Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2013 14:11

hettys schreef:Het woord nefesh heeft niets te maken met geweten. Volgens mij is dat de adem. (zo werd de mens een levend wezen) Dieren hebben ook levensadem, want het zijn ook levende wezens.

Ik denk dat wij heel goed weten dat er verschil is tussen dier en mens.
Ik lees dat er staat van de mens: 'En de Heere God had de mens geformeerd uit het stof der aarde en in zijn neusgaten geblazen de adem des leven en alzo werd de mens een levende ziel". einde citaatvan Genesis 2 vers 7. Van de dieren die eerder geschapen zijn lees ik dit NIET!.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2013 14:18

Ze konden niet zondigen, want wie geen kennis heeft van goed en kwaad weet dus niet wat verkeerd is.

Ok , ik ken die gedachte, maar een andere vraag dan: "De Here Jezus had wel kennis van goed en kwaad en zondigde Hij , of beter gevraagd : "Kon Hij zondigen tijdens Zijn omwandeling op aarde?"

Tweede vraag (met permissie) als Adam en Eva geen kennis hadden met hun verstand van goed en kwaad, want dat zou kunnen, waar kwam dan de verleiding vandaan?

Ik licht dit dus even toe, als Adam en Eva zonder zondige natuur waren op dat moment. En je zet dat naast de Here Jezus , Die uit God geboren was en de verleiding dus kon weerstaan vanwege Zijn zondeloze natuur, waarom of waartoe bezweek Adam en Eva dan wel?
Ik krijg hier op dit forum nooit antwoord op. Dat wordt omzeilt, helaas.
Het lijkt mij een hele logische vraag!!!

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 03 nov 2013 14:20

.
Laatst gewijzigd door shrew op 03 nov 2013 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 03 nov 2013 14:22

Boekenlezer schreef:"shrew"]Nou wetenschappelijk gezien is een aarde van 6000 jaar oud net zo absurd als een holle aarde. Dus waarom wilsophie nog eens extra als absurd wordt weggezet snap ik niet. Shrew

Ik vind het moeilijk te beoordelen in hoeverre een jonge aarde wetenschappelijk gezien absurd is. Ik ben geen geoloog. (Jij wel?) Maar voor de ronde aarde heb ik de wetenschap niet echt nodig. Daar zijn gewoon foto's van, die je ook op internet kunt vinden. En ik moet zeggen: die hebben voor mij wel een overtuigende kracht. Het lijkt mij redelijk te denken, dat als je op een foto een ronde aarde ziet, dat die aarde dan ook rond is.

Het ging om een holle aarde niet een ronde.

Niemand is in de aardkern geweest en we hebben ook geen foto's daarvan. We hebben wel een theorie waar de aardkern uit bestaat, maar die is afgeleid van wat we hier op de aardkorst (tot 12 km diep geloof ik) kunnen zien en nog wat uiterlijke verschijnselen. Maar niet van waarnemingen binnen in de aardkern. Daarmee lijkt het behoorlijk op de evolutietheorie vind je niet? We nemen het niet zelf waar maar vinden daarvan afgeleid bewijs. Als je met die wetenschappelijke methode moeite hebt bij evolutie, waarom dan niet bij de theorie over de aardkern? Een holle aarde is dan net zo goed een optie als een jonge aarde. Waarom hou je bij de holle aarde wel vast aan een wetenschappelijke methode en gebruik je die zelfs om een medechristen de mond te snoeren. terwijl je bij evolutie diezelfde wetenschappelijke methode ongeldig verklaard. Wetenschap gebruiken als het je uitkomt en ongeldig verklaren wanneer dat niet het geval is, makkelijk hoor.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 nov 2013 14:27

Wilsophie schreef:Ik denk dat wij heel goed weten dat er verschil is tussen dier en mens.
Ik lees dat er staat van de mens: 'En de Heere God had de mens geformeerd uit het stof der aarde en in zijn neusgaten geblazen de adem des leven en alzo werd de mens een levende ziel". einde citaatvan Genesis 2 vers 7. Van de dieren die eerder geschapen zijn lees ik dit NIET!.

18 Wat de mensenkinderen betreft, zei ik in mijn hart dat God hen zal toetsen, en dat zij zullen inzien dat zij voor zichzelf als de dieren zijn.
19 Want wat de mensenkinderen overkomt, overkomt ook de dieren. Hun overkomt een en hetzelfde. Zoals de een sterft, zo sterft de ander, en zij hebben alle een en dezelfde adem. De mensen hebben niets voor op de dieren, want alles is vluchtig.

20 Zij gaan allen naar één plaats:
zij zijn allen uit het stof
en zij keren allen terug tot het stof.
21 Wie merkt op
dat de adem van de mensenkinderen
naar boven stijgt
en de adem van de dieren
naar beneden daalt naar de aarde?

