is iedereen een kind van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: is iedereen een kind van God?

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2013 21:50

mohamed schreef:Geloof het of niet, maar dronken mensen missen wel eens een afslag. :lol:

Bambi schreef:Oh, dat geloof ik gelijk.
Geloof het of niet, maar 14:30, is al half in de middag. :mrgreen:

Dan ben je vrij goedgelovig want om 14.30u zit ik nog aan de koffie. Echter mag je gerust anders denken, dat boeit me niet want we zijn niet getrouwd. ;)

Maar als je oudwijfse fabelen over me uit omdat ik graag een biertje lust, ga dan ook niet zeuren als je muts wordt genoemd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 21:56

Jvslooten schreef:Weet je ook waar geloof vandaan komt?

Byte schreef:Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

...en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is ... want wat hebt u, dat u niet hebt ontvangen?

Ik vind zelf Johannes 1 ook heel mooi: "Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn."

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 22 okt 2013 22:00

mealybug schreef:Dat is niet gereformeerd! :wink:

Byte schreef:Maar wel bijbels :lol:

Wil er wel even op toevoegen dat ik terugkijkend op alles Hem moet prijzen voor het feit dat Zijn Geest mij de keuze heeft laten maken voor Hem.

Er zit niets van mij bij Mealybug ik roem dan ook zeker niet op mezelf maar Hij heeft me gegrepen.

Hij is alle eer en glorie , mij rest niets dan dankbaarheid.
Echter dat kan je dan pas weer achteraf roepen.

Voordat dit weer uit het gereformeerde verband gerukt gaat worden :D
Niet dat ik daar bang voor ben maar wil absoluut niet roemen in mijzelf.

Gr. Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 22:08

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 22:09

mealybug schreef:Dat is niet gereformeerd! :wink:
Byte schreef:Maar wel bijbels :lol:

Ik vind de gedachte van een Almachtige God toch bijbelser hoor. Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil. U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan? Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt? Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2013 22:16

Jvslooten schreef: Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil. U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan? Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt? Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?

Context maar weer!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 okt 2013 22:31

mealybug schreef:Context maar weer!

Je reactie getuigt een beetje van zwakte. Ik wèèt de context, tot op zekere hoogte. Jij wèèt de context, tot op zekere hoogte. En mocht dat niet zo zijn, dan verwijs ik je graag door naar bijv. Biblija.net. Als je dan klikt op "Genesis" en dan "hoofdstuk 1" en doorleest tot het einde van openbaringen 20, heb je al een stukje van de context te pakken. Inderdaad, een stukje, want voor de gehele context zul je je moeten verdiepen in de cultuur van destijds, gewoontes, gebruiken, de heersende God- en wereldbeelden, maar ook hele wezenlijke dingen als topografie, machtsverhoudingen etc. Ik heb zomaar het vermoeden dat je helemaal niet in context geïnteresseerd bent. Het enige wat jij wil is je eigen ideeën ondersteund zien, en iedereen die het daar niet mee eens is negeer je. Prima, maar geef dat dan ook maar gewoon toe.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 okt 2013 22:40

Jvslooten schreef:Je reactie getuigt een beetje van zwakte. Ik wèèt de context, tot op zekere hoogte. Jij wèèt de context, tot op zekere hoogte. En mocht dat niet zo zijn, dan verwijs ik je graag door naar bijv. Biblija.net. Als je dan klikt op "Genesis" en dan "hoofdstuk 1" en doorleest tot het einde van openbaringen 20, heb je al een stukje van de context te pakken. Inderdaad, een stukje, want voor de gehele context zul je je moeten verdiepen in de cultuur van destijds, gewoontes, gebruiken, de heersende God- en wereldbeelden, maar ook hele wezenlijke dingen als topografie, machtsverhoudingen etc. Ik heb zomaar het vermoeden dat je helemaal niet in context geïnteresseerd bent. Het enige wat jij wil is je eigen ideeën ondersteund zien, en iedereen die het daar niet mee eens is negeer je. Prima, maar geef dat dan ook maar gewoon toe.

Onzin,
Het hele verhaal van Paulus in Rom 9 gaat over de verkiezing van israel destijds, en de verkiezing der heidenen nu.
Vandaar dat ik zeg context.
lees heel rom 9, niet 1 enkel vers.
Of komt de predestinatieleer dan op de tocht te staan?
Wat is dat toch, indovodueel denken is uit de boze, maar als het dan een keer over de verkiezing van verschillende volkeren gaat, zoals in rom 9, wordt het ineens wel weer individueel getint?

Bovendien gaat het om klei, geen aardewerk.
Wij worden als klei opgeroepen een vat ter ere te worden, NIET ons eeer te leggen bij een zijn van een bepaald vat.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2013 22:56

mohamed schreef:Dan ben je vrij goedgelovig want om 14.30u zit ik nog aan de koffie. Echter mag je gerust anders denken, dat boeit me niet want we zijn niet getrouwd. ;)

Maar als je oudwijfse fabelen over me uit omdat ik graag een biertje lust, ga dan ook niet zeuren als je muts wordt genoemd.

Bambi schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=10&t=26835&p=1912472#p1912472

:mrgreen:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 okt 2013 08:28

mealybug schreef:Onzin.

