Voor of tegen de doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Voor of tegen de doodstraf

Berichtdoor schaapje » 20 aug 2013 18:43

maaarten schreef:
De Heere Jezus leert mij om mijn naaste lief te hebben als mijzelf, maar Paulus, geïnspireerd door de Heilige Geest, leert de overheid dat zij dienares van God is, als toornende wreekster over de zonde en dat zij daartoe het zwaard heeft gekregen. Met een zwaard deel je geen gevangenisstraf uit.

Verder, als je, terwijl je een paar maanden lang de dood in de ogen kijkt en je nog niet bekeerd, heb ik er een hard hoofd in dat dat na 15 jaar in de gevangenis wel gebeurt.

In het licht van Romeinen 13 vind ik het vreemd hoe men zo stellig van mening kan zijn dat de doodstraf onchristelijk is. Ik zeg niet dat het perse ingevoerd zou moeten worden, of zelfs dat het beter zou zijn, maar Bijbels is er mijns inziens geen dwingend argument om ertegen te zijn.

De overheid heeft andere verantwoordelijkheden dan een individu, die niet zo'n machtspositie heeft. Het enige wat ik in de Bijbel in het NT over de verantwoordelijkheid van de overheid lees, is dat zij een dienares van God is, als toornende wreekster Gods over de zonde en dat de overheid om die reden het zwaard van God heeft ontvangen.

Moeilijk hoor, ik heb zelf nog nooit een standpunt voor of tegen de doodstraf kunnen in nemen, ik weet het gewoon niet.
Em als jij zegt na een gevangenis-tijd van 15 jaar en dan nog niet bekeert, dan heb je zeker een punt maar,....wat als je 15 jaar onschuldig op de dood zit te wachten? Is in Amerika toch wel degelijk aan de orde van tijd tot tijd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 aug 2013 19:25

maaarten schreef:
De Heere Jezus leert mij om mijn naaste lief te hebben als mijzelf, maar Paulus, geïnspireerd door de Heilige Geest, leert de overheid dat zij dienares van God is, als toornende wreekster over de zonde en dat zij daartoe het zwaard heeft gekregen. Met een zwaard deel je geen gevangenisstraf uit.

Verder, als je, terwijl je een paar maanden lang de dood in de ogen kijkt en je nog niet bekeerd, heb ik er een hard hoofd in dat dat na 15 jaar in de gevangenis wel gebeurt.

In het licht van Romeinen 13 vind ik het vreemd hoe men zo stellig van mening kan zijn dat de doodstraf onchristelijk is. Ik zeg niet dat het perse ingevoerd zou moeten worden, of zelfs dat het beter zou zijn, maar Bijbels is er mijns inziens geen dwingend argument om ertegen te zijn.

De overheid heeft andere verantwoordelijkheden dan een individu, die niet zo'n machtspositie heeft. Het enige wat ik in de Bijbel in het NT over de verantwoordelijkheid van de overheid lees, is dat zij een dienares van God is, als toornende wreekster Gods over de zonde en dat de overheid om die reden het zwaard van God heeft ontvangen.

Moeilijk.
Ik kan me niet voorstellen dat overheden als dienares van God gezien worden in landen als Noord-Korea, China, eh eigenlijk heel de wereld.
Want de overste dezer wereld is satan.
En die lijkt in heel wat landen aardig geinfiltreerd in de overheid ter plekke te zijn.
Dus ik denk dat we dat toch anders moeten lezen.
Persoonlijk zie ik liever werkkamp met verplichte bijbelstudie :-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2013 00:29

Ik ben het wel met Maarten eens. Ik zie geen redenen om het niet te accepteren als de doodstraf er is maar je hoeft er als christen daarmee nog geen voorstander van te zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 aug 2013 09:09

Ik denk dat we genuanceerd om moeten gaan met de Bijbelse tekst dat de overheid de dienares van God is. Zoals Mealybug aangeeft is het lastig om voor te stellen dat Noord-Korea een dienares van God is.

