloot als die in of uit de douche stapt en ze zijn daar toevallig.
Ik vind het heel normaal.

Terug naar “Archief”