elbert schreef:Ik ben eerlijk gezegd meer geinteresseerd in de mening van iemand die de Dordtse Leerregels door en door kent (iemand zoals prof. W. Verboom bijvoorbeeld), dan in de mening van iemand die de DL toch altijd al moeilijk en tegenstrijdig heeft gevonden. Dat heeft te maken met de vraag in hoeverre je bekend bent met de ins- en outs van de oorspronkelijke discussie die gevoerd is tussen Gomarus en Arminius. Kortom: ook hier een kwestie van context.
Kijk, degenen die vinden dat met het boek van Peppink 2000 jaar van nadenken over dit onderwerp definitief afgesloten kan worden, die vind ik, nou ja, een tikkie naief, om het maar voorzichtig uit te drukken.
Is het mogelijk dat je beide meningen van zowel Gomarus als Arminius misschien wat meer relativeert in het licht van een paar miljard andere mensen?
Als de Bijbel zelf al leert dat God een dwaling zal zenden naar hen die de liefde voor de waarheid niet hebben aangenomen, en dat ook satan zal spreken en eruit zien als een engel des lichts, izijn dat geen waarschuwingen dat we altijd en overal Zijn Woord ernaast moeten leggen ?
Maar ook, (en misschien nog wel meer) niet moeten twisten over onnutte zaken etc?
Waar staat dat er mensen zijn die menen dat met het boek van Jan Peppink 2000 jaar denken kan worden afgesloten?
Ik denk dat velen net pas begonnen zijn met nadenken en onderzoeken, omdat ze inzien dat er gewoonweg te veel niet klopt, of in elk geval niet goed genoeg uitgelegd werd, van een leer die opgelegd wordt.
Laten we ons maar aan de woorden houden uit hand 5:39.