Jvslooten schreef:Je reactie getuigt een beetje van zwakte. Ik wèèt de context, tot op zekere hoogte. Jij wèèt de context, tot op zekere hoogte. En mocht dat niet zo zijn, dan verwijs ik je graag door naar bijv. Biblija.net. Als je dan klikt op "Genesis" en dan "hoofdstuk 1" en doorleest tot het einde van openbaringen 20, heb je al een stukje van de context te pakken. Inderdaad, een stukje, want voor de gehele context zul je je moeten verdiepen in de cultuur van destijds, gewoontes, gebruiken, de heersende God- en wereldbeelden, maar ook hele wezenlijke dingen als topografie, machtsverhoudingen etc. Ik heb zomaar het vermoeden dat je helemaal niet in context geïnteresseerd bent. Het enige wat jij wil is je eigen ideeën ondersteund zien, en iedereen die het daar niet mee eens is negeer je. Prima, maar geef dat dan ook maar gewoon toe.
Onzin,
Het hele verhaal van Paulus in Rom 9 gaat over de verkiezing van israel destijds, en de verkiezing der heidenen nu.
Vandaar dat ik zeg context.
lees heel rom 9, niet 1 enkel vers.
Of komt de predestinatieleer dan op de tocht te staan?
Wat is dat toch, indovodueel denken is uit de boze, maar als het dan een keer over de verkiezing van verschillende volkeren gaat, zoals in rom 9, wordt het ineens wel weer individueel getint?
Bovendien gaat het om klei, geen aardewerk.
Wij worden als klei opgeroepen een vat ter ere te worden, NIET ons eeer te leggen bij een zijn van een bepaald vat.