Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 00:22

Hiermee komen we tot de kern van de zaak, namelijk dat symbolen iets anders duiden of ‘betekenen’ en daarmee dan ook die betekenis oproepen. Natuurlijk doen wij niet doen aan symboolbestrijding, maar wel aan symboolontmaskering

Ik wil dit allemaal helemaal niet eens weten, heb er deze zin uitgepikt.
Want als ik het ga lezen en uitpluizen dan maak ik het mezelf moeilijk, een pompoen is een ding uit een sprookje van Assepoester geloof ik en een ding waar ik soep van heb gemaakt onlangs.
Vond er niks aan en sprookjes zitten vol met symbolen, altijd goed en kwaad.
Heks en fee enz...
Als gelovige lees ik dat niets in zichzelf onrein is behalve dat onze gedachten onrein kunnen zijn.

Ooit droeg ik een davidsster en later had ik een ander soort ster om, totdat iemand vertelde dat de ster die ik droeg 5 puntig was en dat is de ster van de magie.
Nu heb ik wel eens een kledingstuk in mijn handen met een ster met 5 punten, al is het nog zo leuk dan koop ik het toch niet. Dat komt door mijn geweten want die is belast geworden.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 02 nov 2013 10:57

Mortlach schreef:Er zijn nu eenmaal christenen die niets kunnen met fantasie. Op fantasie krijg je maar moeilijk greep, en wat je niet kunt beheersen, moet je dan maar onderdrukken. Dus mogen kinderen (én volwassenen) geen griezelfilms kijken of boeken lezen, of zich verkleden als superman of soldaat.

Jij mag misschien graag leven onder de gesel van de geschiedenis, ik besef dat feesten in de moderne vorm niets meer te maken hoeven te hebben met hoe dat 1000 jaar geleden ging. Niet dat je het verleden moet vergeten, maar de redenatie "het was toen fout dus is het nu nog steeds fout, ondanks de fundamenteel veranderde houding' gaat er bij mij niet in.

heb hier en daar gelijk, want er zijn inderdaad mensen die niet met fantasie om kunnen gaan en zelfs geen fantasie hebben.
en wij gaan niet zeggen dat het niet mag, maar wij vertellen alleen wat de consequenties zijn van gedachte die vervolgens uitgedragen worden.
En dat die weg dan steeds moeilijker word om er van af te zien.

en dat ik onder de gesel van het verleden zou willen leven dat bestrijd ik aan alle kanten.
Lees nu eens goed wat daar staat.
Citaat:
maar kijk dan ook gelijk eens naar het verleden, want het heden is niet los te koppelen van het verleden.
ja je heb gelijk dat wij nu leven maar vergeet nooit het verleden.
er is niets nieuw onder de zon :D

het is stompzinnig en kort en blind om maar alleen maar naar tegenwoordig tijd te kijken.
want waarom blijft de geschiedenis zich als maar herhalen?
omdat de mens weigert om van haar te leren zie maar naar het oude testament in de Bijbel.
waar volken gewaarschuwd werden en begin luisterde en vervolgens hun oude wegen oppakten en als nog het oordeel over hun uit gestoord. (in welke vorm dan ook)

en helaas wil de mens na een tijd graag niet meer achterom te kijken er van te leren het wat en waarom.
maar graag de zelfde fouten willen maken in een ander jasje.

wij als christen het zij rooms het zij protestants leven niet onder de gesel van het verleden maar met gevolg daar van.
en wij willen graag de ander voor die fouten behoeden, zodat de geschiedenis zich niet hoef te herhalen.
en dat begint al bij de eerste tekenen van zo fout.

en één ding kunnen wij sowieso niet oor komen en dat is dat wij het constant de zere plekken aan te wijzen en vertellen wat het gevolg is, goed en slecht.
maar dat doen wij niet alleen naar de wereld maar ook in onze eigen kringen.
want er is maar trouwste kerkganger en dat is de duivel
Haast u langzaam.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 nov 2013 12:01

ik ken best een aantal niet christenen die de Halloween hetze van de laatste jaren ook heel jammer vinden!
En niet geschikt voor kinderen.

