Rechten in het heelal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Rechten in het heelal

Berichtdoor schelpje3 » 30 okt 2013 14:53

Zo af en toe krijg ik een vragenlijstje van een opinie-panel.
Deze keer luidde de vraag:
Moeten er wettelijke afspraken gemaakt worden voor het betreden en gebruik van het heelal?
Daar had ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan.
Van wie is het heelal eigenlijk?
Mag iedereen de maan betreden, als dat technisch mogelijk zou zijn en financieel haalbaar?
Wat als de maan beschadigd wordt door een maanraket, wat kunnen de gevolgen zijn?

Zomaar een paar gedachtes.
Weet iemand er iets meer over te vertellen?
God gaf de aarde aan de mens, toch niet het heelal?
Zijn wij daar dus niet "illegaal"?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Rechten in het heelal

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2013 15:25

schelpje3 schreef:Zo af en toe krijg ik een vragenlijstje van een opinie-panel.
Deze keer luidde de vraag:
Moeten er wettelijke afspraken gemaakt worden voor het betreden en gebruik van het heelal?

Ik neem aan dat ze daarmee de ruimte buiten de aarde mee bedoelen, want het heelal is letterlijk ALLES - het woord zegt het al - en het is dus onmogelijk om buiten het heelal te zijn. Als ze er dat mee bedoelen, dan bestaan die wettelijke afspraken al. Er zijn zelfs opleidingen voor: http://law.leidenuniv.nl/org/publiekrec ... satie.html

Daar had ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan.
Van wie is het heelal eigenlijk?

Van niemand.

Mag iedereen de maan betreden, als dat technisch mogelijk zou zijn en financieel haalbaar?
Wat als de maan beschadigd wordt door een maanraket, wat kunnen de gevolgen zijn?

Beschadigd raken? Hoe zie je dat voor je? De maan is een grote brok steen vol met kraters, dus 'beschadigd' is hij al.

Er zijn geloof ik wel verdragen die stellen dat landen de ruimte niet mogen 'claimen' - zoals ze dat vroeger op aarde wel deden - een vlag planten en dan zeggen dat waar je staat ineens eigendom van je land is. Dit lijkt me een goede zaak. Mochten er in de toekomst mogelijkheden zijn om die zaken te exploiteren, dan is het goed dat dat gezamelijk gebeurt en niet exclusief door het land of het bedrijf dat het meeste geld had.

Zomaar een paar gedachtes.
Weet iemand er iets meer over te vertellen?
God gaf de aarde aan de mens, toch niet het heelal?
Zijn wij daar dus niet "illegaal"?

Tja, de aarde maakt toch echt onderdeel uit van het heelal. En uiteindelijk zijn de Voyager-sonden - door de mens gemaakte voorwerpen die op grootste afstand van de aarde staan - op het punt de heliosfeer te verlaten. Op kosmische schaal is die afstand verwaarloosbaar klein.

Ik weet niet goed wat de positieve bijdrage zou zijn van het ontoegankelijk verklaren van alles buiten onze atmosfeer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 30 okt 2013 15:48

schelpje3 schreef:Wat als de maan beschadigd wordt door een maanraket, wat kunnen de gevolgen zijn?

De maan wordt continu gebombardeerd door groter en kleiner ruimtegruis, een raket slaat vergeleken met dat nog geen deuk in een pakje boter hoor ;)

schelpje3 schreef:Zijn wij daar dus niet "illegaal"?

Als we als mensheid niet willen uitsterven dan zullen we toch de ruimte in moeten. Momenteel zijn we 1 grote asteroide, instorten van het ecosysteem, nucleare oorlog of gamma ray burst verwijdert van totale vernietiging.

Niet dat dat iets is waar christenen zich over het algemeen druk over maken ;)

Daarnaast, ga jij de Chineses vertellen dat ze van jouw God daar niet mogen komen?
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 30 okt 2013 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 30 okt 2013 15:50

Toevallig; Moslims mogen in ieder geval niet de ruimte in;

http://www.powned.tv/nieuws/raar/2013/1 ... _mars.html

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 okt 2013 15:58

Ja Mortlach, het ging over ruimterecht. Maar ik vond dat bij nader inzien een vreemde topictitel. :wink:
Het leek een beetje op een slagzin: Geef ze de ruimte.
Vandaar dat ik het maar veranderd heb in heelal.