Alweer zo´n dooddoener.

mealybug schreef:Het hele verhaal van Paulus in Rom 9 gaat over de verkiezing van israel destijds, en de verkiezing der heidenen nu.

Romeinen 9:8 benadrukt juist dat niet de kinderen van het vlees kinderen van God zijn, maar dat de kinderen van de belofte als nageslacht gerekend worden. In vers 10 tot 13 wordt nogmaals het individuele karakter van de verkiezing benadrukt.

mealybug schreef:Of komt de predestinatieleer dan op de tocht te staan?

Wat doe je hier eigenlijk als Arminiaan? Zieltjes winnen? Ik heb zomaar het idee dat je dan beter wat aan je deconstructieve houding kan doen, want erg jaloersmakend komt die niet over.

mealybug schreef: Wat is dat toch, individueel denken is uit de boze.

Is dat zo?

mealybug schreef:Bovendien gaat het om klei, geen aardewerk.

Wat bedoel je precies?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 10:11

Jvslooten schreef:
Wat bedoel je precies?

nadenkertje voor je.
maar laat ik je even wakker schudden;-)
Zolang het over klei gaat, is dat te vormen, En wat nog te vormen is, wordt al dan niet met wil en keuze iets tot eer of iets tot oneer .
Verder blijf je kleine gedeelten uit Romeinen eruit lichten , ipv dat je het hele hoofdstuk vat, waaruit tegen het einde vanaf vers 24 blijkt dat nu wij, die geroepen worden, onze bestemming dienen te bevestigen.
En laat aub categorisaties als -ist of -aan achterweg, ik ben christen , ik volg Hem en geen feilbaar mens, noch Arminius, noch calvijn

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 23 okt 2013 10:44

hier wordt een "debat" gevoerd over Romeinen 9, maar men zou er verstandig aan doen de GEHELE brief eens te bestuderen, waar het in principe gaat over de WET en de GENADE.

Israel leeft onder de WET, terwijl de apostel Paulus uiteenzet in deze brief dat er geen rechtvaardiging is uit de wet, maar uitsluitend door de genade. Romeinen 10 zet uiteen dat Israel wel een ijver voor God hebben, maar niet met verstand [vs.2]. Zij kennen de rechtvaardigheid Gods niet, omdat zij hun eigen gerechtigheid zoeken. [vs.3]

Paulus legt uit dat de gerechtigheid alleen uit geloof bestaat en in vers 4 zegt hij zelfs dat het einde der wet Christus is tot rechtvaardigheid een iegelijk die gelooft. [vs.4].

Voorwaarde is en blijft GELOOF om een kind van God te worden.

Overigens zegt Paulus in vers 19: "maar ik zeg: heeft Israel het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door degenen die geen volk zijn [=lo-ammi] dat is de Gemeente, door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken.

en in vers 25 van hoofdstuk 9 staat: "Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was [-lo-ammi] , Mijn volk [ammi] noemen, en die niet bemind was, Mijne beminde [Ruchama].
vs.26: en het zal zijn, in de plaats waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.

Duidelijk moet zijn dat het gaat over de Gemeente die geroepen is UIT de heidenen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 okt 2013 11:17

mealybug schreef:Zolang het over klei gaat, is dat te vormen, En wat nog te vormen is, wordt al dan niet met wil en keuze iets tot eer of iets tot oneer .

Uiteindelijk is het de pottebakker die het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp maakt (v.21).
mealybug schreef:Verder blijf je kleine gedeelten uit Romeinen eruit lichten...

Dat is wel makkelijk op een forum hé? Ik kan moeilijk ieder keer de complete brief aan de gemeente te Rome gaan quoten.
mealybug schreef:..ipv dat je het hele hoofdstuk vat.

Dat vind jij.
mealybug schreef:En laat aub categorisaties als -ist of -aan achterweg, ik ben christen , ik volg Hem en geen feilbaar mens, noch Arminius, noch calvijn.

Ik vind het heel mooi zoals je dat schrijft, maar in je visie op predestinatie, vrije wil en erfzonde kom ik steeds weer het Arminiaans gedachtegoed tegen. Ík plaats je dan ook niet in een categorie, dat doe je zelf.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 12:31

Jij plaatst mij in een category, aub ophouden om zaken om te draaien.
En lees 2 Tim 2:21
Indien iemand ZICH GEREINIGD heeft, dus niet heeft ''laten reinigen'', ''door God heeft laten reinigen'', of nog passiever ''Indien God , de Pottebakker, hem gereinigd heeft'',
NEE!, indien iemand zichzelf gereinigd heeft , zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, wat geschikt is voor de eigenaar etc etc.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 okt 2013 12:56

Dan was Paulus Arminiaans ... :-$ . O nee, Paulus leefde vóór Arminius, dus was Ariminius gewoon Bijbels.
Ik hou het erop dat lang niet alles wat Arminius leerde onbijbels was, en dat niet alles wat Calvijn, Gomarus e.a. leerden bijbels was.
Maar gelukkig hebben we zelf de Bijbel om te lezen wat God ons zegt, en om alles wat anderen ons leren daaraan te toetsen. :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”