Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor elbert » 28 okt 2013 12:00

mealybug schreef:Is het mogelijk dat je beide meningen van zowel Gomarus als Arminius misschien wat meer relativeert in het licht van een paar miljard andere mensen?
1a2b3c schreef:Och ja, ik ben van Gomarus en ik van Arminius en ik van XXX enz, tja...
Als je toch al partij gekozen hebt en je de ander niet meer serieus neemt heeft een discussie weinig zin want er wordt toch niet echt geluisterd.
Ach, ik denk dat ik zelf (en de DL) dichter bij het infralapsarische standpunt zit, terwijl Gomarus meer een supralapsarier was. En Arminius was geen van beiden. Dus ja, gediscussieerd worden kan er volop, nog steeds. ;)
1a2b3c schreef:Ik hoop dat mensen de Bijbel er weer eens op na gaan slaan i.p.v. de traditionele kerkleer te volgen.
Het is altijd goed om zelf de Bijbel er op na te slaan. Bedenk alleen wel, dat de conclusies die je trekt, vast al eens eerder door iemand anders zijn getrokken. De conclusies die je trekt, zijn dan ook vrijwel altijd traditioneel en ze zijn vast ook al eens in de kerk opgekomen. Vraag is dan alleen: tot welke traditie behoor je?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 okt 2013 12:53

elbert schreef:Het is altijd goed om zelf de Bijbel er op na te slaan. Bedenk alleen wel, dat de conclusies die je trekt, vast al eens eerder door iemand anders zijn getrokken. De conclusies die je trekt, zijn dan ook vrijwel altijd traditioneel en ze zijn vast ook al eens in de kerk opgekomen. Vraag is dan alleen: tot welke traditie behoor je?

Ja dat is wel grappig. Ik vertelde eens iemand wat ik geloofde na gewoon zelf de Bijbel gelezen te hebben en hij zei: Hé dat predikte John Wesley.
Laatst had ik weer wat aparts bedacht dat God niet wist dat Lucifer in zonde zou vallen, zoek ik het op met google: hele uitleg erover van iemand die het exact zo predikte.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 13:24

Gods Woord is een scheppend Woord.
Het oor dat hoort wordt dus door de Heere Zelf geschapen.

Deut19:4.......maar de Heere heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan noch ogen om te zien, noch oren om te horen tot op deze dag......

@ Boerin, wat bijzonder eigenlijk dat iemand dat direct herkent.

Bovenstaande 2e zin daar heb ik moeite mee want het sluit uitverkiezing in op een slimme wijze.
Want dan komt de vraag naar boven die Elbert al beantwoord heeft dat Israël een toegeschroeit hart had en hun oren moesten juist doorboord worden.
Een oor werd doorboord als de knecht aan de deurpost werd gespijkerd als bezit van de meester.
En als mijn oor doorboord is door geloof dan ben ik ook in het bezit van mijn Meester.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 13:25

Het is altijd goed om zelf de Bijbel er op na te slaan. Bedenk alleen wel, dat de conclusies die je trekt, vast al eens eerder door iemand anders zijn getrokken. De conclusies die je trekt, zijn dan ook vrijwel altijd traditioneel en ze zijn vast ook al eens in de kerk opgekomen. Vraag is dan alleen: tot welke traditie behoor je?

Het is helemaal waar, maar de slotvraag is in mijn optiek: Tot Wie behoor jij eigenlijk?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 okt 2013 14:52

Wilsophie schreef:Bovenstaande 2e zin daar heb ik moeite mee want het sluit uitverkiezing in op een slimme wijze
Ok, dus je hebt moeite met uitverkiezing? Laat dat nu de troost van een christen zijn.
Wilsophie schreef:Het is helemaal waar, maar de slotvraag is in mijn optiek: Tot Wie behoor jij eigenlijk?
Voor een christen is het antwoord op die vraag toch duidelijk? We hebben het hier over dogmatiek en bijbeluitleg, niet over de vraag of je een christen bent.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2013 17:15

elbert schreef:Ok, dus je hebt moeite met uitverkiezing? Laat dat nu de troost van een christen zijn.

Laat ik nu hier en elders veel vaker zien dat het het struikelblok is....
90% van de christenen in reformatorische denominaties voelt zich nl. niet uitverkozen genoeg om aan het avondmaal te gaan.
Kun je die tegenstrijdigheid uitleggen?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 okt 2013 17:20

mealybug schreef:Laat ik nu hier en elders veel vaker zien dat het het struikelblok is....
90% van de christenen in reformatorische denominaties voelt zich nl. niet uitverkozen genoeg om aan het avondmaal te gaan.