Helaas in mijn buurt wordt het groots en uitgebreid gevierd. Sterker nog, zo ongeveer het hele dorp komt naar de wijk waar ik woon, daar is afgesproken dat het gevierd wordt.
En wat moet je dan?
Mijn dochters lopen niet mee maar ik kan niet verbieden dat ze de deur opendoen, er staan heel de avond verklede vriendinnen, klasgenootjes en straatgenootjes voor de deur die hun bij naam roepen en het gewoon heel leuk vinden. En geen snoep geven is ook raar vind ik. Dus had ik ook dit jaar een zak kruidnoten in huis. Die kilo was echter na een half uur al op en toen maar een briefje opgehangen, snoep is op. volgend jaar maar meer in huis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2013 13:40

Bartje schreef:heb hier en daar gelijk, want er zijn inderdaad mensen die niet met fantasie om kunnen gaan en zelfs geen fantasie hebben.
en wij gaan niet zeggen dat het niet mag, maar wij vertellen alleen wat de consequenties zijn van gedachte die vervolgens uitgedragen worden.
En dat die weg dan steeds moeilijker word om er van af te zien.

Nu ga ik even heel vervelend zijn, maar welke consequenties? Want de enige consequentie van Halloween die ik zie is dat je kind wat hyper wordt van al het snoep als ze dat te snel opeten. En kom alsjeblieft niet aanzetten met die overduidelijke larie dat het angststoornissen en depressie zou veroorzaken.

Kijk, het komt op mij over alsof sommigen de volgende redenatie gebruiken.
1) Als je christen bent, wil je bepaalde zaken niet meer doen. (Halloween, kerstboom, rock & roll)
DUS 2) als mensen bepaalde zaken niet meer doen, worden ze Christen.
3) We moeten het mensen onmogelijk maken dingen te doen.

het is stompzinnig en kort en blind om maar alleen maar naar tegenwoordig tijd te kijken.
want waarom blijft de geschiedenis zich als maar herhalen?
omdat de mens weigert om van haar te leren zie maar naar het oude testament in de Bijbel.
waar volken gewaarschuwd werden en begin luisterde en vervolgens hun oude wegen oppakten en als nog het oordeel over hun uit gestoord. (in welke vorm dan ook)

en helaas wil de mens na een tijd graag niet meer achterom te kijken er van te leren het wat en waarom.
maar graag de zelfde fouten willen maken in een ander jasje.

Het is even stompzinnig om moderne zaken te verketteren omdat ze in een ver en grijs verleden een 'foute' oorsprong hadden.

wij als christen het zij rooms het zij protestants leven niet onder de gesel van het verleden maar met gevolg daar van.
en wij willen graag de ander voor die fouten behoeden, zodat de geschiedenis zich niet hoef te herhalen.
en dat begint al bij de eerste tekenen van zo fout.

Kun je je voorstellen hoe vreselijk badinerend dat op anderen overkomt? Wat je in feite aan het doen bent, is de ander aan het infantiliseren - die ander kan immers zelf geen juiste keuze maken, dus zul jij dat als pseudo-ouder/christen dat voor hen moeten doen. En als ze niet naar je luisteren, pak je het speelgoed af. En dan vraag je je af waarom volwassen mensen daar zo slecht op reageren?

en één ding kunnen wij sowieso niet oor komen en dat is dat wij het constant de zere plekken aan te wijzen en vertellen wat het gevolg is, goed en slecht.
maar dat doen wij niet alleen naar de wereld maar ook in onze eigen kringen.
want er is maar trouwste kerkganger en dat is de duivel

Tja, die gevolgen... die gevolgen die niet aanwijsbaar zijn maar die je gewoon zult moeten geloven...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 nov 2013 14:44

meribel schreef:Helaas in mijn buurt wordt het groots en uitgebreid gevierd. Sterker nog, zo ongeveer het hele dorp komt naar de wijk waar ik woon, daar is afgesproken dat het gevierd wordt.
En wat moet je dan?
Mijn dochters lopen niet mee maar ik kan niet verbieden dat ze de deur opendoen, er staan heel de avond verklede vriendinnen, klasgenootjes en straatgenootjes voor de deur die hun bij naam roepen en het gewoon heel leuk vinden. En geen snoep geven is ook raar vind ik. Dus had ik ook dit jaar een zak kruidnoten in huis. Die kilo was echter na een half uur al op en toen maar een briefje opgehangen, snoep is op. volgend jaar maar meer in huis.

