Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 14 okt 2013 20:56

JeeWee schreef:
Wat denk jij: is een boetedag zinvol, of moet het misschien wel altijd boetedag zijn?

Geen van beide, gelukkig.
Vandaar de leegloop,
Voor wie gelooft en zijn hart niet verhardt, maar Hem aanneemt al Redder, is het iedere dankdag.
Hij Zelf heeft boete gedaan, voor ons.
Als je dat niet aanneemt , niet aan wil nemen, of iemand napraat die zegt dat we dat niet aan kunnen nemen, krijg je straks nog tijd genoeg om boete te doen.

Of heb ik iets gemist tijdens het bijbel lezen?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 14 okt 2013 21:12

Rozijn schreef:Gravo, hoe lang ben je al weg uit de Ger.Gem.?

Zelf zie ik het voorstel tot de boetedag als een hoopvol teken dat men beseft dat er echt iets aan de hand is. Is het zinvol? Het kan zeker geen kwaad om met elkaar voor Gods aangezicht te buigen en schuld te belijden.
Ik zie de verdere uitwerking met een zekere hoop tegemoet.

Al een lange tijd. Maar ik ben nog steeds vrij goed ingevoerd in wat zich daar afspeelt. Dat van die standenleer is bijvoorbeeld ook ontstaan na mijn vertrek. Maar ja, het interesseert me, dus lees ik Moerkerken.
Ik ben er in ieder geval zeker van dat de centrale plaats die het gering aantal uitverkorenen inneemt de blijvende wonde plek is, waar de vinger op moet worden gelegd.

Door omgevingsfactoren zal het aantal belijdende leden van dit kerkverband langzamerhand steeds dichter aan kruipen tegen het verondersteld aantal leden met een waar zaligmakend geloof. Dat is een limiet naar "de kleine rest die overblijft". De grote rest verlaat het nest. Zonder God, zonder hoop in de wereld. Want zo voelt het in eerste instantie aan, als je uit dit kerkverband stapt of eruit wordt gestoten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2013 22:00

Boetedag... Door wie? De gemeenteleden?
Wie houden een kerkgemeenschap binnen de gewenste lijnen?
Juist. De mannenbroeders die vanuit de synode nu oproepen om de kerk en de leer zuiver te houden.
Jammer dat men er 'nu al' mee komt.
Nog steeds zijn er plaatselijke gemeenten die elke vorm van jeugdwerk afwijzen.
Men wil zelf de lijntjes recht houden.

Mensen lopen niet stuk op God. Mensen lopen stuk op het instituut.
Inmiddels staan er al heel veel meer ex-GG'ers op PKN-kansels dan er predikanten in de GG zijn.
De volle rijkdom van het Evangelie is beknot, karig gemaakt.
Men is doodsbang om ruim te preken.
Jarenlang is er geroepen dat het helemaal niet slecht ging met het ledental.
Maar nu ook daar de gezinsplanning stilzwijgend oprukt, wordt de aanwas kleiner en kleiner.

Ja, ik generaliseer. Er zijn gelukkig ook hoopgevende lokale uitzonderingen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 okt 2013 22:11

JeeWee schreef:Inmiddels staan er al heel veel meer ex-GG'ers op PKN-kansels dan er predikanten in de GG zijn.
Ja, ik generaliseer.

Ik zou graag wat namen willen horen.
Of valt dit onder de noemer: overdrijven?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 okt 2013 22:13

mealybug schreef:EN zoals gewoonlijk wordt een topic wat ik een paar dagen teerug al was begonnen, weer in een ander jasje door JeeWee gecorrigeerd :lol: :lol: :lol:

Ja ik dacht al...waar is mijn post gebleven over dit onderwerp?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 14 okt 2013 22:19

Daarin staat te lezen dat de kerkverlating in de Gereformeerde Gemeenten hoog is en het materialisme onder gemeenteleden neemt toe, blijkt uit het rapport.

Als men geld/kleding/en dergelijke uit gaat delen aan armen dan kan deze vorm van boetedoening aardig zinvol zijn tegen het materialisme.

