mealybug schreef:Is het mogelijk dat je beide meningen van zowel Gomarus als Arminius misschien wat meer relativeert in het licht van een paar miljard andere mensen?
1a2b3c schreef:Och ja, ik ben van Gomarus en ik van Arminius en ik van XXX enz, tja...
Als je toch al partij gekozen hebt en je de ander niet meer serieus neemt heeft een discussie weinig zin want er wordt toch niet echt geluisterd.
Ach, ik denk dat ik zelf (en de DL) dichter bij het infralapsarische standpunt zit, terwijl Gomarus meer een supralapsarier was. En Arminius was geen van beiden. Dus ja, gediscussieerd worden kan er volop, nog steeds.

1a2b3c schreef:Ik hoop dat mensen de Bijbel er weer eens op na gaan slaan i.p.v. de traditionele kerkleer te volgen.
Het is altijd goed om zelf de Bijbel er op na te slaan. Bedenk alleen wel, dat de conclusies die je trekt, vast al eens eerder door iemand anders zijn getrokken. De conclusies die je trekt, zijn dan ook vrijwel altijd traditioneel en ze zijn vast ook al eens in de kerk opgekomen. Vraag is dan alleen: tot welke traditie behoor je?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)