Ik moet er wel bij zeggen, het woordje wat hier met adem vertaald is is רוּחַ (Ruwach). In Genesis 2:7 staat נְשָׁמָה (neshamah), wat ook vertaald wordt met adem. "..en Adam werd een levende (chay) ziel (nephesh).

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 nov 2013 16:18

hettys schreef:Ze konden niet zondigen, want wie geen kennis heeft van goed en kwaad weet dus niet wat verkeerd is.

Kennelijk konden ze wel zondigen. De zonde was dat Adam zelf god wilde zijn: zijn eigen wil, niet Gods wil, egoisme, niet God gehoorzamen en liefhebben, dezelfde zonde als waar satan door viel, die volmaakt was geschapen met een vrije wil.
De tweede Adam wilde niet Zijn eigen wil doen en achtte het Gode gelijk zijn niet als een roof.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 03 nov 2013 16:30

Boerin: "de zonde was dat Adam zelf God wilde zijn"

Waar staat dat?

Dat de satan zich gelijk aan God wilde stellen, dat klopt inderdaad, want dat staat weer in Ezechiel 28:2.

En het moge duidelijk zijn wat het "lot" van de satan is, hij zal geworpen worden in de poel des vuurs, samen met zijn personeel.

Dat kun je toch niet beweren van Adam, is het wel?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 nov 2013 16:34

Wilsophie schreef:Ok , ik ken die gedachte, maar een andere vraag dan: "De Here Jezus had wel kennis van goed en kwaad en zondigde Hij , of beter gevraagd : "Kon Hij zondigen tijdens Zijn omwandeling op aarde?"

Tweede vraag (met permissie) als Adam en Eva geen kennis hadden met hun verstand van goed en kwaad, want dat zou kunnen, waar kwam dan de verleiding vandaan?

Ik licht dit dus even toe, als Adam en Eva zonder zondige natuur waren op dat moment. En je zet dat naast de Here Jezus , Die uit God geboren was en de verleiding dus kon weerstaan vanwege Zijn zondeloze natuur, waarom of waartoe bezweek Adam en Eva dan wel?
Ik krijg hier op dit forum nooit antwoord op. Dat wordt omzeilt, helaas.
Het lijkt mij een hele logische vraag!!!

Jezus was God en Adam en Eva waren maar schepsels. Die kunnen zondigen, volmaakt geschapen engelen konden ook zondigen door hun vrije wil. Adam wordt trouwens wel zoon van God genoemd, kijk maar naar het geslachtsregister van Jezus.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 nov 2013 16:38

ineke-kitty schreef:Boerin: "de zonde was dat Adam zelf God wilde zijn"

Waar staat dat?

Dat de satan zich gelijk aan God wilde stellen, dat klopt inderdaad, want dat staat weer in Ezechiel 28:2.

En het moge duidelijk zijn wat het "lot" van de satan is, hij zal geworpen worden in de poel des vuurs, samen met zijn personeel.

Dat kun je toch niet beweren van Adam, is het wel?

maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad.
Ze wilde als God zijn. Dat was niet verkeerd, maar ze hadden alleen aan God gelijk kunnen worden als ze gehoorzaamd hadden. Jezus beschouwde het Gode gelijk zijn niet als een roof staat er, Adam dus wel. Hij wilde de wil van de Vader doen als mens, zij wilden hun eigen wil doen: tegen God ingaan en zo als Hem worden.
Het verschil met satan is dat zij maar misleid werden en het niet vanuit henzelf kwam.
Zach91

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 03 nov 2013 16:42

Boerin: "en gij zult als God zijn"

precies, en DAT was nu juist de leugen van de duivel.

vervolgens zeg je: " ze wilde [n] als God zijn".
DAT staat er dus niet.

Dat ze ongehoorzaam waren aan het gebod van God dat ze met hun tengels van die boom af moesten blijven, is juist, maar jouw bewering dat ze "als God wilden zijn" staat nergens.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 nov 2013 16:59

ineke-kitty schreef:Boerin: "en gij zult als God zijn"

precies, en DAT was nu juist de leugen van de duivel.

vervolgens zeg je: " ze wilde [n] als God zijn".
DAT staat er dus niet.

Dat ze ongehoorzaam waren aan het gebod van God dat ze met hun tengels van die boom af moesten blijven, is juist, maar jouw bewering dat ze "als God wilden zijn" staat nergens.

Klopt, dat staat er niet letterlijk, maar het lijkt me logisch als je die leugen gelooft dat je door kennis van goed en kwaad gelijk aan God kunt worden en er vervolgens staat:
En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden,
dat dat de reden erachter was.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 nov 2013 17:00

Grappig, het ging over evolutie. Die evolutietheorie is toch onzin, dus we stappen over op het scheppingsverslag.
Zach91

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2013 18:38

Boerin schreef:Kennelijk konden ze wel zondigen. De zonde was dat Adam zelf god wilde zijn: zijn eigen wil, niet Gods wil, egoisme, niet God gehoorzamen en liefhebben, dezelfde zonde als waar satan door viel, die volmaakt was geschapen met een vrije wil.