Zitten jouw kinderen op een christelijke school Meribel? Als dat zo is, lopen er dus wel klasgenootjes mee, die een christelijke opvoeding krijgen?
Niet zo opmerkelijk hoor, die scheiding lag er al toen ik kind was. Niet wat betreft dit onderwerp, maar over andere zaken.
Toen onze kinderen op de lagere chr. school zaten, speelde dit gelukkig nog niet.
Ik denk ook niet dat zij meegelopen zouden hebben, ze waren al bang van schmink en ook een clownsmasker vonden ze eng.
Ik denk dat ik wel wat snoepjes in huis zou halen, als het leeftijdsgenootjes zijn. Maar ik zou geen toestemming geven om mee te lopen of mee te doen, als ze dat gewild zouden hebben.
Zwembaden organiseren ook halloween en griezel/horror avonden, mijn jongste kreeg een keer een uitnodiging van een klasgenootje om mee te gaan, no way, ze vond het vreselijk (gelukkig).

Maar lastig blijft het Meribel.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 nov 2013 16:28

ja, een christelijke school, en inderdaad sommigen krijgen een andere opvoeding ( een heel klein handje ouders laat zijn kinderen thuis en doet er niet aan mee )
dan zijn er ook nog 2 die ouders komen uit Amerika. Dus voor hun heel logisch om te vieren.
En weet je, die kinderen zijn ook niet zoals de nederlandse kinderen als zo eng mogelijk verkleed maar gewoon als allerlei rare en vooral grappige dingen. Zo is het best een leuk verkleedfeest!

De eerste keer hield ik gewoon de gordijnen dicht maar toen was ze vier en zei ik, hup naar bed.
Nu houd je dat niet meer vast. Ze weet dat ik het een niks-feest vind en ook in grote lijnen waarom. Is ze mee eens want ze vind heel van die Halloween dingen die je in winkels ziet ook echt eng. Ze wil ook niet verkleed en langs de deuren. maar ze vind het natuurlijk wel heel leuk om de deur open te doen en snoep te geven.
Dus daar houden we het dan maar bij.
Griezel en horror avonden bij zwembaden en dergelijke vermijd ik ook zeker.

maar het is gewoon voornamelijk omdat mijn kinderen echt nachtmerries krijgen van dat soort 'ludiek gedoe'.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2013 20:14

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het volgende. Kijk, natuurlijk is het ene kind wat angstiger aangelegd dan het andere, maar zou het ook kunnen dat jullie kinderen nachtmerries overhouden aan Halloween omdat ze ergens geloven dat het allemaal wél echt is? Ik bedoel, kinderen die ik ken worden van jongsaf aan geleerd dat geesten, heksen en magie niet bestaan. Leren jullie dat je kinderen ook of is het ergens toch 'geesten/heksen/magie, die zijn wel echt dus daar moet je niet mee spelen.'

Ben ik gewoon oprecht benieuwd naar nu.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 nov 2013 20:24

Wat dacht je, dat wij leren dat ze wel bestaan??
Maar wij leren onze kinderen (en met wij bedoel ik ook echt WIJ) dat zij niet bestaan en dat alles wat niet van God is, van de duivel is.
Maar wij hoefden dat niet te zeggen, onze kinderen hadden een afkeer van spookhuis, maskers en allemaal vage en onduidelijke toestanden.
Dus kennelijk hoef je niet alles te (aan) te leren, maar is al van oorsprong in een kind besloten. Als een kind bang is van heksen e.d. en wij zeggen: nee joh, daar hoef je niet bang voor te zijn, dan haal je in feite "de natuurlijke angst" weg.
Ik snap ook helemaal niet wat het toe voegt aan een leuk kinderleven.
Ik heb getracht (wat niet gelukt is) om onze kinderen zoveel mogelijk te laten opgroeien een een fijne en vriendelijke wereld, dit is mogelijk tot een jaar of 4, daarna komt de school in beeld met alle voor- en nadelen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2013 20:30

schelpje3 schreef:Wat dacht je, dat wij leren dat ze wel bestaan??
Maar wij leren onze kinderen (en met wij bedoel ik ook echt WIJ) dat zij niet bestaan en dat alles wat niet van God is, van de duivel is.

Het was een oprechte vraag. Want als een kind vraagt "mama, bestaan heksen?" en je zegt "nee," dan vraagt het kind natuurlijk direct "Waarom waarschuwt de Bijbel er dan tegen?"

Maar wij hoefden dat niet te zeggen, onze kinderen hadden een afkeer van spookhuis, maskers en allemaal vage en onduidelijke toestanden.
Dus kennelijk hoef je niet alles te (aan) te leren, maar is al van oorsprong in een kind besloten.

Hmm, dat zou ik toch bijzonder vreemd vinden, alsof je bij de bevruchting al kunt zeggen waar het kind bang voor gaat zijn later...

