Boekenlezer schreef:Ik begrijp niet waarom ID niet wetenschappelijk zou mogen heten, en zoiets als evolutie/abiogenese wel.
Omdat ID een vermomming is van creationisme in een poging het door het Amerikaanse rechtssysteem te krijgen?
Wat doet ID? Die zegt: in het DNA zit informatie, verschrikkelijk veel informatie, en dat laat zich niet verklaren door toevalligheid. Want informatie ontstaat niet door toeval.
Daar gaat het dus al fout. Informatie kan prima ontstaan door toeval. Wat ID-ers altijd lijken te doen is
informatie verwarren met
betekenis. Maar goed, sinds het uitgangspunt al niet klopt, vervallen alle conclusies.
Ik geef een voorbeeld. het woord 'bar' bevat 3 bit aan informatie. Het woord gcm ook. Het verschil is dat het woord bar betekenins heeft en gcm niet. Maar goed, nu gaan we willekeurig lettertekens toevoegen en verwijderen. gbar, ba, ar, bmar, batr, baar. Hmm, volledig willekeurige, kleine wijzigingen en ik zie 3 woorden met betekenis en eentje heeft zelfs 4 bit informatie. En zo kun je ook zaken verdubbelen. 'Barbar' heeft 6 letters informatie en betekenis, en 'barbaar' ook.
Het is uiteraard een versimpeling, maar de stelling dat informatie niet bij toeval kan onstaan is gewoon niet waar. En betekenis kan ook bij toeval ontstaan, zoals de 'barbaar' hierboven.
Dus moet er een ontwerper achter zitten. Zoals je bij het zien van een computerprogramma een programmeur verwacht die daar achter zit, zo kun je achter al die informatie in het DNA ook een ontwerper verwachten. Ofwel: op basis van wat je normaal gesproken waarneemt en redeneert, maken ze een conclusie.
Ware het niet dat computerprogramma's niet leven, zichzelf (nog) niet repliceren met overerving van eigenschappen. En als de wetenschap werkte 'op basis van wat we normaal gesproken waarnemen', hadden we nog steeds geocentrisme gehad.
Evolutie/abiogenese redeneert vanuit natuurkundige wetmatigheden, processen. Het is ook een veronderstelling over hoe alles tot stand is gekomen. Zij verwachten dat het niet is ontstaan door een ontwerper, maar door een toevallig proces.
In beide gevallen wordt dus wat verondersteld op basis van een wijze van redeneren. Dan doe je toch precies hetzelfde?
Alleen is het grote verschil natuurlijk dat de evolutionist experimenten kan doen om zijn hypothesen te testen en de ID-er niet.
Maar als het dode toeval is, is het goed, maar zodra het ook maar enigszins gaat ruiken naar iets als een god is het plotseling verdacht
Welke god? Shiva? Zeus? Quetzocoatl?
. Dat begrijp ik niet, en dat komt bovendien oneerlijk op mij over. Hier lijkt toch een ongelovige ideologie achter schuil te gaan, die niet hardop uitgesproken mag worden. Want de duivel (= allegorie voor die ongelovige ideologie) mag wel het beleid bepalen, maar mag niet zintuiglijk waarneembaar worden, want dan zouden velen er niet meer in trappen! De duivel moet niet op klompen gaan lopen, maar onhoorbaar sluipen. Ofwel: het hele gebeuren van het diskwalificeren van ID als onwetenschappelijk komt op mij over als een vuil spel.
Als je je niet aan de wetenschappelijke regeltjes wenst te houden, moet je ook niet zeuren dat je niet mee mag spelen. Richt anders gewoon je eigen school op, leer ze daar alles over jouw soort biologie en kijk dan eens hoeveel van die pupillen daar iets mee kunnen in het vervolgonderwijs. Het is een experiment, het duurt een paar jaar, maar dan heb je wel wat.