Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 13:15
"Want velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren," wordt gezegd door de Here Jezus in de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard, maar ook in de gelijkenis van de koninklijke bruiloft.
Opmerkelijk als ergens anders wordt gevraagd hoe we kunnen weten dat er een minderheid behouden zal worden, het was in heel de Bijbel altijd een gelovige minderheid. Gelovig overblijfsel, Ik begin dan gewoon bij Noach, dat waren er maar 8 op een complete mensheid die verloren ging.
God zal alles bijeen vergaderen in de bedeling van de volheid der tijden, (staat er letterlijk.)
Dat handelt uiteraard over het komende Koninkrijk.
Verborgenheid is een term uit Korinthe. Vanaf de opstanding is sprake van een verborgenheid en die eindigt bij de 7e bazuin uit Openbaring.
In deze gelijkenis is akker en koopmansschap belangrijker blijkbaar dan de rust van de maaltijd binnen het koninkrijk.
Ik kan niet anders constateren dat de rust die ik nu ben ingegaan haaks staat op de strijd tegen zonde of welke machten dan ook. De rust is de 7e dag en een gelovige gaat daarom nu al die rust in van een verborgen koninkrijk.
Toch waren er genodigden die niet terugkeerden naar de aardse zaken van het koopmansschap, maar erop uit gingen om het evangelie te prediken die zelfs dood en smaadheid ondervinden.
En wie dat waren zegt Handelingen, want het waren de ongelovige Joden die zelfs de dood uitvoerden.. En dus stak de koning richting hun stad ( Jeruzalem) en stak de stad in brand.
God gebruikte hiervoor de Romeinen, ( ongelovigen) , dat dat in de toekomst ook zal gebeuren moge duidelijk zijn, want het Koninkrijk is nog toekomst.
En dus de verwoesting in deze gelijkenis is nog toekomst,
De Heer zal tegen hen strijden, al zijn dat geen Romeinen, maar Gog en Magog.
Vers 8 zegt dat de maaltijd gereed is.
Aan wie werd het Koninkrijk het eerst gepredikt, jawel aan Israël . Handelingen 13 legt dat uit bij monde van Paulus op zijn zendingsreis.
Handelingen 3 zegt het ook bij monde van Petrus.
Handelingen 28 zegt dat de “heidenen wel zouden horen” dat is de roeping van de Gemeente.
Van ons dus.
Toch was er 1 man die het bruiloftskleed miste en dat bewijst dat deze geschiedenis de periode van nu overslaat, want in het hemelse koninkrijk zijn nu “slechts “ uitsluitend...gelovigen.!
Buiten Israël om zijn volgens vers 9 anderen genodigd tot het nieuwe verbond.
Maar wie zijn dan de kwaden en goeden? Dan heb je een probleem, en dat wordt nog erger als de koning die ene man zag.
Na de tijd van de Gemeente als die is weggenomen, ( een verborgenheid in de Schrift) gaat het dus over deze situatie.
Het is als in de dagen van Noach , waar de één genomen zal worden ( komt om) en degene die gelaten wordt blijft in het koninkrijk, de eerste is ongelovig en de ander is gelovig. Het schiften in Mattheus 24. Exact dezelfde situatie en beeld.
De vis komt in het net en de goede blijven in het net en de vieze prut en schoenen worden in de zee geworpen.
En blijkbaar hebben alle gelovigen een Bruiloftskleed. En de Koning ging in om de genodigden te overzien, en de bruiloft was voor Zijn Zoon, en zo zie je dat God Zich openbaart in Zijn Zoon, want de Zoon gaat in, want al het oordeel is aan de Zoon overgegeven.
Hoe ziet het bruiloftskleed eruit, wel dat staat in Openbaring. Lange witte klederen met palmtakken en uit alle volkeren een schare. En waar kwamen ze vandaan? Jaja uit de Grote Verdrukking.
Gelovigen uit de Grote Verdrukking wiens klederen zijn gereinigd door het bloed van het Lam, dat gaat niet over ons, maar over een volgende bedeling.
Deze schare gaat het koninkrijk binnen en degene die dat kleed niet heeft en niet is afgezonderd wordt alsnog afgesneden. De duur van de oprichting van het Koninkrijk duurt minstens 33 jaar , maar dat maar terzijde. En op die schare geldt de uitspraak dat velen geroepen zijn, maar weinigen uitverkoren en dat mag je nooit laten slaan op onze dagen.