Als een kind bang is van heksen e.d. en wij zeggen: nee joh, daar hoef je niet bang voor te zijn, dan haal je in feite "de natuurlijke angst" weg.
Ik snap ook helemaal niet wat het toe voegt aan een leuk kinderleven.

Nee, als je griezelen niet begrijpt, is het inderdaad allemaal maar vreemd en vervelend.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 nov 2013 20:35

Mortlach, omdat jij niet vanuit de Bijbel leeft, redeneer jij waarschijnlijk op rationele gronden.
Maar ik ben ervan overtuigd wat wij geschapen worden met een natuur die een afkeer heeft hiervan, alleen, wat doe je er verder mee. Negeren, onderdrukken, belachelijk maken.
Onze kinderen vonden de heks van Hans en Grietje, slecht en eng, dus waarom zou je daar een feestje omheen willen bouwen?
Onze kinderen, zoeken als ze volwassen zijn, ook niet allerlei thrills op, omdat het niet gepast is je onnodig in gevaar te begeven.
Dus wel in achtbaan in een pretpark, als het binnen de perken blijft, maar niet allerlei buitengewone uitdagingen aangaan.
Ik kan trachten dit ze als moeder bij te brengen, maar als ze 18 of 25 zijn, heb ik weinig zeggenschap. Maar als ik dan hoor dat ze dit afwijzen, verheugt het me wel.
Griezelen en de absolute "edge" opzoeken is echt niet voor iedereen een noodzaak Mortlach.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 nov 2013 20:49

@mortlach,

Nee, ik ervaar niet dat het die volgorde heeft. Overigens heb ik nooit gezegd dat heksen enzo echt zouden zijn.
Wel dat nachtmerries een fase lijkt waar je als kind doorgaat, of het nu van een skelet is of van zwarte piet. En dan probeer je ze te leren dat ze niet de hele boel bij elkaar gillen ' s nachts omdat het maar een droom is. Maar het duurt gewoon een tijd voordat ze wakker worden, denken o het is een droom, en weer gaan slapen,

Maar misschien hebben mijn kinderen het vooral hoor. Zelf kan ik ook na een spannende serie ' s nachts wakker schrikken door aanvliegende daleks.
Laatst gewijzigd door meribel op 02 nov 2013 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2013 21:06

schelpje3 schreef:Mortlach, omdat jij niet vanuit de Bijbel leeft, redeneer jij waarschijnlijk op rationele gronden.
Maar ik ben ervan overtuigd wat wij geschapen worden met een natuur die een afkeer heeft hiervan, alleen, wat doe je er verder mee. Negeren, onderdrukken, belachelijk maken.
Onze kinderen vonden de heks van Hans en Grietje, slecht en eng, dus waarom zou je daar een feestje omheen willen bouwen?
Onze kinderen, zoeken als ze volwassen zijn, ook niet allerlei thrills op, omdat het niet gepast is je onnodig in gevaar te begeven.
Dus wel in achtbaan in een pretpark, als het binnen de perken blijft, maar niet allerlei buitengewone uitdagingen aangaan.
Ik kan trachten dit ze als moeder bij te brengen, maar als ze 18 of 25 zijn, heb ik weinig zeggenschap. Maar als ik dan hoor dat ze dit afwijzen, verheugt het me wel.
Griezelen en de absolute "edge" opzoeken is echt niet voor iedereen een noodzaak Mortlach.

Kijk, ik bedoel 'griezelen' dan ook als equivalent van een pretpark-achtbaan. Spannend/eng, maar je weet dat er niets kan gebeuren. Al die andere fratsen hoeven van mij ook niet.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 02 nov 2013 23:11

weetje hoe kan er nu ineens gezegd woorden dat heksen en etc. als je tegenwoordig cursussen daar voor kan volgen en er zelfs een school voor tovenarij is?
ik mag voor gek verklaard worden als niet bestaan :D

mealybug schreef:
Wikipedia:
''Hekserij
Calvijn vond net als andere reformatoren en katholieken in Centraal-Europa dat hekserij niet toegestaan kon worden. Deze opvatting was gebaseerd op hun interpretatie van Bijbelpassages zoals Exodus 36 22:17 en Leviticus 20:27. Calvijn noemde deze passages ook in zijn studie van het eerste gebod, dat hij interpreteerde als een algemene veroordeling van het praktiseren van ieder ander geloof dan het christelijk geloof. Over hekserij in het bijzonder stelde hij:
God zou alle vogelwichelaars, goochelaars, raadplegers van beschermgeesten, dodenbezweerders, aanhangers van magie en tovenaars veroordelen tot de doodstraf. En [...] God bepaalt dat Hij 'Zijn gezicht tegen een ieder zal richten, die personen volgen die beschermgeesten hebben of toveren' zodat zij afgesneden zullen worden van Zijn volk, dan beveelt Hij dat zij gestenigd zullen worden.[6]
In navolging van deze interpretatie van de oudtestamentische wet zijn in 1545 meer dan 20 mensen ter dood gebracht door de brandstapel voor poging tot het verspreiden van de pest en hekserij[7].''

