Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 mar 2004 11:13

Raido schreef:Dat is hij ook... al die mooie verhaaltjes dat hij vrijwillig gestorven is voor jou en al die bla bla...

dan wil ik je toch nog even met je neus op de feiten drukken. Er staat, "Hij zond zijn enigst geboren zoon" Je word niet gezonden zonder een doel. Zijn doel was zijn lijden. Toen hij in Getsemane rond kroop als een worm, smeekte hij of het niet op een andere manier kon (laat deze drinkbeker mij voorbij gaan, maar uw wil geschieden). Hij was dus gewoon totaal geindoctrineerd door iets, of iemand. Het was meer zo'n figuur van; wat Der Führer wil, zal geschieden. Een zelfmoordenaar. En het erge is dat wij het ook nog ophemelen :mrgreen: door zijn dood te herdenken, door brood en wijn te drinken als avondmaal.... en als het geen zelfmoord was, dan was het wel een ordinair mensen offer.

Raido
Perfecte onderbouwing voor C.S. Lewis' stelling: je kunt hem alleen maar of zien als gek, of als degene die Hij zei dat Hij is.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2004 11:28

Ik zie hem niet als een gek. maar absoluut niet zoals Hij zij als Hij was... jammer @mic (of Lewis) maar dat geestelijke ballonnetje gaat dus niet op. Misschien was hij wel scizofreen maar dat is niet te bewijzen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2004 11:35

dan wil ik je toch nog even met je neus op de feiten drukken. Er staat, "Hij zond zijn enigst geboren zoon" Je word niet gezonden zonder een doel. Zijn doel was zijn lijden. Toen hij in Getsemane rond kroop als een worm, smeekte hij of het niet op een andere manier kon (laat deze drinkbeker mij voorbij gaan, maar uw wil geschieden). Hij was dus gewoon totaal geindoctrineerd door iets, of iemand. Het was meer zo'n figuur van; wat Der Führer wil, zal geschieden. Een zelfmoordenaar. En het erge is dat wij het ook nog ophemelen door zijn dood te herdenken, door brood en wijn te drinken als avondmaal.... en als het geen zelfmoord was, dan was het wel een ordinair mensen offer.

Ehm.... ik vind dit niet helemaal opgaan... Kijk eens naar D-Day. Weet je hoeveel geallieerden daar omkwamen? Was dat een pure zelfmoordactie dan? Een stel gekken die maar deden wat hen werd opgedragen? Dacht je dat die met plezier gingen vechten? Nee, maar ze gaven hun leven om anderen te redden. Daar zijn we dankbaar voor, daarom gedenken we ze elk jaar nog op 4 mei. Jezus deed dat ook. Hij offerde zich op anderen te redden, omdat Hij zoveel van ze hield.

Zo

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2004 11:40

ik vind een heel leger en een enkele man nogal een verschil. Als ze een man naar Frankrijk hadden gestuurd, en ze wisten dat hij zou sterven, en die man wist dat ook, en hij ging toch (omdat hij werd gedwongen) vind ik het eigenlijk wel een soort van zelfmoord misschien meer een ordinair mensenoffer, maar dat terzijde.

Zo :-P

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2004 12:54

Ik denk dat we hier onderscheid moeten maken tussen zelfmoord en zelfopoffering. Dat eerste is waar dit topic over gaat, het tweede ligt m.i. toch anders.
Zelfmoord heeft dan als doel het ontsnappen uit dit leven, is (meestal) een individuele actie en is niet bedoeld om iets in deze wereld te bewerkstelligen.
Zelfopoffering heeft als doel het redden van een ander of het bereiken van een of ander doel in deze wereld. Al is de dood dan onvermijdelijk, deze is niet het doel van de actie.
(Waar ik een zelfmoordaanslager dan moet plaatsen weet ik ook niet precies, ergens tussenin denk ik..)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2004 13:25

Inderdaad.... zelfopoffering is iets anders. Bovendien wist Jezus ook dat Hij de dood zou verslaan, alhoewel dat Hem veel pijn en moeite zou kosten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2004 14:20

Ofwel het doel heiligt de middelen ... zelfopoffering is net zo goed zelfmoord of misschien is het zelf doodslag (niet met voorbedachte rade)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2004 15:43

Nogmaals Raido, hoe kijk je tegen al die geallieerden en nederlandse verzetsstrijders aan?

Als er geen mensen zich hadden opgeofferd waren we nog steeds geen vrij land geweest.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2004 15:53

Raido schreef:Ofwel het doel heiligt de middelen ... zelfopoffering is net zo goed zelfmoord of misschien is het zelf doodslag (niet met voorbedachte rade)
duh staat hier toch?

Ten eerste waren dat militairen
Ten tweede waren ze met duizenden

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 09 mar 2004 16:18

Veel zelfmoordenaars sterven met heilige intenties.
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2004 16:23

Zelfmoord is een vorm van zelfopoffering en word meestal begaan als de persoon het als enige uitweg ziet ...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2004 16:32

Raido schreef:Zelfmoord is een vorm van zelfopoffering en word meestal begaan als de persoon het als enige uitweg ziet ...

Maar als iemand bijv. depressief is, waar offert hij zich dan voor op??

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 09 mar 2004 16:41

Het is niet per definitie opoffering, het kan ook gewoon de enige uitweg zijn.

Al hebben zelfmoordenaars veel van martelaars. Zelfmoordenaars zijn doorgaans idealist.
If you want world peace, fight for justice.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 09 mar 2004 16:52

Aragorn schreef:
Markie schreef:Hier een stukje bijbeltekst:

John 3:15:
Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.

Waar slaat dit nou weer op? Een doodslager wiens zonden vergeven zijn is voor God geen doodslager meer, maar Zijn geliefd kind...

Als je dit ff goed leest en begrijpt weet je genoeg :wink:

En gij weet dat géén doodslager het eeuwige leven heeft in zichzelf blijvende...

Als je dit niet snapt óf het nog ontkent dan ben je goed fout bezig denk ik.
Of je wíl het niet snappen omdat je dan je ongelijk toegeeft.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2004 16:56

Markie schreef:En gij weet dat géén doodslager het eeuwige leven heeft in zichzelf blijvende...

Hoe leg jij: in zichzelf blijvende uit?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”