Maar even serieus: Op wat voor manier boete doen? Door collectief te vasten? Door zonde te belijden? door middel van gebed?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2013 22:44

JeeWee schreef:
Wat denk jij: is een boetedag zinvol, of moet het misschien wel altijd boetedag zijn?

mealybug schreef:Geen van beide, gelukkig.
Vandaar de leegloop,
Voor wie gelooft en zijn hart niet verhardt, maar Hem aanneemt al Redder, is het iedere dankdag.
Hij Zelf heeft boete gedaan, voor ons.
Als je dat niet aanneemt , niet aan wil nemen, of iemand napraat die zegt dat we dat niet aan kunnen nemen, krijg je straks nog tijd genoeg om boete te doen.

Of heb ik iets gemist tijdens het bijbel lezen?

Zo is het maar net mealybug, vreemd dat ze dat niet zien kunnen.

'Waar nu vergeving ervan is, daar is geen offerande meer voor de zonde.' (Heb 10,18)

Dit, echter, zal wel weer uit de context geciteerd zijn. ](*,)

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 14 okt 2013 23:15

Ik moet eerlijk gezegd een beetje grinniken hier achter mn laptop met al die ongezouten meningen en oordelen over de Ger.Gem. Ik ben er juist lid geworden, dus dat kan ook nog;-)..
En wat een fijne gemeente! Gemeentemaaltijden, gemeentereizen, meeleven met elkaar, en vooral 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Het spreekt mij aan als gemeente. Alles wat ik lees over geen jeugdwerk, somberheid enz herken ik helemaal niet.
En w.b. de preken: Heerlijk. Een kerk waar je níets hoeft te doen, waar je niet eerst dit en eerst dat hoeft, waar je niet MOET geloven, waar je geen Heilig leven kan hebben. Maar de zaligheid om NIETS te krijgen is, voor zondaren.
Het is maar hoe je naar de preek luister, of wat voor achtergrond of opvoeding je hebt gehad denk ik.
Ik herinner me de preek van de weduwe die bij de onrechtvaardige rechter stond. En hij wilde haar niet helpen. Maar ze bleef maar aanhouden, en toen ging hij overstag. dan zegt Jezus:zou dan de Rechtvaardige Rechter niet horen? Helemaal niet 'het moet nog eens gebeuren, te weinig zondekennis oid'. Maar juist: Bidt zonder ophouden, want er is een Hoorder in de hemel.
De kerkverlating is er helaas, net als in andere kerkverbanden. Er zijn zeker mensen lid voor de vorm, zonder echte Godsdienst, dat zie ik ook. En de kinderen die in die gezinnen opgroeien...dat doet me pijn. Ze hebben geen voorbeeld van een levend geloof. Daar ligt een pijnpunt: niet zozeer bij de jeugd, maar bij de ouders.
Ik vind het goed om boetedag te houden. Dat we als leden stilstaan bij onszelf: hoe leven wij voor, wat dragen wij uit. Want de jeugd prikt dwars door je heen of het echt is, of dat het alleen maar vorm is. En ook ik schiet dan vaak tekort, ik vind het goed om een boetedag te houden.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 15 okt 2013 00:38

Zo, pas lid geworden en nu al direct weten, dat er gezinnen zijn die geen echt geloof hebben. Dit soort dingen doet mij huiveren, niet zozeer van angst, maar van de kilte die eraf komt. Opmerkelijk: hier wordt een en andermaal toegegeven, dat er ook kerkverlating is in de GerGem. Ik hoorde eertijds uit die kringen ook wel geluiden, dat in die verderfelijke PKN wel mis ging, maar bij hen niet....
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 okt 2013 06:33

