Dispensationalisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Dispensationalisme

Berichtdoor Wilsophie » 19 okt 2013 11:41

Ik denk dat het dispensationalisme, wat je in zg. evangelische kringen tegenkomt, daar debet aan is. Zo kwam ik laatst de volgende zin tegen: Gedurende deze bedeling werd het gehele Oude Testament geschreven, dat ook vanaf Exodus 19 tot het einde wettisch van inslag is... Zo'n zin vind ik niet te pruimen, en roept mijn intense afkeer op. Walgelijk, zo als er weewarig en afkeurend over Gods wet gesproken wordt! Is dàt eerbied voor God?!
Bovendien klopt dit ook helemaal niet. Ik heb zelf heel Deuteronomium eens doorgenomen, maar kan bepaald niet zeggen dat daar slechts de kille wet (een juridische codex) geleerd zou worden, en dat de genade een zaak zou zijn van vooral het Nieuwe Testament. Integendeel, Deuteronomium leert m.i. helemaal niet in eerste instantie allerlei regels, maar een godvruchtig leven, waarbinnen Gods wet een plaats heeft. Dat is voor ons niet anders, ook al is de vorm van die wet iets anders vanwege de vervulling door Christus.

Als ik het begin lees over de leer van het rentmeesterschap dan lees ik woorden als, "mijn theologische broek zakt af" en woorden zoals hierboven.
En zoveel zaken die ik allemaal niet ga citeren, want aan ruzie heeft niemand iets en kwalificerende eigenschappen opsommen al helemaal niet.
Maar ik zou graag benadrukken dat Rom 8 vers 38 geheel van toepassing is.
En ja, afkeurend spreken over de wet? Dat doe ik helemaal niet, dat doet de Bijbel zelf. Het is een bediening des doods, dat is nog eens krasse taal.
En ineens is de vorm van de wet anders door de komst en het werk van Christus.
Nee de wet is niet anders, maar "Gij, want gij hebt Christus leren kennen."

P.s. een theologische broek zou ik niet eens willen hebben dan kan hij ook niet afzakken. :wink:
Ik trek de wapenrusting aan. :wink:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2013 11:50

Ik denk dat het dispensationalisme, wat je in zg. evangelische kringen tegenkomt, daar debet aan is. Zo kwam ik laatst de volgende zin tegen: Gedurende deze bedeling werd het gehele Oude Testament geschreven, dat ook vanaf Exodus 19 tot het einde wettisch van inslag is... Zo'n zin vind ik niet te pruimen, en roept mijn intense afkeer op. Walgelijk, zo als er weewarig en afkeurend over Gods wet gesproken wordt! Is dàt eerbied voor God?!
Bovendien klopt dit ook helemaal niet. Ik heb zelf heel Deuteronomium eens doorgenomen, maar kan bepaald niet zeggen dat daar slechts de kille wet (een juridische codex) geleerd zou worden, en dat de genade een zaak zou zijn van vooral het Nieuwe Testament. Integendeel, Deuteronomium leert m.i. helemaal niet in eerste instantie allerlei regels, maar een godvruchtig leven, waarbinnen Gods wet een plaats heeft. Dat is voor ons niet anders, ook al is de vorm van die wet iets anders vanwege de vervulling door Christus.

Welnee, Messiaanse joden zijn ook vaak dispensationalisten en die schaffen echt de wet niet af.
Het betekent alleen dat er nu de tijd voor de heidenen is, voornamelijk heidenen die zich bekeren en als dat getal binnen is wordt gans Israel gered.
http://ariel.org/qna/qmestheo.htm?iframe
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 okt 2013 16:41

Heb je geen betere link om dat aan te tonen. ( als het waar is).
Ben jij er zo één?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 19 okt 2013 17:19

Weet iemand of Spurgeon een dispensationalist was? Ik kwam toevallig deze quote tegen:

“I have my own opinion that there is no such thing as preaching Christ and Him crucified, unless we preach what nowadays is called Calvinism. It is a nickname to call it Calvinism; Calvinism is the gospel, and nothing else. I do not believe we can preach the gospel if we do not preach justification by faith without works; nor unless we preach the sovereignty of God in His dispensation of grace; nor unless we exalt the electing unchangeable eternal, immutable, conquering love of Jehovah; nor do I think we can preach the gospel unless we base it upon the special and particular redemption of His elect and chosen people which Christ wrought out upon the cross.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 okt 2013 17:20

EenVasteBurcht schreef:Weet iemand of Spurgeon een dispensationalist was? Ik kwam toevallig deze quote tegen:

“I have my own opinion that there is no such thing as preaching Christ and Him crucified, unless we preach what nowadays is called Calvinism. It is a nickname to call it Calvinism; Calvinism is the gospel, and nothing else. I do not believe we can preach the gospel if we do not preach justification by faith without works; nor unless we preach the sovereignty of God in His dispensation of grace; nor unless we exalt the electing unchangeable eternal, immutable, conquering love of Jehovah; nor do I think we can preach the gospel unless we base it upon the special and particular redemption of His elect and chosen people which Christ wrought out upon the cross.

http://www.spurgeon.org/misc/eschat2.htm
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 okt 2013 17:35

Een grote spreker maar op het gebied van de gelijkenissen zat hij er faliekant naast.
Ik heb meer dingen van hem inmiddels gelezen waarin ik de Schrift niet in herken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 okt 2013 18:06

Wilsophie schreef:Wij geloven dat alle OT gelovigen wachten op de opstanding op de Jongste Dag en bij die gelegenheid, wedergeboren worden op grond van het geloof waardoor zij al gerechtvaardigd waren gerekend en zij verschijnen niet voor de Rechterstoel van Christus maar voor de Witte Troon. Dat geloven "wij".

Ik vrees dat jullie een vergissing maken: voor de witte troon zullen de doden geoordeeld worden. En Abraham is, om het maar even met de woorden van Jezus te zeggen, niet dood. Matteüs beschrijft het als volgt:

"Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob. God is niet een God van doden, maar van levenden."

Markus is nog iets uitvoeriger:

"Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob.
Hij is niet een God van doden, maar een God van levenden. U dwaalt dus erg."

Tot slotte nog de tekst uit Lukas:

"God nu is niet een God van de doden, maar van de levenden, want voor Hem leven zij allen."

Bovendien staat het ook duidelijk in openbaring 20 dat het hier nièt om (OT)gelovigen gaat: "En de doden werden geoordeeld". Werd/wordt Abraham geoordeeld? Nee. Of, om het met de woorden van de HEERE zelf te zeggen: "Ik, Ik ben het Die uw overtredingen uitdelgt omwille van Mijzelf, en aan uw zonden denk Ik niet."

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 okt 2013 18:13

JvSlooten: "Gos is niet een God van doden, maar van levenden".

Dat is juist.

vertel me eens, wat bedoelde de Here Jezus toen Hij zei: " laat de doden hun doden begraven?"

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2013 18:20

Wilsophie schreef:Heb je geen betere link om dat aan te tonen. ( als het waar is).
Ben jij er zo één?

Nee ik niet. Deze link misschien?
http://www.messianicassociation.org/ezi ... ations.htm
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 okt 2013 19:31

ineke-kitty schreef:JvSlooten: "Gos is niet een God van doden, maar van levenden".

Dat is juist.

vertel me eens, wat bedoelde de Here Jezus toen Hij zei: " laat de doden hun doden begraven?"

Als je graag overhoringen wil afnemen dan wordt je maar basisschooljuf. Is dit trouwens het beste idee wat je kon verzinnen om mijn reactie te ontwijken?

PS: niet eens de moeite nemen om 'God' juist te spellen getuigt van weinig eerbied en respect.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 okt 2013 20:18

JvSlooten

wat een muggezifter ben jij zeg. ik maak een spelfoutje, en dan spreek jij van geen respect hebben mijnerzijds voor God?

en wie ontwijkt er nu een naar mijn idee een simpele vraag?
Nog maar een keer dan: wie zijn de doden die hun doden zouden begraven?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 okt 2013 20:24

ineke-kitty schreef:JvSlooten

wat een muggezifter ben jij zeg. ik maak een spelfoutje, en dan spreek jij van geen respect hebben mijnerzijds voor God?

en wie ontwijkt er nu een naar mijn idee een simpele vraag?
Nog maar een keer dan: wie zijn de doden die hun doden zouden begraven?

Ik ben je hondje niet.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2013 20:38

Wilsophie schreef:Wij geloven dat alle OT gelovigen wachten op de opstanding op de Jongste Dag en bij die gelegenheid, wedergeboren worden op grond van het geloof waardoor zij al gerechtvaardigd waren gerekend en zij verschijnen niet voor de Rechterstoel van Christus maar voor de Witte Troon. Dat geloven "wij".

Ze zijn al opgestaan met Jezus en meegegaan naar de hemel met hemelvaart.
Matteus 27
En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.
Efeze 4
Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
NBG Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,
gaven gaf Hij aan de mensen.
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 okt 2013 21:07

Boerin schreef:Ze zijn al opgestaan met Jezus en meegegaan naar de hemel met hemelvaart.
Matteus 27
En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.
Efeze 4
Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
NBG Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,
gaven gaf Hij aan de mensen.