Anderszijds schreef Paulus dit wellicht al ten tijde van enige christen-vervolging in Rome. Ik denk dat Paulus wilde voorkomen dat men de overheid volledig ongehoorzaam zou zijn. In Rome en in het Noord-Korea van nu werd en wordt diefstal bijvoorbeeld gestraft. Daarin zijn beide overheden dienaressen van God. De vervolging is in onze ogen en in die van christenen al daar niet leuk, maar anderszijds, zonder enige vervolging blijkt het zo te zijn dat mensen God niet meer nodig hebben (zie Nederland).

De vraag wordt dan: komt de vervolging van God? Nee, dat denk ik niet. Ik geloof dat daar waar christenen aanwezig zijn in een minderheid, de vervolging vanzelf weer opkomt. In deze wereld valt daar denk ik niets aan te doen. De vervolging kunnen we nooit voor 100% uitsluiten. En als we dat proberen, dan worden we waarschijnlijk zelf vervolgers (Rome werd uiteindelijk christelijk en ging toen zelf andere mensen (heidenen/ketters) vervolgen). Misschien is de diepere boodschap van Paulus wel: houd je niet bezig met de dingen die beneden zijn, maar met de dingen die boven zijn.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 10:52

Ik geloof niet dat je Bijbel moet nuanceren, maar dat we moeten kijken naar Gods perspectief. De overheid is Gods dienares, dat betekent niet dat zij uit naam van God moet handelen om Gods dienares te zijn. Het is omgekeerd, namelijk dat hoe dan ook de overheid Gods dienares is. Ongeacht of een overheid dat nu wil of niet.

In het boek Daniël lezen we dat de heidense koning Nebukadnezar van Daniël te horen krijgt dat zijn koningschap bepaald is door God. In de tijd dat Paulus opschrijft dat de overheid Gods dienares is, is de Romeinse overheid geen toonbeeld van Gods genade. Maar dat wil niet zeggen dat God de overheid niet heeft ingesteld. Alle overheden zijn door God ingesteld, maar kunnen ook worden omvergeworpen.

Waarom zou God een overheid in stand laten die christenen vervolgd? De Heere Jezus heeft ons duidelijk voorzegt dat we vervolgt zouden worden om het geloof. Verschillende profetieën zijn onderhandelbaar, maar er zijn profetieën die staan vast. De profetie over de christenvervolging is een vastgestelde zaak.

Dan is er nog het punt dat deze wereld geen luilekkerland moet zijn voor christenen. Want wij zijn niet van de wereld, maar van een ander koninkrijk --> Gods Koninkrijk. Kortom: christenvervolging is een teken dat het einde naderd! Want Jezus komt als koning om op de troon van David te regeren! Aan dat koninkrijk zal geen einde zijn!

In Genesis 9:6 staat: "Vergiet iemand het bloed van de mens, door de mens zal diens bloed vergoten worden; want naar het beeld van God heeft Hij de mens gemaakt.". Wat mij betreft een duidelijk aanleiding om de doodstraf te handhaven in het geval van moord. In Genesis 4:10 is te lezen wat het God doet wanneer een mens vermoord wordt: "En Hij zei: Wat hebt u gedaan! Er is een stem van het bloed van uw broer, dat van de aardbodem tot Mij roept". Wat in Genesis 9:6 staat zien we terugkomen in Openbaring 13:10: "Als iemand in gevangenschap voert, die gaat zelf in gevangenschap. Als iemand met het zwaard doodt, die moet zelf met het zwaard gedood worden. Hier is de volharding en het geloof van de heiligen.".

Maar hoe zit dat dan met de Tien Geboden en het gebod tot naasteliefde? In Exodus 20:13 staat: "U zult niet doodslaan.". Letterlijk staat er: U zult niet moorden. Gebiedende wijs en in onvoltooid tegenwoordige wijs. Deze tekst slaat niet op de uitvoer van de doodstraf maar op het moorden. In Romeinen 13:4 staat: "Zij is immers Gods dienares, u ten goede. Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet.". Waar is dat zwaard voor? Mattheus 21:5 geeft het antwoord: "U hebt gehoord dat tegen de ouden gezegd is: U zult niet doden; en: Wie doodt, zal door de rechtbank schuldig bevonden worden.".

Met andere woorden: de Bijbel leert dat de straf op moord is de doodstraf. Niemand kan leven als die iemand het leven van een ander heeft ontnomen. Het bloed van het slachtoffer klimt op tot God. Maar wraak nemen op een moord is niet de bedoeling. Een rechtbank, onderdeel van de overheid, moet moord bestraffen.

