Opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Opwekking

Berichtdoor ineke-kitty » 01 nov 2013 10:32

Boerin: Als Zijn volk zich bekeert, zal Hij ons land herstellen"

Over welk "land" heb je het dan?
God zal Zijn Land [=Israel] in de toekomst pas herstellen als een overblijfsel zich zal bekeren.

Als je het over "ons" land hebt, en je bedoelt Nederland, herstelt God dat NIET, want Nederland zal niet in zijn geheel tot bekering komen, en dat geldt overigens voor ALLE landen in deze wereld.
Slechts een overblijfsel uit die landen zal tot bekering komen.

En zoals reeds gezegd is: pas in de volgende bedeling, namelijk de 6e, zullen de 144.000 verzegelden het Evangelie verkondigen over de GEHELE aarde, en DAN pas zou je van een "opwekking" kunnen spreken.
Maar van een opwekking in deze huidige bedeling is geen sprake.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 10:53

ineke-kitty schreef:Boerin: Als Zijn volk zich bekeert, zal Hij ons land herstellen"

Over welk "land" heb je het dan?
God zal Zijn Land [=Israel] in de toekomst pas herstellen als een overblijfsel zich zal bekeren.

Als je het over "ons" land hebt, en je bedoelt Nederland, herstelt God dat NIET, want Nederland zal niet in zijn geheel tot bekering komen, en dat geldt overigens voor ALLE landen in deze wereld.
Slechts een overblijfsel uit die landen zal tot bekering komen.

En zoals reeds gezegd is: pas in de volgende bedeling, namelijk de 6e, zullen de 144.000 verzegelden het Evangelie verkondigen over de GEHELE aarde, en DAN pas zou je van een "opwekking" kunnen spreken.

Een overblijfsel kan nog een hele hoop zijn als God de nakomelingen van Abraham zou maken als de sterren des hemels. Ik geloof dat eerst de eerstelingen binnenkomen en de opwekking/ late regen start voor de opname en dan gewoon doorgaat. Met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. Jezus komt terug voor een stralende bruid zonder vlek of rimpel en die zal de perfecte mens zijn en Zijn werken doen en Zijn Natuur hebben en zielen winnen.
Efeze 4
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

Romeinen 8
18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der (volwassen) zonen Gods.

Land slaat inderdaad op Israel, maar in de SV staat dit:
Maleachi 4
Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elía, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.
6 En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.
Laatst gewijzigd door Boerin op 01 nov 2013 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 nov 2013 10:53

ineke-kitty schreef:En zoals reeds gezegd is: pas in de volgende bedeling, namelijk de 6e, zullen de 144.000 verzegelden het Evangelie verkondigen over de GEHELE aarde, en DAN pas zou je van een "opwekking" kunnen spreken.
Ik heb nieuws voor je: over vrijwel de hele wereld wordt het Evangelie verkondigd. Sterker nog: de 20e eeuw wordt wel de eeuw met de grootste opwekking uit de geschiedenis genoemd. Van China tot Brazilie en van de Noordkaap tot Kaap de Goede Hoop wordt het Evangelie verkondigd en miljoenen komen er tot geloof. En dan zeggen dat dit geen opwekking is, is wel wat magertjes. Dat klopt niet met de bedelingentheorie, maar: nou en? Daar gaat dit topic toch al niet over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 11:04

Waar lees je dat miljoenen tot geloof komen? In de krant, op de televisie?
Als er duizenden mormonen een huwelijk aangaan met elkaar volgens hun wet, zijn dat dan duizenden gelovigen? Wellicht in de ogen van de media die de Bijbel niet kennen wel. Maar wij weten toch beter.
Als het wachttorengenootschap per jaar groeit met tienduizenden mensen? Zijn dat dan gelovigen van de Bijbel?
Natuurlijk komen er mensen tot geloof gelukkig maar. En natuurlijk kun je dat een opwekking noemen. Het woord is relatief. Een opwekking hoeft nooit te spreken van miljoenen mensen, al had ik het goede nieuws graag geloofd.
Je kunt ook een liederenbundel een opwekkingsbundel noemen, maar de inhoud roept nauwelijk op tot geloof in Jezus Christus. Daar heb je de oude Psalmen voor en de liederen uit de bundel van Zr. Alt. Een zendeling. Zij wist waar ze het over had.
Een opwekkingsbundel spreekt toch niet over een opwekking? Ik probeer aan te geven dat het een relatief begrip is binnen dit verband.