Een nogal onderbelichte gebeurtenis.
Wel eens (gereformeerde) preken over gehoord?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 okt 2013 22:09

JvSlooten: "ik ben je hondje niet"

ook dat is juist, maar ik stel een vraag, die je vervolgens ontwijkt door geen antwoord te geven.

Echter zal ik jou wel een antwoord geven waarom Abraham en overigens ALLE gelovigen uit het O.T. niet in het oordeel zullen komen, simpel omdat zij gerechtvaardigd zijn UIT hun geloof.
Dat staat prachtig beschreven in Hebreen 11:1-39.

vs.39: en deze ALLEN hebbende, door het geloof getuigenis gehad, de belofte NIET verkregen, namelijk de vervulling van die belofte, die Christus Jezus door Zijn dood en opstanding tot stand heeft gebracht.

In Genesis 15:6 staat dan ook: "en hij [= Abraham] geloofde in de HEERE, en Hij rekende het hem tot gerechtigheid"..

De Bijbelse gedachte is dat er eenmaal een dag komt waarop alle doden, d.w.z. allen die ooit geleefd hebben, voor God zullen staan en dan pas geoordeeld zullen worden.
De Gemeente is daar een uitzondering op omdat zij sinds de opstanding van Christus Jezus MET Hem Eersteling is geworden en dus direct naar de hemel gaan.

De mens verdwijnt als hij sterft naar het dodenrijk en wacht daar op de Jongste Dag.
Op de Jongste Dag zou er pas een oordeel zijn.
Het dodenrijk is een positie waarin men zich bevindt na het overlijden, maar in afwachting van het oordeel.

Wij, de Gemeente van deze bedeling zijn een vergadering van uitgeroepenen, aan een vergadering van eerstgeborenen, aan een raad van oudsten/ouderlingen.
HEEL de Gemeente is dat.
In Openbaring wordt dat voorgesteld door 24 ouderlingen [ Openb. 4:4,10].
Wij zijn de eersten die deel hebben gekregen aan het opstandingsleven van Christus en we konden dat pas krijgen NA Zijn opstanding.
Als wij geleefd hadden [zoals de Oudtestamentische gelovigen] VOOR de opstanding van Christus, konden wij nooit eerstelingen zijn die dat opstandingsleven hebben ontvangen, want dat WAS er nog niet eens.

Wij zijn een Gemeente van eerstelingen en op die grond hebben wij een hemelse bestemming.
De levenden en de doden zouden geoordeeld worden op de Jongste Dag uit de boeken en met name uit het boek des levens. Wie daarin niet gevonden zou worden, wordt geworpen in de poel des vuurs.
Wie wel in dat boek staat, komt terecht op de nieuwe aarde.
De oudtestamentische gelovigen wachten op het hiernamaals dat bestaat uit die nieuwe hemelen en die nieuwe aarde.
Zij zullen wonen op de nieuwe aarde, en dat zal pas zijn NA de Jongste Dag.
Het zijn degenen die in Hem geloofd hebben, waarvan Hij zegt dat Hij ze zou "bewaren en zou opwekken ten uitersten dage".

De standaardleer is, dat ALLE gelovigen VOOR die tijd al in de hemel zijn, dikwijls zelfs Oudtestamentische gelovigen.
In beide gevallen is het een misverstand.
Men beweert dat op de Jongste Dag alleen nog ON-gelovigen voor de Heer zullen staan.
Het enige argument daarvoor is dat er staat: "En ik zag de doden,.... staande voor God" [Openb.20:12].
Dat is echter een slecht argument. Daar staan 4 argumenten tegenover, waar de Heer zegt dat Hij hen zal opwekken ten uitersten dagen [ Joh. 6].
Hij spreekt daar wel degelijk over gelovigen.
Als er staat: " Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding" [ Openb. 20:6] en die eerste opstanding zou de opname van de Gemeente zijn, betekent dat niet noodzakelijkerwijs dat alleen die deelhebben aan de tweede opstanding niet zalig zijn.
Daar wordt een denkfout gemaakt.
In die eerste opstanding zijn het alleen gelovigen, in de tweede opstanding zijn het gelovigen en ongelovigen uit andere bedelingen.

Ik zal 1 tekst aanhalen waar staat dat Oudtestamentische gelovigen niet direct naar de Hemel gingen, maar naar het dodenrijk [= "paradijs" ] .
Genesis 25:8 " En Abraham gaf den geest en stierf, in goeden ouderdom, oud en des levens zat, en hij werd........ tot zijne volken verzameld.

Dit wordt van ALLE Oudtestamentische gelovigen gezegd.

Het wordt prachtig uitgebeeld in Lukas 16:19-30, waar over de " schoot van Abraham" gesproken wordt.

Terug naar “Archief”