Het gebod tot naasteliefde moet ons weerhouden om te moorden. Niet om een moord te verdoezelen, alsof God er dan geen acht op slaat. De Heere oordeelt, maar oordeelt rechtvaardig.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2013 11:44

Ik zie dat het in het licht van Jezus Christus toch wel anders. De wet en de profeten leren je om je naaste lief te hebben, Jezus leert ons onze vijanden lief te hebben. Als de doodstraf er is is dat zo, is die er niet, dan zie ik geen Bijbelse reden om hem in te willen voeren. God zal het onrecht wreken en dat is een enorme geruststelling. Hoe kan Jezus om vergeving vragen voor zijn moordenaars in plaats van om hun straf? En Stefanus idem dito. Hoe kunnen christenen waarvan familie is vermoord, de moordenaars vergeven in plaats van te roepen om wraak, dat ze hun terechte straf krijgen? Wat zien die mensen voor wie dit zo dichtbij is gekomen wel en wij, voor wie het een ver-van-ons-bed-show is niet?

Ze weten dat Jezus leert om je vijanden lief te hebben en te vergeven omdat Hij ons, die vijanden van God waren, liefhad en vergaf. Ze weten dat Hij stierf in de plaats van mensen en dat er daardoor redding is voor de grootste zondaars. En ze weten dat God eens zal terugkomen en Hij dan recht zal spreken, recht zal doen. Ze laten het over aan God en gaan zelf achter Jezus aan. Dat is bewonderenswaardig, en daarom hoop ik dat de doodstraf niet opnieuw zal worden ingevoerd.

Paulus zegt iets over de overheid.... in een tijd dat de doodstraf er was. Die is er nu niet. We hebben net zo goed de overheid te gehoorzamen en te vrezen, maar Paulus zegt niet dat de doodstraf er dus moet zijn.

Paulus zegt wel in Romeinen 12:

14 Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 12:33

Er moet geen twee dingen door elkaar gehaald worden. Want wat je zegt, Marnix, zou betekenen dat moordenaars hun straf kunnen ontlopen omdat christenen hun zouden moeten vergeven. Het is zeker zo dat de Heere iedere zondaar kan vergeven, maar daardoor wordt het recht wel gediend. God is een rechtvaardige rechter die kan besluiten om iemand te straffen of te vergeven.

De Heere geeft de opdracht aan de mens om een moordenaar te straffen. Ook de moordenaar aan het kruis ontliep zijn straf niet, ondanks dat hij gered was. De vergeving die Jezus geeft aan zijn moordenaars moet je niet hetzelfde opvatten als de vergeving die Stefanus bepleit. Jezus is niet vermoord, maar is vrijwillig geofferd. Stefanus vergaf zijn moordenaars, omdat hij het recht aan God overliet. God die oordeeld.

De Heere Jezus heeft ons niet geleerd om watjes te worden. Alles maar vergeven, ookal gaat het om moord. Vergeef je vijanden, want dan loop jij niet met de last van wraak, wrok en boosheid rond. Die dingen belemmeren je relatie met Hem.

De doodstraf opnieuw invoeren is in het huidige Nederland niet meer mogelijk. Als die mogelijkheid er wel zou zijn, dan ben ik voorstander. Omdat God in Zijn Woord ons heeft opdragen om de moordenaars te straffen. Vergeet dan niet dat de moordenaar dan direct voor God verschijnt. Dus de doodstraf is feitelijk een poort naar de Rechtbank van God.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2013 13:43

- Moordenaars ontlopen hun straf niet. Tenzij ze zich bekeren. Dan is er zelfs voor moordenaars redding. Inderdaad. God spreekt recht en zo zal er rechtvaardigheid geschieden. Maar God spreekt recht door Zijn Zoon en redt zo zondaren. Het zou vreemd zijn als je zegt: Ik vergeef de ander maar dan moeten ze nog wel de doodstraf krijgen. Als je de ander vergeeft laat je het rechtspreken aan God over.