De Here Jezus is opgewekt. Dat is het belangrijkste heilsfeit in de geschiedenis en iedereen die gelooft in die dood en opwekking of verwekking of gegenereerd, die krijgt deel aan Zijn opstanding en dat is een rede tot "opgewektheid" tot blijdschap.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 11:13

Wilsophie schreef:Waar lees je dat miljoenen tot geloof komen? In de krant, op de televisie?

Op youtube en internet.
http://www.youtube.com/watch?v=Hsz2kypiVs4
Zach91

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 nov 2013 11:26

Maleachi 4 slaat uiteraard op de eerste plaats op Johannes de Doper, die in "de geest" van Elia zou komen.
Die profetie is vervuld.
Echter geldt deze profetie eveneens voor de 6e bedeling als Elia, EEN van de 2 getuigen, zal profeteren gedurende de eerste 3 1/2 jaar in Jeruzalem.

Romeinen 8:19 slaat uitsluitend op de Gemeente van deze huidige bedeling, waar God Zich een volk ten eigendom zou maken.

En dat de "schepping uitziet naar de Zonen Gods" heeft eveneens betrekking op de Gemeente, en niet op de volkeren.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 nov 2013 11:31

Wilsophie schreef:Waar lees je dat miljoenen tot geloof komen? In de krant, op de televisie?
Ik kom er meer over te weten, als ik van mensen als Hudson Taylor lees, die in China het Evangelie verkondigde. Nu zijn er volgens voorzichtige schattingen van zendingsorganisaties, zoals OMF, minimaal 50 miljoen christenen in China. Sommigen spreken al over meer dan 100 miljoen. En dat aantal neemt nog dagelijks toe, ondanks het feit dat mensen daar door de overheid worden tegengewerkt.
En niet alleen daar, ook in Afrika en Zuid-Amerika groeit de kerk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 nov 2013 11:33

" dat klopt niet met de bedelingentheorie"

Ten eerste is het geen "theorie" maar een Bijbels gegeven, en ten tweede heeft het wel degelijk te maken met de gelovigen UIT die verschillende bedelingen die tot geloof komen.

Maar zoals Wilsophie al heeft gezegd: "Opwekking" is een relatief begrip.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 11:34

ineke-kitty schreef:Maleachi 4 slaat uiteraard op de eerste plaats op Johannes de Doper, die in "de geest" van Elia zou komen.
Die profetie is vervuld.
Echter geldt deze profetie eveneens voor de 6e bedeling als Elia, EEN van de 2 getuigen, zal profeteren gedurende de eerste 3 1/2 jaar in Jeruzalem.

Romeinen 8:19 slaat uitsluitend op de Gemeente van deze huidige bedeling, waar God Zich een volk ten eigendom zou maken.

En dat de "schepping uitziet naar de Zonen Gods" heeft eveneens betrekking op de Gemeente, en niet op de volkeren.

En de profetie slaat op de kerk. De gewone gelovigen ontvangen de mantel van Elia, niet een enkeling op een podium.
De gemeente die bestaat uit heidenen en joden zijn de zonen Gods. De kerk groeit naar volwassenheid: van baby tot volwassen zoon. De volwassen zonen hebben de boze overwonnen.
Zach91

