de sv uitlegbijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

de sv uitlegbijbel

Berichtdoor Janvanverweg » 10 okt 2013 11:32

de HSV jongeren editie is nog maar net uit of het volgende bijbel project wordt aangekondigd.
(Bambi wordt op haar wenken bedient :wink: )

de HSV jongeren editie heeft als doel om jongeren aan het bijbel lezen te krijgen. fantastisch
maar bij de SV uitleg bijbel lijkt het erop dat de bedoeling is om een vertaling van de bijbel leesbaarder te maken.
zo zegt ds Joppe: „Een Bijbel voor jongeren, maar ook voor gezinnen en voor ouderen die moeite hebben om de tekst van de Statenvertaling te begrijpen”.

de helft van een bladzijde gaat ws uit de SV bestaat terwijl de andere helft die SV tekst uitlegt aan de hand van fragmenten uit de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels, geschriften van de Reformatie en de Nadere Reformatie, maar ook uit delen van de formulieren voor doop, huwelijk en avondmaal. Verder bekijken we de mogelijkheid om de psalmberijming van 1773 met verklaring van moeilijke woorden op te nemen.”
Is er vraag naar deze uitgave, net na het verschijnen van de HSV-Jongerenbijbel?

„Deze uitgave is bedoeld voor hen die er de voorkeur aan geven de Bijbel in de Statenvertaling te lezen. Dat is een substantieel deel van de gereformeerde gezindte. Tegelijk leeft het besef dat het begrijpen van de Statenvertaling problemen oplevert. De Uitleg­bijbel kan een belangrijk hulpmiddel zijn.

ik ben blij dat de HSV uitgevers goed op dit initiatief reageren. er komt geen nieuwe stammen strijd.

toch ben ik minder bij met dit initiatief dan met de HSV jongeren editie. het gaat hier niet om dat bijbel gelezen wordt, maar dat een bepaalde vertaling gelezen blijft worden. de HSV is leesbaarder en trekt klanten. de aloude roep dat de SV niet makkelijk of zonder kennis van zaken te begrijpen valt wordt nu wel gehoord en serieus genomen. helaas niet door de bijbel tekst zelf leesbaar te maken (zoals de HSV doet) maar door er bijna 1:1 de tekst uit te leggen.

ik vermoed dat de intentie van deze bijbel anders is dan die van de HSV-JE. ik denk dat hier het doel is om een dam op te werpen rondom de eigen traditie. en dat vind ik jammer

P.S. zojuist een persbericht gelezen uit 2215: "nav van het 200 jarig bestaan van de uitlegbijbel hebben we het initiatief genomen om de uitlegbijbel van een woord verklaring te gaan voorzien. dit wordt een derde kolom op de bladzijde. vooral binnen de zuivere gemeenten is hier grote vraag naar omdat de herziene uitlegbijbel van 2212 door de zuiveren afgewezen wordt.
Laatst gewijzigd door Janvanverweg op 10 okt 2013 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Jvslooten

Re: de sv uitlegbijbel

Berichtdoor Jvslooten » 10 okt 2013 11:38

Wat is nu precies het verschil tussen een studiebijbel en een uitlegbijbel?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 okt 2013 15:20

Janvanverweg schreef:P.S. zojuist een persbericht gelezen uit 2215: "nav van het 200 jarig bestaan van de uitlegbijbel hebben we het initiatief genomen om de uitlegbijbel van een woord verklaring te gaan voorzien. dit wordt een derde kolom op de bladzijde. vooral binnen de zuivere gemeenten is hier grote vraag naar omdat de herziene uitlegbijbel van 2212 door de zuiveren afgewezen wordt.
Nou, dat zou toch mooi zijn dat er over 200 jaar nog steeds uit gelezen wordt. ;)
Maar serieus: ik denk dat het als een soort van alternatief voor de HSV wordt gepresenteerd. Want men wil niet af van de SV, maar ziet wel dat er moeilijke woorden in staan. Het meest voor de hand liggend lijkt me dan om dit in de tekst aan te passen i.p.v. in de kantlijn, maar goed, daar kiest men blijkbaar niet voor.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 10 okt 2013 15:37

Jvslooten schreef:Wat is nu precies het verschil tussen een studiebijbel en een uitlegbijbel?

wat is het verschil tussen studeren en uitgelegd krijgen? het een is aktief en het ander is passief leren.
een studie bijbel probeert achtergronden te geven zodat de lezer zelf tot (betere) conclusies/ inzichten kan komen. (b.v de vreemde maten en geldstukken worden 'vertaald en vergeleken met wat wel herkenbaar is. of waarom de uitdrukking oog van de naald niet onbekend was in die tijd etc)
een uitleg bijbel legt uit hoe je een tekstgedeelte moet interpreteren. "dit wordt er mee bedoelt!" en gaat dus een stuk verder.
ik denk dat de meeste studie bijbels een zekere mate van uitleggen/ interpreteren met zich meedragen. er valt haast niet onderuit te komen. maar uitgaande van integrititeit wordt dat niet al te bewust gedaan.