Zoals de aarde beschadigd kan worden door een enorme komeet, kan dat dan niet bij de maan bijv. gebeuren?
En als de mens een soort station kan gaan bouwen daar, of zoals over een paar jaar de enkele reis naar Mars gepland staat, zijn de hemellichamen niet ongeschonden en gaaf meer.
Kijk eens wat een zooitje we van de aarde gemaakt hebben hier en daar.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 30 okt 2013 16:27

schelpje3 schreef:Zoals de aarde beschadigd kan worden door een enorme komeet, kan dat dan niet bij de maan bijv. gebeuren?

Ons eco-systeem kan enorm in de war raken door bijvoorbeeld een komeet of meteoriet, daarom is het een gevaar voor bijvoorbeeld de mensheid. De Aarde zelf kan daar makelijk tegen.

De Maan heeft geen eco-systeem, dus dat scheelt weer. Ook al is de Maan veel kleiner dan de Aarde, het is voor ons mensen nog steeds heel heel heel erg groot. Al zouden we alle kernwapens ooit gemaakt tegelijkertijd op de 1 plek op de Maan af laten gaan dan is er alleen een nieuwe krater bij, niets meer.

En zoals je kan zien maakt een krater meer of minder ook niet meer uit;

Afbeelding

schelpje3 schreef:En als de mens een soort station kan gaan bouwen daar, of zoals over een paar jaar de enkele reis naar Mars gepland staat, zijn de hemellichamen niet ongeschonden en gaaf meer.

Ja wat is ongeschonden, de Maan is alles behalve ongeschonden en gaaf, daar kunnen wij mensen eigenlijk totaal geen invloed op uitoefenen, ook niet met een paar basissen.

Bij Mars heb je eigenlijk bestwel een goed punt. Er is een atmosfeer daar en wellicht zelfs (bacterieel) leven. De eisen voor Mars landers zijn op het gebied van steriel zijn dan ook heel erg streng. Mars heeft op sommige plekken hele schappelijke temperaturen. Je zou rond de evenaar van Mars, in de Mars-zomer, best lang kunnen overleven met alleen een zuurstoffles..... Dat betekent ook dat Aardse microben, die per ongeluk op een Mars lander zijn meegereist daar echt prima kunnen overleven.

Met Mars moeten we inderdaad erg voorzichtig zijn, daar zijn gelukkig dan ook internationaal hele strenge afspraken over gemaakt.

schelpje3 schreef:Kijk eens wat een zooitje we van de aarde gemaakt hebben hier en daar.

Eens, en niet alleen van de Aarde, ook onze nabije omgeving puilt uit van het ruimtepuin;

Afbeelding

Hopelijk hebben we, tegen de tijd dat we Mars gaan koloniseren, iets geleerd ;)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 okt 2013 16:30

Ik vind het zo griezelig dat je slechts een enkele reis kunt boeken. 8-[
Eenmaal op Mars, mag je niet meer terug.
Wat zijn dat voor mensen die vrijwillig op de rode planeet gaan wonen, met alle beperkingen van dien?
Zou jij JA zeggen, L&S, als je gevraagd werd?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 30 okt 2013 16:39

schelpje3 schreef:Zou jij JA zeggen, L&S, als je gevraagd werd?

Moeilijk, echt heel erg moeilijk, mijn eerste reactie, uit mijn onderbuik; is volmondig JA!

Maar ik denk niet dat ik het mijn vriendin, familie en vrienden kan aandoen, dus daarom toch Nee.....

Overigens is een terugreis niet uitgesloten, ze beloven het alleen niet. En het is best slim, een van de beperkende factoren van een reis naar Mars is de terugreis. Alles wat je nodig hebt om terug te reizen moet je meenemen, daarnaast moet je opstijgen vanaf Mars. Iets wat velen malen moeilijker is dan opstijgen van bijvoorbeeld de Maan (wat we in 1969 al deden). Ik vind het concept briljant, en ook een beetje griezelig.

Maar waarom zou ik JA zeggen? Meerdere redenen denk ik, het avontuur, deel uit maken van iets historisch, een van de eerste menselijke ruimtekolonisten zijn!! Ook denk ik, aan de foto's te zien, dat Mars prachtig is.

Maar bovenal ben ik er van overtuigd dat we moeten. Nu weet ik dat jij waarschijnlijk een andere mening hebt, maar de dino's zijn dood bewijs van hoe fragiel het leven op Aarde is. 1 middelmatige meteoriet en BAM, we zijn er niet meer. Als we als mensheid willen overleven moeten we de Aarde verlaten en ons verspreiden.