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 nov 2013 11:35

ineke-kitty schreef:Ten eerste is het geen "theorie" maar een Bijbels gegeven, en ten tweede heeft het wel degelijk te maken met de gelovigen UIT die verschillende bedelingen die tot geloof komen.
De Bijbel spreekt expliciet maar over 1 bedeling (en 2 als je de periode voor Christus als een andere bedeling ziet). Voor andere bedelingen moet je zelf je theorie opzetten. ;)
Maar wat heeft dat met opwekking te maken? Niets.
De bedelingenleer bepaalt wat je over opwekking zegt. Dat is een rigide manier van denken: je denkkader wordt erdoor ingeperkt i.p.v. verruimd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 11:37

elbert schreef:Hudson Taylor[/url] lees, die in China het Evangelie verkondigde. Nu zijn er volgens voorzichtige schattingen van zendingsorganisaties, zoals OMF, minimaal 50 miljoen christenen in China. Sommigen spreken al over meer dan 100 miljoen. En dat aantal neemt nog dagelijks toe, ondanks het feit dat mensen daar door de overheid worden tegengewerkt.
En niet alleen daar, ook in Afrika en Zuid-Amerika groeit de kerk.

Geweldig en er is hoop voor de rijke Westerse landen:
Marcus 10
23 En Jezus, rondziende, zeide tot zijn discipelen: Hoe moeilijk zullen zij, die geld hebben, het Koninkrijk Gods binnengaan. 24 En zijn discipelen waren zeer verbaasd over zijn woorden, maar Jezus antwoordde weder en zeide tot hen: Kinderen, hoe moeilijk is het het Koninkrijk Gods binnen te gaan. 25 Het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 26 En zij waren nog meer verslagen en zeiden tot elkander: Maar wie kan dan behouden worden? 27 Jezus zag hen aan en zeide: Bij mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God.
Zach91

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 nov 2013 11:40

Boerin: "de Gemeente bestaat uit heidenen en joden"

Dat is juist, want IN Christus is er noch sprake van heidenen of Joden
Echter betreft dit uitsluitend GELOVIGEN UIT de heidenen en de joden.

Het Joodse volk is nog nooit in zijn geheel tot geloof gekomen, noch de heidenen.
Dus slechts een overblijfsel behoort tot de Gemeente in deze bedeling.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 11:46

ineke-kitty schreef:Boerin: "de Gemeente bestaat uit heidenen en joden"

Dat is juist, want IN Christus is er noch sprake van heidenen of Joden
Echter betreft dit uitsluitend GELOVIGEN UIT de heidenen en de joden.

Het Joodse volk is nog nooit in zijn geheel tot geloof gekomen, noch de heidenen.
Dus slechts een overblijfsel behoort tot de Gemeente in deze bedeling.

Ja en alleen al de stam Dan zou zijn als het zand der zee, dat is nog behoorlijk wat.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 13:13

De gewone gelovigen ontvangen de mantel van Elia, niet een enkeling op een podium.

Daarom liet Elia 2 delen van zijn mantel achter, een dubbel deel dus, hemelse en aardse zegeningen speciaal voor de Gemeente. Of Jood en heiden.

@ Elbert, wat doe jij dan met de term "tot in de bedeling van de volheid der tijden" en de term van Paulus, 'de bedeling van de Genade Gods"?
Het is waar dat de Bijbel 2 bedelingen aangeeft, het oude en het nieuwe verbond, maar dan blijf ik toch met genoemde termen zitten uit de brieven van Paulus expliciet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 13:18

Natuurlijk ken ik de boeken van Hudson Taylor en Watchman Nee en van Zuster Alt en van vele zendingsorganisaties. Maar nergens en nooit komt een hele natie tot geloof.
Het zijn altijd een aantal gelovigen uit zo een land. En toen wij naar de Oostblok waren in de ondergrondse kerk kwamen er werkelijk duizenden mensen af op een avond evangelisatie en een goed combo BBC genaamd en wij waren verbaasd over zoveel mensen.
Dat is in ons land bijna ondenkbaar.

Zo relatief is het namelijk. En natuurlijk God doet Zijn Werk toch wel, Het is Zijn plan met de wereld en Hij bepaalt precies wanneer deze bedeling van genade ophoudt. Hij bepaalt wanneer de volheid der tijden zijn en Hij bepaalt wanneer het Lichaam van Christus vol is, en ik wil graag nog langer wachten omdat HIj lankmoedig is en Hij wil dat niemand verloren gaat.

Terug naar “Archief”