Wauw, daar is wel een sterk staaltje inlegkunde voor nodig hoor. Volgens mij staat er niets van dat in Genesis.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 03 nov 2013 18:54

Boerin schreef:Ze waren volwassen en in staat God wel of niet te gehoorzamen, anders had het nergens op geslagen.
God kon ze die kennis niet geven dat Lucifer was gevallen. Ze hadden er niets van begrepen denk ik, ze hadden geen kennis van goed en kwaad. Kennis hier is ervaringskennis. Ze waren naar Zijn Beeld geschapen, dus moet Hij die kennis ook niet automatisch hebben gehad. Hoe kon God die Licht is en niet zondigt aan ervaringskennis van het kwaad komen? Hij had wel kennis van goed en kwaad. Volgens mij was God ook onschuldig toen Hij alles schiep in het begin. Kennis van kwaad kreeg Hij pas toen Lucifer viel. Nergens staat dat God dit allemaal wist.

Er staat nergens dat Hij dat niet wist.
Er wordt eerder gesuggereerd dat Hij het wél wist.

22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad.

Blijkbaar is het zo dat hemelbewoners wél kennis hebben van goed en kwaad.

[/quote]Sowieso zou het Gods almachtigheid of alwetendheid behoorlijk beperken als Hij niet wist dat er kwaad kon bestaan. Verder zegt God duidelijk in de bijbel dat Hij zelf het kwaad schept:

Jes 45
Zo zal iedereen, van oost tot west,
weten dat er niets is buiten mij.
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.

Er is dus niemand anders die iets schept. Dus de krokodilletanden die geen gras kunnen kauwen, de haaietanden, de stekels van dieren de giftanden, het gif en de spinnewebben, alles wat prooien eet, zijn door God geschapen, want buiten Hem is er niets.

De eerste wereld had Hij gewoon volmaakt geschapen, maar dat werkte niet. Dit was de enige manier. Lucifer was volmaakt, zonder enig gebrek geschapen, maar die viel en daar was geen verlossing voor mogelijk. Die werden demonen toen ze vielen. Het is allemaal vernietigd. Mensen hebben niet vanuit zichzelf gezondigd, maar werden misleid, daarom was er wel verlossing mogelijk.
Het Lam is niet geslacht voor de grondlegging van de aarde, maar voor de grondlegging van deze wereld.
http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 2602&t=KJV
http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 2889&t=KJV (wereld, niet erets: aarde)

Ik begrijp niets van deze tekst. Ligt dat aan mij? Het lam was toch in het jaar 33 geslacht?

Qua kennis van goed en kwaad waren ze onschuldig als een kind, maar mijn kinderen kunnen me gewoon gehoorzamen als ik zeg dat ze geen snoepje aan moeten nemen van een vreemde. Om ze uit te leggen waarom zou niet goed voor ze zijn en ze denken dat sommige mensen vergiftigde snoepjes hebben.
Adam en Eva waren in staat te gehoorzamen en dat hadden ze gewoon moeten doen.
Als God die duivel bij ze weggehouden had (en het is de vraag of dit überhaupt kon) en de mens volmaakt met volmaakte kennis had geschapen, netzoals Lucifer, had de mens zelf wel zonde uitgevonden en had Hij weer alles kunnen vernietigen. Dat komt door vrije wil.

Jouw kinderen kunnen je gehoorzamen omdat ze iets geleerd hebben. Ze hebben dus kennis. Adam en Eva hadden nooit iets geleerd. Ze hadden geen kennis.

Grappig, het ging over evolutie. Die evolutietheorie is toch onzin, dus we stappen over op het scheppingsverslag
.

Het gaat over micro-evolutie versus macro-evolutie. Als een grizzly beer een ijsbeer kan worden met alle aanpassingen van dien, wat gewoon bewezen is, dan is evolutie helemaal geen onzin. Als je beetje hebt meegelezen weet je al dat een ijsbeer voorzien is van holle haren, die wit lijken, soort zuignappen onder de poten om op het ijs niet uit glijden een extra vetlaag etc.

Veel gelovigen geloven gewoon in evolutie, omdat juist het scheppingsverhaal, letterlijk opgevat absurd is, vergelijkbaar met de holle aarde theorie.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2013 19:40

Veel gelovigen geloven gewoon in evolutie, omdat juist het scheppingsverhaal, letterlijk opgevat absurd is, vergelijkbaar met de holle aarde theorie.

Daarom verwondert het mij dat men er zo tegen ageert. Waarom is het ene absurd en het andere dan niet en op welke gronden dan?

Terug naar “Archief”