Voedsel (over de datum) voor de voedselbank

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Voedsel (over de datum) voor de voedselbank

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2013 12:09

Zonet hoorde ik een telefoongesprek op de radio tussen Frits Spits en mevrouw Dik-Faber (C.U.)
Mevrouw had een werkbezoek afgelegd bij supermarkten, om met eigen ogen te zien hoe groot de hoeveelheid voedsel is die weggegooid wordt. Vaak is dat nog uitstekend te eten, maar mag wettelijk gezien niet meer verkocht worden.
Zij wil de voedselbank en de supermarkt nu bij elkaar brengen en daartoe moet de wet verruimd/aangepast worden.
Een pak macaroni of rijst, mag dus niet meer verkocht worden na de u.h.d. maar is nog lange tijd heel goed te gebruiken.
Vinden jullie dit een goed plan, zitten er nadelen aan?
Ligt hier ook een taak voor fabrikanten, of zijn het de supermarkten en consumenten die dit probleem moeten oplossen?
Kopen jullie iets wat over de datum is en zo ja, wat dan?
En dan tenslotte, is het niet kwetsend voor de mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank, dat zij de overgebleven restjes mogen hebben, al dan niet over de datum?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Voedsel (over de datum) voor de voedselbank

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2013 12:39

Ik vind het wel praktisch. Er is heel veel eten wat wordt weggegooid omdat het over de houdbaarheidsdatum is maar nog gewoon in goede staat. De regel is dat je het dan niet mag verkopen, maar weggooien is zonde. En als het dan in goede staat is geef je ook geen troep weg. Je geeft alleen iets weg wat niet meer verkocht mag worden (en mogelijk vrij snel geconsumeerd moet worden)

Je moet natuurlijk geen zure melk gaan weggeven, dat lijkt me logisch :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 okt 2013 12:47

Prima plan. Mits het voedsel natuurlijk nog goed te gebruiken is.
En nee, dat is niet kwetsend voor de mensen die gebruik maken van de voedselbank, ze mogen blij zijn met wat ze krijgen (mits het goed is).

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 okt 2013 12:49

Ik denk dat het juist makkelijk is om voedsel met een "probleempje" aan te pakken, dan iets waar anderen gewoon voor moeten betalen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 okt 2013 15:14

Je wilt voedsel dat wettelijk gezien niet aan mensen verkocht mag worden aan de armen geven? Dat is een lekkere boodschap (haha) zeg! Ach, die armen, die hebben geen wettelijke bescherming nodig hoor!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2013 15:31

Wat een onzin. Lees eerst eens wat er allemaal al gezegd is. Het gaat om voedsel wat wettelijk gezien niet verkocht mag worden terwijl er niets mee aan de hand is

Als er met voedsel niets aan de hand is, wat heeft het dan met bescherming te maken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2013 15:44

Ik eet rustig rijst of macaroni die over de datum is hoor.
Ook yoghurt of een blikje limonade, kan prima.
Ik ben voorzichtig met vlees/vleeswaren/kip/vis, als ik dat enigszins niet vertrouw, gooi ik het weg.
Ooit is een vakantie bedorven geweest vanwege voedselvergiftiging ::(( ::(( ::((
Je kunt er heel heel ziek van zijn. Denk maar aan de recente zalmaffaire!
Ik ben een tegenstander van voedsel weggooien, maar niet bij twijfel.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 okt 2013 15:52

Het is een goed idee, bijv veel brood wordt elke dag weggegooid omdat consumenten alleen brood wat die dag is afgebakken koopt. Maar einde van de dag kan dat prima naar de voedselbank ipv in de container. Daar is niets bedorven aan.
Ook veel fruit en groente daar staat geen uiterste houdbaarheidsdatum op maar een uiterste verkoopdatum, daarna wordt het, ook al is het goed, weggegooid.

Goed plan mijn inziens dus.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 okt 2013 16:06

Marnix schreef:Wat een onzin. Lees eerst eens wat er allemaal al gezegd is. Het gaat om voedsel wat wettelijk gezien niet verkocht mag worden terwijl er niets mee aan de hand is

Als er met voedsel niets aan de hand is, wat heeft het dan met bescherming te maken?

Nee, maar waarom zouden we het dan niet gewoon blijven verkopen? Nu moet de winkeleigenaar zelf maar zien of hij vindt of het voedsel nog goed is na de houdbaarheidsdatum, en wat als hij nou eens wat over het hoofd ziet? Een heel voedselbankgezin met voedselvergiftiging?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 16 okt 2013 16:16

Bij houdbare voorverpakte producten, die niet gekoeld worden bewaard, vind ik dat het prima kan. Denk aan snoep, sap, rijst, macaroni, beleg... Hetzelfde geldt voor bevroren producten, vind ik.