het nieuwe initiatief is zeker ook integer; het is duidelijk dat er uitgelegd gaat worden vanuit een bepaald gedachte goed. een bewuste keuze waar je van alles over kan denken, maar niemand heeft te klagen. je bent immers niet verplicht om te kopen :)

het wordt wat anders als de achterban hierin verplicht wordt gesteld, dan krijgt het sektarische trekken.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 okt 2013 07:59

ik ben benieuwd of dat deze refo enquette het plan om de uitlegbijbel van tafel veegt of dat men zich er juist vaster in bijt.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 15 okt 2013 08:08

Ik denk dat doorgaan een goede optie is. Ongeveer de helft van de jongeren leest SV, dat zijn er nog best heel wat. Ik denk dat ik die uitlegbijbel zelf ook wel wil hebben, als hij klaar is. Misschien zet ik hem op de plank dan naast de HSV-jongerenbijbel... (Niet dat ik die al heb...)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 09:08

Het is een beetje net als psalmenzingen in de gemeente:
Het orgel zet in en een paar tellen later volgt de gemeente.
Het duurt even, maar uiteindelijk beginnen ze toch...

Enerzijds vind ik het heel jammer dat men zich zo in bochten wringt om maar hun eigen vertaling te houden en hun eigen dingetje te doen.
Anderzijds juich ik elk initiatief toe om jongeren aan het bijbellezen te krijgen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 okt 2013 11:51

In veel kerken zitten mensen die voor de muziek uit zingen. Daar gaat het nooit snel genoeg voor. :?
Wordt er niet-ritmisch gezongen, dwingen ze tot een ritme. Is de gemeente eindelijk om, is het ritme niet snel genoeg.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 11:57

schelpje3 schreef:In veel kerken zitten mensen die voor de muziek uit zingen. Daar gaat het nooit snel genoeg voor. :?
Wordt er niet-ritmisch gezongen, dwingen ze tot een ritme. Is de gemeente eindelijk om, is het ritme niet snel genoeg.

Het was maar een beeld!!!
Het gaat helemaal niet over zingen. Dit topic gaat over de sv uitlegbijbel.
Jij gaat overal op in alsof daar het topic over gaat
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 okt 2013 12:02

JeeWee schreef:Het was maar een beeld!!!
Het gaat helemaal niet over zingen. Dit topic gaat over de sv uitlegbijbel.
Jij gaat overal op in alsof daar het topic over gaat

Dat van mij was ook maar een beeld!!!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 15 okt 2013 13:17

Misschien komt in de uitlegbijbel ook wel naar voren wat je letterlijk moet lezen en wat beeldspraak is? Of wat letterlijk is, maar ook een beeld bevat?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 15:04

Rozijn schreef:Misschien komt in de uitlegbijbel ook wel naar voren wat je letterlijk moet lezen en wat beeldspraak is? Of wat letterlijk is, maar ook een beeld bevat?

ben bang van niet.
Ook daarin zullen kromme zinnen blijven bestaan als:

"De overste nu nam hem bij de hand, en bezijden gegaan zijnde, vraagde hij: Wat is het dat gij mij hebt te boodschappen?"

of

"En aan een zijde gegaan zijnde, spraken zij tot elkander, zeggende: Deze mens doet niets des doods of der banden waardig."

Leest niet zo lekker weg toch? Leg dat maar eens uit aan jongeren van 14, 15...
Met zo'n boek ga je niet echt met opgetrokken knieën op de bank zitten...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 okt 2013 15:17

JeeWee schreef:ben bang van niet.
Ook daarin zullen kromme zinnen blijven bestaan als:

"De overste nu nam hem bij de hand, en bezijden gegaan zijnde, vraagde hij: Wat is het dat gij mij hebt te boodschappen?"

of

"En aan een zijde gegaan zijnde, spraken zij tot elkander, zeggende: Deze mens doet niets des doods of der banden waardig."

Leest niet zo lekker weg toch? Leg dat maar eens uit aan jongeren van 14, 15...
Met zo'n boek ga je niet echt met opgetrokken knieën op de bank zitten...

Was het doel van de opstellers dat mensen de Bijbel beter zouden begrijpen?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2013 17:04

mealybug schreef:
Was het doel van de opstellers dat mensen de Bijbel beter zouden begrijpen?

Neeeee help! Natuurlijk was dat het doel niet!
Stel je voor dat de mensen de Bijbel zouden begrijpen! ](*,)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 15 okt 2013 18:31

Vanwaar dit cynisme JW?

Terug naar “Archief”