- De Heer geeft niet de opdracht tot de doodstraf in het NT. Zoals ik aangaf verandert Christus de dingen omdat Hij stierf in onze plaats. Daardoor hoeft de doodstraf niet meer uitgevoerd te worden. Het is geen opdracht meer. Daarom vergaf Stefanus zijn moordenaars. Omdat hij het recht aan God overliet. God oordeelt en spreekt vrij. Denk aan Paulus. Als medeplichtige had hij de doodstraf kunnen krijgen, betrokken als hij was bij bij de steniging van Stefanus, ook al gooide hij geen stenen, hij stemde er mee in en hielp de moordenaars. Later komt hij tot geloof en ontvangt vergeving. God oordeelt en spreekt vrij.

- Als je het hebt over "watjes" worden heb je weinig van Jezus boodschap begrepen. Hij heeft het over de minste willen zijn, kleiner worden, dienen, vergeven, je vijanden liefhebben, anderen de voeten wassen. Dat heeft allemaal niets met watjes worden te maken.... maar met elementaire dingen in Gods Koninkrijk. Het gaat er om dat je weet dat er alleen rechtvaardigheid in Hem is en ook alleen vergeving door Hem. Waarom zou je iemand dood wensen, als het niet uit wrok, boosheid of wraak is? Als je weet dat Hij recht zal spreken?

- Ik ben tegenstander. Als ik alleen het Oude Testament zou hebben zou ik voorstander zijn. Maar Jezus kwam en vervulde de wet en de profeten, leerde nieuwe dingen die nog verder gingen.... over opoffering, liefde, vergeving die nog veel verder gaat. Een moordenaar verschijnt altijd voor Gods troon. Ook als hij levenslang krijgt. En dan heeft hij tijd om zich te bekeren. Want je zegt het goed: De doodstraf is feitelijk een poort naar Gods rechtbank. Als mens zeg je: Ik straf je nu en dan krijg je gelijk de eeuwige straf er over heen. Dat is juist waarom ik tegen ben. Je verandert niet dat God recht zal spreken als je geen doodstraf uitvoert. Het enige wat je doet is de genadetijd verkorten. Ik hoop dat die moordenaar nog tot geloof zal komen en vergeving mag ontvangen in plaats van de eeuwige straf. Die gun ik niemand.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 okt 2013 13:49

Arco schreef:De doodstraf opnieuw invoeren is in het huidige Nederland niet meer mogelijk. Als die mogelijkheid er wel zou zijn, dan ben ik voorstander. Omdat God in Zijn Woord ons heeft opdragen om de moordenaars te straffen. Vergeet dan niet dat de moordenaar dan direct voor God verschijnt. Dus de doodstraf is feitelijk een poort naar de Rechtbank van God.

Alleen voor moordenaars, zo ja, waarom dat dan? Waarom niet gelijk helemaal geen watjes zijn en overspeligen stenigen zoals in het O.T.?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 14:55

Moordenaars, vanwege Gen.9:6 en Opb. 13:10.

Overspelers, dat weet ik nog zo net niet. Niet de hele Torah is geldig voor de heiligen, daar heb ik nog niet voldoende onderzoek naar gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2013 15:48

Opmerkelijk. De doodstraf stond in het OT op allerlei zaken en niet alleen op moord. Als je in deze de wet, de Torah wil handhaven moet je ook voorstander zijn van voor de doodstraf voor allen die:

- Vloeken
- Homoseksueel zijn
- Iemand ontvoeren
- Valse profetieën vertellen
- Prostituees
- en diverse andere zonden

Je kan dan niet zeggen: Het OT is op dit vlak nog actueel maar niet voor alle zonden. De Bijbel zegt nergens dat de doodstraf voor moord nog wel geldt maar voor al die andere zonden waar de doodstraf op stond niet.

Verder houdt het ook in dat bijvoorbeeld David ook gestenigd had moeten worden, net als Rachab, Juda enz. God was echter genadig. En Jezus Christus, Gods Zoon, ging om met prostituees, in plaats van ze aan te geven, de doodstraf toe te wensen. Zo zie je in het OT al iets over de genade die in Jezus Christus werkelijkheid wordt.

