(Bambi wordt op haar wenken bedient

de HSV jongeren editie heeft als doel om jongeren aan het bijbel lezen te krijgen. fantastisch
maar bij de SV uitleg bijbel lijkt het erop dat de bedoeling is om een vertaling van de bijbel leesbaarder te maken.
zo zegt ds Joppe: „Een Bijbel voor jongeren, maar ook voor gezinnen en voor ouderen die moeite hebben om de tekst van de Statenvertaling te begrijpen”.
de helft van een bladzijde gaat ws uit de SV bestaat terwijl de andere helft die SV tekst uitlegt aan de hand van fragmenten uit de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels, geschriften van de Reformatie en de Nadere Reformatie, maar ook uit delen van de formulieren voor doop, huwelijk en avondmaal. Verder bekijken we de mogelijkheid om de psalmberijming van 1773 met verklaring van moeilijke woorden op te nemen.”
Is er vraag naar deze uitgave, net na het verschijnen van de HSV-Jongerenbijbel?
„Deze uitgave is bedoeld voor hen die er de voorkeur aan geven de Bijbel in de Statenvertaling te lezen. Dat is een substantieel deel van de gereformeerde gezindte. Tegelijk leeft het besef dat het begrijpen van de Statenvertaling problemen oplevert. De Uitlegbijbel kan een belangrijk hulpmiddel zijn.
ik ben blij dat de HSV uitgevers goed op dit initiatief reageren. er komt geen nieuwe stammen strijd.
toch ben ik minder bij met dit initiatief dan met de HSV jongeren editie. het gaat hier niet om dat bijbel gelezen wordt, maar dat een bepaalde vertaling gelezen blijft worden. de HSV is leesbaarder en trekt klanten. de aloude roep dat de SV niet makkelijk of zonder kennis van zaken te begrijpen valt wordt nu wel gehoord en serieus genomen. helaas niet door de bijbel tekst zelf leesbaar te maken (zoals de HSV doet) maar door er bijna 1:1 de tekst uit te leggen.
ik vermoed dat de intentie van deze bijbel anders is dan die van de HSV-JE. ik denk dat hier het doel is om een dam op te werpen rondom de eigen traditie. en dat vind ik jammer
P.S. zojuist een persbericht gelezen uit 2215: "nav van het 200 jarig bestaan van de uitlegbijbel hebben we het initiatief genomen om de uitlegbijbel van een woord verklaring te gaan voorzien. dit wordt een derde kolom op de bladzijde. vooral binnen de zuivere gemeenten is hier grote vraag naar omdat de herziene uitlegbijbel van 2212 door de zuiveren afgewezen wordt.