Bij verse producten vind ik dat het alleen met groenten of fruit kan, en dan tot een maximum datum. Voor vlees, zuivel en eieren vind ik het risico té groot op voedselvergiftiging. Bij groente/fruit kun je namelijk gemakkelijk checken of het nog goed is (rotte appels gooi je gewoon weg). Bij vlees kan er echter bijvoorbeeld salmonella op zitten, en dan heb je een probleem. Bovendien zijn die producten niet echt per se basaal nodig om te overleven.

Brood is een verhaal apart. Ik denk dat brood van een dag oud wel kan, maar dat wordt toch al vaak verkocht 'voor de eendjes' tegen een lager tarief? Al is het wel een beetje vernederend om elke dag langs te komen voor 'oud brood voor de eendjes', kan ik me voorstellen, als het niet voor de eendjes maar voor jezelf is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 okt 2013 16:18

Mortlach schreef:
Nee, maar waarom zouden we het dan niet gewoon blijven verkopen? Nu moet de winkeleigenaar zelf maar zien of hij vindt of het voedsel nog goed is na de houdbaarheidsdatum, en wat als hij nou eens wat over het hoofd ziet? Een heel voedselbankgezin met voedselvergiftiging?

Iets met regeltjes en wetten. Zo mag bier ook niet over de datum verkocht worden maar iedereen weet dat bier zelfs een half jaar over datum nog prima te drinken is.

Met je tweede punt heb je gelijk, daar moet goed naar gekeken worden.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 okt 2013 18:21

Als ik door een voedselbank om juridisch advies in dezen gevraagd werd zou ik het ze niet aanraden. Nu is het helder: als iets over de uhd/tht-datum is mag het niet verkocht worden, gaat de consument het dan toch eten en wordt hij/zij ziek dan is dat het risico van de (gewaarschuwde) consument, maar wat als die producten ná de uhd/tht-datum door de voedselbank aan de consument verstrekt zijn? Wiens verantwoordelijkheid is het dan als de consument er ziek van wordt? Je wilt niet weten om welke reden en tegen welke liefdadigheidsinstelling mensen aansprakelijkheidsprocedures starten...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 okt 2013 18:31

ik denk dat hier toch een misverstand is. Voedsel wat door supermarkten weggegooid wordt, daar gaat het niet om over de datum producten. Maar om verse producten die een uiterste VERKOOP datum hebben.
ze zijn niet over de datum , maar consumenten willen om half acht 's avonds albert heijn in lopen en vers afgebakken brood hebben. Als dat op maandag is afgebakken maar bij sluitingstijd niet verkocht dan wordt dat in de container gegooid. Want mensen kopen op dinsdag geen brood van maandag.
Maar tegelijk bakt een supermarkt vaak te veel...want het wil consumenten niet naar huis sturen met niets.

dat is geen brood van over de houdbaarheidsdatum!

Zo gaat het ook met andere groente en fruit. Consument koopt het niet meer ( een wat bruinere banaan ) maar het is niet bedorven.

Nogmaals, ik vind het een uitstekend initiatief. Ben benieuwd of het ook gaat werken want wie gaat het transport van supermarkt naar voedselbank betalen. Een voedselbank is daarnaast vaak wekelijks dus brood moet je invriezen. En daar moet weer ruimte voor zijn, en dat is weer kostbaar. Kortom , er zitten tegelijk ook nog heel veel haken en ogen aan.
( de voedselbank hier krijgt overigens ook weleens ingevroren verse melk aangeleverd wat tegen de datum aan zat. Advies wat mensen krijgen is ontdooien en dezelfde dag helemaal nuttigen )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2013 19:24

Nee nee Meribel, het ging over appeltaarten, pizza's, kortom, de versafdeling!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 okt 2013 20:24

Ik koop rustig iets wat over datum is, schaam me er niet voor. Dan zit er een grote stikker van -30% of -35% op. Als het een groente pakket is eet ik die dat dus nasi oid. En als het vlees van op de datum is eet is dat 's avonds. Ik weet nooit wat ik over 5 dagen eet of zo. Vlees ben ik ook voorzichtig mee. Als ik het vandaag niet eet gaat het de vriezer in. En als er 3 pakken melk van deze dag staan neem ik ze ook alle 3 mee, dat gaat toch wel op bij ons.

Heb pas gehoord dat de Jumbo alles vóór de datum weggooit. De klant kan beter melk kopen voor het volle pond dan met 30% korting. Dat vind ik zo jammer!!! Eigenlijk gewoon droevig. Er zijn zat mensen die het willen kopen, en anders kan het idd naar de voedselbank.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”