Daarnaast lijkt mij een realiteit waar de mensheid niet meer vastzit aan een bepaalde planeet veel opwindender dan een realiteit waar dat niet zo is :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 okt 2013 16:45

Ik kan me voorstellen dat een intelligente jongen zoals jij, :wink: er wel zin in zou hebben, voor een jaartje dan zeker.
Ik ben geen avonturier, maar buiten dat, ik leef vanuit het gegeven dat God de aarde aan de mens gegeven heeft om te bewonen. Hier is het mogelijk, op een planeet moet je een ingewikkeld ruimtepak aan.
Er zijn geen planten, bomen en dieren.
Ongezellig boel.
En je bent ook een tijdje onderweg, stel dat je een vervelende medepassagier naast je treft. :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 okt 2013 16:48

schelpje3 schreef:Ja Mortlach, het ging over ruimterecht. Maar ik vond dat bij nader inzien een vreemde topictitel. :wink:
Het leek een beetje op een slagzin: Geef ze de ruimte.
Vandaar dat ik het maar veranderd heb in heelal.

Zoals de aarde beschadigd kan worden door een enorme komeet, kan dat dan niet bij de maan bijv. gebeuren?

Dat gebeurd vaker op de maan als op aarde. De maan heeft geen of haast geen dampkring waarin objecten verbranden.
En als de mens een soort station kan gaan bouwen daar, of zoals over een paar jaar de enkele reis naar Mars gepland staat, zijn de hemellichamen niet ongeschonden en gaaf meer.

Moeten ze dan ongeschonden blijven? De mensheid zal op een gegeven moment buiten de aarde gebieden gaan koloniseren.
Kijk eens wat een zooitje we van de aarde gemaakt hebben hier en daar.

Een mooie nieuwe kans dus. Afval afschieten naar de zon kan dan ook nog eens een aantrekkelijke oplossing zijn.
En elk volk zijn eigen planeet/maan. Lekker rustig. En zeker nu er schijnbar geen moslims de ruimte in gaan bijna een walhalla.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 30 okt 2013 16:58

schelpje3 schreef:Ik kan me voorstellen dat een intelligente jongen zoals jij, :wink: er wel zin in zou hebben, voor een jaartje dan zeker.

Ja er is natuurlijk altijd het risico dat je er na een jaar wel klaar mee bent, in het geval van Mars One ben je dan redelijk de sjaak ;)

schelpje3 schreef:Hier is het mogelijk, op een planeet moet je een ingewikkeld ruimtepak aan.
Er zijn geen planten, bomen en dieren.

Klopt, echter een gamma ray burst van een nabije supernova kan er wel voor zorgen dat we heel snel onze atmosfeer kwijt zijn.

Al zou een ruimtepak in dat geval erg weinig uitmaken. Gelukkig is de kans dat dat gebeurt bijna verwaarloosbaar klein, maar niet onmogelijk..............

schelpje3 schreef:En je bent ook een tijdje onderweg, stel dat je een vervelende medepassagier naast je treft. :mrgreen:

Bijvoorbeeld iemand die alleen maar over voetbal kan praten ;) :-&

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2013 17:53

je mag toch hopen dat er ook een psychologisch gedeelte aan de test vast zit, oftewel dat ze dus geen typen bijelkaar zetten die niet met elkaar overweg kunnen...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 okt 2013 17:56

Mortlach schreef:je mag toch hopen dat er ook een psychologisch gedeelte aan de test vast zit, oftewel dat ze dus geen typen bijelkaar zetten die niet met elkaar overweg kunnen...

Maak er een soort van Sterren in de ruimte van met bekende Nederlanders en je hebt geheid een succes op TV.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2013 18:03

Faramir schreef:Maak er een soort van Sterren in de ruimte van met bekende Nederlanders en je hebt geheid een succes op TV.

Er zijn wel een aantal BNers die ik een enkeltje Mars gun....

Verder heb ik weinig problemen met de kolonisatie van planeten... Er is immers geen sprake van complex leven dat kan worden beschadigd en een planeet is een bonk steen die niets voelt.

Ik ben trouwens wel benieuwd of en hoe men de volgende stap gaat nemen. Mars is nu haalbaar, maar de afstanden naar de volgende planeet/maan nemen exponentieel toe...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 okt 2013 18:11

De volgende stap is pas over een paar honderd jaar denk ik. Dan is de technologie ook weer een stuk verder en heeft de mensheid veel meer ervaring in de ruimte en ruimtereizen.

En wie weet komt er wel een buitenaards ras langs waar we technologie mee kunnen ruilen.

Terug naar “Archief”