Vooral die laatste zin.
WIe de pest had, was van de duivel bezeten :roll:
Aldus de grote theoloog.?

hahaha dit heb waarschijnlijk gemist bij het lezen van Calvijn.

maar om even terug te komen om hekserij en etc..
Mortlach schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het volgende. Kijk, natuurlijk is het ene kind wat angstiger aangelegd dan het andere, maar zou het ook kunnen dat jullie kinderen nachtmerries overhouden aan Halloween omdat ze ergens geloven dat het allemaal wél echt is? Ik bedoel, kinderen die ik ken worden van jongsaf aan geleerd dat geesten, heksen en magie niet bestaan. Leren jullie dat je kinderen ook of is het ergens toch 'geesten/heksen/magie, die zijn wel echt dus daar moet je niet mee spelen.'

Ben ik gewoon oprecht benieuwd naar nu.

ik wouw dat ik gelijk kon geven en meen dat van ganse harte.
helaas heb ik hele andere ervaringen op dit gebied,(veder wijd ik daar niet over uit dan nodig).
in mijn kennissen kring heb ik ook een heks zitten en geloof het wel of niet ze is nog praktiserend ook.

Het was een oprechte vraag. Want als een kind vraagt "mama, bestaan heksen?" en je zegt "nee," dan vraagt het kind natuurlijk direct "Waarom waarschuwt de Bijbel er dan tegen?"

omdat het van alle tijden is.
tegenwoordig zijn wij zo gewend dat er geen hekserij en tovenarij niet meer in het openbaar voorkomt, dat wij haast geen enkel benul meer hebben wat het werkelijk is.
maar ik ben wel er van overtuigd dat je met relativeren een heleboel kan door zien want een hoop is ook het werk van een illusionist.
maar ook hou rekening met het ondenkbare.
Haast u langzaam.

JLIN
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JLIN » 04 nov 2013 16:03

Vindt Halloween, ook een spooky feestdag. Ben niet zo voor verbieden als anderen het wel willen vieren.
Wie ben ik om anderen bijvoorbeeld te verbieden een terrasje te pakken op zondag. Halloween is wel een erg eng iets. De dag van de doden is toch echt van een ander kaliber, vindt dit zelfs heel mooi. Ben blij dat ik als katholiek Allerzielen vier, het is prachtig een dag in het jaar je overleden dierbaren te gedenken en het plaatsen van kaarsen op grafstenen is prachtig, gelukkig begint ook protestant nederland in te zien hoe belangrijk een feestdag als Allerzielen is en bij mij in de stad was er zelfs in de sint-nicolaaskerk (prot) een themamiddag genaamd In Memoriam op Allerzielen!
Carpe Diem

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 nov 2013 16:31

JLIN schreef:Vindt Halloween, ook een spooky feestdag. Ben niet zo voor verbieden als anderen het wel willen vieren.
Wie ben ik om anderen bijvoorbeeld te verbieden een terrasje te pakken op zondag. Halloween is wel een erg eng iets. De dag van de doden is toch echt van een ander kaliber, vindt dit zelfs heel mooi. Ben blij dat ik als katholiek Allerzielen vier, het is prachtig een dag in het jaar je overleden dierbaren te gedenken en het plaatsen van kaarsen op grafstenen is prachtig, gelukkig begint ook protestant nederland in te zien hoe belangrijk een feestdag als Allerzielen is en bij mij in de stad was er zelfs in de sint-nicolaaskerk (prot) een themamiddag genaamd In Memoriam op Allerzielen!
Zolang het een gedenkdag is, is het best in mijn beleving. Zo blijven zij die ons voorgingen in herinnering. Mooi!
Hieraan kunnen kerken ook best meewerken. Maar als het overgaat in bidden voor de doden, of kaarsjes aansteken voor de doden dan haak ik af. Een kaars ter herinnering is niets mis mee overigens, alleen het branden van een kaars opdat de dode alsnog/eerder naar de hemel mag, gaat te ver in mijn beleving.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”