Leg eerst even uit welke kerk jij onder jouw definitie van reformatorische denominatie vind vallen, want je hebt geen enkel steekhoudend bewijs van dat percentage
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 okt 2013 17:27

Wilsophie schreef:Bovenstaande 2e zin daar heb ik moeite mee want het sluit uitverkiezing in op een slimme wijze.

God houdt van iedereen, maar niet iedereen van Hem en dat wist Hij vantevoren. Voor mij de enige manier om die teksten van uitverkiezing uit te kunnen leggen. Kennelijk zei die Wesley dat ook.
De Farizeeën uit Zijn tijd die Hem afwezen hielden niet van Hem, Hij had ze daarom ook niet voor de grondlegging der wereld uitverkoren. Hij weet wat in de mens is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2013 17:28

Speedy schreef:
Leg eerst even uit welke kerk jij onder jouw definitie van reformatorische denominatie vind vallen, want je hebt geen enkel steekhoudend bewijs van dat percentage

Ik nam het nog 200 % te ruim, zelfs:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/140 ... -heartcry/

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 17:32

mealybug schreef:Laat ik nu hier en elders veel vaker zien dat het het struikelblok is....

Er zullen vast wel zulke gemeenten zijn, maar dan nog is het percentage van jou volledig uit de lucht gegrepen. In mijn -traditioneel reformatorische- gemeente is het eerder andersom. Ach, er is ook een lichtpuntje: er van uitgaande dat het aantal avondsmaalgangers slechts 10% is van het aantal wedergeboren Christenen, zoals jij steld, vind ik je cijfers erg hoopvol en gunnend, gezien de eerdere kruistochten die je tegen de reformatorische gezinte voerde. Fijn, we komen steeds dichter bij elkaar!:)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 okt 2013 17:33

mealybug schreef:
Ik nam het nog 200 % te ruim, zelfs:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/140 ... -heartcry/

Dus gewoon een zelf verzonnen getal om weer even je stokpaard even te laten draven
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 okt 2013 17:43

Speedy schreef:
Dus gewoon een zelf verzonnen getal om weer even je stokpaard even te laten draven

Integendeel, goed lezen, ook wat de vragensteller schrijft over haar gemeente!
Ze heeft het over minder dan 5 % !!
En jij vond mijn schatting van 10% al te laag, toch?

Ik heb het hier overigens nog niet eerder over gehad, dus je stokpaardje beschuldiging blijkt weer eens een stop-paardje te moeten worden,
try again ;-)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 okt 2013 18:07

Jvslooten schreef:Er zullen vast wel zulke gemeenten zijn, maar dan nog is het percentage van jou volledig uit de lucht gegrepen. In mijn -traditioneel reformatorische- gemeente is het eerder andersom. Ach, er is ook een lichtpuntje: er van uitgaande dat het aantal avondsmaalgangers slechts 10% is van het aantal wedergeboren Christenen, zoals jij steld, vind ik je cijfers erg hoopvol en gunnend, gezien de eerdere kruistochten die je tegen de reformatorische gezinte voerde. Fijn, we komen steeds dichter bij elkaar!:)

Volgens mij is de kern van zijn verhaal, en daar kan ik mij wel in vinden, dat de zogenaamde heilszekerheid die bepaalde christenen claimen een valse zekerheid is. Valse klinkt wat zwaar, maar bij gebrek aan beter woord. Wat ik bedoel te zeggen is dat veel mensen die zekerheid niet voelen. Dat uit zich bijvoorbeeld geregeld op het sterfbed of tijdens het proces van sterven. Mensen blijken toch niet zo zeker van hun zaak te zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 18:11

Ik denk dat men je link gewoon niet leest Mealybug, want er komt gewoon geen antwoord op de vraag. Ook niet in dat artikel.

De dominee uit Genemuiden zegt niets te weten van Urk en dat is echt vreemd want het ligt op een steenworp afstand.
5 % deelname aan het avondmaal schijnt heel "normaal" te zijn.
Zelfs al is het aantal 10 % dan nog vind ik dat schokkend, maar veel mensen blijven thuis als het delen van brood en beker wordt aangekondigd, zo heb ik begrepen, want de week van bezinning doet hun wijzen op hun zonden.

Maar het is ook logisch en "normaal" want v.Slooten beweert gewoon zonder mij ooit gezien te hebben dat ik niet wedergeboren ben, dus deze "helderzienden" worden denk ik betrokken in de selectie.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 18:12

@ Farimir, zekerheid is een kwestie van WETEN en niet van voelen. Hoe vaak doet Paulus geen beroep op ons "weten?"

Terug naar “Archief”