Retourtje Israel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Retourtje Israel

Berichtdoor JeeWee » 11 okt 2013 10:37

Faramir schreef:Maar door het predikaat poppenkast te geven sta je al bewust op behoorlijk wat tenen. Zo zijn er meer dan genoeg protestantse zaken die weggezet kunnen worden als poppenkast maar die door protestanten zelf als (zeer) waardevol onderdelen van de geloofstraditie worden gezien.

Dat heb ik toch ook gezegd?!
Kort door de bocht: bij katholieken zit de poppenkast van buiten en bij protestanten van binnen.
Als ik de grafkerk binnenloop en ik zie hoe mensen met tassen vol kledingstukken aankomen om die vervolgens te wrijven over de olie die op de steen ligt waarvan men zegt dat Jezus is gebalsemd, dan zie IK dat als poppenkast.
Maar IK heb dat ook bij het knielen van mensen voor beelden in de kerk, voor het altaar e.d.
Ik zet het niet wég, ik geef er mijn visie op en die van het merendeel van de protestanten.

Je noemt drie richtingen die de Geboorte kerk bestieren. In de Grafkerk is het nog erger: daar zijn maar liefst zes richtingen die elkaar bij tijd en wijle letterlijk de hersens in slaan: de Grieks-orthodoxen, de Rooms-katholieken, de Armeens-apostolischen, de Syrisch-orthodoxe Kerk, de Koptisch-orthodoxe Kerk en de Ethiopisch-orthodoxe Kerk!

Met zekerheid is te stellen dat de begrafenis niet in de Graftuin heeft plaats gevonden.
Toch is dat voor mij en vele anderen een geweldige plaats voor meditatie, temeer omdat daar op het graf een bordje staat dat ze eigenlijk overal zouden moeten ophangen in Israel, voor onze Heilige Landlopers:

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 11 okt 2013 19:51

Een poppenkast heb ik in de geboortekerk ook ervaren. Een soort verering met veel geloven vond ik het.
De graftuin en veel van die plaatsen vond ik wel echte toeristische trekpleisters maar spijt dat ik daar allemaal geweest ben heb ik niet. Het is toch een ervaring rijker!

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 12 okt 2013 12:46

Hoe zit het met Chetsemane en de Olijfberg?

zijn deze plaatsen die nu zo heten vernoemd naar de Bijbel zo van (het zou hier moeten zijn), of hebben ze altijd zo geheten en is het dus dezelfde berg als in de Bijbel beschreven wordt?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 okt 2013 16:04

JeeWee schreef:Als ik de grafkerk binnenloop en ik zie hoe mensen met tassen vol kledingstukken aankomen om die vervolgens te wrijven over de olie die op de steen ligt waarvan men zegt dat Jezus is gebalsemd, dan zie IK dat als poppenkast.

Je zou het ook als geloof kunnen zien.

Lucas 8 ; 43 - Een vrouw die al twaalf jaar aan bloedverlies leed – en door niemand genezen had kunnen worden, al had ze haar hele kapitaal aan artsen uitgegeven – 44 naderde hem van achteren en raakte de zoom van zijn bovenkleed aan; meteen hield de bloedvloeiing op.

Marcus 6 ; 6 Na dit gezegd te hebben, spuwde Hij op de grond en maakte slijk van dit speeksel en Hij legde hem het slijk op de ogen.

Handelingen 5 ; 15 en ze legden zelfs zieken op draagbedden of matrassen buiten op straat, in de hoop dat toch ten minste de schaduw van Petrus, wanneer hij voorbijkwam, op een van hen zou vallen.

Ook allemaal poppenkast ?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2013 19:38

Is de ark des verbonds zoals God hem wou hebben eigenlijk ook poppenkast? Of het bidden zoals dat door joden bij de klaagmuur gedaan wordt, ook poppenkast? De intocht van Jezus dan eigenlijk ook poppenkast?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2013 12:31

tegendraadje schreef:Het lijkt me best een mooie ervaring om een keer naar Israel Jeruzalem te gaan alleen heeft het

Het lijkt mij ook een hele mooie ervaring om eens heen te gaan en al die plaatsen te bezoeken. En ja, het zal wel toeristisch zijn. En als jij het vreemd vind om een handeling te doen, dan doe jij het toch niet.
Laatst gewijzigd door Faramir op 13 okt 2013 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 okt 2013 13:19

JeeWee schreef:Nee hoor, maar ik wel.
Het mag dan hier regenen en koud zijn, in Tiberias is het vandaag 28 graden.

Maar jij bent er nog niet, en tgen de tijd dat je er bent is het met geluk nog 20 C in Upper Galilea :mrgreen:

http://www.yr.no/place/Israel/Other/Rosh_Pina/long.html

Rosh Pina hier is toch wat zonniger, denk ik :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2013 13:30

Naar Israel ga je toch niet alleen voor de zon!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2013 20:00

Tja er zijn altijd mensen die het beter weten, dan ook niet klagen als je hele vakantie in het water valt. :roll:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2013 21:47

Nogmaals: ik ga nooit naar Israël op vakantie.
Dit keer moet/mag ik er weer fotograferen en een paar projecten opzetten.

Overigens zat ik gisteren na te praten met een predikant. Hij had net zijn ambtsjubileum gevierd: 25 jaar dominee, 25 jaar preken uit de Bijbel. En.... nog nooit in Israël geweest...
Onvoorstelbaar.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2013 22:12

Om het licht te zien hoef je niet naar de staat Israël, wie ben jij om over die dominee te oordelen?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 okt 2013 22:35

Geef hem dat retourtje dan cadeau Jeewee.
Ik denk dat hij dan wel gaat, maar hij kan ook vliegangst hebben.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2013 07:06

mohamed schreef: wie ben jij om over die dominee te oordelen?

Doe nou niet zo mutserig!
Ik oordeel niet over die dominee. Hij is prima.
Maar ik ben van mening dat zeker elke dominee die in zijn preken ook over de bijbelse geschiedenis spreekt, minstens een keer gezien moet hebben waar die hebben plaats gevonden.
Dan pas kun je dingen duiden en het verschaft je inzichten die je anders niet kúnt hebben.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2013 08:20

mohamed schreef:Om het licht te zien hoef je niet naar de staat Israël, wie ben jij om over die dominee te oordelen?

Dat zoiets niet standaard deel is van de theologie-studie als soort schoolreisje/studiereis, is eigenlijk al vrij bizar.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 08:33

En wij maar geld in de collecte gooien voor snoepreisjes.

Terug naar “[Religie] - Open forum”