Opnieuw wijs ik op het verhaal van de Farizeeers die een overspelige vrouw bij Jezus brengen en Hem wijzen op de doodstraf die op basis van de Torah moest worden uitgevoerd. Jezus, die alle autoriteit had als Zoon van God om een uitspraak te doen en anders op zijn minst had kunnen zeggen wat de Bijbel hierover zegt. Maar Hij maakt duidelijk dat Hij de vervulling is van de wet en de profeten, dat Zijn Koninkrijk radicaal anders is. Hij zegt: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Dat is allereerst al een belangrijke les voor ons als we hier iets over willen zeggen. Vervolgens zegt Hij tegen de vrouw: Ik veroordeel u niet. Hij die als enige zonder zonde was en stenen had kunnen gooien, veroordeelt haar niet. Hij veroordeelt wel de zonde (ga heen en zondig niet meer)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 okt 2013 16:32

Als die wetten van het O.T. er nog waren geweest, was ik al jaren dood geweest.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 17:18

Let op: ik heb nog onvoldoende studie gedaan naar de toepassing van de Torah voor de heiligen. Dat wil niet zeggen dat het inderdaad zo is dat de Torah van toepassing is.

Één ding weet ik wel: de Torah is niet afgedaan. Lees Matt. 5 waarin de Heere Jezus zelf verklaard de wet en de profeten (een term om het Oude Testament aan te duiden) niet ontbonden is, maar dat Hij is gekomen om die te vervullen. Vervullen is niet afschaffen of buiten werking stellen. Trouwens als de wet en de profeten eerst allemaal vervult moeten worden, dan kan ik melden dat 19% van de profetieën nog niet vervuld zijn.

Maar als we alleen zouden kijken naar de geboden in het Nieuwe Testament dan heb ik goed nieuws: in de Torah staan 613 leefregels, maar in het Nieuwe Testament (waarbij een heel aantal van de leefregels uit de Torah worden herhaald) staan er 1050 leefregels. Dus ik zou zeggen: leef je uit!

Gen.9:6 staat nog voordat de Tien Woorden (Tien Geboden) gegeven zijn en dat het verbond met het volk Israël gesloten is. Daardoor van toepassing op alle mensen. Kijk naar Hand. 15, daar worden een aantal van deze Noachitische wetten herhaald. Dus ik denk dat Gen.9:6 zeker actueel is, omdat geen van deze geboden nadrukkelijk ontbonden is.

Dat wij allemaal schuldig zijn, dat is zeker waar. Gelukkig mogen we pleiten op onze Heere Jezus. Dat rust op louter genade.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2013 23:16

Dat Hij de wet vervult zet dingen wel in een ander ligt. Als Jezus zegt dat Hij niet is gekomen om de wet af te schaffen bedoelt Hij niet dat de wet dus onveranderd blijft. Want we weten allemaal dat bepaalde reinheidswetten, offerwetten enz wel degelijk door Jezus zijn afgeschaft. En de rustdag zikn velen op een andere dag gaan vieren.

Dus Jezus verdiept de wetten juist en verandert ook dingen. Ook ten opzichte van Genesis 9. Wie bloed vergiet, zijn bloed zal worden vergoten. Oog om oog, tand om tand, een leven voor een leven. En Jezus zegt daar ook wat over. Hoe vaak zegt hij niet. Er staat geschreven... Maar ik zeg jullie....

Een contrast dus tussen Torah en wat Jezus zegt. Dat probeer ik duidelijk te maken. Hij plaatst de wet in een ander daglicht. Zeker ook op het gebied vam de doodstraf.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 27 okt 2013 08:36

Marnix schreef:
Want we weten allemaal dat bepaalde reinheidswetten, offerwetten enz wel degelijk door Jezus zijn afgeschaft. En de rustdag zikn velen op een andere dag gaan vieren.

Dat men de rustdag op een andere dag is gaan vieren, berust niet op een gebod in de Schrift. En dat de reinigingswetten niet meer zouden gelden, kom ik ook niet tegen in de Bijbel. Joden houden ze nog steeds (en voor hen waren die wetten bedoeld) maar veel Christenen pikken links en rechts iets uit de Bijbel waar ze veel gewicht aan geven, en laten de rest weer liggen. Het is de vraag of dat de bedoeling was.

Terug naar “Archief”