Jvslooten schreef:De website doet het bij mij niet, vreemd.
mealybug schreef:kliksafe filter?
Ja, (toevallig?) wel, haha. Ik zit nu op een andere computer (en een ander netwerk) en nu doet ie het wel.

Moderator: Moderafo's
Jvslooten schreef:De website doet het bij mij niet, vreemd.
mealybug schreef:kliksafe filter?
mealybug schreef:En nog geen alarmbellen?
![]()
Jvslooten schreef: Bovendien vind ik de kritiek op romeinen vijf best wel zwak. ἐπί in vers 12 bijv. wordt in de (H)SV gewoon terecht met ''in'' vertaald naar mijn mening, en waarom de andere vertalingen voor ''omdat'' kiezen (of ''want'', maar dat is nog onlogischer) ontgaat mij dan ook een beetje. Ik vind de alternatieve lezingen van Romeinen vijf uit het artikel ook allemaal wat geknutseld overkomen...
mealybug schreef:En ik blijf me verbazen over het altijd maar weer ontbreken van de context![]()
Lees Rom 5 eens verder dan vers 12, tot vers 18 b.v. of liever nog tot het einde.
Boerin schreef:Erfschuld, waar halen ze dat vandaan?
Ezechiel 18
Boerin schreef:Erfschuld, waar halen ze dat vandaan?
Ezechiel 18
Maar gij zegt: Waarom draagt de zoon niet mede de ongerechtigheid van de vader? Die zoon heeft immers naar recht en gerechtigheid gehandeld; hij heeft al mijn inzettingen naarstig onderhouden; hij zal voorzeker leven. 20 De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf.
21 Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van alle zonden die hij begaan heeft, al mijn inzettingen onderhoudt en naar recht en gerechtigheid handelt, dan zal hij voorzeker leven; hij zal niet sterven. 22 Geen van de overtredingen die hij begaan heeft, zal hem worden toegerekend; om de gerechtigheid die hij betracht heeft, zal hij leven.
Jvslooten schreef:Over zichzelf zegt God:
´´U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten.´´
´´De HEERE is geduldig en rijk aan goedertierenheid, Hij vergeeft de ongerechtigheid en de overtreding, Hij houdt de schuldige zeker niet voor onschuldig en
vergeldt de ongerechtigheid van de vaderen aan de kinderen, tot in het derde en het vierde geslacht.´´
Dit komt ook terug in Ezechiël 18 v. 4: ´´Zie,alle mensenlevens behoren Mij toe. Zowel het leven van de vader als het leven van de zoon, die behoren Mij toe. ´´ Dát was het eigenlijke probleem. De mens deed waar alleen God het recht toe heeft: het vergelden de ongerechtigheid van de vaderen aan de kinderen.
Het zou niet best zijn als je Ezechiël 18 ging toepassen op de erfzondeleer. Op die manier doe je niet alleen geen recht aan Exodus, Deuteronomium en Numeri, maar ook het Evangelie doe je dan teniet. "De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn." Komt dan namelijk lijnrecht te staan tegenover het credo van Jesaja: ´´Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. (...) De HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen.´´
Boerin schreef:Het evangelie doe je daarmee niet teniet. Iemand die rechtvaardig was zoals Abraham had alsnog een zondenatuur, hij had wel gezondigd. God zei dat hij rechtvaardig was, maar hij kon pas naar de hemel nadat Jezus was gestorven. Maar Goliath die onrechtvaardig was had weinig aan dat offer.
Boerin schreef:Ik geloof niet dat Hij mij aanrekent wat Adam voor zonden deed.
Jvslooten schreef:De bijbel leer echter wat anders; Want zoals dus door één overtreding de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen.
Een vreemde volgorde. Wat zou er van het dispensationalisme (een menselijke leer) over zijn, als er geen volbracht Offer zou zijn? Dat lijkt mij een juistere vraag. Het volbrachte offer is er en staat zeker vast (komt van God). Leringen als dispensationalisme en verbondsleer zijn door mensen gemaakt en daarom dus feilbaar. Beiden zijn interpretaties, en van die interpretaties was Christus gelukkig niet afhankelijk in Zijn Offer.mealybug schreef:Wat is nu het nut en de zin val het volbrachte Offer, als er geen ''dispensationalisme'' (er zijn verschillende vormen trouwens, net als bij calvinisme of had Calvijn een zoontje die Hyper heette) zou zijn?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten