Mortlach schreef:Er zijn nu eenmaal christenen die niets kunnen met fantasie. Op fantasie krijg je maar moeilijk greep, en wat je niet kunt beheersen, moet je dan maar onderdrukken. Dus mogen kinderen (én volwassenen) geen griezelfilms kijken of boeken lezen, of zich verkleden als superman of soldaat.
Jij mag misschien graag leven onder de gesel van de geschiedenis, ik besef dat feesten in de moderne vorm niets meer te maken hoeven te hebben met hoe dat 1000 jaar geleden ging. Niet dat je het verleden moet vergeten, maar de redenatie "het was toen fout dus is het nu nog steeds fout, ondanks de fundamenteel veranderde houding' gaat er bij mij niet in.
heb hier en daar gelijk, want er zijn inderdaad mensen die niet met fantasie om kunnen gaan en zelfs geen fantasie hebben.
en wij gaan niet zeggen dat het niet mag, maar wij vertellen alleen wat de consequenties zijn van gedachte die vervolgens uitgedragen worden.
En dat die weg dan steeds moeilijker word om er van af te zien.
en dat ik onder de gesel van het verleden zou willen leven dat bestrijd ik aan alle kanten.
Lees nu eens goed wat daar staat.
Citaat:
maar kijk dan ook gelijk eens naar het verleden, want het heden is niet los te koppelen van het verleden.
ja je heb gelijk dat wij nu leven maar vergeet nooit het verleden.
er is niets nieuw onder de zon

het is stompzinnig en kort en blind om maar alleen maar naar tegenwoordig tijd te kijken.
want waarom blijft de geschiedenis zich als maar herhalen?
omdat de mens weigert om van haar te leren zie maar naar het oude testament in de Bijbel.
waar volken gewaarschuwd werden en begin luisterde en vervolgens hun oude wegen oppakten en als nog het oordeel over hun uit gestoord. (in welke vorm dan ook)
en helaas wil de mens na een tijd graag niet meer achterom te kijken er van te leren het wat en waarom.
maar graag de zelfde fouten willen maken in een ander jasje.
wij als christen het zij rooms het zij protestants leven niet onder de gesel van het verleden maar met gevolg daar van.
en wij willen graag de ander voor die fouten behoeden, zodat de geschiedenis zich niet hoef te herhalen.
en dat begint al bij de eerste tekenen van zo fout.
en één ding kunnen wij sowieso niet oor komen en dat is dat wij het constant de zere plekken aan te wijzen en vertellen wat het gevolg is, goed en slecht.
maar dat doen wij niet alleen naar de wereld maar ook in onze eigen kringen.
want er is maar trouwste kerkganger en dat is de duivel
Haast u langzaam.