Berichtdoor ineke-kitty » 19 okt 2013 22:09
JvSlooten: "ik ben je hondje niet"
ook dat is juist, maar ik stel een vraag, die je vervolgens ontwijkt door geen antwoord te geven.
Echter zal ik jou wel een antwoord geven waarom Abraham en overigens ALLE gelovigen uit het O.T. niet in het oordeel zullen komen, simpel omdat zij gerechtvaardigd zijn UIT hun geloof.
Dat staat prachtig beschreven in Hebreen 11:1-39.
vs.39: en deze ALLEN hebbende, door het geloof getuigenis gehad, de belofte NIET verkregen, namelijk de vervulling van die belofte, die Christus Jezus door Zijn dood en opstanding tot stand heeft gebracht.
In Genesis 15:6 staat dan ook: "en hij [= Abraham] geloofde in de HEERE, en Hij rekende het hem tot gerechtigheid"..
De Bijbelse gedachte is dat er eenmaal een dag komt waarop alle doden, d.w.z. allen die ooit geleefd hebben, voor God zullen staan en dan pas geoordeeld zullen worden.
De Gemeente is daar een uitzondering op omdat zij sinds de opstanding van Christus Jezus MET Hem Eersteling is geworden en dus direct naar de hemel gaan.
De mens verdwijnt als hij sterft naar het dodenrijk en wacht daar op de Jongste Dag.
Op de Jongste Dag zou er pas een oordeel zijn.
Het dodenrijk is een positie waarin men zich bevindt na het overlijden, maar in afwachting van het oordeel.
Wij, de Gemeente van deze bedeling zijn een vergadering van uitgeroepenen, aan een vergadering van eerstgeborenen, aan een raad van oudsten/ouderlingen.
HEEL de Gemeente is dat.
In Openbaring wordt dat voorgesteld door 24 ouderlingen [ Openb. 4:4,10].
Wij zijn de eersten die deel hebben gekregen aan het opstandingsleven van Christus en we konden dat pas krijgen NA Zijn opstanding.
Als wij geleefd hadden [zoals de Oudtestamentische gelovigen] VOOR de opstanding van Christus, konden wij nooit eerstelingen zijn die dat opstandingsleven hebben ontvangen, want dat WAS er nog niet eens.
Wij zijn een Gemeente van eerstelingen en op die grond hebben wij een hemelse bestemming.
De levenden en de doden zouden geoordeeld worden op de Jongste Dag uit de boeken en met name uit het boek des levens. Wie daarin niet gevonden zou worden, wordt geworpen in de poel des vuurs.
Wie wel in dat boek staat, komt terecht op de nieuwe aarde.
De oudtestamentische gelovigen wachten op het hiernamaals dat bestaat uit die nieuwe hemelen en die nieuwe aarde.
Zij zullen wonen op de nieuwe aarde, en dat zal pas zijn NA de Jongste Dag.
Het zijn degenen die in Hem geloofd hebben, waarvan Hij zegt dat Hij ze zou "bewaren en zou opwekken ten uitersten dage".
De standaardleer is, dat ALLE gelovigen VOOR die tijd al in de hemel zijn, dikwijls zelfs Oudtestamentische gelovigen.
In beide gevallen is het een misverstand.
Men beweert dat op de Jongste Dag alleen nog ON-gelovigen voor de Heer zullen staan.
Het enige argument daarvoor is dat er staat: "En ik zag de doden,.... staande voor God" [Openb.20:12].
Dat is echter een slecht argument. Daar staan 4 argumenten tegenover, waar de Heer zegt dat Hij hen zal opwekken ten uitersten dagen [ Joh. 6].
Hij spreekt daar wel degelijk over gelovigen.
Als er staat: " Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding" [ Openb. 20:6] en die eerste opstanding zou de opname van de Gemeente zijn, betekent dat niet noodzakelijkerwijs dat alleen die deelhebben aan de tweede opstanding niet zalig zijn.
Daar wordt een denkfout gemaakt.
In die eerste opstanding zijn het alleen gelovigen, in de tweede opstanding zijn het gelovigen en ongelovigen uit andere bedelingen.
Ik zal 1 tekst aanhalen waar staat dat Oudtestamentische gelovigen niet direct naar de Hemel gingen, maar naar het dodenrijk [= "paradijs" ] .
Genesis 25:8 " En Abraham gaf den geest en stierf, in goeden ouderdom, oud en des levens zat, en hij werd........ tot zijne volken verzameld.
Dit wordt van ALLE Oudtestamentische gelovigen gezegd.
Het wordt prachtig uitgebeeld in Lukas 16:19-30, waar over de " schoot van Abraham" gesproken wordt.