@ mealu bug
jouw topic is anders dan deze. het kan voorkomen dat een artikel of gebeurtenissen vanuit verschillende invalshoeken bekeken worden.
jij legt een link naar katholiciteit, Jeewee over de zin van de aktie. beide zijn prima, maar omdat in een topic te plaatsen geeft verwarring en doet onrecht aan beide insteken. dus niet mekkeren als jeewee een andere insteek kiest (of meer reacties scored. we zijn hier niet aan het verpiezen)

een reactie hier zou ook goed in jouw topic geplaatst kunnen worden:
gravo schreef:De standvastigheid van het ledenaantal wordt / werd veroorzaakt door de hechtheid van de gemeenschap. Naast de steeds weer herhaalde rituelen, gebeden, preken, handelingen en taal (dat een zeer bindende en troostende werking kan hebben) blijft / bleef men ook samen door economische en sociale verbondenheid, geborgenheid en soms ook afhankelijkheid. Familie en kerkelijke gemeente binden sterk samen.

.. ..

De sterkste achteruitgang is echter toch het gevolg van het geestelijk zelfverstaan van de kerk. En dan bedoel ik de idee dat zelfs uit eigen gelederen slechts een zeer klein aantal mensen als ware gelovigen gezien wordt. De troost, het heil, de hoop, het geloof, de toekomst en de kracht die van de godsdienst zou moeten uitgaan in deze moeilijke tijden van geloofsafval en ongeloof kan niet ervaren worden binnen deze kerken. Onverbiddelijk is het gegeven van het kleine aantal ware gezaligden. Een enkeling, meer niet. De toegang tot het heil is ook steeds ingewikkelder en ontoegankelijker gemaakt. Met name door een standenprediking. Een steeds verder uitgewerkt stappenplan van noodzakelijke geestelijke standen (toestanden van de ziel) sluit steeds meer mensen uit van de weg ten leven en van het heil. Bijna niemand komt meer in aanmerking. Naar mijn gevoel heeft dit alles te maken met de bijna grenzeloze macht die dominees in dit kerkverband hebben ontvangen (of zelf naar zich toegehaald).
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 okt 2013 06:51

Waarom moet GG erbij?
weet dat het daar vandaan komt, maar het zou over het algemeen goed zijn voor alle kerkgenootschappen.

De kerkverlating kan hoog zijn, maar de laatste 10 jaar is de GG nog steeds gegroeid.
2012---106.002
2011---105.784
2010---105.371
2009---104.770
2008---104.281

En zo gaat het door. Gemiddelde groei van 300/400 per jaar.
Deze gegevens staan in het kerkelijk jaarboek van 2013.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 15 okt 2013 07:03

Ik ben er in ieder geval zeker van dat de centrale plaats die het gering aantal uitverkorenen inneemt de blijvende wonde plek is, waar de vinger op moet worden gelegd.

Praten we over dezelfde GG, vraag ik me dan af. Ik kan mij van het afgelopen jaar niet een(!) dienst herinneren waarin het ging over "het zal maar een kleine kuddeke zijn" of iets in die richting.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 15 okt 2013 07:07

JeeWee schreef:Inmiddels staan er al heel veel meer ex-GG'ers op PKN-kansels dan er predikanten in de GG zijn.

Dit is inderdaad waar er zijn er ook die nu bij de hhk predikant zijn.
Schelpje wil namen weten? waarom? jij bent toch zelf altijd zo van de privacy,? daar hebben deze mensen ook recht op!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 okt 2013 07:27

Een boetedag kan best heel nuttig zijn om te houden.
Lange tijd heb ik elke vrijdag een boetedag gehouden oa geen vlees te eten, niet te snoepen en algeheel meer aandacht besteden aan geloof en gebed. Nu doe ik dat nog sporadisch en 2 keer per jaar in het bijzonder. Op Goede Vrijdag en Aswoensdag (als begindag van de vastentijd).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 okt 2013 08:00

Jozo schreef:Als men geld/kleding/en dergelijke uit gaat delen aan armen dan kan deze vorm van boetedoening aardig zinvol zijn tegen het materialisme.

Maar even serieus: Op wat voor manier boete doen? Door collectief te vasten? Door zonde te belijden? door middel van gebed?

''Ik wil geen offers, maar barmhartigheid'', staat er.
Je zonden belijden is weer iets heel anders, dat kan alleen individueel volgens mij, want iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen zonden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”